خشت اول وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۰

خشت اول وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۰

احتمالا می‌دانید که ۱۰۰ میلیونی شدن وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ مراحل چند گانه‌ای دارد. مرحله اول پیشنهاد دادن طرح است که این موضوع از سوی کمیسیون اجتماعی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ارائه شده است. حالا این پیشنهاد پس از بررسی در این کمیسیون به رای گذاشته می‌شود. در صورت رای آوردن طرح در کمیسیون، پیشنهاد به صحن علنی مجلس می‌رود تا به رای نمایندگان مجلس گذاشته شود. در چنین شرایطی اگر طرح رای بیاورد برای تایید نهایی به شوای نگهبان می‌رود. این مرحله پایانی یک طرح است تا به شکل قانون درآید.  

کد خبر : ۸۸۵۷۴
بازدید : ۵۳۳۹
 وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی
فرادید | روز گذشته کمیسیون اجتماعی مجلس سنگ بنای وام ۱۰۰ میلیون تومان ازدواج برای سال آینده را گذاشت و خبر داد که این پیشنهاد در کمیسیون اجتماعی تصویب و برای طی کردن مراحل بعدی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ رفته است. با این وجود پیشنهاد وام یکصد میلیون تومانی در صورت تصویب در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ به صحن علنی مجلس خواهد رفت تا به رای نمایندگان گذاشته شود.

به گزارش فرادید، درحالی که روز‌های گذشته موضوع افزایش وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ از ۵۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان مطرح شد، اما حالا کمیسیون اجتماعی پیشنهاد ۱۰۰ میلیونی شدن وام ازدواج را ارائه کرده است.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و سخنگوی کمیسیون اجتماعی در این رابطه گفته که "در جریان این بررسی اعضای کمیسیون اجتماعی مصوب کردند وام ازدواج در سال آینده از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون افزایش یابد و اقساط آن از ۵ ساله به ۱۰ سال افزایش پیدا کند.

این در حالی است که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آورده بود که وام ازدواج ۵۰ میلیونی و زمان پرداخت اقساط آن ۷ ساله باشد.

از طرف دیگر معاونت امور وزارت ورزش معتقد است که افزایش وام ازدواج علاوه بر بدهکار کردن جوانان به بانک ها، کودک همسری و ازدواج اجباری را هم افزایش می‌دهد. این معاونت همچنین می‌گوید که با افزایش میزان وام ازدواج خرید و فروش این گونه تسهیلات که نرخ بهره کمی دارند، افزایش می‌یابد.

اما نمایندگان مجلس خلاف عقیده را دارندو می‌گویند که انحراف این سیاست و دریافت این تسهیلات از مسیر‌های غیرمتعارف از جمله ازدواج اجباری یا کودک همسری که اخیرا مطرح شده، کمتر از یک درصد بوده و نمی‌تواند کلیت این سیاست حمایتی را با چالش مواجه کند.

دریافت وام ازدواج
وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی می‌شود؟

احتمالا می‌دانید که ۱۰۰ میلیونی شدن وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ مراحل چند گانه‌ای دارد. مرحله اول پیشنهاد دادن طرح است که این موضوع از سوی کمیسیون اجتماعی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ارائه شده است. حالا این پیشنهاد پس از بررسی در این کمیسیون به رای گذاشته می‌شود. در صورت رای آوردن طرح در کمیسیون، پیشنهاد به صحن علنی مجلس می‌رود تا به رای نمایندگان مجلس گذاشته شود. در چنین شرایطی اگر طرح رای بیاورد برای تایید نهایی به شوای نگهبان می‌رود. این مرحله پایانی یک طرح است تا به شکل قانون درآید.

با این وجود برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج شانس کمی برای تصویب دارد. فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس می‌گوید که اگر کمیسیون تلفیق وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج را مصوب کرده بود، رسانه‌ای شدن آن موردی نداشت، اما از آنجا که "احتمال تصویب" چنین مبلغی در کمیسیون تلفیق "کم" است، رسانه‌ای شدن آن فایده‌ای ندارد.

او همچنین می‌گوید که این پیشنهادات باید به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ برود و در آنجا بررسی شود. چناچه در آن جلسات تصویب شد، به صحن علنی مجلس می‌رود. معمولا صحن علنی مجلس با مصوبات کمیسیون تلفیق موافقت می‌کند، اما الزامی مبنی بر موافقت هم وجود ندارد.

البته رئیس فراکسیون زنان از رسانه‌ای شدن این پیشنهاد هم انتقاد کرده و معتقد است اگر این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ رأی نیارود، اتفاق خوبی برای جامعه نمی‌افتد و باعث ایجاد التهاب می‌شود.

اما پیش از پیشنهاد وام ۱۰۰ میلیون تومانی، برخی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد وام ۸۰ میلیونی ازدواج برای سال آینده را پیشنهاد کرده بودند. این مسئله نشان می‌دهد که کمیسیون تلفیق بودجه نیز تا حدودی با افزایش وام ازدواج موافق است که در این زمینه باید دید که با چه رقمی موافقت می‌کند.

از سوی دیگر بانک مرکزی هم با افزایش سقف وام ازدواج مخالف بوده و معتقد است که با افزایش سقف وام ازدواج پوشش درخواست متقاضیان با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است متقضایان مدت‌های طولانی در صف دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج قرار بگیرند.

با این وجود براساس تجربه سال‌های پیشین، احتمال افزایش وام ازدواج به ۸۰ میلیون تومان بالا و افزایش سقف وام ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان از احتمال کمتری برخوردار است. اما باز هم باید دید که کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با کدام یک از موارد موافق می‌کنند.
همچنین شرایط سنی متقاضیان دریافت وام، حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این قانون، به پیشنهاد مشترک وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
شرایط دریافت وام

بازپرداخت وام ازدواج چگونه خواهد بود؟

هم اکنون بازپرداخت وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی ۷ ساله تعیین شده و قرار است در وام ۱۰۰ میلیونی این مدت به ۱۰ سال افزایش پیدا کند. در حال حاضر بازپرداخت مبلغ وام ازدواج ۵۰ میلیونی به طور مساوی بین ۸۴ قسط ماهانه تقسیم می‌شود. وام ازدواج از جمله وام‌های قرض‌الحسنه بوده و برای همین نرخ کارمزد آن سالانه چهار درصد تعیین شده. است بنابر این مبلغ اقساط ماهانه برای هر وام، ۶۸۰ هزار تومان و در مجموع یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان خواهد بود.

اگر زوجین همچنان هفت سال فقط زمان داشته باشند برای بازپرداخت اقساط این مبلغ دو برابر، یعنی دو میلیون و ۷۲۰ هزار تومان برای زوجین خواهد بود. اما با توجه به اینکه قرار است سال‌های بازپرداخت بیشتر شود احتمالا این رقم مبلغی نزدیک به دو میلیون تومان اعلام شود.

بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ دریافت وام ازدواج تنها با یک ضامن امکان‌پذیر است. اما به دلیل افزایش رقم وام، احتمالا آیین‌نامه داخلی بعضی بانک‌ها آن‌ها را ملزم می‌کند که دو ضامن درخواست کنند. چراکه بانک‌ها عموما برای هر ۲۰ میلیون تومان وام یک ضامن می‌خواهند و با ۱۰۰ میلیونی شدن مبلغ وام ازدواج، آئین‌نامه‌های داخلی‌شان اجازه نمی‌دهد صرفا با یک ضامن وام ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت کنند. با این‌حال به نظر می‌رسد که بانک مرکزی مثل همیشه بخشنامه دهد و از بانک‌ها بخواهد همان یک ضامن را درنظر بگیرند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید