ماجرای سفر ده روزه ایرانیان به عمان چیست؟

ماجرای سفر ده روزه ایرانیان به عمان چیست؟

طبق اعلام پادشاهی عمان و پلیس سلطنتی این کشور، لغو روادید برای سفر ۱۰ روزه با هدف توسعه گردشگری صورت گرفته است. از طرفی بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که دولت عمان با کسری بودجه مواجه است و قصد دارد که با جذب گردشگران خارجی، این مشکل را حل کند.

کد خبر : ۸۸۱۸۱
بازدید : ۵۳۴۲
سفر ده روزه به عمان
فرادید | پادشاهی عمان در تازه‌ترین تصمیم خود، ۱۰۳ کشور را از الزام دریافت روادید برای سفر ده روزه به این کشور خارج کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران نیز در لیست این ۱۰۳ کشور قرار گرفته است. البته این مسئله به تایید اتاق مشترک ایران و عمان هم رسیده است.

به گزارش فرادید، اتاق مشترک ایران و عمان در این رابطه اعلام کرده است که طبق تصمیمات جدید سلطنت عمان مبنی بر معافیت ۱۰۳ کشور از دریافت روادید ورودی برای سفر ده روزه به این کشور، شهروندان ایرانی نیز از این معافیت برخوردار شدند.

پادشاهی عمان این تصمیم را در راستای توسعه صنعت گردشگری این کشور گرفته است.

در این رابطه پلیس سلطنتی عمان هم در پیامی توئیتری با بیان اینکه "این معافیت در راستای رونق گردشگری انجام شده" افزود: «شرط بهره‌مندی مسافران خارجی از شرایط معافیت ویزای عمان، تائیدیه رزرو هتل، بلیط برگشت و بیمه درمانی در سفر به این کشور است.»

با این وجود زمان دقیق اجرای این بخشنامه اعلام نشده است، اما پیشتر اعلام شده بود که از سال ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد. این ویزای ده روزه گردشگری رایگان و غیر قابل تمدید است.

سلطان نشین عمان هفته گذشته از سرگیری صدور ویزای برای افرادی خبر داد که توسط هتل‌های و آژانس‌های مسافرتری پرواز آنان به این کشور تنظیم شده است. عمان صدور روادید برای مسافران به این کشور را از ماه مارس (اسفند/ فرودین) به خاطر ویروس کرونا متوقف کرده بود.

اقامت عمان
هدف عمان از لغو روادید برای ۱۰۳ کشور چه بود؟

طبق اعلام پادشاهی عمان و پلیس سلطنتی این کشور، لغو روادید برای سفر ۱۰ روزه با هدف توسعه گردشگری صورت گرفته است. از طرفی بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که دولت عمان با کسری بودجه مواجه است و قصد دارد که با جذب گردشگران خارجی، این مشکل را حل کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات ملی عمان، درآمد این کشور در نیمه نخست ۲۰۲۰ نسبت به دور مشابه پارسال ۱۲.۴ درصد کاهش یافته و به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده است. کسری بودجه نیمه نخست امسال نیز حدود ۲.۲ میلیارد دلار بوده است.

درآمد خالص عمان از صادرات نفت در این دوره ۶.۷ میلیارد دلار بوده که حدود ۱۷ درصد کمتر از نیمه اول ۲۰۱۹ است.

اواخر سال گذشته میلادی و در پی شیوع کرونا دولت عمان، تمام پرواز‌های بین‌المللی را متوقف کرد، اما این پرواز‌ها از اول اکتبر (۹ مهرماه ۹۹) امسال از سر گرفته شد؛ با این‌حال تنها کسانی که اجازه اقامت رسمی در این کشور دارند یا روادید کار دریافت کرده‌اند، می‌توانند به عمان سفر کنند.
سفر به عمان

آشنایی با عمان

کشور عمان به پایتختی مسقط و به مساحت ۳۰۹،۰۰۰ کیلومتر مربع دارای ۱،۷۰۰ کیلومتر خط ساحلی مشرف به ۳ دریای خلیج فارس، دریای عمان و دریای عرب است و با کشور‌های امارات، عربستان و یمن هم مرز میباشد، دارای آب و هوای گرم و خشک و بیابانی است (به استثنای فصل باران در جنوب) و واحد پول آن ریال میباشد (هر ریال تقریباً ۲،۶ برابر دلار است).
عمان ۴.۶ میلیون نفر جمعیت دارد (محلی و مهاجر) و زبان رسمی آن عربی است. نظام سیاسی آن پادشاهی با سلطنت هیثم بن طارق است. از نظر سیاسی مراودات دوستانه با کشور‌های جهان دارد و به صلح طلب‌ترین کشور دنیا شهرت دارد.

با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگ صلح طلبی کشور عمان، ثبات اقتصادی نیز یکی از فاکتور‌های تاثیر گرفته از این سیاست است. هرچند درآمد این کشور به شدت وابسته به اقتصاد نفت است، دولت عمان برنامه‌های بلند مدت بسیاری را با هدف کاهش وابستگی بودجه به نفت و تشویق سرمایه گذاران خارجی برای متنوع کردن سبد سرمایه گذاری در بخش‌هایی غیر از نفت و گاز به کار گرفته است.

در این قالب دولت عمان مشوق‌های قابل تأملی را ارایه کرده که از مهم‌ترین آن‌ها میتوان به معافیت‌های مالیاتی، اعطای وام‌های کم بهره بلند مدت‌تر به نسبت سایر کشور‌های خلیج، امکان مالکیت زمین به خارجی ها، کاهش هزینه‌های تأمین انرژی و همچنین تسریع در روند صدور روادید اشاره کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید