دانمارک از سال ۲۰۵۰ به بعد نفت و گاز تولید نمی‌کند

دانمارک از سال ۲۰۵۰ به بعد نفت و گاز تولید نمی‌کند

پادشاهی دانمارک برنامه کاهش ۷۰ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای تا ۱۰ سال آینده را با هدف راهبری جهانی مبارزه با گرمایش زمین در دستور کار دارد.

کد خبر : ۸۷۸۱۵
بازدید : ۴۸۵۲
دانمارک از سال ۲۰۵۰ به بعد نفت و گاز تولید نمی‌کند
دانمارک، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز در اتحادیه اروپا اعلام کرد تا سال ۲۰۵۰ به استخراج این دو سوخت فسیلی از دریای شمال پایان خواهد داد. این تصمیم با مشارکت دولت سوسیال دموکرات و اکثریت نمایندگان پارلمان دانمارک گرفته شد.

دان یورگنسن، وزیر انرژی دانمارک روز جمعه با اعلام این خبر گفت: «ما بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز در جهانیم که یک تاریخ مشخص را برای پایان قطعی استخراج تعیین کرده‌ایم.»

دانمارک از زمان اجرای برکسیت، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. با این حال میزان استخراج این دو سوخت فسیلی در دانمارک نسبت به دو تولیدکننده بزرگ اروپایی دیگر یعنی نروژ و بریتانیا بسیار کمتر است.

نروژ با یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و بریتانیا با یک میلیون بشکه در روز، پیشگامان استخراج نفت اروپا هستند. دانمارک روزانه حدودا ۱۰۰هزار بشکه نفت خام از دریای شمال استخراج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این تصمیم هشتمین مناقصه بهره‌برداری از میادین نفت و گاز دانمارک در دریای شمال را لغو می‌کند. پیش از این و باتوجه به چشم‌انداز کپنهاگ برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای شرکت توتال فرانسه ماه اکتبر از مشارکت در این مناقصه صرف نظر کرده بود.

دانمارک از سال ۱۹۷۲ استخراج نفت و گاز را در دریای شمال آغاز کرد. با این حال، میزان استخراج سوخت‌های فسیلی این کشور اسکاندیناوی در دهه‌های گذشته به شدت کاهش یافت: تولید نفت در ده سال گذشته نصف شده و میزان استخراج گاز طبیعی دانمارک به ۳/۲میلیارد متر مکعب در سال رسیده است.

وزیر انرژی دانمارک همزمان با اعلام این خبر گفت: «ما عصر استفاده از انرژی‌های فسیلی را قاطعانه پایان می‌دهیم و تمام فعالیت‌هایمان در دریای شمال را با هدف آسیب نرساندن به دما [در کره زمین]تا سال ۲۰۵۰ و براساس قانون آب‌وهوا سازماندهی و اجرا می‌کنیم.»

پادشاهی دانمارک برنامه کاهش ۷۰ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای تا ۱۰ سال آینده را با هدف راهبری جهانی مبارزه با گرمایش زمین در دستور کار دارد.

بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌های مدافع محیط زیست از این تصمیم دانمارک استقبال کرده اند. دفتر کپنهاگ سازمان صلح سبز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «دانمارک برای پایان دادن به کشف منابع نفت و گاز جدید یک مسئولیت اخلاقی داشت و با این تصمیم یک پیام روشن به همه جهان فرستاد که ما می‌توانیم و موظفیم که به مفاد توافق پاریس [کوپ ۲۱]احترام بگذاریم و بحران آب‌وهوایی را کاهش دهیم.»
منبع: یورونیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید