افزایش قیمت دلار

افزایش قیمت دلار

با این حال، پس از چند روز مقاومت، دلار سرانجام از موج کاهشی خارج شد؛ از نگاه بازیگران فنی، این ارز در صورتی که بتواند به بالای خط ۲۶ هزار تومانی بازگردد، خریداران بیشتری را برای ورود به بازار وسوسه خواهد کرد.

کد خبر : ۸۸۶۳۴
بازدید : ۴۹۳۲
افزایش قیمت دلار
روز چهارشنبه دلار از محدوده ۲۵هزارو۸۰۰ تومان عبور کرد. تحلیلگران فنی باور داشتند نقاط زیر این محدوده برای بازار ارز امن بود؛ چراکه احتمال بیشتری وجود داشت که قیمت دلار به سوی ابتدای مرز ۲۵ هزار تومانی حرکت کند. با شکست محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان، شانس دلار برای ورود به کانال ۲۶هزار تومان بالا رفته است.

خروج دلار از محدوده امن؟
در پنجمین روز هفته، سرعت رشد دلار تندتر شد و توانست به بالای یک محدوده حساس برسد. روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۷۰ تومان رشد پیدا کرد و با عبور از محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی به بهای ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان برسد.
برخی فعالان ارزی عنوان می‌کردند که افزایش روز گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بوده است؛ چراکه احتمالات مربوط به نزول شدید قیمت دلار را کاهش داد؛ تحلیلگران فنی بار‌ها عنوان کرده بودند، تا زمانی که اسکناس آمریکایی زیر محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد، احتمال ریزش در بازار به سوی ابتدای کانال ۲۵ هزار تومانی زیاد است.
با این حال، پس از چند روز مقاومت، دلار سرانجام از موج کاهشی خارج شد؛ از نگاه بازیگران فنی، این ارز در صورتی که بتواند به بالای خط ۲۶ هزار تومانی بازگردد، خریداران بیشتری را برای ورود به بازار وسوسه خواهد کرد. یکی از عواملی که در آینده بازار اثر زیادی خواهد داشت، نوسانات نرخ حواله درهم است.
به عنوان مثال، دیروز در بازار حواله، تقاضا برای درهم زیاد شده بود و در نتیجه این ارز به بالای ۷ هزار و ۱۵۰ تومان قدم گذاشت. با ارزش درهم یاد شده، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست به بالای ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان هم برود. در صورتی که احتیاط معامله‌گران داخلی کاهش پیدا کند، قیمت درهم می‌تواند هدایتگر دلار به سوی کانال بالاتر باشد.

در حالی که برخی فعالان، خروج معامله‌گران فنی کاهشی از بازار و گروهی دیگر، رشد نرخ حواله درهم را عامل افزایش قیمت دلار تلقی می‌کردند، دسته‌ای از فعالان باور داشتند، بازار تحت تاثیر تقاضای فصلی ژانویه مقداری افزایش قیمت را به ثبت رساند. در روزی که قیمت دلار جهت صعودی را برای حرکت انتخاب کرد، معامله‌گران بازار سکه امامی هم بیشتر ترجیح دادند در موقعیت خرید قرار بگیرند.
افزایش خرید‌ها منجر به آن شد که فلز گرانبهای داخلی ۱۵۰ هزار تومان گران شود و به بهای ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان برسد.
این افزایش در شرایطی به ثبت رسید که بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی روز چهارشنبه تا ساعت ۳ بعدازظهر رفتار افزایشی خاصی نداشت؛ در نتیجه تمام امید سکه برای رشد به دلار بسته شد؛ افزایش قیمت سکه بدون توجه به روند بهای اونس طلا یکبار دیگر، این قاعده را نشان داد که معامله‌گران فلز گرانبهای داخلی بیشتر از روند بهای اونس جهانی، به رفتار قیمتی دلار توجه می‌کنند.

افزایش قیمت سکه در شرایطی رخ داده است که حباب قیمتی آن همچنان بالای ۵۰۰ هزار تومان است؛ در واقع بین ارزش ذاتی سکه و قیمت بازاری آن حدود ۵‌درصد فاصله وجود دارد. چنین فاصله‌ای نشان می‌دهد که بازار سکه همچنان به تعادل نرسیده است و معامله‌گران کمی نگران وقایع آتی هستند.
البته میزان این نگرانی قابل مقایسه با ۵۰ روز قبل نیست که حباب سکه به نزدیک ۲۰ درصد نیز رسیده بود. می‌توان گفت در هفته‌های اخیر میزان ریسک پذیری معامله‌گران سکه کاهش پیدا کرده است، ولی همچنان نگرانی‌هایی در بازار وجود دارد که قیمت‌ها در آینده از تعادل خارج شوند.
حباب ۵ درصدی سکه بیانگر آن است که برخی از معامله‌گران این بازار، برای اونس طلا یا دلار خواب قیمت‌های بالاتری را می‌بینند.

کمبود تحلیل در بازار ارز
در روز‌های اخیر شدت نوسانات بازار ارز محدودتر شده است؛ در این شرایط، تعداد زیادی از تحلیلگران و شبه تحلیلگران، تمایل چندانی ندارند که نظر خود را در مورد روند آتی قیمت‌ها به اشتراک بگذارند. گروهی می‌گویند بازار دیگر جانی برای بالا و پایین رفتن ندارد و در نتیجه تحلیل میان مدت بی‌معناست و گروه دیگری اعتقاد دارند، بازارساز در حال دستکاری قیمت‌هاست و هر تحلیلی که ارائه بدهند، با واکنش بازارساز خنثی خواهد شد.
در این میان، دسته سومی نیز در بازار حضور دارند که معتقدند، روند قیمت دلار مشخص نیست و نشانه خاصی برای افزایشی یا کاهشی شدن قیمت در بازار وجود ندارد که بر مبنای آن، اظهار‌نظر دقیقی بکنند. از نگاه آن‌ها عوامل متناقض زیادی در حال برخورد به یکدیگر هستند و هنوز مشخص نیست که کدام عامل بر دیگری خواهد چربید.
به باور این گروه، تا زمانی که دلار در حبس قیمتی قرار دارد، اظهار نظر در مورد روند آتی ریسک زیادی به همراه دارد و آن‌ها ترجیح می‌دهند زمانی که قیمت از حبس خارج خواهد شد، در مورد روند آتی دلار اظهار نظر کنند.
از نگاه آن‌ها در شرایط فعلی کسانی که در بازار ارز حضور دارند، تنها دارند زمان خود را هدر می‌دهند، چراکه میزان نوسان به اندازه‌ای نیست که سود خاصی نصیب آن‌ها کند. حال آنکه شرایط در برخی بازار‌های دیگر در همین چند هفته اخیر بسیار پرنوسان بوده است.

در بازار ارز که نوسان قیمتی محدودتر شده است، معامله‌گران بزرگ سعی کرده‌اند با خریدوفروش‌های سریع و در یک دامنه مشخص، قیمت بازار را دچار رفت‌وبرگشت‌های زیاد کرده و از این نوسانات به سود خود استفاده کنند. این استراتژی موجب شده است که برخی از فعالان ترجیح بدهند که در بازار فعالیت خاصی نکنند و خرید و فروش‌های خود را ببندند.
به‌بیان‌دیگر، شماری از معامله‌گران زمانی که احساس می‌کنند، نیرو‌های بیرونی توانایی تأثیرگذاری در تنظیم قیمت‌ها به نفع خود را دارند، ترجیح می‌دهند از بازار کناره بگیرند؛ یکی از بازیگران باتجربه بازار می‌گوید، «جهت بازار مشخص نیست» و قیمت دلار رفتار‌های متناقضی را از خود بروز می‌دهد.
اگر این گفته را مبنای تحلیل قرار دهیم، به احتمال زیاد ورود دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی نیز پایدار نخواهد بود و بازار بار دیگر به دست کاهشی خواهد افتاد. به عقیده برخی فعالان، روند بلندمدت بازار از نقطه‌ای تغییر می‌کند که دلار توان ایستادن بالای محدوده ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومانی را از خود نشان دهد.

نوسان اونس با تهدید ترامپ
به‌طور کلی روند قیمتی طلا در بازار جهانی روز گذشته نوسانات زیاد حول قیمت ۱۸۷۰ دلاری بود. مهم‌ترین دلیل نوسان دلار در روز گذشته تهدید دونالد ترامپ مبنی بر عدم امضای بسته جدید حمایتی در کنگره بود.
در حقیقت تحلیلگران بر این باورند، با اینکه عدم امضای بسته محرک مالی جدید انتظارات تورمی را کاهش خواهد داد و این به ضرر قیمت طلا خواهد بود، اما این موضوع زوایای دیگری نیز دارد. نکته دیگر در مورد تاخیر در امضا و اجرای بسته حمایتی جدید افزایش نااطمینانی‌های اقتصادی در شرایطی است که پاندمی کرونا در آمریکا به شرایط وخیمی رسیده است.
هر گونه تاخیر در کمک به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در روز‌هایی که تعداد مبتلایان روزانه در حال رکوردشکنی است، می‌تواند ریکاوری اقتصادی این کشور را با تهدید مواجه سازد. به همین دلیل تردید طلا در میان بحبوحه کشمکش‌ها درباره بسته محرک مالی جدید منطقی به‌نظر می‌رسد. باید منتظر ماند و دید در‌صورتی‌که اجرای این بسته به تاخیر بیفتد، نزاع میان عوامل صعودی و نزولی این قضیه به سود کدام یک به پایان خواهد رسید.
افزایش قیمت دلار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید