راه‌های سفید شدن صورت

راه‌های سفید شدن صورت

برای سفید شدن صورت حتما از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. ضدآفتاب‌های دارای حداقل SPF ۳۰، پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از تابش خورشید، محافظت می‌کنند. مراقبت از پوست در تابستان به مراتب ضروری‌تر است.

کد خبر : ۸۷۵۹۹
بازدید : ۱۱۳۵۴
راه‌های سفید شدن صورت؛ برای شفافیت صورت چی خوبه؟
فرادید | برای رسیدن به سفیدی، زیبایی و شفافیت پوست صورت خود نکات زیر را بکار ببرید تا در یک مدت کوتاه بدون صرف هیچ هزینه‌ای و فقط با تکنیک‌های خانگی به پوست صاف برسید. آیا شما هم جزو افرادی هستید که داشتن یه پوست مطلوب و درخشان تبدیل به یک موضوع مهم و نگران کننده شده است؟

اما بهتر است بدانید مدت زمانی که برای جوان سازی و شفاف کردن پوست خود در نظر می‌گیرید باعث می‌شود تا زیبایی شما چند برابر شود.

برای صاف شدن پوست صورت چه باید کرد؟

  • شست و شوی صورت در صبح و شب با صابون های مخصوص
  • خشک کردن چربی صورت با شوینده های پوست چرب
  • خوردن هویج و یا مصرف ویتامین آ و ایی
  • پوستی صاف و بدون نقص با نوشیدن آب فراوان در طول روز
مصرف ویتامین‌ها ضروری هستند، خوردن سبزیجات می‌تواند در جذب ویتامین‌ها موثر باشند. مو‌های سرتان روغنی تولید می‌کند که باعث لک شدن روی پوست میشود پس بهتر است موهایتان را دور از صورتتان نگه دارید. دست هایتان می‌تواند مقداری باکتری و روغن را در هنگام برخورد با صورت به آن انتقال دهد.

برای پاسخ به این سوال که برای داشتن پوست سفید و صاف چه کنیم؟ می‌توان گفت که باید مداومت در درمان خود داشته باشید و هنگام پوسته پوسته شدن از لایه برداری با مواد طبیعی استفاده کنید. فراموش نکنید که استفاده از صابون‌های شیمیایی باعث خشکی و پیری پوست صورت می‌شود پس بهتر است در هنگام لایه برداری از جوش شیرین و روغن نارگیل استفاده کنید.

۱. از پوست‌تان در برابر نور خورشید محافظت کنید

حتما خودتان هم می‌دانید که قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی فرابنفش، یکی از دلایل تغییر رنگ و تیره شدن پوست است. برای روشن شدن پوست صورت و نیز جوان نگه داشتن پوست بهتر است در مواقع غیرضروری از خانه خارج نشوید و خیلی خودتان را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید. مواقعی هم که این کار امکان‌پذیر نیست، حتما از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. ضدآفتاب‌های دارای حداقل SPF ۳۰، پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از تابش خورشید، محافظت می‌کنند. فراموش نکنید مراقبت از پوست در تابستان به مراتب ضروری‌تر است.

  • اکثر متخصصین پوست SPF ۱۵ را برای پوست کافی نمی‌دانند چون دو اشعه‌ی مضر UVA و UVB موجود در نور خورشید که برای پوست خطرناک‌اند، ۹۸٪ پرتو خورشید را شامل می‌شوند. پس باید کرم ضدآفتاب، SPF بالاتری داشته باشد تا مانع رسیدن قسمت اعظم نور آفتاب به پوست شود.
  • هنگامی که خارج از منزل هستید مخصوصا تابستان‌ها که نور خورشید مستقیم است، می‌توانید کلاه سرتان بگذارید یا به‌وسیله‌ی سایبان‌های مخصوص که روی روسری هم قابل استفاده هستند، نگذارید آفتاب مستقیم به صورت‌تان بخورد.

راه‌های سفید شدن صورت؛ برای شفافیت صورت چی خوبه؟

۲. چند بار در هفته پوست‌تان را لایه‌برداری کنید

لایه برداری پوست با دست و بدون استفاده از دستگاه، واقعا به روشن شدن پوست صورت کمک می‌کند. این روش سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و پوست تازه را از زیر لایه‌ی رویی بیرون می‌کشد. این پوست تازه که هنوز تحت تأثیر اشعه‌ی آفتاب قرار نگرفته است، روشن‌تر از پوست فعلی‌تان خواهد بود.

  • می‌توانید از برس‌های مخصوص لایه‌برداری یا از یک برس خشک که مناسب کل بدن باشد، استفاده کنید. برای صورت که پوست حساس‌تری دارد، از یک برس نرم استفاده کنید.
  • دستگاه‌های لایه‌برداری هم وجود دارند که کمی عمیق‌تر لایه‌‌برداری می‌کنند؛ اما معمولا روش دستی انتخاب بهتری است.
  • استفاده از انواع کرم‌های لایه‌بردار نیز در از بین بردن سلول‌های مرده پوست بسیار مؤثر است.

۳. انتظار معجزه نداشته باشید

پوستی که رنگ طبیعی آن تیره است، بیشتر از یکی دو درجه روشن نمی‌شود. پس توقع نداشته باشید اتفاق عجیب و غریبی بیفتد و رنگ پوست‌تان ناگهان از این رو به آن رو شود مخصوصا وقتی که از روش‌های طبیعی استفاده می‌کنید. ولی می‌توانید پوست‌تان را از حالت کنونی آن کمی روشن‌تر یا اصطلاحا بازتر و شفاف‌تر کنید.

پوست‌تان را در برابر نور آفتاب محافظت کنید و با استفاده از درمان‌های طبیعی روشن شدن پوست، آن را سالم نگه دارید. این بهترین راه روشن شدن پوست صورت است. به خاطر داشته باشید که استمرار در این کار اهمیت زیادی دارد. درمان‌هایی را که برای صورت‌تان در نظر می‌گیرید، باید چندین بار در هفته انجام بدهید تا به نتیجه برسید.

نسخه‌های خانگی برای روشن شدن پوست صورت

۱. محلول شستشوی آب‌لیمو

لیمو ترش، یک روشن‌کننده‌ی طبیعی قدرتمند و حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) است که به عنوان لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند. این روشن‌کننده‌ی طبیعی، لایه‌ی بالایی پوست را تمیز و لایه‌ی روشن زیر پوست را نمایان می‌کند. از طرفی اسید سیتریک موجود در آب‌لیمو اثر روشن‌کنندگی شبیه به مواد دکلره‌ی مو، روی پوست دارد. با شستشوی پوست‌تان با آب‌لیمو می‌توانید پوست را کمی روشن‌تر کنید و چهره‌ای لطیف و زیباتر داشته باشید.

  • آب نصف یک لیمو ترش را با همان مقدار آب مخلوط کنید تا کمی رقیق‌تر شود؛ بنابراین پوست را تحریک نمی‌کند و البته حالت چسبندگی کمتری دارد.
  • پنبه را به محلول‌تان آغشته کنید و روی صورت و گردن، سینه و بازوها یا هر جای دیگری که می‌خواهید روشن‌تر شود، بکشید.
  • اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند، بعد با آب‌ گرم بشویید. دقت کنید که بعد از استفاده از این محلول بیرون نروید؛ چون آب‌لیمو پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کند.
  • بعد از استفاده از محلول‌ روشن‌کننده‌، احتمالا پوست‌تان خشک می‌شود بنابراین می‌توانید از مرطوب کننده پوست استفاده کنید.
  • ۳ بار در هفته این روش درمانی را امتحان کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. برای اینکه پوست‌تان تحریک نشود، بیشتر از ۳ بار در هفته از این محلول استفاده نکنید.

۲. سیب‌زمینی؛ ماده‌ای برای روشن کردن پوست صورت

از آنجایی‌ که سیب زمینی دارای میزان بالای ویتامین سی است، این فرضیه وجود دارد که باید میزان کمی خواص روشن‌کنندگی داشته باشد. اگر سیب‌زمینی در دسترس‌تان نبود، سبزیجات دیگر سرشار از ویتامین C، مانند گوجه فرنگی و خیار هم می‌توانند همین کار را برای‌تان انجام دهند. معمولا در اکثر کرم‌ها از ویتامین C استفاده می‌شود؛ اما استفاده‌ی مستقیم سیب‌زمینی روی پوست، می‌تواند نتیجه‌ی بهتری برای دریافت این ویتامین داشته باشد. چندبار در هفته سیب‌زمینی را طبق دستورالعملی که به شما می‌گوییم روی پوست‌تان استفاده کنید.
  • سیب‌زمینی را از وسط نصف کنید یا به قطعات ضخیم برش دهید.
  • برش‌ها را روی بخش‌هایی از پوست که می‌خواهید روشن‌تر شود بمالید.
  • صبر کنید تا رطوبت پوست کاملا خشک شود بعد با آب‌ گرم پوست‌ را بشویید.

۳. خمیر زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای هندی است که تقریبا در تمام غذاهای ایرانی از آن استفاده می‌کنیم. این ماده‌ قرن‌هاست در کنار فواید فراوانی که دارد، به عنوان روشن‌کننده‌ی پوست هم شناخته می‌شود. عده‌ای معتقدند که زردچوبه تولید ملانین (melanin) را که موجب تیرگی پوست می‌شود، مهار می‌کند؛ البته مستندات علمی برای این نظریه وجود ندارد اما تعداد زیادی از افراد، زردچوبه را برای روشن کردن پوست صورت استفاده ‌کرده و نتایج خوبی هم گرفته‌اند. برای ساختن خمیر زردچوبه مراحلی را که می‌گوییم انجام دهید:

  • زردچوبه را به اندازه‌ای که نیاز دارید با روغن زیتون مخلوط کنید تا مایه‌ای خمیر مانند (که سفت نباشد) به‌دست بیاورید.
  • از این خمیر یک لایه‌ی نازک روی قسمت‌هایی که می‌خواهید روشن‌تر شود بگذارید و اجازه بدهید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب‌ گرم بشویید.
  • نگران این نباشید که زردچوبه پوست‌تان را زرد کند؛ چون معمولا به راحتی شسته و پاک می‌شود.

۴. ماسک آلوئه‌ورا

در اینجا منظورم از «ماسک آلوئه ورا» استفاده از آلوئه‌ورای خالص به‌طور مستقیم روی پوست است. این گیاه اعجاب‌انگیز که در طب سنتی «صبر زرد» گفته می‌شود، یک نوع کاکتوس است که می‌توانید در خانه هم گلدان آن را نگه دارید؛ فقط حواس‌تان باشد به تابش مستقیم آفتاب حساس است.

آلوئه‌ورا در واقع به عنوان التیام‌دهنده‌ی پوست‌های سوخته کاربرد دارد؛ اما در عین حال دارای ترکیبی به نام آنتراکینون است که با برداشتن لایه‌‌ی مرده‌‌ای از سلول‌های پوست، باعث روشن شدن آن می‌شود. هرچند آلوئه ورا در بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های مختلف پوست به‌کار برده می‌شود، اما استفاده از خود گیاه آلوئه‌ورا روی پوست یا تهیه‌ی آلوئه‌ورای خالص و استفاده از آن، می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد.

  • آلوئه‌ورا را مستقیما روی تمام پوست بمالید.
  • ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خشک و جذب شود.
  • می‌توانید بعد از استفاده از آلوئه‌ورا، پوست را بشویید یا بگذارید همان‌طور بماند. این گیاه آن‌قدر مفید است که اگر اذیت نمی‌شوید، لزومی ندارد از روی پوست پاکش کنید.

۵. آب نارگیل تازه

پوست خود را با آب نارگیل تازه شستشو دهید، منظورم از نارگیل تازه، نارگیل سبز است. مثل اکثر نسخه‌های سنتی و درمان‌های طبیعی، هیچ مطالعه‌ای درباره‌ی اینکه نارگیل روشن کننده پوست باشد وجود ندارد، اما افراد زیادی از شستشوی پوست با آب نارگیل به عنوان نرم‌کننده و روشن کننده پوست بهره می‌برند.

  • یک بطری آب نارگیل ۱۰۰ درصد خالص یا یک نارگیل تازه تهیه کرده و از آب آن استفاده کنید. البته می‌دانم نارگیل تازه معمولا فقط در مناطق گرمسیری وجود دارد و در همه‌جا مخصوصا کشور ما به ندرت ممکن است در بازار موجود باشد.
  • پنبه‌ را به آب نارگیل آغشته کنید و روی تمام نواحی پوست که می‌خواهید روشن شود، بکشید.
  • ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد با آب‌ گرم پوست را بشویید.

روش سوم: ماسک‌های لایه‌بردار برای روشن کردن پوست صورت

برای روشن کردن پوست صورت می‌توانید از ماسک‌های زیر استفاده کنید:

راه‌های سفید شدن صورت؛ برای شفافیت صورت چی خوبه؟

۱. ماسک عسل و لیمو

هنگامی‌ که یک روشن کننده پوست طبیعی و یک لایه‌بردار را با هم مخلوط کنید، ماسکی برای پوست‌تان درست کرده‌اید که هم سلول‌های تیره‌ی روی پوست را برمی‌دارد و هم پوست تازه‌ی زیرین را روشن‌تر می‌کند. حتما با خواص عسل آشنا هستید. یک ماسک لیمو و عسل درست کنید. عسل یک نرم‌کننده‌ی طبیعی است که می‌تواند خشکی پوست بعد از استفاده از آب‌لیمو را کمتر کند، ۱ قاشق چای‌خوری بلغور جودوسر به این مخلوط اضافه کنید و روی تمام نواحی پوست را که می‌خواهید روشن‌تر شود بپوشانید. بعد از ۲۰ دقیقه پوست‌تان را بشویید.

  • هنگام شستشو، به آرامی پوست صورت‌تان را به حالتی دورانی مالش دهید. ذرات بلغور جوی دوسر باعث برداشتن لایه‌های بالایی پوست می‌شوند و لایه‌ی زیرین خودش را نشان می‌دهد.
  • اگر پوست‌تان خشک است، بهتر است به جای لیمو از خیار استفاده کنید. خیار را رنده کنید و مقدار مساوی از آب خیار و عسل را با هم مخلوط کنید و روی پوست‌تان بگذارید بعد از ۱۵ دقیقه پوست را آبکشی کنید.

۲. ماسک زردچوبه و بلغور جوی دوسر

اگر پوست چرب دارید پیشنهاد من به شما برای پاک‌کردن و روشن کردن پوست صورت ماسک زردچوبه است. ۲ قاشق چای‌خوری پودر بلغور جوی دوسر و کمی زردچوبه را با هم مخلوط کنید، چند قطره آب‌لیمو به مخلوط‌تان اضافه کنید، حواس‌تان باشد نباید خمیرمان خیلی شل شود. یک لایه از خمیر روی پوست بگذارید و صبر کنید تا خشک شود سپس با آب بشویید، یادتان باشد حین شستشو، با حرکات دورانی پوست را ماساژ دهید تا سلول‌های مرده‌ی پوست تمیز شوند.

۳. ماسک پاپایا

هرچند که میوه‌ی پاپایا به‌ندرت در بازار ایران وجود دارد، اما چون یکی از لایه‌بردارهای مفید است، درباره‌اش صحبت می‌کنیم. پاپایا که در ایران خربزه‌ی درختی هم گفته می‌شود آنزیمی به نام پاپین (papain) دارد که به لایه‌برداری پوست کمک کرده و راه را برای نمایان شدن پوست تازه، روشن و شفافِ زیری باز می‌کند. پاپایا ویتامین C هم دارد که پیش از این درباره‌ی تأثیر آن بر روشن شدن پوست صورت توضیح دادیم. بهتر است از پاپایای سبز استفاده کنید چون میزان پاپین آن بیشتر است.

  • پوست پاپایا را بکنید و آن را برش بدهید.
  • پاپایا‌های خرد شده را در مخلوط‌کن بریزید و یک خمیر صاف و یکدست درست کنید.
  • روی هر قسمتی از پوست که می‌خواهید بگذارید و ۲۰ دقیقه صبر کنید.
  • با آب‌ گرم پوست‌تان را بشویید.

۴. ماسک ماست یا شیر

از ماست ساده یا شیر استفاده کنید. هردوی اینها اسیدهای آلفا هیدروکسی دارند که می‌تواند لایه‌بردار پوست باشد. ماست ساده و بدون شیرین‌کننده یا شیر را با بلغور جوی دوسر مخلوط کنید تا یک خمیر نسبتا شل به‌دست آورید. ماسک شیر یا ماست را روی پوست‌تان بگذارید، این ماسک را هم بعد از ۲۰ دقیقه بشویید و یادتان باشد حرکات دورانی هنگام شستشو را درباره‌ی همه‌‌ی ماسک‌های دارای بلغور جوی دوسر انجام دهید.

  • باید بدانید که استفاده از ماست و شیر پرچرب تأثیر کافی را ندارد چون حاوی آنزیم‌های لازم نیست.
  • می‌توانید از ماست یا شیر بدون بلغور جوی‌ دوسر هم به عنوان یک پاک‌کننده‌ی پوست استفاده کنید. یک پنبه را به ماست یا شیر آغشته کرده و صورت‌تان را از لایه‌های اضافه تمیز کنید.

۵. ماسک گلاب

خوشبختانه گلاب برای همه‌ی ما کاملا شناخته شده است. گلاب خواصی دارد که می‌تواند برطرف‌کننده‌ی سیاهی دور چشم و البته دیگر نواحی تیره‌ی پوست باشد. برای اینکه یک ماسک گلاب برای روشن شدن پوست صورت خود درست کنید، ۲ قاشق غذاخوری شیر و ۱ قاشق غذاخوری آب‌لیمو را با هم مخلوط کنید. به محلول‌تان ۱ قاشق غذاخوری آرد نخود و ۲ قاشق غذاخوری گلاب اضافه کنید. وقتی که همه‌ی مواد را با هم مخلوط کردید، به عنوان ماسک روی پوست‌تان بگذارید و ۲۰ دقیقه بعد با آب بشویید.

۶. ماسک آرد نخود؛ لایه‌برداری عالی برای روشن شدن پوست صورت

این ماسک یک لایه‌بردار عالی است که بدون تحریک یا خارش پوست و همین‌طور بدون اینکه باعث خشکی پوست و کش آمدن آن شود، آرام آرام پوست را لایه‌برداری می‌کند. ۲ قاشق غذاخوری آرد نخود یا گندم را با میزان کافی آب مخلوط کنید و با حرکات رو به بالا روی پوست‌تان بمالید. بگذارید کاملا خشک شود و بعد پوست را با آب‌ گرم بشویید و خشک کنید. این کار به از بین رفتن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند.

  • برای افزایش تأثیر این ماسک در روشن شدن پوست صورت می‌توانید نصف قاشق غذاخوری زردچوبه یا دو قاشق آب‌لیمو به مخلوط‌تان اضافه کنید.
  • اگر پوست‌تان خشک است، به ماسک آرد نخودتان یک چهارم قاشق غذاخوری خامه تازه اضافه کنید.

۷. ماسک زردچوبه، آرد نخود، گلاب

ماسکی که می‌خواهم به شما معرفی کنم از ترکیب سه ماده‌ی زردچوبه، آرد نخود و گلاب درست می‌شود. این ماسک هر دو خاصیت ترمیم‌کنندگی و روشن کردن پوست صورت را با هم دارد.

  • یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و یک قاشق غذاخوری آرد نخود را با آب یا گلاب مخلوط کنید.
  • بگذارید ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس با آب‌ گرم بشویید.
  • توجه کنید تا زمانی که از این ماسک استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان پوست را با صابون نشویید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید