همه چیز درباره پتروشیمی بوعلی سینا؛ عرضه اولیه روز چهارشنبه

همه چیز درباره پتروشیمی بوعلی سینا؛ عرضه اولیه روز چهارشنبه

شرکت پترشیمی بوعلی سینا قرار است در چهارشنبه هفته جاری ۴۲۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از کل سهام شرکت را به عموم واگذار کند. این شرکت در بخش "محصولات شیمیایی" گروه و طبقه "تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد "بوعلی" قرار خواهد گرفت. با این حال انتظار می‌رود که بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دراین عرضه مشارکت کنند، که در این صورت به هر نفر ۵۰ سهم و معادل ۲۹۰ هزار تومان خواهد رسید. نخستین روز معاملاتی نماد بوعلی در بازار بورس نیز روز شنبه بعد از عرضه اولیه است. با این وجود قیمت آغازین آن ۵ درصد بیشتر از سقف قیمتی تعیین شده در عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا خواهد بود.

کد خبر : ۸۷۹۴۳
بازدید : ۷۰۸۷
سهام پتروشیمی بوعلی سینا
فرادید | عرضه اولیه «پتروشیمی بوعلی سینا» به عنوان پانصدو هفتادو هشتیمن شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهاردار، روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه انجام می‌شود. براساس اعلام سازمان بورس این شرکت ۱۲ درصد از سهام خود را در قالب ۴۲۰ میلیون سهم در پایان هفته جاری عرضه می‌کند.

به گزارش فرادید، بنا به اعلام سازمان بورس برای هر کد بورسی، ۲۰۰ سهم «شرکت پتروشیمی بوعلی سینا» در بازه قیمتی ۳.۹۳۶ تا ۴.۱۴۳ تومان معادل ۸۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان پیش بینی شده است. اما به نظر می‌رسد با توجه به استقبال بورس بازارن در عرضه اولیه چخزر به هر کد بورسی ۷۰ سهم برسد.

البته قرار بود عرضه سهام پتروشیمی بوعلی سینا هفته قبل انجام شود، اما با توجه به آماده نبودن شرایط عرضه اولیه این شرکت به هفته جاری موکول شد.

شرکت پترشیمی بوعلی سینا قرار است در چهارشنبه هفته جاری ۴۲۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از کل سهام شرکت را به عموم واگذار کند. این شرکت در بخش "محصولات شیمیایی" گروه و طبقه "تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد "بوعلی" قرار خواهد گرفت.

با این حال انتظار می‌رود که بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دراین عرضه مشارکت کنند، که در این صورت به هر نفر ۵۰ سهم و معادل ۲۹۰ هزار تومان خواهد رسید. نخستین روز معاملاتی نماد بوعلی در بازار بورس نیز روز شنبه بعد از عرضه اولیه است. با این وجود قیمت آغازین آن ۵ درصد بیشتر از سقف قیمتی تعیین شده در عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا خواهد بود.

سازمان بورس و اوراق بهادار تا این لحظه ساعت شروع ثبت سفارش سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا برای روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه را اعلام نکرده است. اما با این وجود به نظر می‌رسد که ثبت سفارس در بازه زمانی ۷ صبح تا ۱۲ ظهر انجام شود.

در عرضه اولیه چخزر که هفته گذشته انجام شد، ۴ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۷ کد معاملاتی مشارکت کردند. اما تنها به ۴ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۳۸ کد سهام چخزر اختصاص یافت و به هر کد معاملاتی هم ۷ سهم معادل ۱۵ هزار تومان رسید.

هنگامی که سهام شرکتی برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود، به روز اول عرضه سهام، «عرضه اولیه» گفته می‌شود، در این روز درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس یا فرابورس توسط سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود.

 پتروشیمی بوعلی سینا؛ بورس
آیا سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا ارزش خرید دارد؟

گزارش‌های منتشر شده از سوی واحد‌های تولید و فروش مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد، محصولات با ارزش این شرکت از جمله؛ رافینیت، برش سبک، گاز مایع و بنزن با افزایش چشمگیر در حوزه تولید و فروش همراه بوده است.

در بخش تولیدات این مجتمع پتروشیمی، محصول با ارزش برش سبک با ۳۹ درصد، گاز مایع با ۲۵ درصد و بنزن با بیش از ۲۳ درصد تولید نسبت به ۶ ماهه نخست پارسال همراه بوده که بر این اساس، با افزایش تولیدات پتروشیمی بوعلی سینا، بازار کشور از واردات محصول بنزن بی نیاز شده و همین امر نه تنها مانع خروج ارز از کشور می‌شود که در شرایط سخت تحریم باعث سود آوری چشمگیر برای میهن شده است.

همچنین در بخش فروش نیز این شرکت پتروشیمی در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ با ثبت رکورد‌های تازه خوش درخشیده است و در این مجتمع پتروشیمیایی در مدت مذکور، محصولات با ارزش برش سنگین ۲۹۲ درصد و محصول استراتژیک بنزن ۱۰۵ درصد فروش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را به ثبت رسانده است.

در پتروشیمی بوعلی سینا بنا به ادعای مسئولان این شرکت، تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه و شیوع بیماری کووید ۱۹ نتوانسته در چرخه تولید و فروش محصولاتش اثری بگذارد. با این حال طی ۶ ماه امسال، فروش زمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیر بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و باعث گشودن دروازه‌های جدید فروش محصولات با بهره گیری از حمل و نقل جاده‌ای شده است.

پتروشیمی بوعلی سینا
پتروشیمی بوعلی سینا در سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر واقع شده و محصولات ارزشمندی همچون رفرمیت با اکتان +۹۸ درصد، گاز مایع (LPG)، برش سبک، میانی و سنگین نفتا و بنزن را تولید می‌کند.

با این حال به نظر می‌رسد که سهام بوعلی سود دهی مناسبی برای سهامداران خود به ارمغان خواهد آورد.

از طرفی فعالان بازار سهام درباره سهم شرکت پتروشیمی بوعلی سینا پیش بینی کرده اند که بوعلی در گام اول تا ۵۲۰۰ تومان یعنی ۲۰ درصد صعودی باشد و تا پایان دی ماه بتواند ۶۳۰۰ تومان که حرکت به سمت ۵۰ درصدی شدن است را در دستور کار قرار دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد سهام پتروشیمی بوعلی سینا متعلق به نماد «فارس» بوده و سهامدار اصلی فارس نیز شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت تابان فردا و شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین است. پتروشیمی بوعلی سینا یکی از عرضه کننده‌های عمده محصولات پتروشیمی در بورس انرژی ایران است که احتمالا در آینده نزدیک در بورس بین المللی کیش، شاهد معاملات آن در نماد «انرژی» باشیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید