«زشت‌ترین گل ارکیده دنیا» در بین جدیدترین گیاهان کشف‌شده در سال ۲۰۲۰

«زشت‌ترین گل ارکیده دنیا» در بین جدیدترین گیاهان کشف‌شده در سال ۲۰۲۰

یکی از آن‌ها شهرت این خانواده در زیبایی منحصربه‌فرد را مخدوش کرده است. باغ گیاه‌شناسی کیو این گیاه را «زشت‌ترین گل ارکیده در جهان» توصیف کرده است. این گیاه با نام علمی Gastonia agnicellus در یک پارک ملی در ماداگاسکار کشف شده و گل‌های ۱۱‌میلی‌متری قهوه‌رنگ، گوشتی و گروتسک دارد و به احتمال زیاد به وسیله مگس‌ها گرده‌افشانی می‌کند.

کد خبر : ۸۸۳۶۵
بازدید : ۱۲۳۱۲
«زشت‌ترین گل ارکیده دنیا» در بین جدیدترین گیاهان کشف‌شده در سال ۲۰۲۰
Gastrodia agnicellus زشت‌ترین ارکیده جهان
فرادید | «زشت‌ترین گل ارکیده جهان»، یک قارچ سمی که در فرودگاه هیترو کشف شد و یک نوع بوته فلس‌دار عجیب نخستین اسامی در فهرست گونه‌های جدید گیاهان است که دانشمندان در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی کیو و همکارانشان در سال ۲۰۲۰ آن را تهیه کرده‌اند.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین، محققان گفته‌اند که ۱۵۶ گیاه و قارچ جدیدی که به تازگی کشف شده نشان می‌دهد که تنوع گونه‌ای بسیار شگفت‌آور است و هنوز گونه‌هایی است که باید شناسایی شوند. آن‌ها می‌گویند گونه‌های جدید ظرفیت آن را دارند که به عنوان محصولات غذایی، دارویی و باغداری استفاده شوند. یکی از آن‌ها گل شیپوری است که بومیان در ارتفاعات آند در پرو غده‌های بنفش‌رنگ آن را می‌خورند.

یک‌سوم از گونه‌های جدید را گونه ارکیده تشکیل می‌دهد، اما یکی از آن‌ها شهرت این خانواده در زیبایی منحصربه‌فرد را مخدوش کرده است. باغ گیاه‌شناسی کیو این گیاه را «زشت‌ترین گل ارکید در جهان» توصیف کرده است. این گیاه با نام علمی Gastonia agnicellus در یک پارک ملی در ماداگاسکار کشف شده و گل‌های ۱۱‌میلی‌متری قهوه‌رنگ، گوشتی و گروتسک دارد و به احتمال زیاد به وسیله مگس‌ها گرده‌افشانی می‌کند.
«زشت‌ترین گل ارکیده دنیا» در بین جدیدترین گیاهان کشف‌شده در سال ۲۰۲۰
Ipomoea noemana یک نوع گل شیپوری
به گفته دانشمندان، این ارکیده بیشتر عمر خود را در اعماق جنگل‌های مرطوب و سایه‌ای در زیر زمین می‌ماند و فقط وقتی می‌خواهد گل دهد از زیر خاک بیرون می‌آید، این گل علی‌رغم ظاهر زشتش «رایحه گل‌های رز را دارد.»

مارتین چیک، از باغ گیاه‌شناسی سلطنتی کیو، می‌گوید: «بسیار شگفت‌انگیز است که در سالی چنین سخت علم گیاه‌شناسی همچنان تداوم دارد و فهرستی از گونه‌های جدید را نامگذاری کرده است. این یافته‌ها بسیار حیرت‌آور هستند و هر کدام ویژگی‌های منحصربه فردی دارند که می‌تواند برای انسان‌ها مفید باشد.»

«اما نباید این واقعیت تلخ را فراموش کنیم که از هر ۵ گونه گیاهی ۲ گونه در معرض انقراض قرار دارد و بسیاری از این گونه‌ها پیش‌از شناسایی و نامگذاری و محافظت از بین می‌رود.»
«زشت‌ترین گل ارکیده دنیا» در بین جدیدترین گیاهان کشف‌شده در سال ۲۰۲۰
Cortinarius heatherae
۶ گونه جدید قارچ‌های کلاه‌دار در سال ۲۰۲۰ در انگلستان شناسایی شدند که همگی آن‌ها از تیره‌ای بودند که برای رشد درختان بلوط، راش و توس مفید هستند. یکی از این گونه‌ها با نام عملی Cortinarius heatherae توسط یک قارچ‌شناس و همسرش در طول رودخانه و در محدوده فرودگاه هیترو کشف شد. ۳‌گونه در اسکاتلند، ۱ گونه در برایتون و ۱ گونه دیگر در جنگل‌های بارو-این-فرنس کشف شدند.
«زشت‌ترین گل ارکیده دنیا» در بین جدیدترین گیاهان کشف‌شده در سال ۲۰۲۰
Tiganophyton karasense
عجیب‌ترین گونه کشف‌شده یک بوته عجیب با برگ‌های فلس‌دار است که در ماهی‌تابه‌های داغ طبیعی در نامیبیا می‌روید. نام علمی این گیاه Tiganophyton است که از کلمه یونانی «تیگانی» به معنای ماهی‌تابه گرفته شده است. آنالیز دی‌ان‌ای گیاه نشان داد که به رسته کلم‌ها تعلق دارد، اما یک خانواده کاملاً جدید است. این اکتشفات بسیار نادر هستند.

در بین ارکید‌ه‌هایی که تازه کشف شده‌اند، ۱۹ گونه درختی هستند که در مناطق گرمسیری گینه نو زندگی می‌کنند. یکی از آن‌ها گل‌های نارنجی-طلایی دارد و بقیه کاکل‌های مومانند روی گل‌هایشان دارند. یک گونه آناناس جدید در صخره‌های آهکی در برزیل کشف شد که هم‌اکنون در معرض خطر است. دانشمندان باور دارند که این گونه توسط مرغ مگس‌خوار گرده‌افشانی می‌کند، اما فقط ۲۵ عدد از آن پیدا شده و استخراج آهک از منطقه برای ساخت سیمان یکی از تهدید‌های بزرگ علیه این گونه است.

گونه جدید دیگر بوته‌ای است که به توت‌های بنفش تعلق دارد و در گینه نو در اندونزی در نزدیکی یکی از بزرگترین معادن طلای جهان پیدا می‌شود.

از گونه‌های تازه‌کشف‌شده دیگر می‌توان به یک گونه آلوئه‌ورا اشاره کرد که در ماداگاسکار پیدا شده و ممکن است فواید دارویی داشته باشد و یک گیاه جدید دیگر از خانواده گیاهان دارویی Apocynaceae کشف شده که برای درمان نفخ، فلج، سوختگی، عفونت‌های قارچی پوستی و سوزاک از آن استفاده می‌شود. این گیاه در جنگل چیرینیدا در زیمبابوه کشف شده و فقط چند عدد از آن وجود دارند.
«زشت‌ترین گل ارکیده دنیا» در بین جدیدترین گیاهان کشف‌شده در سال ۲۰۲۰
Hibiscus hareyae یک نوع گل بامیه از خانواده پنرکیان جدید که آنلاین کشف شد

یک کشف جدید نیز به صورت آنلاین و بدون آنکه دانشمندان جنگل‌های را زیرپا بگذارند صورت گرفت. این گونه را یک متخصص استرالیایی به نام لکس تامپسون وقتی که مشغول مطالعه و تحقیق درباره تصاویر آنلاین گونه‌های گیاهی تاریخی بودف کشف کرد. این کشف جدید گونه‌ای از گل بامیه است که به دلیل تحمل‌پذیری بالا در شرایط آب‌وهوایی خشک برای باغداران بسیار مناسب است.

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید