اوگور شاهین؛ بنیاگذار "بیون تک" در جمع ابرثروتمندان جهان

اوگور شاهین؛ بنیاگذار "بیون تک" در جمع ابرثروتمندان جهان

اوگور شاهین، از بنیان‌گذاران شرکت داروسازی "بیون‌تک" آلمان که موفق شد با همکاری شرکت آمریکایی "فایزر" یکی از نخستین واکسن‌های کرونا را آماده عرضه به بازار کند در کمتر از یک سال به جرگه ابرثروتمندان جهان وارد شد.

کد خبر : ۸۸۰۱۹
بازدید : ۵۳۳۸
اوگور شاهین؛ بنیاگذار
با جهش ۲۵۰ درصدی ارزش سهام شرکت داروسازی "بیون‌تک" بنیانگذار آن یکباره به صدر فهرست ثروتمندان آلمان صعود کرد. اوگور شاهین فرزند یک خانواده مهاجر ترک‌تبار است و پدرش برای کار به آلمان آمد.

اوگور شاهین، از بنیان‌گذاران شرکت داروسازی "بیون‌تک" آلمان که موفق شد با همکاری شرکت آمریکایی "فایزر" یکی از نخستین واکسن‌های کرونا را آماده عرضه به بازار کند در کمتر از یک سال به جرگه ابرثروتمندان جهان وارد شد.

نشریه "دی ولت" روز یک‌شنبه ششم دسامبر (۱۶ آذر) در گزارشی نوشت، با صدور مجوز برای واکسن کرونا که با مشارکت شرکت بیون‌تک تولید می‌شود ارزش سهام این شرکت مستقر در شهر ماینتس به شدت افزایش یافت و شاهین را به یکی از ۵۰۰ ابرثروتمند جهان بدل کرد.

اوگورر شاهین در جمع ۵۰۰ ابرثروت‌مند جهان
بر اساس فهرست میلیاردر‌های بلومبرگ، ثروت خالص اوگور شاهین به بیش از پنج میلیارد دلار (چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو) رسیده و او در جایگاه ۴۹۳ ابرثروتمندان جهان قرار گرفته است. این پژوهشگر ترک‌تبار ۳۴مین شهروند ثروتمند آلمان به شمار می‌رود.

ارزش سهام شرکت بیون‌تک از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا کنون ۲۵۰ درصد افزایش یافته و مجموع سهام آن ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارزش دارد. اگور شاهین اندکی بیش از ۱۷ درصد سهام شرکت بیون‌تک را در اختیار دارد.

پیش از آغاز پاندمی کرونا پژوهش‌های پروفسور شاهین و همکارانش به طور عمده بر مبارزه با سرطان متمرکز بود. او و همسرش، اوزلم تورهچی که در پژوهش‌های مقابله با سرطان با هم همکاری دارند از ماه ژانویه امسال پس از مطالعه گزارش نگران‌کننده‌ای درباره گسترش ویروس عامل بیماری کووید۱۹ در خانواده‌ای که به شهر ووهان چین سفر کرده بودند، پژوهش روی ویروس کرونا و تولید واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به آن را محور تلاش‌های علمی خود قرار دادند.

موفقیت کارآزمایی‌های بالینی واکسن کرونای شرکت بیون‌تک و فایزر و میزان کارآیی آن در پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ به نوعی تائید تلاش‌های نوآورانه شاهین و همسرش در زندگی حرفه‌ای نیز تلقی می‌شود. شرکت بیون‌تک سال گذشته سهام خود را در بازار بورس وال استریت عرضه کرد و در مجموع ۱۵۸ میلیون دلار از این کار نصیبش شد. استقبال از سهام این شرکت سال ۲۰۱۹ چندان چشمگیر نبود.
اوگور شاهین؛ بنیاگذار
جهش ارزش سهام شرکت بیون‌تک کسان دیگری را نیز به ثروت‌های افسانه‌ای رساند، به خصوص برادران دو قلوی توماس و آندریاس اشترونگمن. این دو برادر نزدیک به نیمی از سهام شرکت بیون‌تک را در اختیار دارند و ثروت هر یک از آن‌ها به ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد. مطابق فهرست بلومبرگ آن‌ها به طور مشترک در جایگاه ۱۶۶ ابرثروتمندان جهان قرار دارند.

جهش ۶۵۰ درصدی ارزش سهام شرکت مدرنا
در جریان رقابت برای تولید واکسن کرونا کسانی که به سهام شرکت آمریکایی رقیب بیون‌تک روی آوردند نیز سود سرشاری برده‌اند. ارزش سهام شرکت مدرنا، که تقریبا همزمان موفق به تولید واکسن کرونا شده، در سال جاری حدود ۶۵۰ درصد رشد کرد.

در کنار سهام‌داران شرکت‌های سازنده واکسن کرونا، مالیات دهندگان آلمانی نیز از این موفقیت‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند. دولت فدرال آلمان در ماه ژوئن ۱۷ در صد از سهام شرکت داروسازی Curevac را که از پیشتازان تولید واکسن کرونا به شمار می‌رود خرید.

ارزش سهام این شرکت در سال جاری حدود ده برابر شده و به ۱۵ میلیارد یورو می‌رسد. سهم دولت از این سهام حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو می‌شود. شرکت‌های بیون‌تک و فایزر با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از کشور‌ها برای عرضه واکسن قرارداد‌هایی امضاء کرده‌اند و انتظار می‌رود توزیع واکسن از هفته‌های پایانی امسال آغاز شود.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید