چرا بعضی افراد کرونا می‌گیرند و بعضی نمی‌گیرند؟

چرا بعضی افراد کرونا می‌گیرند و بعضی نمی‌گیرند؟

به نظر می‌رسد این شرایط به دلیل سرماخوردگی‌های گذشته ناشی از ویروس‌های کرونا به وجود آید. آن‌ها حدس زدند که این سلول تی شکل موجود ممکن است دلیل اختلاف در شدت بیماری کووید-۱۹ باشد.

کد خبر : ۸۸۲۵۵
بازدید : ۹۷۸۷
چرا بعضی افراد کرونا می‌گیرند و بعضی نمی‌گیرند؟
سن و تاریخچه پزشکی فرد از عوامل شدیدتر شدن بیماری کووید-۱۹هستند و به نظر می‌رسد مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری هستند. اما دانشمندان پاسخ زیادی برای توضیح انواع مختلف تجربیات مردم با ویروس کووید-۱۹ ندارند.

به گزارش ساینس نیوز، بسیاری از افراد هیچ علائمی ندارند، اما برخی دیگر برای نفس کشیدن هم مشکل دارند، دچار سکته مغزی می‌شوند، یا دچار عوارض جدی می‌شوند و البته برخی می‌میرند.

مریم مراد، ایمونولوژیست سرطان از دانشکده پزشکی ایچان در مانت سینای شهر نیویورک می‌گوید: «افرادی که به بیماری شدید مبتلا می‌شوند وجه اشتراک دارند؛ یک واکنش التهابی بسیار شدید.» پاسخ ایمنی بدن می‌تواند از بین برود و در تلاش نادرست برای اصلاح، آسیب التهابی وارد کند.

دانشمندان شروع به انتخاب عوامل سیستم ایمنی بدن کرده‌اند که به نظر می‌رسد در یک دوره شدید کووید-۱۹ اثراتشان از بین می‌رود. به عنوان مثال، یک مشکل می‌تواند با اینترفرون‌های نوع یک به وجود آید؛ پروتئین‌هایی که پاسخ ایمنی اولیه به متجاوز را شروع می‌کنند و موجب تولید آنتی‌بادی‌های تخریب کننده پاتوژن می‌شوند.

بیماران با کووید-۱۹ شدید می‌توانند پاسخ اینترفرون ضعیفی داشته باشند. در بعضی از بیماران مشکلات ژنتیکی می‌تواند در تولید اینترفرون تداخل ایجاد کند. در برخی دیگر، سیستم ایمنی بدن پروتئین‌ها را ناتوان می‌کند.

در عین حال، برخی از افراد به شدت بیمار سایر واکنش‌های ایمنی اولیه بدن را بسیار شدید بروز می‌دهند. مراد و همکارانش چهار پروتئین ایمنی را که در التهاب نقش دارند، در حدود یک هزار و ۵۰۰ بیمار بستری شده با کووید-۱۹ اندازه گیری کردند.

محققان در ماه اوت در مجله نیچر پزشکی گزارش دادند که حتی با درنظر گرفتن سن، جنس و بیماری‌های زمینه‌ای، سطح بالای دو پروتئین اینترلوکین ۶ و تی‌ان‌تی آلفا نشان می‌دهد که یک بیمار ممکن است دچار بیماری شدیدی شود که احتمالا به مرگ بیانجامد.

ممکن است افرادی علائم خفیف داشته باشند یا اصلا علامت نداشته یا دارای درجاتی از ایمنی قبلی را نشان دهند. برخی از افرادی که در معرض سارس-کووید-۲ قرار نگرفته‌اند دارای گلبول‌های سفید خونی به نام سلول‌های تی شکل هستند که به هر حال ویروس را تشخیص می‌دهند.

محققان در ماه اکتبر در ساینس گزارش دادند که به نظر می‌رسد این شرایط به دلیل سرماخوردگی‌های گذشته ناشی از ویروس‌های کرونا به وجود آید. آن‌ها حدس زدند که این سلول تی شکل موجود ممکن است دلیل اختلاف در شدت بیماری کووید-۱۹ باشد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید