آمار عجیب از قیمت مسکن (+ جدول)

آمار عجیب از قیمت مسکن (+ جدول)

حجم معاملات و سطح تورم در بازار مسکن در شرایط فعلی به دلیل دو اتفاق مهم نسبت به نیمه اول امسال روند کاهشی پیدا کرد. کاهش قیمت ارز و کاهش شدید «انتظارات تورمی» دو اتفاق مهم و موثر بر بازار ملک بود.

کد خبر : ۸۸۱۴۶
بازدید : ۵۲۶۰
مرداد امسال روند انتشار منظم آمار ماهانه «معاملات و قیمت مسکن در کشور» به‌خاطر آنچه مدیران بخش، «اشکال در فرآیند استخراج داده‌ها» عنوان کردند، متوقف شد تا بعداز اصلاح فرآیند، قیمت‌ها اعلام شود. اکنون نتیجه توقف و شروع دوباره انتشار به «اعلام رقم باورنکردنی از قیمت کشوری مسکن» منجر شده است. تحقیقات میدانی از حومه پایتخت، از ریزش قیمت‌ها خبر می‌دهد.

از تیر امسال به بعد روند انتشار آمار مربوط به معاملات واحد‌های مسکونی سراسر کشور در سایت اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی متوقف شد. بعد از این توقف انتشار آمار، علت و هدفی که متولی بخش مسکن اعلام کرد، این بود که روند انتشار آمار دچار نواقص و اشکالاتی است که در شکل جدید باید اصلاح شود.
سرانجام روز گذشته پس از حداقل چهار ماه آن هم در شرایطی که بازار مسکن دچار تغییر معناداری شده، آمار جدید از قیمت مسکن در کشور توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. اما آماری که اعلام شده نه تنها کامل نیست بلکه دارای ابهامات جدید است.

حجم معاملات و سطح تورم در بازار مسکن در شرایط فعلی به دلیل دو اتفاق مهم نسبت به نیمه اول امسال روند کاهشی پیدا کرد. کاهش قیمت ارز و کاهش شدید «انتظارات تورمی» دو اتفاق مهم و موثر بر بازار ملک بود.
در نهایت برآیند این دو اتفاق در آمار بانک مرکزی از اوضاع قیمت مسکن تهران در آبان نمایان شد؛ طبق آمار تحولات بازار مسکن منتشر شده توسط بانک مرکزی برای آبان‌ماه، تورم ماهانه مسکن سقوط کرد، به‌طوری که میانگین تورم ماهانه مسکن ۸ درصدی طی هفت ماه نخست در آبان ماه به ۸/ ۱ درصد تنزل پیدا کرد.

طبق تحقیقات میدانی دنیای اقتصاد، همین دو اتفاق نیز باعث کاهش قیمت مسکن در حومه پایتخت شد. با این حال اکنون که پس از توقف حداقل چهار ماهه، انتشار آمار تحولات بازار مسکن «به‌صورت کشوری» صورت گرفته است، انتظار می‌رفت این گزارش به قدری کامل باشد که همه طیف فعالان بازار مسکن بتوانند این آمار کشوری را تجزیه و تحلیل کنند تا در نهایت تغییرات معنادار در قیمت مسکن در بین همه فعالان و بازیگران بازار مسکن قابل رصد باشد.

اما آماری که دیروز درباره قیمت‌های استانی و کشوری بازار مسکن اعلام شد، دارای دست یک ابهام بزرگ است و آن اینکه قیمت‌هایی که تحت عنوان قیمت‌های «حال حاضر» اعلام شده، مشخص نیست نسبت به ماه گذشته، ماه مشابه سال قبل و نیمه نخست امسال چقدر تغییر داشته یا به تعبیری قیمت‌ها کاهش داشته، افزایش یافته یا حتی ثابت مانده است. چند ابهام دیگر در این گزارش قابل رویت است.
دومین ابهام در این گزارش این است که برخی ارقام تحت عنوان قیمت مسکن استان و برخی دیگر تحت عنوان یک یا چند شهر اعلام شده است. در عین حال در این گزارش، قیمت مسکن ۲۸ استان اعلام شده و قیمت ۳ استان اعلام نشده است که این نیز به‌عنوان سومین ابهام در این گزارش قابل رویت است.

چهارمین ابهام به میانگین قیمت در کل کشور بر می‌گردد. در آمار اعلامی در روز گذشته، میانگین قیمت کشوری مسکن ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع اعلام شد، این در حالی است که مرکز آمار ایران میانگین قیمت کشوری مسکن در فصل بهار امسال را در هر مترمربع ۵ میلیون و ۷۰۰ هز ار تومان اعلام کرده بود.
با توجه به اینکه هنوز گزارش مرکز آمار از میانگین قیمت کشوری برای تابستان و پاییز اعلام نشده، مقایسه میانگین قیمت مسکن در بهار (مرکز آمار) و میانگین قیمت مسکن پاییز که روز گذشته اعلام شد، نشان می‌دهد، قیمت کشوری مسکن بیش از ۱۶۰ درصد افزایش داشته است.
این میزان رشد، عجیب و قابل تامل است چراکه میانگین قیمت مسکن شهر تهران به استناد آمار بانک مرکزی در همین فاصله ۵۹ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند، در مقطع فعلی آمار رسمی بازار مسکن باید به شکل منظم اعلام شود تا هر نوع نوسان و تغییر و تحولات قیمتی ملک برای همگان مشخص شود.
به اعتقاد کارشناسان، در این مقطع شکل اطلاع‌رسانی درباره نبض بازار مسکن باید اصلاح شود چرا که اطلاع فعالان بازار مسکن از تغییر قیمت‌ها نسبت به ماه‌های گذشته می‌تواند فضای بازار را شفاف کند و خود عاملی جدید برای کاهش بیشتر رفتار‌های تورم‌زا (حرکت‌های سفته‌بازانه) باشد.
بر اساس گزارش سایت رسمی وزارت راه و شهرسازی از وضعیت قیمت مسکن در کل کشور، در حال حاضر قیمت مسکن در ۹ استان کمتر از ۵ میلیون تومان در هر مترمربع، در ۱۶ استان بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در هر مترمربع و در سه استان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در هر مترمربع است.

همچنین به استناد این گزارش، گران‌ترین شهر کشور از نظر متوسط قیمت مسکن، تهران با ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در هر مترمربع و ارزان‌ترین شهر کشور نیز یاسوج با ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هر مترمربع است. قیمت‌های منتشر شده در سایت وزارت راه و شهرسازی مربوط به مراکز استان‌ها است.
آمار عجیب از قیمت مسکن (+ جدول)
آمار عجیب از قیمت مسکن (+ جدول)
آمار عجیب از قیمت مسکن (+ جدول)
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید