محبوب‌ ترین کتاب‌ های علمی برای عموم

محبوب‌ ترین کتاب‌ های علمی برای عموم

بسیاری از بزرگترین فیزیکدانان و دانشمندان عقیده داشته و دارند که علم را برای به خارج از قواعد آکادمیک، بدور از فرمول‌های پیچیده و به زبان ساده آموزش داد.

کد خبر : ۸۸۳۴۰
بازدید : ۲۳۳۱
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم
فرادید| حتما شنیده‌اید که اینشتین گفته‌اند زمانی میتوانید ادعا کنید یک چیز را یاد گرفته‌اید که بتوانید آن را به مادربزرگتان یاد بدهید. شاید این حرف در ابتدا خنده‌دار به نظر برسد، اما بسیاری از بزرگترین فیزیکدانان و دانشمندان عقیده داشته و دارند که علم را برای به خارج از قواعد آکادمیک، بدور از فرمول‌های پیچیده و به زبان ساده آموزش داد.

به گزارش فرادید؛ کارل سیگان و ریچارد فاینمن، دو فیزیکدان معروف و بزرگ، افرادی بودند که بیشترین تلاش را در این زمینه کردند. پس از آن استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور معاصر، بسیاری از پیچیده‌ترین مباحث فیزیک را در کتاب‌هایش به ساده‌ترین زبان ممکن بیان کرد، به گونه‌ای که حتی کسانی که کمترین اطلاعات را درباره فیزیک داشتند، پس از خواندن آن کتاب‌ها، به راحتی ماهیت سیاهچاله‌ها و مباحث سنگین دیگر را درک میکردند.

در این مطلب میخواهیم شما را با تعدادی از محبوب‌ترین کتاب‌های علمی در زمینه‌های مختلف آشنا کنیم که با زبان ساده و برای عموم نگاشته شده‌اند.

جهان هولوگرافیک / اثر مایکل تالبوت
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم

کتاب «جهان هولوگرافیک»، رساله کلاسیک مایکل تالبوت در مورد آخرین مرز‌های فیزیک است و یک تئوری انقلابی از واقعیت را کشف می‌کند، توانایی‌های ماوراء الطبیعه ذهن، ویژگی‌های حل نشده مغز و بدن و ماهیت واقعی جهان هستی را توضیح می‌دهد. امروزه تقریبا همه با هولوگرام، تصاویر سه بعدی پیش بینی شده با کمک لیزر در فضا آشنا هستند. اکنون دو نفر از برجسته‌ترین اندیشمندان جهان دیوید بوهم، فیزیکدان دانشگاه لندن گ، شاگرد سابق انیشتین و یکی از معتبرترین فیزیکدانان کوانتومی جهان، کارل پربرام، متخصص اعصاب و روانشناسی استنفورد، یکی از معماران درک مدرن ما از مغز. اعتقاد دارند که جهان ممکن است یک هولوگرام غول پیکر باشد، به معنای واقعی کلمه یعنی نوعی تصویر یا ساختاری که حداقل تا حدودی توسط ذهن انسان ایجاد شده است. در این روش جالب توجه جدید جهان، نه تنها بسیاری از معما‌های حل نشده فیزیک، بلکه وقایع مرموز مانند تله پاتی، خارج از بدن و تجربیات نزدیک به مرگ، رویا‌های شفاف و حتی تجربیات مذهبی و عرفانی از این قبیل به عنوان احساس وحدت کیهانی و بهبود‌های معجزه آسا توضیح داده می‌شود.


جهان‌های موازی / اثر میچیو کاکو
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم
"جهان‌های موازی" یکی از بهترین کتاب‌های علمی است که در سال ۲۰۰۵ توسط "میچیو کاکو" نوشته شد. طبق گفته‌ی نویسنده "جهان‌های موازی" ممکن که در فیزیک نظری مطرح هستند در سه دسته با مفاهیم کاملا مجزا قرار می‌گیرند که برای هیچ یک هنوز شواهد تجربی به دست نیامده است. این جهان‌ها شامل جهان‌های موازی تورمی، جهان‌های موازی کوانتومی و جهان‌های موازی فرافضا می‌شوند.

کتاب به سه بخش کلی تقسیم بندی شده است. بخش اول: جهان، بخش دوم: جهان چندگانه و بخش سوم: فرار به فضا نام دارد. نویسنده در این کتاب استعداد شگرف خود را به خدمت گرفته تا به یکی از عجیب‌ترین و هیجان انگیزترین دستاورد‌های احتمالی فیزیک مدرن بپردازد. این که ممکن است جهان ما تنها جهانی در بین جهان‌های متعدد باشد؛ شاید بی نهایت جهان در شبکه‌ی گسترده‌ی کیهانی وجود داشته باشند که کل جهان ما فقط یکی از آن‌ها است. "کاکو" با استفاده‌ی استادانه از شوخ طبعی و تمثیل، صبورانه مخاطب را با نظریات متفاوت موجود در جهان‌های موازی آشنا می‌سازد؛ نظریاتی که همگی از مکانیک کوانتومی، کیهان شناسی و تئوری جدید نشأت می‌گیرند.


تاریخچه زمان / اثر استیون هاوکینگ
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم

کتاب تاریخچه زمان از انفجار بزرگ تا سیاهچاله ها، اثری علمی نوشته‌ی فیزیکدان انگلیسی، استیون هاوکینگ است که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۸ انتشار یافت. هاوکینگ در این کتاب به زبانی ساده درباره‌ی ساختار، منشأ پیدایش، شکل گیری و سرنوشت نهایی جهان سخن می‌گوید؛ مسائلی که موضوعات اصلی مطالعات اخترشناسی و فیزیک مدرن هستند. او با نثری جذاب و قابل فهم به مفاهیمی پایه‌ای همچون فضا و زمان، اجزای بنیادین سازنده‌ی کائنات (مثل کوارک ها) و نیرو‌های حاکم بر آن (مانند جاذبه) می‌پردازد و پدیده‌هایی کیهانی از قبیل انفجار بزرگ و سیاهچاله‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. هاوکینگ در کتاب تاریخچه زمان از انفجار بزرگ تا سیاهچاله ها، سعی می‌کند تا با ارائه‌ی نظریه‌ای جامع و کامل، به شکلی منسجم به توصیف همه‌ی عوامل و عناصر تأثیرگذار در جهان هستی بپردازد.


جهان در پوست گردو / اثر استیون هاوکینگ
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم

کتاب جهان در پوست گردو، اثری شگفت انگیز و فوق العاده پرفروش نوشته‌ی استیون هاوکینگ است که نخستین بار در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. هاوکینگ در این کتاب، مخاطبین را به دنیای حیرت انگیز نظریه‌های ابَرریسمان و غشای p می‌برد و پشت صحنه‌ی یکی از هیجان انگیزترین ماجراجویی‌های علمی خود را برای ترکیب نظریه‌ی نسبیت عام انیشتین با تئوری تاریخ‌های چندگانه‌ی ریچارد فاینمن آشکار می‌سازد. این دانشمند بزرگ و برجسته تلاش می‌کند تا با ادغام این دو نظریه‌ی علمی، به تئوری واحدی دست یابد که توصیف کننده‌ی همه‌ی اتفاقاتی است که در جهان هستی به وقوع می‌پیوندد. کتاب کیهان در پوست گردو، اثری ضروری برای همه‌ی کسانی است که می‌خواهند بدانند چه وقایعی در جهانی که در آن زندگی می‌کنند، اتفاق می‌افتد.


طرح بزرگ اثر استیون هاکینگ
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم

کتاب طرح بزرگ، اثری علمی و پرفروش نوشته‌ی استیون هاوکینگ است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید. جهان هستی چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟ چرا ما اینجا هستیم؟ چرا به جای عدم، ماده وجود دارد؟ ماهیت واقعیت چیست؟ چرا قوانین طبیعت با نظمی درست در کنار هم قرار گرفته اند و به ما اجازه می‌دهند که وجود داشته باشیم؟ و درنهایت، این طرح باشکوه جهان هستی از کجا و چگونه شکل گرفته است؟ بنیادی‌ترین سوالات درباره‌ی منشأ کائنات و خودِ زندگی که زمانی فقط در حوزه‌ی فلسفه مطرح می‌شدند، اکنون به قلمروی بحث و مجادله‌ی دانشمندان، فیلسوفان و خداشناسان مبدل گشته اند. استوین هاوکینگ در کتاب طرح باشکوه با زبانی ساده و جذاب، آخرین یافته‌های علمی در مورد اسرار و شگفتی‌های کائنات را به مخاطبین بی شمار خود ارائه می‌کند.


پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های اساسی / اثر استیون هاکینگ
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم

پژوهش‌های هاوکینگ درباره‌ی منشأ جهان هستی است و از اینرو در کتاب حاضر که گردآمده‌ی مقالات پراکنده‌ی اوست، تلاش می‌کند به پرسش‌های کلانی، چون «آیا آفریننده‌ای هست؟» «جهان هستی چگونه آغاز شده است؟» «آیا می‌توانیم آینده را پیشگویی کنیم؟» و... پاسخ دهد. در مقاله‌ی «آیا آفریننده‌ای هست؟» می‌کوشد تا بگوید جهان هستی از هیچ و به‌خودی‌خود آغاز گشته است و نقش آفریننده را در آن نادیده می‌انگارد. هر چند از دانشمندان بزرگی، چون او انتظار می‌رود مردم را با دانش روز آشنا کنند، امّا خواننده‌ی تیزبین باید بداند که همه‌ی حرف‌های دانشمندان، آنگاه که از قلمرو علم فراتر می‌روند، اساس منطقی ندارد. از این که بگذریم، دانش علمی هاکینگ فاخر، ژرف و بسی خواندنی است.


تاریخچه تقریبا همه چیز / اثر بیل برایسن
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم

نویسنده درباره موضوعاتی گوناگون از مهبانگ گرفته تا مکانیک کوانتوم و از تکامل تا زمین شناسی به بحث می‌پردازد. او در کتابش از طریق ماجرا‌های کاشفان و دانشمندان موضوعات علمی را به بحث می‌گذارد. او در این کتاب سعی می‌کند برخلاف درسنامه‌های علمی که به نظر او شوقی برای دانستن در خوانندگان برنمی انگیزند چرا که هیچ گاه به چراها، چگونه‌ها و چه هنگام‌ها در مورد اکتشافات علمی نمی‌پردازند، موضوعات علمی را به شکلی جذاب ارائه دهد.


فیزیک ناممکن‌ها / اثر میچیو کاکو
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم
با ارائه بینشی هیجان انگیز از آنچه واقعا در آینده میتوانیم امید به داشتن آن داشته باشیم، فیزیک ناممکن‌ها ما را به سفری در مرز‌های علم و رای آن می‌برد. همه روزه شاهد آنیم که چیز‌هایی که روزی از سوی دانشمندان «امکان ناپذیر» قلمداد می‌شدند، پا به عرصه‌ی زندگی روزمره‌ی ما می‌گذارند: دستگاه‌های فکس، آسمان خراش‌های شیشه ای، خودرو‌های گازسوز، شبکه‌ی ارتباطی، جهانی و قطار‌های شناور تندرو. در اینجا نویسنده‌ی بنام در سطح جهان، میچیو کاکو با اطمینان مرز‌های امروزین علمرا در می‌نوردد و برای نخستین بار از دید یک کارشناس خبره به بررسی علم واقعی فردا میپردازد؛ زمینه‌ای که معمولا قلمرو نویسندگان علمی تخیلی است. او از امکان پذیری علمی حرکت دائمی، میدان‌های نیرو، نامرئی شدن، توپخانه‌ی پرتویی، پادگرانش و پاد ماده، دورفرستی، تله اتی، روان جنبانی، روبات‌ها و سای بورگ ها، و …. پرده برمی دارد.

قلمرو علمی تخیلی در کجا پایان میردازد؟ واقعا چه چیز‌هایی میتوانیم دست پیدا میکنیم؟ کاکو در این کتاب قابل فهم، خواندنی و روشن میگوید: «هر چیزی که امکان ناپذیر نباشد، حتمی است!».


ساعت ساز نابینا / اثر ریچارد داوکینز
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم

کتاب ساعت ساز نابینا، اثری نوشته‌ی ریچارد داکنیز است که نخستین بار در سال ۱۹۸۶ به انتشار رسید. این اثر کلاسیک از داکینز، همچنان به عنوان کامل‌ترین شرح مدرن از مسئله تکامل در نظر گرفته می‌شود. ویلیام پِیلی، متخصص الهیات که در قرن هجدهم می‌زیست، استعاره‌ای معروف را به منظور توضیح خلقت موجودات ارائه کرد و آن را به کار یک ساعت ساز ماهر تشبیه نمود. داکینز در کتاب ساعت ساز نابینا از این استعاره به شکلی مبتکرانه استفاده می‌کند تا نشان دهد فرآیند پیچیده‌ی «انتخاب طبیعیِ داروینی»، ساز و کاری ناخودآگاه و خودکار دارد. داکینز بیان می‌کند که اگر انتخاب طبیعی را ساعت سازِ طبیعت فرض کنیم، باید آن را ساعت سازی نابینا در نظر بگیریم که بدون نگاه به عواقب و بدون هدفی خاص کارش را به انجام می‌رساند. داکینز با ارائه‌ی شرحی جذاب و قانع کننده از انتخاب طبیعی، نشان می‌دهد که موجودات زنده چگونه به تدریج و در طول زمان تغییر می‌کنند تا جهانی فوق العاده پیچیده، متنوع و حیرت انگیز را به وجود آورند


ژن خودخواه / اثر ریچارد داوکینز
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم

کتاب ژن خودخواه اثری نوشته‌ی ریچارد داکینز است که نخستین بار در سال ۱۹۷۶ وارد بازار نشر شد. داکینز با انتشار این کتاب فوق العاده ارزشمند و آموزنده، موفق به ایجاد تغییری بزرگ در شیوه‌ی نگاه ما به خودمان و دنیای پیرامونمان شد. به جای این تفکر که موجودات زنده از ژن‌ها استفاده می‌کنند تا تولید مثل نمایند، تصور کنید ژن‌ها ما را فقط به این دلیل به وجود می‌آورند و زنده نگه می‌دارند که ژن‌های بیشتری تولید کنند. به نظر می‌رسد که این جا به جایی ساده می‌تواند به معما‌هایی پاسخ بدهد که دانشمندان را برای سال‌ها درگیر خود کرده بود. چرا به طول کیلومتر‌ها DNA استفاده نشده در بدن همه‌ی ما وجود دارد؟ چرا یک زنبور از فرصت خود برای تولید مثل، چشمپوشی می‌کند تا به بزرگ شدن خواهر‌ها و برادرهایش کمک کند؟ داکینز با نثری جذاب و قابل فهم، جواب این سوالات را از نقطه نظر مولکول‌هایی می‌دهد که به منظور تولید بیشترِ گونه‌ی خود، بر سر فضا و منابع محدود با یکدیگر در رقابت هستند. این دانشمند برجسته با ارائه‌ی مثال‌هایی شگفت انگیز از تمامی حوزه‌های زیست شناسی، راه را برای ارزیابی مجدد مسئله‌ی تکامل باز می‌کند.


انسان خردمند / اثر یووال نوح هراری
معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های علمی برای عموم

کتاب انسان خردمند؛ تاریخ مختصر بشر، اثری علمی و فلسفی نوشته‌ی یووال نوح هراری است که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ به انتشار رسید. صدهزار سال پیش، حداقل شش گونه از انسان‌ها بر روی زمین زندگی می‌کردند، اما امروزه فقط یکی از آن گونه‌ها باقی مانده است: هوموسیپین‌ها یا انسان‌های خردمند. گونه‌ی ما چگونه در نبرد بقا به پیروزی رسید؟ دکتر هراری در این کتاب به کل تاریخ بشر می‌پردازد و از اولین انسان‌ها گرفته تا نقاط تحول بنیادین و گا‌ها مشکل آفرین انقلاب‌های شناختی، کشاورزی و علمی را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. او با استفاده از علوم زیست شناسی، مردم شناسی، دیرینه شناسی و اقتصاد، بر این موضوع تمرکز می‌کند که چگونه فراز و نشیب‌های تاریخ، جوامع بشری، حیوانات و گیاهان پیرامون و حتی شخصیت‌های ما را شکل داده است. آیا ما در طول تاریخ به موجودات خوشحال‌تر و سعادتمندتری تبدیل شده ایم؟ آیا اصلا می‌توانیم رفتارمان را از قید و بند وراثت و نیاکانمان رها سازیم؟ آیا کاری از دست ما برای تأثیر بر قرن‌های آینده برمی آید؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید