آخرین جزئیات بحران سیل در بوشهر، هرمزگان و فارس

آخرین جزئیات بحران سیل در بوشهر، هرمزگان و فارس

سیل و آبگرفتگی در طول ۲۴ ساخت اخیر ٦ استان بوشهر، فارس، هرمزگان، تهران، یزد و اصفهان را دچار خسارت انسانی و مالی کرده است. اما در این میان دو استان بوشهر و هرمزگان بیشترین خسارت انسانی را داشته اند. اما در این میان شهرستان پارسیان در ۵۰۰ کیلومتری مرکز استان هرمرگان، بیشترین خسارات جانی و مالی را متحمل شده است. براساس اعلام مسئولان استان هرمزگان در اثر بارندگی عصر یکشنبه ۱۶ آذرماه در شهرستان پارسیان، دو دستگاه خودروی پژو پارس و وانت پراید با پنج سرنشین دچار سانحه شده و متاسفانه جان باختند.

کد خبر : ۸۷۹۲۶
بازدید : ۶۵۹۷
سیل در بوشهر
فرادید | بارش شدید و گسترده در طول ۲۴ گذشته جنوب کشور را درگیر سیل و آبگرفتگی کرده است، اما در میان استان‌های جنوبی وضعیت بوشهر، هرمزگان و فارس بحرانیتر بوده است. البته این سیل جان ۷ نفر را در استان‌های هرمزگان و بوشهر گرفت و خساراتی هم به منازل مسکونی و واحد‌های تجاری در سه استان بوشهر، هرمزگان و فارس و برخی دیگر از استان‌های جنوبی وارد کرد.

به گزارش فرادید، در طول ۲۴ ساعت اخیر ٦ استان بوشهر، فارس، هرمزگان، تهران، یزد و اصفهان دچار سیل و آبگرفتگی شدند. اما دو استان هرمزگان و بوشهر وضعیت بحرانی تری داشتند. در این مدت ۵ نفر در استان هرمزگان و ۲ نفر نیز در استان بوشهر جان خود را از دست داده اند.

در استان بوشهر، بعد از ظهر روز گذشته زنی ۳۴ ساله از اهالی روستای سوک شهرستان دشتستان در حال عبور از روستا بود که با ریزش کوه زیر آوار گرفتار میشود؛ که متاسفانه جان خود را در این حادثه از دست می‌دهد. پیش از این نیز بانویی ۳۵ ساله دشتستانی در سیلاب روز گذشته استان بوشهر جان خود را از دست داد.

این استان در طول ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارش ۱۰۰ میلیمتری باران بوده است.

در مورد آخرین وضعیت سیل در بوشهر هم، مدیرعامل جمعیت هلال احمر این استان گفته که "بارش سنگین روز گذشته در شهرستان‌های دیلم، گناوه و دشستان سبب آبگرفتی منازل و معابر روستایی و شهری شده است."

او می‌گوید که " ۲۰ تیم ۱۰۰ نفر در قالب تیم‌های نجات و عملیاتی سیلاب از ساعت‌های اولیه آبگرفتگی معابر و منازل در شهرستان‌های این استان برای پوشش و کمک رسانی به سیل زدگان اعزام شده اند."

طبق گفته‌های غلامرضا حاجیانی، چند منزل مسکونی در روستای گمارون از توابع بخش مرکزی گناوه بر اثر بارش شدید باران تخریب شده که امداد رسانی در آنجا از سوی نیرو‌های هلال احمر در جریان است. همچنین چندین تیم عملیاتی به شهر آبپخش دشتستان اعزام شده اند و یاری رسانی آن‌ها به مردم این شهر کماکان ادامه دارد."

مدیرعامل جمعیت هلال احمر تاکید کرده است که "با توجه به سطح وسیع سیل و آبگرفتگی، خدمات رسانی همچنان در حال انجام است و اقلام امدادی و زیستی از سوی تیم‌های عملیاتی در اختیار گرفتاران در این سیل قرار می‌گیرد."
سیلاب بوشهر و هرمزگان
آبگرفتگی معابر شهری در استان بوشهر
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو هم گفته است که شبکه آبرسانی مناطق سیل زده بوشهر در حالت پایداری نسبی قرار دارند و آب روستاهای دشتستان به استثنای یکی، وصل شده است.

در طول ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ دستگاه خودرو در سیلاب گرفتار شدند که رهاسازی آن‌ها توسط گروه‌ها امدادی انجام و به ۲۵۰ خانوار که کمک نیاز داشتند، امداد رسانی شده است. براساس اعلام جمعیت هلال احمر بوشهر ۴۱۰ تخته پتو، ۳۰۰ تخته موکت، یکهزار و ۷۰۰ کیلوگرم نایلون، ۱۵۰ چراغ والور و مقادیری اقلام معیشتی و خواربار نیز در اختیار آسیب دیدگان از سیل قرار گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنج محور ارتباطی اصلی و فرعی در شهرستان‌های دشتستان، گناوه و دیلم بسته شده است. تاکنون هیچ برآورد کاملی از میزان خسارت‌ها در استان بوشهر ارائه نشده است.


آخرین وضعیت سیل در استان هرمزگان

آبگرفتگی وسیل روز گذشته در جنوب کشور به هرمزگان هم رسید، اما در این میان شهرستان پارسیان در ۵۰۰ کیلومتری مرکز استان، بیشترین خسارات جانی و مالی را متحمل شده است. براساس اعلام مسئولان استان هرمزگان در اثر بارندگی عصر یکشنبه ۱۶ آذرماه در شهرستان پارسیان، دو دستگاه خودروی پژو پارس و وانت پراید با پنج سرنشین دچار سانحه شدند.

گیر کردن خودرو در سیل
تصویری از حادثه سیلاب و ریزش کوه شهرستان پارسیان استان هرمزگان
مدیرکل ستاد بحران هرمزگان در رابطه با این حوادث گفته "به علت جاری شدن سیلاب و ریزش کوه، پنج سرنشین دو خودروی پژو پارس و پراید وانت مفقود شدند، که با پیگیری اداره کل مدیریت بحران هرمزگان و تلاش‌های نیرو‌های امدادی و عملیات خودرو‌ها و مفقود شدگان پیدا شدند. در این سانحه چهار نفر از هموطنان خود را از دست دادند و یک نفر هم با حال وخیم به مراکز درمانی پارسیان اعزام شد که ساعتی پیش جان خود را از دست داد. "

البته مسئولان امدادی هرمزگان می‌گویند احتمال آنکه افراد دیگری نیز گرفتار حادثه و غرق در سیل شده باشند نیز وجود دارد که با همکاری هلال احمر شهرستان پارسیان کار امدادرسانی و جستجو برای یافتن افراد و یا خودرو‌های گرفتار در سیل همچنان با قوت ادامه دارد.

طبق گفته مهرداد حسن زاده، مدیرکل ستاد بحران هرمزگان بارندگی‌ها در روز‌های آینده هم در استان هرمزگان ادامه می‌یابد و احتمال سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های پارسیان، حاجی‌آباد و بندرعباس وجود دارد.

پیش از این، اداره کل هواشناسی هرمزگان در ۱۵ آذر هشدار سطح زرد برای هرمزگان صادر کرده و از مردم خواسته بود که از قرار گیری در حریم رودخانه‌های فصلی بپرهیزند.

استانداری هرمزگان اعلام کرده که هنوز برآورد دقیقی از خسارت‌ها انجام نشده است، اما به زودی میزان خسارت‌ها هم اعلام خواهد شد.

فارس روی آب

در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ شهرستان فارس شامل آباده، استهبان، مرودشت، رستم، خنج، شیراز، ارسنجان، ممسنی، نی‌ریز، خرم‌بید، قیر و کارزین، فراشبند، خرامه و لامرد طی ۲۴ ساعت گذشته و به دلیل شدت بارش‌ها تحت تأثیر سیل و آب‌گرفتگی بوده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس در رابطه با آخرین وضعیت این استان گفته است که ۱۸۵ خانوار در طول ۲۴ ساعت گذشته در سیل و آبگرفتگی محصور شدند که در عملیات‌های جداگانه با استفاده از ۵۸ دستگاه موتور آب کش استفاده و ۷۵ خودرو گرفتار در باران و برف رهاسازی شد.

به گفته فرماندار شهرستان ممسنی، بارش باران اخیر به ۶۰ درصد راه‌های عشایری این شهرستان زیان‌های کلی و جزئی وارد کرده است.

در شیراز مرکز استان فارس، بسیاری از محلات و معابر و برخی واحد‌های مسکونی و تجاری دچار آب گرفتگی شدند و مردم در مناطقی از جمله شهرک فرهنگیان، خیابان‌های ملاصدرا، پاسداران، بعثت و هفتم تیر (۲۰ متری سینما سعدی) با مشکل آب گرفتگی مواجه بودند. محله سعدی نیز در پی این بارش‌ها بی نصیب نماند و در بسیاری از معابر این منطقه آب گرفتگی رخ داد. همان محله‌ای که سیل فروردین ۹۸ اهالی را دچار زیان کرد.

در کازرون نیز بارندگی شدید و سیلاب، خساراتی به تأسیسات آب شرب برخی روستا‌ها در بخش جره و بالاده کازرون وارد کرد و سیلاب وارد برخی خانه‌ها شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در مورد تلفات و خسارات سیل و بارندگی در این استان گفته است که " خوشبختانه در شهرستان‌هایی که با مشکل جاری شدن سیلاب و آب گرفتگی مواجه شدند تلفات انسانی نداشتیم. در برخی شهرستان از جمله کازرون سیلاب وارد برخی منازل شده بود که امدادرسانی لازم صورت گرفته است. "
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    هشدار داده بودند .مردم خودشون مقصر هستن كه به هشدار هاي مسئولين محترم و دلسوز توجه نميكنن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید