۶ سال دیگر انسان‌ها به مریخ می‌روند

۶ سال دیگر انسان‌ها به مریخ می‌روند

آیلان ماسک به تازگی گفته است، که اولین انسان در سال ۲۰۲۶ به مریخ فرستاده می‌شود و می‌تواند بر سطح سیاره سرخ گام بگذارد

کد خبر : ۸۷۹۶۸
بازدید : ۱۰۴۴۶
۶ سال دیگر مریخ
فرادید | آیلان ماسک، بلندپروازترین مرد قرن بیست و یکم و مدیر شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، پس از ارسال موفقیت‌آمیز و نوآورانه‌ی فضاپیمای اسپس ایکس به فضا، این بار اعلام کرد که تا شش سال دیگر، نخستین انسان را به مریخ خواهد فرستاد.

به گزارش فرادید؛ هنوز چیزی کمتر از یک ماه از پرتاب موفقیت آمیز فضاپیمای اسپیس ایکس با همکاری سازمان ناسا با چهار مسافرش نگذشته است که آیلان ماسک، این مرد شکست ناپذیر و آینده نگر، جسورانه از گام‌های بعدی‌اش صحبت می‌کند.

اما گویا هیچ کاری برای آیلان ماسک نشد ندارد. او که سه سال پیش یکی از خودرو‌های شرکت خودروسازی خود به نام «تسلا رودستر» را به فضا فرستاده بود، حالا در نزدیکی مریخ قرار گرفته است، اما آیلان میخواهد این بار انسان‌ها را به سمت سیاره سرخ بفرستد.

ایلان ماسک به تازگی گفته است، که اولین انسان در سال ۲۰۲۶ به مریخ فرستاده می‌شود و می‌تواند بر سطح سیاره سرخ گام بگذارد. فضاپیمای آزمایشی استارشیپ که بدون سرنشین است نیز سال ۲۰۲۴ به سوی سیاره مریخ پرتاب می‌شود.

دو سال بعد از پرتاب آزمایشی استارشیب به سمت مریخ، یعنی شش سال دیگر، قرار است آیلان ماسک برای انسان‌ها تاکسی دربست به سمت مریخ بگیرد.

آیلان ماسک در پاسخ به این سوال که چه زمانی مردم قادر به فرود روی مریخ هستند، گفت: من اطمینان دارم که طی شش سال دیگر، سخنرانی وی در وب سایت "جایزه" پخش شد.
سفر به مریخ

اسپس‌ایکس سفینه فضایی استارشیپ را برای سفر انسان به مریخ آماده می‌کند، ولی زمان دقیقی برای استفاده استارشیپ اعلام نشده است. پیش از سفر انسان به مریخ سفینه استارشیپ باید مورد آزمایش فنی قرار گرفته و به خارج از مدار زمین پرتاب شود. کارشناسان فضایی معتقدند در صورتی همه برنامه‌های اسپیس‌ایکس به طور منظم پیش برود احتمالاً این شرکت اولین انسان‌های ساکن مریخ را به این سیاره می‌رساند.

بر خلاف مجموعه موشک‌های قبلی اسپیس ایکس از "فالکون هوی" گرفته تا "فالکون ۹" که می‌دانیم همگی تا چند بار قابل استفاده مجدد هستند، هدف "ماسک" این است که "استارشیپ" صد درصد و بدون محدودیت قابل استفاده مجدد باشد، چرا که در این صورت هزینه‌ها به شکل محسوسی کاهش می‌یابد. "استارشیپ" اولین موشک در نوع خود خواهد بود که در عمل شبیه به هواپیما‌های تجاری است، چرا که مانند آن‌ها با زمان استراحت و بازیابی کوتاه مدت، پرواز‌های متعدد و پشت هم خواهد داشت.


آیلان ماسک و بلندپروازی‌های بی‌حد و مرزش

اسپس‌ایکس سفینه فضایی استارشیپ

موسس و بنیانگذار شرکت فضایی اسپیس ایکس از برنامه‌های خود برای فراهم کردن زمینه‌های لازم برای سکونت در مریخ خبر داد و اعلام کرد که تحقق این امر نیازمند ۲۰ سال زمان و بکارگیری چیزی حدود ۱۰۰۰ موشک استارشیپ است.

ماسک که به ارائه طرح‌های بلندپروازانه شهرت دارد، در جریان جلسه‌ای که در نیرو‌های هوایی ایالات متحده برگزار شد عنوان کرد که پرتاب هر موشک استارشیپ که قادر به حمل ۱۰۰ مسافر است، تقریبا ۲ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

وی با انتشار چند توییت نوشت که برای ساخت یک شهر پایدار در مریخ، به هزار موشک استارشیپ نیاز خواهد بود. از آنجایی که سیاراتی همچون مریخ هر دو سال یکبار در یک صف قرار می‌گیرند، وی اینچنین برآورد که تقریبا ۲۰ سال طول خواهد کشید تا بتوان محموله‌ها را برای ساخت پایگاهی پایدار در مریخ، به این سیاره ارسال کرد.


آیلان ماسک، مردی عجیب‌تر از قهرمانان فیلم‌های علمی تخیلی

تسلا رودستر فضا

ایلان ماسک وقتی که اعلام کرد که می‌خواهد روی موشک Falcon Heavy خود، یک تسلا رودستر قرار دهد و این ماشین را به فضا بفرستد شاید کمتر کسی باورش می‌شد، اما او و شرکت فضایی‌اش یعنی اسپیس‌ایکس به شوخی این حرف را نزده بودند و حالا تسلا رودستر به نزدیکی‌های مریخ رسیده است.

نسل نخست تسلا رودستر که ایلان ماسک نزدیک به سه سال پیش توسط اسپیس‌ایکس آن را به فضا فرستاده بود، به‌تازگی در فاصله‌ای نزدیک نسبت به مریخ قرار گرفت.

اسپیس‌ایکس تأیید کرد که رودستر (Tesla Roadster) و استارمن (Starman)، یک مانکن که سرنشین فضایی این خودرو محسوب می‌شود و نمونه‌ی اولیه‌ی لباس فضایی اسپیس‌ایکس را پوشیده است، در تاریخ ۸ اکتبر (۱۷ مهر) هنگامی که در فاصله‌ی حدود ۸ میلیون کیلومتری مریخ قرار داشت، نخستین گذر خود را از کنار این سیاره انجام داد. این در حالی است که فاصله‌ی آن از زمین تقریبا ۳۷ میلیون کیلومتر است.

به گزارش Where is Roadster که موقعیت لحظه‌ای رودستر را در فضا دنبال می‌کند، این خودروی شرکت تسلا ۱۲۹ میلیون کلیومتر با خورشید فاصله دارد و سرعت آن حدود ۲۲ هزار کیلومتر بر ساعت است. باید دید شرایط چگونه است، اما اگر باتری هنوز کار کند، آهنگ Space Oddity تا کنون بیش از ۲۶۴۰۰۰ بار در گوش چپ استارمن پخش شده است.

ایلان ماسک در تاریخ ۶ فوریه‌ی ۲۰۱۸ (۱۷ بهمن ۱۳۹۶) تسلا را با موشک فالکون هوی اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب کرده بود. در حالی که برخی فرستادن یک زباله‌ی فضایی را از نظر زیست‌محیطی مناسب نمی‌دانستند، اما از دیدگاه تبلیغاتی این کار بسیار مؤثر بود.

این روزها، زمین و مریخ و البته تسلا رودستر در موقعیتی استثنایی قرار دارند و مریخ در فاصله‌ی نزدیک نسبت به زمین قرار گرفته که تا سال ۲۰۳۵ میلادی تکرار نخواهد شد. فاصله‌ی نزدیک، علاوه بر ایجاد شرایط رصدی مطلوب برای تماشای مستقیم و رصد مریخ با تلسکوپ، موقعیتی مناسب برای رسیدن فضاپیما‌های ناسا، امارات و چین به این سیاره محسوب می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید