خوب و بد "حذف گوشت" از رژیم غذایی

خوب و بد "حذف گوشت" از رژیم غذایی

یک رژیم گیاهی یا خام‌گیاه‌خواری متعادل با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند مواد مغذی کافی برای بدن فراهم آورد، اما به گفته سازمان سلامت همگانی، سخت‌تر بتوان مقادیری کافی از آهن، ویتامین دی، و ویتامین ب۱۲ از گیاهان دریافت کرد.

کد خبر : ۸۸۶۰۱
بازدید : ۱۱۰۹۲
خوب و بد
به گزارش نظرسنجی «رفتار‌های اجتماعی بریتانیایی» حدود یک سوم بریتانیایی‌ها میزان مصرف گوشت خود را طی سال گذشته کاهش داده‌اند.

نظرسنجان دریافتند ۲۹ درصد از مردم میزان مصرف گوشت خود را در سال گذشته کاهش داده‌اند، ۹ درصد گفتند می‌خواهند میزان مصرف گوشت خود را کاهش دهند یا آن را کاملا کنار گذارند و حدود ۳ درصد گیاه‌خوار یا خام‌گیاه‌خوار بودند.

تعهد به کنار گذاشتن استیک و همبرگر و جایگزین کردن آن با سبک زندگی گیاه‌خواری، ممکن است به سبب دلایل اخلاقی یا به دلیل نگرانی‌های موجود درباره گوشت قرمز و سلامت انسان، به ذهن شما هم رسیده باشد؛ بنابراین واقعا در بدن انسان چه اتفاقی می‌افتد وقتی خوردن گوشت را متوقف کند؟

۱. وزن از دست می‌دهید
تیمی از محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج واشینگتن ایالات متحده اخیرا سعی کردند تعیین کنند اگر فردی از رژیم همه‌چیزخواری به گیاه‌خواری روی آورد دقیقا چقدر وزن از دست می‌دهد.

این تحقیق، که مطالعات قبلی را ارزیابی کرده است و در نشریه «آکادمی آو نوتریشن و دایتتیکس» منتشر شد، نشان می‌دهد داوطلبانی که گوشت قرمز را به طور کامل از رژیم خود کنار گذاشتند، به طور میانگین حدود ۵ کیلوگرم وزن کم کردند بدون آن که میزان کالری دریافتی خود را کنترل کنند یا میزان ورزش کردن خود را افزایش دهند.

نیل برنارد، دکتر و نویسنده اصلی تحقیق و استادیار پزشکی در دانشگاه جورج واشینگتن در آن زمان گفت: «پیام این تحقیق این است که رژیم گیاهی می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند بدون نیاز به شمردن کالری‌های مصرفی یا افزایش ورزش.»
خوب و بد
۲. باکتری‌های روده شما تغییر خواهد کرد
ضرب‌المثلی است که می‌گوید: «ما آن چه هستیم که می‌خوریم.» و این ضرب‌المثل درباره سیستم گوارشی شما به اندازه سایر اندام بدن صادق است. تحقیقی در سال ۲۰۱۴ که به مطالعه باکتری‌های روده در بین افراد همه‌چیزخوار، گیاه‌خوار، و خام‌گیاه‌خوار پرداخت، دریافت که تفاوت‌هایی در هر سه هست.

با این حال بزرگ‌ترین تفاوت میان همه‌چیزخواران و خام‌گیاه‌خواران بود که هیچ ماده غذایی ساخته شده را از محصولات حیوانات مصرف نمی‌کنند. محققان دانشگاه شهر نیویورک به این نتیجه رسیدند که خام‌گیاه‌خواران گونه‌های بیشتر محافظی از باکتری روده در بدن خود دارند.
بیشتر بخوانید:
برای نجات زمین کمتر گوشت بخوریم
۳. ممکن است با کمبود مواد مغذی مواجه شوید
یک رژیم گیاهی یا خام‌گیاه‌خواری متعادل با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند مواد مغذی کافی برای بدن فراهم آورد، اما به گفته سازمان سلامت همگانی، سخت‌تر بتوان مقادیری کافی از آهن، ویتامین دی، و ویتامین ب۱۲ از گیاهان دریافت کرد.

بدن ما نیاز دارد که حبوبات زیادی مانند لوبیا و عدس مصرف کند و همچنین دانه گیاهان، میوه، سبزیجات سبز تیره، دانه غلات و غلات صبحانه سرشار از آهن بخورد تا مقادیری کافی از این مواد دریافت کند. در همین حال ویتامین ب۱۲ می‌تواند در محصولاتی که با عصاره مخمر ساخته می‌شوند پیدا شود، محصولاتی نظیر مارمایت، غلات صبحانه تقویت شده و محصولات ساخته شده با سویا.

تخم‌مرغ، کره‌های تقویت‌شده، غلات صبحانه و بعضی از شیر‌ها می‌تواند منبع خوبی برای ویتامین دی باشد.
خوب و بد
۴. احتمال ابتلای شما به سرطان کاهش می‌یابد
گزارشی از سازمان جهانی بهداشت گوشت فرآوری شده را در دسته محصولات سرطان‌زا طبقه‌بندی کرد که یعنی محصولاتی نظیر بیکن و سالامی خود را دسته محصولاتی نظیر فرمالدهید، اشعه گاما و سیگار یافتند. خود گوشت قرمز هم با برچسب «احتمالا» عامل بروز سرطان مواجه شد.

این متخصصان نتیجه گرفتند خوردن ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده، یا دو قطعه بیکن در روز، احتمال ابتلا به سرطان روده را تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد.

با وجود این، گرچه ممکن است افزایش شدیدی به نظر برسد، اما ۱۸ درصد افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده که دانشمندان مرکز جهانی تحقیقات سرطان هشدار داده‌اند، بر اساس خط پایه آمار بریتانیا است که از هر صد نفر تنها ۶ نفر به سرطان روده مبتلا می‌شوند و در نتیجه حاکی از میزان خطر انفرادی آن برای هر فرد نیست.

در نتیجه، معنای این افزایش ۱۸ درصدی، ابتلای تنها یک نفر بیشتر به سرطان روده در بین آن صد نفر عاشق بیکن است.

سازمان سلامت همگانی می‌گوید: «به طور مشخص، هر چه میزان مصرف گوشت قرمز، علی‌الخصوص گوشت فرآوری شده، بیشتر باشد، ارتباط‌هایی با بعضی از انواع سرطان، به طور ویژه سرطان روده، دیده می‌شود.»

۵. و همین طور شانس ابتلای خود را به بیماری قلبی کاهش خواهید داد
دانشمندان اخیرا دریافتند گوشت قرمز با امراض قلبی ارتباط دارد. پژوهشی در موسسه تحقیقاتی لرنر در ایالات متحده نشان داد کارنیتین، ماده‌ای مغذی در گوشت قرمز، باعث واکنش‌های میکروب روده می‌شود که به ایجاد بیماری قلبی منجر خواهد شد.

به گزارش کلینیک سلامت کلیولند، دکتر استنلی هازن، نویسنده اصلی تحقیق و نایب رئیس تحقیقات تطبیقی موسسه تحقیقاتی لرنر و دبیر بخش پزشکی قلب پیشگیرانه و توانبخشی گفت: «این یافته مهر تایید دیگری بر دریایی از اطلاعات است که ارتباط میان گوشت قرمز، هضم کارنیتین و ایجاد بیماری قلبی را نشان داده‌اند.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید