من پیش از تو؛ پرطرفدار‌ترین داستان عاشقانه دهه اخیر

من پیش از تو؛ پرطرفدار‌ترین داستان عاشقانه دهه اخیر

در بازخورد‌های این رمان یو اس‌ای تودی و نیویورک تایمز هر دو این اثر را ستودند و حتی یک منتقد نیویورک تایمز گفته است وقتی که کتاب را تمام کردم نمی‌خواستم آن را نقد کنم و می‌خواستم باز آن را بخوانم.

کد خبر : ۸۸۳۲۵
بازدید : ۱۴۴۸
من پیش از تو؛ پرطرفدار‌ترین داستان عاشقانه دهه اخیر
همه ما در جهان تاثیر گذاریم، هر کداممان به نوبه خود می‌توانیم مفید باشیم و تاثیری بر زندگی دیگری بگذاریم، منتها شرایط و اولویت‌هایی هم هستند که این مقوله را دچار پیچیدگی می‌کنند.

کتاب من پیش از تو اثری عاشقانه از جوجو مویز است. چاپ نخستین این کتاب در ۵ ژانویه‌ی سال ۲۰۱۲ در کشور بریتانیا انجام شد. شخصیت اصلی داستان در مورد دختری ۲۶ ساله به نام لوییزا کلارک است که در مقایسه با خواهر کوچکترش کاترینا کم می‌آورد.

او در تامین مخارج به خانواده اش کمک می‌کند، چندی بعد او شغلش را در یک کافه از دست می‌دهد و دوباره به جست و جوی کار می‌پردازد. در ادامه او یک موقعیت خاص کاری را پیدا می‌کند که شامل کمک و مراقبت از ویلیام جان ترنر مردی موفق و ثروتمند است که بر اثر سانحه‌ی تصادف با موتور فلج شده است.

من پیش از تو تقلیدی از رمان هیچ چیز جاودانه نیست، اثری از سیدنی شلدون است. همچنین ادامه‌ی این رمان در سال ۲۰۱۵ با عنوان پس از تو منتشر شده است.

بر اساس کتاب من پیش از تو فیلم سینمایی با همین عنوان توسط برادران وارنر ساخته شد. یاسر هدایتی یکی از منتقدان این کتاب در ایران این کتاب را تحسین کرده و به پر فروش بودن آن در ایران و جایگاهش بین خوانندگان کتاب اشاره کرده است.

گریزی به نویسنده‌ی اثر من پیش از تو
جوجو مویز روزنامه نگار زن انگلیسی متولد ۴ اوت سال ۱۹۶۹ در لندن، انگلستان است. مویس از سال ۲۰۰۲ مشغول به نوشتن رمان‌های عاشقانه است. او یکی از معدود نویسندگانی است که دوبار موفق به دریافت جایزه‌ی سال توسط انجمن نویسندگان رمان‌های عاشقانه شده است. همچنین آثار او در سراسر جهان به یازده زبان مختلف به چاپ رسیده است.
من پیش از تو؛ پرطرفدار‌ترین داستان عاشقانه دهه اخیر
نگاهی به داستان و شخصیت‌های آن
به احتمال قوی، چیزی است که به چرخه‌ی اصلی زندگی مربوط می‌شود. رویش دوباره بعد از زمستانی حزن‌انگیز چیزی کمتر از معجزه نیست. - از متن کتاب

همانطور که گفتیم، من پیش از تو رمانی عاشقانه است که حول ارتباط دختری از طبقه‌ی پایین دست جامعه و پسری که موفق و ثروتمند است که دارای حال روحی خوبی نیست و از شکست عشقی رنج می‌برد، می‌چرخد. در ادامه‌ی داستان لوئیزا که دختری روشنفکر و پر انرژی است باعث می‌شود ذهن ویل باز‌تر شود.

لوئیزا دختری ساده و امید بخش است و زندگی بسیار متفاوتی نسبت به ویل دارد، در داستان من پیش از تو، لوئیزا وارد زندگی ویل میشود و لحظاتی امیدوارانه و پر از درگیری‌ها ذهنی را با یکدیگر خلق می‌کنند.

ویل می‌خواهد از زندگی خود دست بکشد و قصد خودکشی آسان از طریق سازمان دیگنیتاس را هم دارد، با این همه او به پیشنهاد لوئیزا زندگی کوتاه مدت دیگری را تجربه می‌کند. لوئیزا تصمیم می‌گیرد تا فکر خودکشی را از سر ویل بیاندازد.

در بازخورد‌های این رمان یو اس‌ای تودی و نیویورک تایمز هر دو این اثر را ستودند و حتی یک منتقد نیویورک تایمز گفته است وقتی که کتاب را تمام کردم نمی‌خواستم آن را نقد کنم و می‌خواستم باز آن را بخوانم. اما مدافعان حقوق معلولین و افراد ناتوان نظری دیگر داشتند و از فیلم و کتاب انتقاد کردند. آن‌ها اعتقاد داشتند که در کتاب تاکید شده است ویل مانند سر باری بر جامعه است.

من پیش از تو ارزش خواندن دارد؟
برای اولین‌بار داشتم لذت می‌بردم؛ وقتی می‌دیدم بابا و ویل از دست کار‌های من می‌خندند، عشق می‌کردم. وقتی می‌دیدم تمام غذا‌ها و دسر‌ها باب میل من درست شده‌اند، کیف می‌کردم. از این‌که می‌توانستم همان کسی باشم که دوست دارم و خواهرم نیست که مرتبا گوشزد کند که چه کسی هستم، لذت می‌بردم. - از متن کتاب

ژانر و شاکله‌ی داستان طبق نظر منتقدین بسیار رمانتیک و غمگین است. رابطه‌ای پر شور و عاشقانه‌ای را نقل می‌کند که مخاطب را درگیر می‌کند. در این کتاب به یکی از شاخه‌های درمان روحی و روانی لوگوتراپی نیز گریزی زده شده است.

برای امثال ویل، که نمادی از کسانی است که دچار خلاء روحی و پوچی زندگی شده اند این کتاب می‌تواند انگیزه بخش باشد. من پیش از تو مثل شخصیت هایش ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد، چون از دید ساده انگارانه روایت می‌شود.

نویسنده‌ی کتاب خواهران غریب درباره‌ی من پیش از تو این اثر را اثری غافلگیر کننده، سوزناک و تاثر برانگیز خوانده است. رومنتیک تایمز نیز گفته است که عشقی پر شور و آرمانگرایانه در داستان وجود دارد. نیویورک تایمز هم نظر مثبتی درباره‌ی کتاب من پیش از تو داشته و افزوده: نویسنده مخاطب خود را در موقعیتی قرار می‌دهد که اشک ریزان خواندن کتاب را ادامه دهد.

از نقد و نظرات منتقدان معتبری که درباره‌ی این کتاب نظر داده اند بر می‌آید که رمان من پیش از تو اثری تاثر برانگیز است که خواننده‌ی کتاب با دنبال کردن زندگی شخصیت‌های مختلف کتاب و روابط آن ها، داستان را با شور و سرعت زیادی دنبال می‌کند.

نگاهی به ترجمه کتاب
ترجمه این کتاب نه تنها به زبان فارسی بلکه به زبان‌های دیگر زنده دنیا ترجمه شده است. تمامی این ترجمه‌ها مورد استقبال عموم واقع شده اند و ترجمه فارسی آن به گفته منتقدان، نشان دهنده تسلط چشمگیر مترجم است و باعث برقراری ارتباط حداکثری با اثر پیش رو توسط عموم مردم شده است.
منبع: ایسنا به نقل از کتابچین
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید