آرامش در بازار دلار، سکه و طلا حفظ می‌شود؟

آرامش در بازار دلار، سکه و طلا حفظ می‌شود؟

بخشی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ دلار در فصل پایانی سال روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت، از این رو بازار سکه و طلا نیز متاثر از بازار دلار و ارز روند صعودی را تجربه خواهد کرد. اما در طرف مقابل برخی از کارشناسان اقتصادی به تاثیر واکسن کرونا بر اقتصاد جهان و کاهش قیمت انس جهانی اشاره می‌کنند. انس جهانی طلا در سال گذشته و پیش از آغاز همه گیری ویروس کرونا در کانال ۱۵۰۰ دلار قرار داشت، اما با شیوع گسترده کوید ۱۹ و عدم اطمینان به آینده اقتصاد جهان انس جهانی طلا تا کانال ۲ هزار دلار هم پیش روی کرد.

کد خبر : ۸۸۶۱۵
بازدید : ۵۱۳۹
قیمت طلا
فرادید | بازار طلا و دلار که از ابتدای سال تا ابتدای آبان ماه روند صعودی پرشتابی را به ثبت رساند، از ۱۳ آبان تا پایان آذرماه وضعیت پرنوسانی را پشت سرگذاشت. اما حالا چند روزی است که نوسانات شدید از این بازار‌ها گریخته اند و قیمت‌ها تقریباً به تعادل نسبی رسیده اند. اما سوال اساسی همچنان پربرجاست، اینکه آیا این شرایط تعادلی در فصل پایانی سال هم حفظ خواهد شد، یا اینکه قیمت‌ها دوباره دچار نوسان شدید می‌شوند.

به گزارش فرادید؛ بازارهای دلار، طلا و سکه از ابتدای سال تا پایان آذرماه رشد بین ۷۰ تا ۹۰ درصدی را تجربه کردند. در این میان اما بیشترین رشد در میان ۳ بازار سکه، طلا و دلار در طول ۹ ماه اخیر متعلق به بازار سکه با ۸۹.۷ درصد بود. سکه تمام بهار آزادی ابتدای سال شش میلیون و ۲۰ هزار تومان قیمت داشت و تا ۳۰ آذر ماه به ۱۱ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید؛ بنابراین سکه با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت توانست حدود نود درصد سوددهی داشته باشد.


پس از سکه، بازار طلا با رشد ۸۴ درصد در رتبه دوم قرار دارد. هر گرم طلای ۱۸ عیار سال را با قیمت ۶۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز کرد. این فلز گران بها تا پایان نهمین ماه سال به نرخ گرمی یک میلیون و ۱۳۷ هزارتومان رسید؛ بنابراین طلا تا اینجای سال موفق به ثبت ۸۴ درصد بازدهی شده است.

درنهایت هم دلار با ۷۰.۴ درصد سوم است. هر دلار سال جاری را با قیمت ۱۴ هزار و ۸۹۶ تومان آغاز کرد. طی نه ماه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیممت داشت؛ بنابراین تا پایان آذر به نرخ ۲۵ هزار و ۳۹۶ تومان رسید. با این حساب هر اسکناس آمریکایی تا اینجای سال ۷۰.۴ درصد سوددهی داشته است.

اما باید به این نکته هم اشاره کرد که صدرنشین سوددهی و صعود بازار سهام است. بورس از ابتدای سال تا پایان آذر ماه رشد ۱۸۰.۸ درصدی را به ثبت رسانده است. با این وجود رکورد همچنان در دست بورس و سهام قرار دارد.
قیمت دلار
وضعیت بازار دلار در زمستان ۹۹
در حالی که بیشتر کارشناسان اقتصادی انتظار بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۴ هزار تومان و کانال‌های پایین‌تر را داشتند، اما دلار د کانال ۲۵ هزار تومان تثبیت رسید تا کمترین نوسان را در هفته پایانی آذرماه و روز‌های ابتدای دی ماه به ثبت برساند. اما حالا به نظر می‌رسد که اگر اتفاق سیاسی در حوزه سیاست خارجی رخ ندهد، این احتمال وجود دارد که دلار در ماه‌های آتی روند افزایشی در پیش بگیرد.

در این میان هم بسیاری از انتظار‌ها به بهمن ماه و آغاز فعالیت دولت بایدن است. در صورتی که دولت بایدن به برجام بازگردد و اولین قدم‌ها را برای رفع تحریم‌ها بردارد، احتمالا بازار ارز دوباره به روند ریزشی باز می‌گردد و احتمالا تا کانالا ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان خواهد رسید.

در این رابطه علیرضا عباسی، کارشناس بازار‌های مالی معتقد است که کاهش منابع صادراتی ایران به اندازه‌ای است که ممکن است قیمت‌های فعلی را به قیمت‌های بالاتر پرتاب کند و بازار در ماه‌های پیش‌رو افزایش قیمت را تجربه کند. اما کاهش تورم انتظار ناشی از احتمال بازگشت آمریکا به برجام و کاهش تب کرونا آینده‌ای با ثبات‌تری برای بازار نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که نیرو‌های مثبت در بازار باعث کنترل شرایط بازار و کاهش نرخ ارز شود.

مهدی پورمهر، کارشناس اقتصادی هم معتقد است که نرخ ارز مسیر خود را در شش ماهه آینده براساس فشار‌های سیاسی تعیین می‌کند. او می‌گوید که با توجه به اینکه یکی از عوامل رونق بازار سرمایه، افزایش قیمت ارز، کاهش نرخ سود بین بانکی و کنترل قیمت مسکن است، پس در چند روز اخیر شاهد این قضیه بودیم و این مساله ادامه‌دار است؛ بنابراین نه تنها در هفته پیش رو بلکه در ماه‌های اخیر شاهد رشد مجدد دلار خواهیم بود.

به گفته او مهم‌ترین رخداد‌های پیش رو در این زمینه به تصمیمات بایدن و واکنش ایران. به دنبال آن نیز وضعیت برجام و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در ایران مربوط می‌شود.

در مقابل دسته‌ای کارشناسان اقتصادی امیدوارند با افزایش سیگنال‌های امیدبخش مربوط به تحریم‌ها و FATF، قیمت‌ها در بازار ارز ریزشی باشد.
قیمت سکه
سمت و سوی سکه و طلا در روزهای سرد پیش رو
بخش اعظم کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ دلار در فصل پایانی سال روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت، از این رو بازار سکه و طلا نیز متاثر از بازار دلار و ارز روند صعودی را تجربه خواهد کرد. اما در طرف برخی از کارشناسان اقتصادی به تاثیر واکسن کرونا بر اقتصاد جهان و کاهش قیمت انس جهانی اشاره می‌کنند.

انس جهانی طلا در سال گذشته و پیش از آغاز همه گیری ویروس کرونا در کانال ۱۵۰۰ دلار قرار داشت، اما با شیوع گسترده کوید ۱۹ و عدم اطمینان به آینده اقتصاد جهان انس جهانی طلا تا کانال ۲ هزار دلار هم پیش روی کرد. البته امیدواری به واکسن کرونا باعث شد تا انس طلا تا کانال ۱۸۰۰ دلار عقب نشینی کند.

با این وجود کارشناسان بازار‌های مالی پیش بینی می‌کنند که با توزیع واکسن کرونا در سال ۲۰۲۱ و ایمنی جمعی در جهان، انس جهانی طلا نیز در کانال ۱۸۰۰ دلار تثبیت یا یک کانال عقب نشینی کند. در چنین شرایطی قیمت جهانی طلا هم نوسان آنچنانی را تجربه نخواهد کرد و منتظر خواهد ماند تا تکلیف جهان با کرونا مشخص شود.

در حال حاضر انس جهانی طلا به ۱۸۷۴ دلار رسیده است.

از طرفی در صورت بازگشت آمریکا به برجام در ماه‌های بهمن و اسفند احتمال ریزش قیمت دلار و کاهش قیمت سکه و طلا نیز وجود دارد.

محمد کشتی آرای نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار در زمستان معتقد است که بازار افزایشی و یا کاهشی نخواهد بود. او می‌گوید که بر اساس شواهد موجود و همچنین تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی و عزم بانک مرکزی نسبت به مدیریت نرخ ارز به نظر می‌رسد شاهد افزایش قیمت در بازار سکه و طلا نبوده و در مقابل شاهد تثبیت قیمت‌ها در این حوزه باشیم.

او همچنین گفته که نوسانات معمول و روزانه در بازار اتفاق خواهد افتاد و قیمت طلا و سکه هم تابعی از نرخ ارز و قیمت جهانی خواهد بود. قیمت جهانی نیز با توجه به نشانه‌های مثبت واکسن کرونا سبب شده تا انس جهانی میل به افزایش قیمت نداشته باشد و این نشانه‌های مثبت تاثیر خود را بر اقتصاد جهانی نشان می‌دهد.
نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر می گوید زمانی که شاخص‌های اقتصادی دنیا مثبت شود به طور طبیعی تقاضا و سرمایه گذاری بر روی طلا کاهش می‌یابد و اگر خوشبینانه پیش بینی کنیم، قیمت طلا در بازار‌های جهانی افزایش نخواهد داشت، اما به نظر می‌رسد کاهش قیمت در این بازار اتفاق بیافتد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید