۱۰‌میلیاردری که بعد از کرونا، ثروتشان سر به فلک کشید

۱۰‌میلیاردری که بعد از کرونا، ثروتشان سر به فلک کشید

«شاید مردم نتوانند درک کنند ثروت این افراد دقیقاً چقدر افزایش یافته است. فقط برای اینکه به شما سرنخی بدهم یک مثال می‌زنم. طی ۱۰‌ماه گذشته کل ثروت این افراد به اندازه میزانی که دولت انگلستان طی مدت مشابه برای مبارزه با بیماری و پیامد‌های اقتصادی آن برای ۶۶‌میلیون نفر خرج کرده، افزایش یافته است.»

کد خبر : ۸۸۴۶۹
بازدید : ۲۲۳۴
۱۰‌میلیاردری که با همه‌گیری کرونا ۴۰۰‌میلیارد دلار درو کردند
فرادید | قرنطینه و بحران‌های مالی که با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان رخ داد، تجارت ۱۰‌میلیاردر را رونق بخشید و ۴۰۰‌ میلیارد دلار به ثروت عظیم آن‌ها که پیش‌ از کرونا هم سر به آسمان کشیده بود، افزود.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین، بر اساس آمار نشریه فوربز، این ۱۰‌نفر رویهم‌رفته تقریباً ۴۵۰‌میلیارد دلار طی ۹ ماه گذشته به ثروت خود افزوده‌اند. در یک گزارش مرتبط دیگر که پویش آمریکایی عدالت در پرداخت مالیات Americans for Tax Fairness ارائه کرده است، تخمین‌زده‌شده که ثروت جمعی ۶۵۱ میلیاردر آمریکایی در طول مدت مشابه ۱.۱ تریلیون دلار افزایش یافته است.

فرانک کلمنته از اعضای این پویش آمریکایی گفته است: «سودی که آن‌ها از همه‌گیری برده‌اند آنقدر عظیم است که می‌توانند به بسته امدادی کووید کمک عظیمی بکنند و هنوز ثروتی که پیش‌از همه‌گیری داشتند را دست‌نخورده نگه دارند. رشد ثروت آن‌ها به قدری عظیم بوده که به تنهایی می‌توانند به هر زن، مرد و کودکی که در این کشور زندگی می‌کند ۳۰۰۰‌دلار پرداخت کنند و همچنان ثروتمندتر از ۹ ماه قبل خود باشند.»

جف بزوس ، بنیان‌گذار و رئیس اجرایی شرکت آمازون، ثروت خود را از ۷۰‌میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۸۵‌میلیارد دلار افزایش داده، زیرا میلیون‌ها نفر از مردم به دلیل همه‌گیری در خانه‌های خود حبس شده‌اند و برای تأمین غذا و سرگرمی به این شرکت غول تحویل آنلاین کالا مراجعه کرده‌اند.

بقیه اعضای نخبگان ابرثروتمند که در طی بحران کرونا سود مالی کلانی را تجربه کرده‌اند شاملِ ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت تسلا، برنار آرنو، میلیاردر فرانسوی و مالک بیشتر برند‌های لاکچری؛ بنیان‌گذار فیس‌بوک مارک زاکربرگ و یکی از بنیان‌گذار گوگل، لری پیج است.

آنا آرندار، رئیس پویش نابرابری آکسفام، می‌گوید این حقیقت که ثروتمندترین ثروتمندان در طی همه‌گیری کرونا سود سرشاری کسب کرده‌اند «بی هیچ تردیدی نشان می‌دهد که سیستم اقتصاد جهانی برای تحقق اهداف [مبارزه با نابرابری]مناسب نیست.»

او درباره انفعال دولت‌ها در مبارزه با شکاف روز به افزایش نابرابری می‌گوید: «اینکه اجازه بدهیم یک عده انگشت‌شمار و قلیل ثروت خود را به حد انفجار برسانند درحالیکه صد‌ها میلیون نفر در رنج هستند چیزی به غیر از قصور در انجام وظیفه تعبیر نمی‌شود.»

آرندار می‌گوید: «برای نخستین‌بار در یک دهه گذشته فقر حداکثری در حال افزایش است و صد‌ها میلیون انسان متحمل سختی و مشقت زیاد هستند؛ در بسیاری از موارد آن‌ها زیر بار قرض‌های سنگین رفته‌اند؛ وعده‌های غذایی‌شان را کم کرده‌اند و به اجبار در دامان فقر افتاده‌اند.»
۱۰‌میلیاردری که با همه‌گیری کرونا ۴۰۰‌میلیارد دلار درو کردند

«دولت‌ها باید از طرفداری به نفع ثروتمندترین‌ها دست بردارند. وضع مالیات بر ثروت هیچ تغییری در ثروت کلان ثروتمندترین آدم‌ها ایجاد نمی‌کند، اما برای آن‌هایی که از همه‌گیری شدیدترین ضربه‌ها را خورده‌اند راه نجات و بازگشت به زندگی است.»

درحالیکه بسیاری از کسب‌وکار‌های کوچک از آغاز همه‌گیری بدترین لطمات و خسارات را خورده‌اند و بدترین بحران اقتصادی از زمان دوران افسردگی بزرگ در دهه ۱۹۳۰ در این مقطع بروز کرده است، سهام شرکت آمازون از ماه مارس ۹۰‌درصد افزایش یافته است.

بزوس که کسب‌وکارش را در سال ۱۹۴۴ در یک گاراژ آغاز کرد، هنوز مالک ۱۱‌درصد از سهام این شرکت، مالک روزنامه واشنگتن پست و همینطور آژانس سفر‌های فضایی بلو اوریجین است. در طول همه‌گیری ثروت بزوس ۶۶‌درصد رشد کرده است.

هفته گذشته، همسر سابق بزوس، مکنزی اسکات ، افشا کرد طی ۴‌ماه گذشته ۴‌میلیارد دلار از ثروت خود را به خیریه بخشیده و از آغاز همه‌گیری تاکنون مجموعاً ۶‌میلیارد دلار صرف امور خیریه کرده است.

اسکات بعد از جدایی از بزوس در سال گذشته ثروت خود را ۵۰‌میلیارد دلار افزایش داده و قول داده که بیشتر این ثروت را صرف امور خیریه کند. او گفته که کووید ۱۹ «مانند بولدوزر به جان زندگی آمریکایی‌هایی که همان موقع هم گرفتار بودند افتاد... [اما]ثروت میلیاردر‌ها را افزایش داد.»
۱۰‌میلیاردری که با همه‌گیری کرونا ۴۰۰‌میلیارد دلار درو کردند

اما افزایش ثروت بنیان‌گذار آمازون در قیاس با ثروت ایلان ماسک ، مدیر اجرایی شرکت تسلا، چیزی نیست. ثروت ماسک از ۲۵‌میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۵۳‌میلیارد دلار افزایش پیدا کرد، زیرا سرمایه‌گذاران شرط بستند که همه‌گیری باعث می‌شود دولت‌ها خیلی زود از استفاده از موتور‌های احتراقی به وسائل نقلیه الکترونیکی روی بیاورند. ماسک ۴۹‌ساله صاحب ۲۰‌درصد از سهام شرکت تسلا است و اکنون دومین مرد ثروتمند جهان است. او در ژانویه سال گذشته ۳۵‌امین مرد ثروتمند جهان بود. سهام شرکت تسلا از ماه مارس ۷‌برابر شده است.

برنار آرنو ، ثروتمندترین مرد اروپا، ثروت خود را از آغاز همه‌گیری ۲‌برابر کرده، زیرا تقاضا برای برند‌های لاکچری دوباره بازگشته است. ثروت آرنو از ۶۹‌میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۴۸‌میلیارد دلار افزایش یافته و او را به سومین مرد ثروتمند جهان تبدیل کرده است.

بیل گیتس ، یکی از بنیان‌گذاران شرکت مایکروسافت، که به انسانی خیر و چهارمین مرد ثروتمند جهان تبدیل شده است، ۱۲۰‌میلیارد دلار ثروت دارد. ثروت گیتس از ۲۰‌میلیارد دلار در ماه مارس افزایش ناگهانی داشته است. در همین دوران او میلیارد‌ها دلار برای توسعه واکسن‌های کرونا و پروژه‌های مراقبتی و درمانی مربوط به همه‌گیری کووید ۱۹ کمک کرده است.

لوک هیلدیارد ، رئیس اجرایی‌های پی سنتر، اتاق فکری که روی پرداخت‌های کلان تمرکز کرده است، می‌گوید: «شاید مردم نتوانند درک کنند ثروت این افراد دقیقاً چقدر افزایش یافته است. فقط برای اینکه به شما سرنخی بدهم یک مثال می‌زنم. طی ۱۰‌ماه گذشته کل ثروت این افراد به اندازه میزانی که دولت انگلستان طی مدت مشابه برای مبارزه با بیماری و پیامد‌های اقتصادی آن برای ۶۶‌میلیون نفر خرج کرده، افزایش یافته است.»

سایر افرادی که ثروت‌های میلیاردی‌شان طی همه‌گیری افزایش یافته مارک زاکربر است که ثروتش طی این مدت ۸۰ درصد رشد داشت و به ۱۰۰‌میلیارد دلار رسید، وارن بافت ، ثروتش ۲۶‌درصد رشد کرد و به ۸۵‌میلیارد دلار رسید، لری الیسون ، یکی از بینان‌گذاران اوراکل، ثروتش ۵۵‌درصد رشد داشت و به ۸۸‌میلیارد دلار رسید. لری پیج ، از گوگل، ثروت خود را ۵۰‌درصد افزایش داد و به ۷۶‌میلیارد دلار رساند. سرگئی برین ، یکی از بنیان‌گذاران دیگر گوگل، با ۵۰‌درصد رشد سرمایه ثروتش را به ۷۴‌میلیارد دلار رساند و امانکیو اورتگا، بنیان‌گذار ایندی‌تکست، ثروت خود را با ۴۷‌درصد افزایش به ۷۵‌میلیارد دلار افزایش داد.

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید