توهین بهاره رهنما به لرها به عذرخواهی رسید

توهین بهاره رهنما به لرها به عذرخواهی رسید

رستم کوشکی رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد به توهین بهاره رهنما درباره قوم لر در برنامه شام ایرانی اعتراض کرده و خواستار مجازات برای او شده بود. او در گفت و گو با رسانه ها گفته بود "اظهارنظر خانم رهنما درباره قوم لر توهین آشکار به قوم بزرگی است که از گذشته تا حال برای ایران افتخارآفرینی کرده و می‌کنند. این فرد نباید به خود اجازه توهینی اینچنین واضح و روشن به اقوام لر می‌داد. مقصر این رفتار توهین آمیز چه کسی و کجاست؟"

کد خبر : ۸۷۸۹۱
بازدید : ۶۵۲۶
شام ایرانی بهاره رهنما
فرادید | توهین بهاره رهنما به قوم لر آنقدر به عصبانیت و دلخوری لرها و سایر مردم کشور منتهی شد که حتی وقتی بهاره رهنما توضیح داد که منظور او از دختر لر اشاره به فیلم دختر لر بوده و نه مردم لرستان، باز هم کسی قانع نشد و در نهایت رهنما ناچار شد با انتشار ویدئویی به خاطر توهین به قوم لر از مردم و همکارانش عذرخواهی کند.
سریال "شام ایرانی ۲" که به کارگردانی سعید ابوطالب ساخته و از طریق شبکه خانگی پخش می شود. در قسمت جدید این سریال که به میزبانی بهاره رهنما پخش شد، این بازیگر در یکی از بخش‌ها می‌گوید "دختران ایرانی سر و وضعشان مثل نیکول کیدمن است و طرز فکرشان لر"، این اظهار نظر بهاره رهنما حاشیه ساز شده و واکنش و انتقادات بسیاری را در شبکه های اجتماعی به وجود آورده است.

به گزارش فرادید، سریال "شام ایرانی ۲" در ژانر خانوادگی و اجتماعی است. در شام ایرانی بازیگران دور هم جمع می‌شوند، شام می‌پزند امتیاز می‌گیرند در این بین به گفت وگو نیز می‌پردازند. در قسمت جدید این سریال بهاره رهنما، فلور نظری، شهرزاد کمال زاده، مریم امیرجلالی حضور داشتند. در قسمت قبلی شام ایرانی درباره اظهار نظر مریم امیر جلالی حواشی به وجود آمده بود، اما قسمت جدید این سریال حواشی خاص خود را به همراه داشت.

در همین قسمت برنامه شوخی مریم امیرجلالی با فلور نظری درباره گیاه‌خواری واکنش و انتقادات کاربران بسیاری را به همره داشت. پس از به وجود آمدن حاشیه‌ها بهاره رهنما با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشته بود "در لحظه و در هر دورهمی عادی ممکن بحثی به وجود بیاید، ولی واقعاً این برنامه‌ها برای حال دل شما و خنداندن شما‌ها ساخته می‌شود کاشکی نکته‌های خوب رو برداشت کنیم."

رهنما در ادامه گفته بود "درباره خانم امیرجلالی واقعا منظوری نداشتند، من دخترم گیاه‌خوار هستند و اصلا خانم نظری هم گیاه‌خوار نبودند. ماجرا فقط یک شوخی بود. لطفا حرمت آدم‌ها را نگه داریم و ایشون هنرمند قدیمی و با سابقه هستند."
البته، در قسمت جدید "شام ایرانی " در حالی که "شهرزاد کمال زاده" از رسوم و سنت‌های قوم لر درباره ازدواج و گرفتن شیربها از داماد سخن می‌گوید، "بهاره رهنما" در میان سخنان کمال زاده، اظهار نظر می‌کند که باعث ایجاد جنجال در شبکه اجتماعی شده است.

واکنش ها نسبت به توهین بهاره رهنما چه بود؟

توهین بهاره رهنما در شام ایرانی

رستم کوشکی رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد به توهین بهاره رهنما درباره قوم لر در برنامه شام ایرانی اعتراض کرده و خواستار مجازات برای او شده بود. او در گفت و گو با رسانه ها گفته بود "اظهارنظر خانم رهنما درباره قوم لر توهین آشکار به قوم بزرگی است که از گذشته تا حال برای ایران افتخارآفرینی کرده و می‌کنند. این فرد نباید به خود اجازه توهینی اینچنین واضح و روشن به اقوام لر می‌داد. مقصر این رفتار توهین آمیز چه کسی و کجاست؟"

رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد ادامه داد "واقعیت این است که توهینی چنین آشکار قابل بخشش نیست بلکه باید بر اساس قانون با این هتاکی و توهین برخورد شود. با عذرخواهی نمی‌توان این رفتار نامناسب را جبران کرد و باید از مراجع قانونی پیگیری شود که از این پس کسی به خود اجازه چنین رفتار ناشایستی را ندهد. با پیگیری مسئولان و مردم می‌توان این فرد را به ایجاد یک کار فرهنگی در جهت به نمایش گذاشتن ارزش‌ها و فرهنگ بزرگ قوم لر موظف کرد."

همچنین، فریبرز عرب نیا بازیگر سینما وتلویزون با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نسبت به توهین بهاره رهنما واکنش نشان داده و نوشته بود " گفته شده که «واژه‌ها تا زمانی که بر زبان جاری نشده باشند، اسیر انسان هستند، اما آن‌گاه که بر زبان آیند، انسان اسیرشان می‌گردد!»گروه پرشمار هنرمندان را، هم‌چون دیگر گروه‌های هر جامعه، با رفتار یا گفته‌های یک یا چند نفر از آن گروه نمی‌توان و نباید ارزیابی و ارزش‌گذاری کرد."

عرب نیا افزود "با این حال، من به عنوان کسی که در نگاهِ مردم کشورم از گروه هنرمندان به شمار می‌آیم، با تمام وجود از همه‌ی شیرزنان و غیورمردانِ لر دل‌جویی کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌های چندگانه و رنگین‌کمانی ایران عزیز و از رشادت‌ها و دلیری‌هایشان که همواره مایه‌ی دوام و پایندگی میهن و تاریخ ما ایرانیان بوده‌اند به جان قدردان و سپاس‌گزارم و بر خود می‌بالم که با ایشان از یک کشور و یک ریشه هستم."
با این حال، برخی از کابران شبکه های اجتماعی واکنش ها و انتقادات تندی نسبت به اظهارات بهاره رهنما داشته و حتی برای او هشتگ به راه انداخته اند. یکی از این کابران در شبکه احتماعی توئیتر نوشته بود "من یک پارس هستم، اما ازینکه هر کس در هر جا ازین کره خاکی مردمی از جای جای کشورم را بخواهد خوار و کوچک کند، خاموش نمینشینم و چنان خوار و کوچکش میکنم، تا از کرده‌ی نابجای خودش چنان پشیمان شود، که سودای انجام دوباره آن کار نابخردانه و ناپسند برای همیشه از سرش بپرد."
کاربر دیگر نوشته بود "متاسفانه فرهنگ بدی در میان مردم جاری هست که بهاره رهنما در واقع به نیابت از همه مردم داره چوبش رو میخوره. تو این کشور هر قومی به خصیصه‌ای معروف هستند که عملاً توهین قومیتی هست. گیلک‌ها، لر‌ها، ترک‌ها و کاشانی و اصفهانی و کرد و ...!"
در این میان کاربر دیگری به سخنان رهنما واکنش نشان داده و نوشته بود "چقدر خجالت‌آور و بی‌شرمانه حرف می‌زنید من یک دختر لرم با فرهنگی اصیل و بهش افتخار می‌کنم خانم #بهاره_رهنما طرز فکر اون کسی عقب افتاده و قدیمیه که آدما رو براساس نژاد و قومیت‌شون قضاوت می‌کنه"

توهین بهاره رهنما به مردم لر
پاسخ بهاره رهنما به حواشی به وجود آمده چه بود؟

در پی حواشی به وجد آمده بهاره رهنما با انتشار تصویری از فیلم "دختر لر" در صفحه اینستاگرامش نوشته بود "این هم از فیلم " دختر لر" که من بخاطر قدیمی بودنش اشاره کردم بهش و هیچ ربطی به قومیت نداره! خیلی‌ها میگن چرا توضیح میدی، اما من توضیح میدم، چون مردم برام عزیزن و خودم هم به نوعی لر محسوب میشم با احترام به همه مردم خوب کشورم خصوصاً هم قومی‌های لر که با لهجه زیباشون در شام ایرانی صحبت کردم این پست رو گذاشتم که این سوء تفاهم برطرف شه که اصلا موضوع مقایسه یک فیلم خیلی قدیمی و فیلم‌های به روز با بازی بازیگران جدید بود."

رهنما افزود "خداوند همیشه ناظر و شاهد ارادت من به اقوام خوب و نجیب ایرانی است و کسانی که با تهدید و فحاشی خودشون رو لر معرفی میکنن بی شک فاقد اصالت و فقط در صدد تفرقه پراکنی و حاشیه سازی هستند که البته این موارد تهدید از طریق وکیل محترم بنده در حال پیگیری است!" او در پی نوشت این پست نوشته بود "از طوفان‌ها و توطئه‌های سخت‌تر از این گذشتم، چون توکلم به خداوند است و اتکایم به مولایم علی... یاعلی"

همچنین، پس از گذشت دو روز از پست اول این بازگیر در دفاع از خود پست دیگری در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و نوشت "فعالان عزیز لر: از خدمات شما و دغدغه هایتان برای مردم غیور کشورمان آگاهم بار دیگر بر خود می‌دانم که مشخصاً عرض کنم: در شام ایرانی من به قدمت فیلم «دختر لر» اولین فیلم ایرانی ناطق در قیاس با فیلم‌های بازیگران امروزی اشاره کردم آن‌هم در بخش نمایشی کار و در نقش یک خواهر شوهر عصبی!

بهاره رهنما ادامه داد "و اگر اسم این قدیمی‌ترین فیلم ایرانی هر چیزی بود ملاک من همان اسم بود و خداوند را شاهد می‌گیرم که هیچ اشاره‌ای به قومیت نداشتم شما عزیزان هم اگر عجول نبودید و شام ایرانی ما را تا قسمت آخر می‌دیدید متوجه می‌شدید که من اصلا به بهانه حمایت از یک بانوی لر که قربانی سوختگی در یک نزاع فامیلی شده بود در این برنامه شرکت کردم!"

رهنما خاطرنشان کرد: از کسی جز خدا هم نمی‌ترسم و چندین بار هم عرض کردم که این سوء تفاهمی بیش نیست و برای منی که مادرم و مدرس دانشگاه و معلم حمایت از همه اقوام ایرانی بسیار مهم است و در جریان سیل و زلزله و حمایت از زنان بد سرپرست همیشه فعال و پیش قدم بودم لذا از شما عزیزان به عنوان چهره‌های فرهنگی این قوم با فرهنگ و اصالت تقاضا دارم با موج صفحات زرد اینترنتی جلو نروید و کمی آگاهانه با موضوع برخورد کنید!"

او بیان کرد "اگر قسمت آخر را ببینید همه چیز را متوجه می‌شوید! در نهایت من به توجه خداوند به نیت انسان‌ها بسیار ایمان دارم و با وجود تهدید به قتل و اسید پاشی و آدم ربایی توسط بعضی از همشهریان لر هیچ عکس العملی تا کنون جز توضیح واضحات نداشتم! اما آگاهی لرستان و پلیس فتا در جریان تمام آیدی‌ها و شماره‌های تهدید آمیز قرار گرفته و نهایت همکاری را داشته اند! والسلام!" رهنما در پی نوشت پستش نوشته بود "مکرو و مکر الله فالله خیر الماکرین"


۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    با افتخار اصالتا لر هستم
    فرقی نداره دختر و پسر ایرانی در ظاهر مدرن و متجدد و در باطن عمدتا سنتی و حتی متحجرن

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید