درمان فشار خون پایین؛ برای فشار خون پایین چی خوبه؟

درمان فشار خون پایین؛ برای فشار خون پایین چی خوبه؟

درمان فشار خون پایین؛ برای فشار خون پایین چی خوبه؟ افرادی که فشار خون پایین‌تری دارند خطر کمتری آن‌ها را برای ابتلا به بیماری‌های کلیوی، سکته و بیماری‌های قلبی تهدید می‌کند. ورزشکاران، افرادی که وزن مناسبی دارند و افرادی که سیگار نمی‌کشند اکثراً فشار خون پایین‌تری دارند. فشار خون پایین تا زمانی که علائمی ایجاد نکند و به اندام‌های بدن آسیب نرساند بی‌خطر است.

کد خبر : ۸۷۷۷۷
بازدید : ۱۰۸۳۵
درمان فشار خون پایین؛ برای فشار خون پایین چی خوبه؟
فرادید | فشار خون برخی افراد به طور طبیعی پایین است و هیچ علامتی ندارد. با این حال، هنگامی که فشار خون بالا به طور ناگهانی پایین می‌آید؛ باعث نگرانی می‌شود. توجه داشته باشید که اگر فشار خون بیش از حد کم باشد؛ می‌تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد.

افرادی که فشار خون پایین‌تری دارند خطر کمتری آن‌ها را برای ابتلا به بیماری‌های کلیوی، سکته و بیماری‌های قلبی تهدید می‌کند. ورزشکاران، افرادی که وزن مناسبی دارند و افرادی که سیگار نمی‌کشند اکثراً فشار خون پایین‌تری دارند. فشار خون پایین تا زمانی که علائمی ایجاد نکند و به اندام‌های بدن آسیب نرساند بی‌خطر است.

اصطلاح فشار خون پایین معمولاً به فشار خون سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از ۶۰ میلی‌متر جیوه گفته می‌شود. البته به شرط آنکه فرد علائم یا مشکلاتی نظیر ضعف و گیجی داشته باشد.

بعضی از بزرگسالان به طور مرتب دارای فشار خون در محدوده فشار خون پایین هستند؛ اما هیچ علامتی ندارند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، در موارد جدی، زمانی که فشارخون به حدی پایین باشد که اکسیژن و مواد مغذی به ارگان‌های مختلف مثل مغز، قلب، کلیه و … نرسد؛ در عملکرد طبیعی اندام‌ها خلل ایجاد می‌شود.

فشار خون پایین در بعضی از افراد ممکن است مطلوب باشد و هیچ مشکلی ایجاد نکند. با این حال، برای بسیاری از افراد، فشار خون غیرمعمول (فشار خون پایین) می‌تواند موجب سرگیجه و غش کردن شود. در موارد شدید، فشار خون پایین می‌تواند خطرناک باشد. علل فشار خون پایین ممکن است از کمبود آب تا اختلالات جدی پزشکی یا جراحی باشد.

علل فشار خون پایین

در طول روز، فشار خون وابسته به موقعیت بدن، ریتم تنفسی، سطح استرس، وضعیت فیزیکی، دارو‌هایی که مصرف می‌کنید، آنچه که می‌خورید و می‌نوشید متغیر است. فشار خون معمولا در شب‌ها پایین است و در بیداری بالا می‌رود.

کاهش ناگهانی فشار خون می‌تواند خطرناک باشد. تغییر فقط ۲۰ میلی‌متر جیوه در فشار خون، می‌تواند باعث افت فشار خون و همچنین سرگیجه و غش کردن شود. از جمله علل فشار خون پایین از دست دادن خون زیاد از بدن است. همچنین از دیگر علل فشار خون پایین می‌توان عفونت‌های شدید یا واکنش‌های آلرژیک را نام برد که تهدیدکننده زندگی هستند.

درمان پایین بودن مینیمم فشار خون

درمان فشار خون دیاستولیک شما بستگی به علت ایجادکننده آن دارد. به عنوان مثال اگر داروی مسدود کننده آلفا استفاده می کنید، پزشک می تواند داروی مصرفی شما را تغییر دهد. یا اگر دی هیدراته شدن منجر به پایین آمدن فشار خون مینیمم شما شده باشد، مصرف آب می تواند به شما کمک کند.

درمان فشار خون پایین؛ برای فشار خون پایین چی خوبه؟

چه موقع به دنبال درمان فشار خون پایین برویم؟

اگر هر یک از نشانه‌های فشار خون پایین که در بالا ذکر شد را تجربه کردید بلا فاصله به دنبال مراقبت‌های پزشکی بروید. اگر یک افزایش فرکانس در علائم فشار خون پایین را تجربه کردید که با شیوه زندگیتان تداخل داشت و یا گمان کردید که ممکن است عارضه‌ی جانبی دارو‌های بدون نسخه‌ای است که مصرف کرده اید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی بروید.

اگر فشار خون شما به شدت کم شود، خطر قابل توجه‌ای وجود دارد که بدن شما اکسیژن کافی برای انجام وظایف عادی خود دریافت نمی‌کند. کاهش اکسیژن می‌تواند باعث اختلال عملکرد قلب و مغز و مشکل در تنفس شود. فردی با فشار خون پایین می‌تواند آگاهی اش را از دست بدهد و یا به شوک برود.

درمان فشار خون پایین چیست؟

اگر یک مشکل پزشکی زمینه‌ای دارید که باعث فشار خون پایین شده است، به دنبال درمان برای آن بیماری زمینه‌ای باشید. برای بسیاری از مردم، فشار خون پایین مزمن می‌تواند به طور موثر با تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی درمان شود.

در ابتدا، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند برای افزایش فشار خون خود این تغییرات ساده را ایجاد کنید:
  • رژیم غذایی پر نمک
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین
  • ورزش منظم برای بهبود جریان خون
  • اجتناب از زور زدن در اجابت مزاج
  • افزایش یا کاهش مصرف کافئین بسته به توصیه های پزشکی فردی
  • در صورت نیاز، از جوراب ساق بلند برای پوشش و محافظت ساق و ران استفاده کنید تا خون را به بالا برگرداند.
  • نوشیدن مایعات بیشتر در آب و هوای گرم و در حالی که بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا گرفته باشید.
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض آب گرم برای مدت طولانی ، مانند دوش آب گرم و چشمه های معدنی. اگر احساس سرگیجه داشتید، بنشینید.
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات غیر الکلی حداقل هشت لیوان در روز. نوشیدنی های ورزشی که سدیم و پتاسیم بالایی دارند ممکن است توصیه شوند، به خصوص در طول ورزش و یا در آب و هوای گرم.
  • برای جلوگیری از مشکلات فشار خون پایین و کاهش حملات سرگیجه بعد از غذا، سعی کنید وعده های غذایی خود را کوچکتر و مکرر کنید. پس از غذا خوردن استراحت کنید. از مصرف دارو های کاهنده ی فشار خون قبل از غذا اجتناب کنید
  • در هنگام ایستادن از یک موقعیت درازکش یا نشسته مراقب باشید. برای بهبود گردش خون، پا و مچ پا ی خود را چند بار قبل از ایستادن تکان دهید. سپس به آرامی بلند شوید. در هنگام بیرون آمدن از رختخواب، لبه ی تخت برای چند دقیقه بنشینید سپس بلند شوید.

درمان فشار خون پایین؛ برای فشار خون پایین چی خوبه؟

داروهای درمان فشار خون پایین چیست؟

اگر این اقدامات از مشکل نمی‌کاهند ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. دارو‌های فشار خون در درمان فشار خون پایین موثر هستند. فلودروکورتیزون که یک مینرالوکورتیکواستروئید است و به نظر می‌رسد که برای بسیاری از انواع افت فشارخون وضعیتی، و یا فشار خون پایین موثر است.

این دارو با افزایش احتباس سدیم توسط کلیه اثر می‌گذارد. در نتیجه باعث احتباس مایعات و تورم می‌شود که برای بهبود فشار خون لازم است. اما این احتباس سدیم نیز باعث از دست دادن پتاسیم می‌شود.

بنابراین، هنگامی که فلودروکورتیزون استفاده می‌کنید، باید مقدار کافی پتاسیم در روز مصرف کنید. فلودروکورتیزون هیچ یک از خواص ضد التهابی کورتیزون یا پردنیزولون را ندارد و یک عامل برای عضله سازی نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید