پشت پرده "مونولیت جاجرود"؛ مونولیت چیست؟

پشت پرده "مونولیت جاجرود"؛ مونولیت چیست؟

ماجرای "مونولیت جاجرود" با دیگر مونولیت‌های جهان قدری متفاوت است. در حال حاضر مونولیت جاجرود دیگر مرموز نیست، بلکه یک متخصص برندینگ پرده از نصب این مونولیت در نیکنام ده برداشته است. دکتر امیر هوشنگ کمالی فرد، استراتژیست رسانه‌ای در مورد اهداف پشت پرده آن گفته که "هدف از این کار مطرح شدن ایران در این ترند جهانی بود و این که در کنار خبر‌های بد و ناگواری که هر روز از ایران به گوش می‌رسد، این بار نام ایران با خبری متفاوت و جذاب تکرار شود. "

کد خبر : ۸۸۳۷۶
بازدید : ۵۲۳۵
پشت پرده
فرادید | ۲۸ آبان سال جاری بود که اولین مونولیت توسط زیست‌شناس‌های ایالتی بخش منابع حیات وحش یوتا ایالات متحده آمریکا شناسایی شد. پس از آن هم رسانه‌ها از شناسایی یازده مونولویت در نقاط دیگر جهان خبر دادند. اما نهمین مونولیت جنجالی در بیخ گوش تهران و در "نیکنام ده جاجرود" بخش لواسان سر درآورده است. خبری که در طول چند روز گذشته در رسانه‌های مختلف جهان خبر ساز شد.

به گزارش فرادید، تصویر مونولیت جنجالی "نیکنام ده جاجرود" نخستین بار در ۲۴ آذرماه در رسانه‌ها منتشر شد و به سرعت دست به دست چرخید. در این میان تصویر مونولیت "نیکنام ده جاجرود" حتی به رسانه‌های خارجی هم رسید و نهمین مونولیت مرموز در جهان نام گرفت که در طول یک ماه گذشته شناسایی شده است. البته پس از این مونولیت، سه مونولیت دیگر هم شناسایی شد و مجموع آن ها به دوازده مونولیت مرموز رسید.

اما ماجرای مونولیت ایران با دیگر مونولیت‌های جهان قدری متفاوت است. در حال حاضر مونولیت جاجرود دیگر مرموز نیست، بلکه یک متخصص برندینگ پرده از نصب این مونولیت در نیکنام ده برداشته است.
دکتر امیر هوشنگ کمالی فرد، استراتژیست رسانه‌ای در مورد اهداف پشت پرده آن گفته که "هدف از این کار مطرح شدن ایران در این ترند جهانی بود و این که در کنار خبر‌های بد و ناگواری که هر روز از ایران به گوش می‌رسد، این بار نام ایران با خبری متفاوت و جذاب تکرار شود. "

طبق گفته کمالی فرد، این مونولیت به همت و هزینه شخصی "دکتر شهریار شفیعی"، بنیان گذار آکادمی برند ایران، استاد دانشگاه و متخصص برندسازی، ساخته و در ملکی شخصی در "نیکنام ده جاجرود" نصب شد.

او البته به خرافه‌هایی که درباره مونولیت‌های قبلی رواج یافته هم گفته است که " با انتشار خبر‌های ۸ مونولیت پیشین، برخی افراد آن را به موجودات فضایی نسبت می‌دادند، حال آن که اهدافی مانند برندینگ مکانی در پس این ماجرا‌ها در سراسر جهان وجود داشت. بنابراین، با نصب این مونولیت و شفاف سازی بعدی، کوشیدیم کمکی کرده باشیم به خرافات ستیزی و ابهام زدایی. "

طبق گفته‌های امیر هوشنگ کمالی فرد، هدف سوم و اصلی یادآوری این وظیفه ملی بوده که یکایک ما در قبال نام آوری ایران زمین و جایگاه برند میهن خود متعهد و مسئول هستیم. او گفته حال که در یک روند جهانی، کار‌های هنری در کشور‌های مختلف در حال برپا شدن هستند، چه بهتر که نام ایران هم در زنجیره این اخبار هیجان انگیز و جذاب قرار گیرد.

پشت پرده

"مونولیت ایالت یوتا در آمریکا"

مونولیت چیست و ماجرای آن از کجا آغاز شد؟

مونولیت یا monolith اصطلاحی بوده که با ظاهر شدن ستون‌های فلزی مرموز در سراسر دنیا، بر سر زبان‌ها افتاده است؛ طبق تعریف دیکشنری کالینز، کلمه مونولیت به معنی تکه سنگی بسیار بزرگ و مرتفع بوده که در زمان‌های قدیم، در محلی مشخص قرار داده شده است. بنای تاریخی استون هنج (Stonehenge) بریتانیا به عنوان معروف‌ترین مجموعه از مونولیت‌ها شناخته می‌شود و نمونه‌های دیگری از این پدیده در سراسر جهان وجود دارد.

اما ماجرای مونولیت‌ها اواخر آبان ماه رسانه‌ای شد. مونولیتی که ابتدا در ایالت یوتا در ایالات متحده آمریکا شناسایی شد. زیست‌شناس‌های ایالتی بخش منابع حیات وحش یوتا سوار بر هلیکوپتر در حال سرشماری گوسفند‌های بزرگ‌شاخ بودند که یکی از آن‌ها توجهش به این سازه جلب شد.

به گفته خلبان هلیکوپتر آن‌ها پس از فرود، ستون فلزی‌ای را مشاهده کردند که به نظر می‌رسید ساخته و نصب شده توسط بشر زمینی باشد. این سازه از ورق‌های ضخیم فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم ساخته شده بود که به‌هم پَرچ شده بودند و خاصیت به‌خصوصی مثل مغناطیسی بودن هم نداشت. با بررسی تاریخچهٔ نقشه‌های گوگل مپس مشخص شد مونولیت یوتا در فاصلهٔ زمانی اوت ۲۰۱۵ تا اکتبر ۲۰۱۶ در آن محل نصب شده‌است.

۶ روز پس از رسانه‌ای شدن اولین مونولیت، دومین مونولیت حوالی شهر پیاترا نئم در شمال شرق رومانی مشاهده شد که شباهت زیادی با مونولیت یوتا داشت.

پشت پرده مونولیت دهم در یک مزرعهٔ سیب‌زمینی حوالی شهر باسرود در شمال شرق بلژیک
مونولیت رومانی حدود ۴ متر ارتفاع داشت و روی سه وجهش نقش‌های مدور دیده می‌شد. به گفتهٔ خبرنگاران محلی که ستون را از نزدیک دیده بودند «این سازه جوشکاری غیر حرفه‌ای داشته و به نظر می‌رسد توسط یک جوشکار ناشی محلی ساخته شده‌است». مونولیت رومانی در ۱ دسامبر ۲۰۲۰ ناپدید شد.

پس از آن هم سومین مونولیت در کالیفرنیا آمریکا، چهارمین در چیای کلمبیا، پنجمین در دهکده‌ای حوالی شهر هیرن‌فین در شمال هلند، ششمین مونولیت در جزیره وایت انگلستان، هفتمین در زولتسباخ ایالت هسن آلمان، هشتمین در پارک ایالتی سد پیناوا در ایالت منیتوبای کانادا، نهمین مورد مونولیت هم در ایران و در نیکنام ده جاجرود، دهمین مونولیت در ویرانه‌های باستانی کلیسایی در آیجون (در مرکز اسپانیا)، دهمین مونولیت در یک مزرعهٔ سیب‌زمینی حوالی شهر باسرود در شمال شرق بلژیک و دوازدهمین مورد در نورلانگا سنتر استرالیا شناسایی شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید