معرفی کتاب «پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» اثر استیون هاوکینگ

معرفی کتاب «پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» اثر استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در زمان کوچ از این دنیا نیز، هدیه‌ای گرانبها برای ما به یادگار گذاشت: کتابی که پس از مرگش به نام «پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» به چاپ رسید. هر کسی که نگران آینده‌ی انسان است، باید این کتاب را بخواند

کد خبر : ۸۸۴۸۱
بازدید : ۶۳۲۰
معرفی کتاب «پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» اثر استیون هاوکینگ
فرادید| کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ، اثری نوشته‌ی استیون هاوکینگ است که اولین بار در سال ۲۰۱۸ وارد بازار نشر شد.
او که هیچ وقت دست از تلاش نمی‌کشید، در زمان کوچ از این دنیا نیز، هدیه‌ای گرانبها برای ما به یادگار گذاشت: کتابی که پس از مرگش به نام «پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» به چاپ رسید. هر کسی که نگران آینده‌ی انسان است، باید این کتاب را بخواند.

به گزارش فرادید؛ استیون هاوکینگ نه تنها از برخی از بزرگترین اسرار کائنات پرده برداشت، بلکه معتقد بود علم می‌تواند نقشی اساسی در حل مشکلات کره‌ی زمین ایفا کند. اکنون که با چالش‌های بزرگی در سیاره مان مواجه هستیم-چالش‌هایی همچون تغییر اقلیم، تهدید جنگ اتمی و توسعه‌ی روزافزون هوش مصنوعی-هاوکینگ در این اثر فوق العاده جذاب، توجه خود را به مهم‌ترین مسائل پیش روی ما معطوف ساخته است. آیا انسان‌ها خواهند توانست به بقای خود ادامه دهند؟ آیا باید کلونی‌هایی در فضا ایجاد کنیم؟ جهان چگونه به وجود آمده است؟ این‌ها تنها چند نمونه از سوالاتی هستند که استیون هاوکینگ، یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ، در کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ که آخرین اثر او به حساب می‌آید، به آن‌ها پرداخته است.
معرفی کتاب «پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» اثر استیون هاوکینگ

این اثر، پیشگفتاری از بازیگر برنده‌ی جایزه‌ی اسکار، «ادی ردمین»، دارد که در فیلم «نظریه‌ی همه چیز» نقش هاوکینگ را ایفا کرد؛ مقدمه‌ی کیپ تورن، فیزیکدان برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و دوست صمیمی هاوکینگ نیز در کتاب هست؛ و در پایان، سخنانی تأثیرگذار از دختر این دانشمند برجسته، «لوسی هاوکینگ» آورده شده است.

این کتاب، جوهره‌ی یافته‌های هاوکینگ است. او با سؤالاتی در فیزیک و کیهان شناسی شروع می‌کند که زندگی خودش را وقف پاسخ دادن به آن‌ها کرده است. هاوکینگ برای این کار از موضوعاتی ساده، در ارتباط با تصاویر روزمره و آزمایشاتی فکری استفاده می‌کند. وقتی مسائل، پیچیده می‌شوند، او سعی نمی‌کند بیش از حد وارد جزئیات فنی شود و توضیحات اضافه بدهد، بلکه در عوض حقایق را همان طور که هستند، بیان می‌کند.

این کتاب جذاب و پرفروش شامل ده پرسش است که با «آیا خدایی وجود دارد؟» شروع می‌شود و با سؤال تأثیرگذار «چگونه آینده را می‌سازیم؟» به پایان می‌رسد و در بین این دو فصل، هاوکینگ در مورد وجود خدا، خاستگاه جهان و زندگی، سفر در زمان، آنچه درون سیاه چاله‌ها است، این که آیا حیات هوشمند در سایر نواحی دنیا وجود دارد، این که آیا می‌توانیم آینده را پیش بینی کنیم، خطرات واقعی یا تخیلی بیگانه ها، هوش مصنوعی و موضوعاتی دیگر صحبت می‌کند.


بخشی از کتاب

معرفی کتاب «پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» اثر استیون هاوکینگ

«زندگی شگفت انگیزی روی این سیاره داشته ام و در عین حال با استفاده از ذهنم و قوانین فیزیک در دنیا سفر کرده ام. در دورترین نقاط کهکشانمان بوده ام، به سیاهچاله‌ای سفر کرده ام و به ابتدای زمان برگشته ام. روی زمین، پستی‌ها و بلندی ها، آشوب و صلح، موفقیت و رنج را تجربه کرده ام. ثروتمند و فقیر بوده ام، توانا و معلول بوده ام. تحسین و نقد شده ام، ولی هیچ وقت نادیده گرفته نشده ام. به واسطه‌ی کارم که از طریق آن توانسته ام در درکمان از دنیا مشارکت داشته باشم، امتیازات فوق العاده‌ای دریافت کرده ام. ولی دنیا اگر افرادی را نداشت که دوستشان دارم و دوستم دارند، دنیایی خالی می‌بود. بدون آن‌ها همه‌ی شگفتی‌ها برایم ناپدید می‌شد.»


درباره استیون هاوکینگ

معرفی کتاب «پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» اثر استیون هاوکینگ

استیون ویلیام هاوکینگ، زاده‌ی ۸ ژانویه‌ی ۱۹۴۲ و درگذشته‌ی ۱۴ مارس ۲۰۱۸، فیزیکدان نظری، کیهان شناس و نویسنده‌ی بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود. هاوکینگ در شهر دانشگاهی آکسفورد زاده شد. استیون در روز‌های جنگ جهانی دوم به دنیا آمد. خانه‌ی والدین وی در هایگیت در شمال لندن واقع بود. فرانک و ایزابل هاوکینگ، برای اطمینان یافتن از تولد بدون خطر و سالم نخستین فرزندشان تصمیم گرفتند پیش از به دنیا آمدن او موقتا به آکسفورد بروند. ایزابل در آکسفورد پسرش را به سلامت به دنیا آورد. این روز مصادف بود با سالروز مرگ گالیله، که دقیقا سیصد سال پیش از آن، در ۱۶۴۲ اتفاق افتاده بود. بنابر تصادفی دیگر، نیوتون حدود همان روز‌ها در همان سال به دنیا آمده بود. وی از همان زمان به علم ریاضیات علاقه داشت و آرزوی دانشمند شدن را در سر می‌پروراند، اما در مدرسه به عنوان دانش آموزی خودسر و بسیار بدخط شناخته می‌شد. او هرگز خود را در محدوده‌ی کتاب‌های درسی مقید نمی‌کرد، بلکه همیشه سعی داشت در کتاب‌های درسی اشتباهاتی را یافته و با معلمان به جر و بحث بپردازد. هاوکینگ در هفده سالگی به کالج دانشگاه آکسفورد وارد شد تا در آن جا به تحصیل علوم طبیعی، با تأکید بر فیزیک بپردازد. او از همان زمان به اخترفیزیک و کیهان شناسی علاقه‌مند شد، زیرا در خود کنجکاوی شدیدی احساس می‌کرد که به رمز و راز ستارگان و آغاز و انجام کیهان پی ببرد. هاوکینگ مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بود و از هر گونه حرکت ناتوان بود؛ او نه می‌توانست بنشیند، نه برخیزد، و نه راه رود. حتی قادر نبود دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند و حتی توانایی سخن گفتن را نیز نداشت. کتاب‌ها و همایش هایش، او را به چهره‌ای محبوب تبدیل کرده بود. هاوکینگ عضو جامعه‌ی سلطنتی هنر و عضو ثابت جامعه‌ی اسقفان دانشمند بود و در سال ۲۰۰۹ مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را گرفت. استیون هاوکینگ، صبح روز چهاردهم مارس ۲۰۱۸ در سن ۷۶ سالگی در منزلش واقع در کمبریج درگذشت.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید