مزایده ایران مال؛ جنجال فروش ۸۵ هزار میلیاردی

مزایده ایران مال؛ جنجال فروش ۸۵ هزار میلیاردی

مزایده ۸۵ هزار میلیارد تومانی ایران مال، باعث شد تا جنجال قدیمی مال بزرگ منطقه ۲۲ بار دیگر به سرخط خبر‌ها برگردد. جنجالی که از ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ادامه دارد و واکنش بخشی از فعالان سیاسی، رسانه و کارشناسان اقتصادی را به دنبال داشته است. در این میان برخی فعالان رسانه و سیاسی به انباشت عظیم سرمایه در یک پروژه انتقاد کرده و معتقد هستند که ارتباطات ویژه این حجم از نقدینگی را در ایران مال انباشت کرده است، این در حالی است که بسیای از پروژه‌های زیرساختی و اساسی کشور با یک صد این مبالغ به بهره برداری می‌رسید، اما همچنان مسکوت باقی مانده اند.  

کد خبر : ۸۸۱۳۴
بازدید : ۱۳۹۱۰
مزایده ایران مال
فرادید | پروژه تجاری-تفریحی «ایران مال» که در طول سال‌های اخیر جنجال‌های متعددی را به راه انداخته، حالا آگهی مزایده فروش آن به ارزش ۸۵ هزار میلیارد تومان از سوی بانک آینده منتشر شده است. انتشار این آگهی واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است. البته در این میان بانک آینده هم ساکت ننشست و در مقابل منتقدان موضع گیری کرد.

به گزارش فرادید؛ بانک آینده در آگهی مزایده «ایران مال» که می‌خواهد ۱۰۰ درصد سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال (مالک پروژه ایران مال) را از طریق مزایده به شکل نقد و اقساط می‌خواهد بفروشد. مزایده ایران مال در حالی است که پیش از آن مدیر عامل بانک آینده از عرضه اولیه سهام ایران‌مال در بورس خبر داده بود.

اما حالا تصمیم مدیران بانک آینده تغییر کرده و قرار است که «ایران مال» در قالب مزایده فروخته شود. البته با توجه به رقم بالای «ایران مال» بعید به نظر می‌رسد که این مجموعه از طریق مزایده به فروش برسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده سرمایه‌های بانک آینده در طول سال‌های اخیر به پروژه «ایران مال» اختصاص یافته است. همین امر در سال اخیر باعث اعتراض سهامداران بانک آینده شد، در نتیجه با فشار افکار عمومی صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک آینده منتشر شد و نشان داد که، بانک آینده ۴۰ برابر بیشتر از سقفی که بانک مرکزی برای تسهیلات کلان تعیین کرده، به این هلدینگ، تسهیلات داده است.

براساس گزارش حسابرسی‌شده بانک آینده در سال‌های ۹۷ و ۹۸، ۱۷ هزار میلیارد تومان وام به شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال و دو شرکت زیرمجموعه آن داده شده است که در هیچ کدام، قرارداد رسمی، زمان‌بندی پرداخت، وثایق معتبر و... وجود ندارد و کمتر از پنج درصد اقساط آن پرداخت شده است.

«ایران مال» پروژه‌ای تجاری تفریحی در مجاورت دریاچه چیتگر در منطقه ۲۲ واقع در غرب تهران است که ابتدا با نام تات مال شناخته می‌شد، اما پس از مدتی به ایران مال تغییر نام داد. سازندگان پروژه ایران مال مدعی هستند که این پروژه یکی از پنج مرکز خرید بزرگ دنیا و بزرگ‌ترین مرکز خرید کل خاورمیانه است.

در این مجموعه بیش از ۷۰۰ واحد تجاری، ۲۰۰ رستوران و کافی‌شاپ، ۱۲ سالن سینما با ظرفیت ۱۸۰۰ نفر، پیست پاتیناژ، مجموعه استخر و اسپا، سالن‌های اسکواش، سالن آمادگی جسمانی، جاده تندرستی، بولینگ و یک ورزشگاه چندمنظوره نیز ساخته شده است. همچنین در این مجموعه شهربازی، مرکز برگزاری نمایشگاه، هتل، کتابخانه، تالار آینه، نمایشگاه تخصصی خودرو و چند مرکز تفریحی دیگر نیز وجود دارد.
بانک آینده ایران مال

پیدا و پنهان مزایده «ایران مال»

مزایده ۸۵ هزار میلیارد تومانی ایران مال، باعث شد تا جنجال قدیمی مال بزرگ منطقه ۲۲ بار دیگر به سرخط خبر‌ها برگردد. جنجالی که از ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ادامه دارد و واکنش بخشی از فعالان سیاسی، رسانه و کارشناسان اقتصادی را به دنبال داشته است.

در این میان برخی فعالان رسانه و سیاسی به انباشت عظیم سرمایه در یک پروژه انتقاد کرده و معتقد هستند که ارتباطات ویژه این حجم از نقدینگی را در ایران مال انباشت کرده است، این در حالی است که بسیای از پروژه‌های زیرساختی و اساسی کشور با یک صد این مبالغ به بهره برداری می‌رسید، اما همچنان مسکوت باقی مانده اند.

سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان درتوئیتر به تخلفات گسترده رخ داده در این پروژه اشاره کرده و نوشته است: "فاجعه سرمایه‌داری لجام‌گسیخته. آگهی فروش ایرانمال به پایه ۸۵ میلیارد تومان معادل ۳.۴ میلیارد دلار، حدود سه برابر بودجه سالیانه شهرداری تهران. سیاستگذاران، قانون‌گذاران، مجریان، ناظران بیدار شوند و نگران. قرار ما در انقلاب اسلامی این نبود. فعلا از تخلفات ایرانمال حرفی نمی‌زنیم."

البته کارشناسان اقتصادی بیشترین انتقاد را به این پروژه‌ها و مسائل پنهان آن‌ها داشتند. یکی از این منتقدان داود سوری اقتصاددان و استاد دانشگاه بود که در توئیتر خود نوشت: "ایران‌مال با پولی که از بانک‌مرکزی قرض گرفته می‌شد، ساخته شد و تورم ناشی از آن را ما تحمل کردیم. حال فروخته می‌شود و همان تورم جیبی پر از پول برای مالک به ارمغان می‌آورد! بازنده من و شمائیم که هر روز با خرید گران اجناس، پول ساخت آن را فراهم آوردیم و واسطه و محلل این شعبده‌بازی..."

برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی هم به شفاف نبودن مسائل مالی ایران مال و بانک آینده اشاره کرده و گفته اند که "این پروژه متعلق به شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال است و مالکیت آن نه برای سپرده‌گذاران، بلکه برای سهام‌داران بانک خواهد بود درحالی‌که این منابع، از پول سپرده‌گذار پرداخت شده است."

این دسته از کارشناسان می‌گویند که ارزش بازار بانک آینده هم اکنون ۳۶ هزار میلیارد تومان است، آن وقت بانک آینده قرار است ایران مال را به قیمت ۸۵ هزار میلیارد تومان به فروش برساند.

در این رابطه برخی هم مدعی‌اند که بانک آینده قیمت مزایده را عمداً ۸۵ هزار میلیارد تومان تعیین کرده است، تا کسی قادر به خرید آن نباشد و در نهایت هم بتواند ایران مال را از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود خریداری کند.

اما برخی از فعالان اقتصادی هم معتقد بوده اند که ارزش ایران مال بیش از این هاست. علی صالحی، فعال اقتصادی و عضو هیات مدیره آلین کیش در این باره در توئیترش نوشته است: "از ارزش گذاری ایران مال تعجب کردم. هزینه ساخت این مجموعه با دلار حدود ۳هزار تومان بیش از ۲۲ هزار میلیارد بوده (تقریباً ۷ میلیارد دلار). در حالی که قیمت گذاری حدود ۳/۲ میلیارد دلار است. ارزش دبی مال هم ۲۰ میلیارد دلار! "

موضع گیری بانک آینده در برابر منتقدان

پس از بالا گرفتن انتقادها، بانک آینده با صدور اطلاعیه‌ای در برابر منتقدان موضع گرفت. این بانک گفته تصمیم فروش «ایران مال» از طریق مزایده، پس از آن اتخاذ شد که در بند‌های ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید، همه بانک‌های کشور را ملزم به واگذاری برخی اموال کرده است. بنابراین، این تصمیم در راستای سیاست‌های نظام بانکی برای تمرکز بیشتر بر بانکداری حرفه‌ای است که منجر به تضمین بیشترحقوق سپرده گذاران می‌شود.

بانک آینده با حمله به منتقدان، آن‌ها را ناگاه خطاب کرده و نوشته است: "با وجود ایراد برخی شبهات از سوی افراد ناآگاه، بانک آینده با افتخار به اطلاع عموم می‌رساند که این بانک نه تنها ایران مال را یکی از پروژه‌های موفق در مسیرارتقای ارزش افزوده می‌داند بلکه دارایی‌های ارزنده دیگری را در اختیار دارد که پشتوانه محکمی برای تضمین سود سپرده گذاران و حفظ اعتماد مردم خواهد بود."

در ادامه این اطلاعیه همچنین آمده است که "روند افزایشی افتتاح حساب در این بانک -بیش از هفت میلیون -نشان دهنده اعتماد فزاینده سپرده‌گذاران و مردم است که در صدر سرمایه‌های بانک آینده قرار دارد و گواهی بر سستی شبهات القاء شده در فضای رسانه‌ای دارد."
 ۸۵ هزار میلیارد فروش ایران مال

«ایران مال» دچار بحران ورشکستگی شد؟

ماجرای احتمال ورشکستی ایران مال از آنجا آغاز شد که قرار بود واحد‌های تجاری این مال بزرگ از سوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ به برند‌های معروف فروخته شود؛ اما این شرکت به سبب تحریم‌ها نتوانست برند‌ها را مجاب به حضور در ایران کند؛ بنابراین وقتی برند‌های مطرح از حضور در ایران امتناع کردند‏، شرکت‌های کوچک هم تمایل چندانی برای حضور در ایران‌مال از خود نشان ندادند. عدم راه‌اندازی واحد‌های تجاری سبب شد واحد‌های دیگر هم با تأخیر راه‌اندازی شوند

با این وجود، گروه هلدینگ ایران‌مال سال ۹۷ بدون اشاره به وام‌های دریافتی، بر این موضوع تأکید کردند که اگر نتوانیم در یک تا دو سال آینده، این پروژه و واحد‌های تجاری آن را به صورت رسمی راه بیندازیم، احتمال اینکه این پروژه دچار زیان گسترده شود، ‏بسیار زیاد است و ورشکستگی ایران‌مال را در پی خواهد داشت.

حالا با گذشت دو سال، گروه هلدینگ ایران مال نتوانست که به شکل موفقی این پروژه بزرگ را راه اندازی کند. از این رو برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که بانک آینده با قبول شکست پروژه تصمیم به فروش آن گرفته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید