حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

mRNA قادر به تغییر یا اصلاح ترکیب ژنتیکی (DNA) فرد نیست و هرگز وارد هسته سلول، یعنی جایی که DNA ما در آن قرار دارد، نمی‌شود و با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

کد خبر : ۸۸۶۵۴
بازدید : ۹۱۸۷
حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید
واکسن‌ها شاید بهترین امید برای پایان دادن به بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ باشند. با این حال به احتمال زیاد شما ادعا‌هایی در مورد اثرات یا خطرات آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا از افراد دیگر شنیده‌اید. همچنین، تولید و تأیید سریع این واکسن‌ها ممکن است شما را نسبت به ایمنی آن‌ها دچار تردید کند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)؛ واکسن‌های کرونا تا مدت‌ها از باور‌های غلط دور نخواهد ماند و ضروری است که از هم‌اکنون واقعیت‌های مرتبط با آن‌ها را منتشر کنیم:

واکسن‌های کرونا شما را بیمار نمی‌کنند
هیچ‌یک از واکسن‌های کرونا که تا کنون تولید شده‌اند یا مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی ویروس زنده‌ای نیستند که باعث ایجاد بیماری کووید ۱۹ شوند. هدف هر یک از این واکسن‌ها آموزش سیستم ایمنی بدن ما است که چگونه ویروس عامل کووید ۱۹ را بشناسد و با آن مبارزه کند.
گاهی این روند می‌تواند علائمی مانند تب ایجاد کند. این علائم طبیعی و نشان‌دهنده پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن است.

افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند نیز نیاز به واکسیناسیون دارند
با توجه به خطرات شدید سلامتی مرتبط با کووید ۱۹ و امکان عفونت مجدد، به افراد توصیه می‌شود که واکسن بزنند حتی اگر قبلاً به کووید ۱۹ مبتلا شده باشند. در حال حاضر، متخصصان نمی‌دانند چه مدت پس از بهبودی از کووید ۱۹، فرد در برابر بیماری محافظت می‌شود.
مدت زمان این مصونیت نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از شواهد اولیه نشان می‌دهد که این نوع ایمنی طبیعی ممکن است خیلی طولانی نباشد.

دریافت واکسن mRNA، DNA شما را تغییر نمی‌دهد
طبق اعلام CDC، واکسن‌های mRNA از طریق آموزش سلول‌های بدن در مورد چگونگی ساخت پروتئینی که باعث پاسخ ایمنی می‌شود، کار می‌کنند. mRNA قادر به تغییر یا اصلاح ترکیب ژنتیکی (DNA) فرد نیست و هرگز وارد هسته سلول، یعنی جایی که DNA ما در آن قرار دارد، نمی‌شود و با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

واکسن‌های کرونا علی‌رغم آزمایش و تولید سریع، بی‌خطرند
بسیاری از شرکت‌های دارویی به دلیل اثرات جهانی همه‌گیری، منابع قابل‌توجهی را برای تولید واکسن کرونا به سرعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ولی این بدان معنا نیست که این شرکت‌ها پروتکل‌های ایمنی را دور می‌زنند یا آزمایش‌های ناکافی انجام می‌دهند.

پس از واکسیناسیون همچنان باید ماسک زد
اگرچه ممکن است واکسن از بیماری شما جلوگیری کند، اما مشخص نیست که آیا بعد از واکسیناسیون هنوز می‌توانید ویروس را حمل کرده یا به دیگران منتقل کنید یا خیر. تا زمانی که چگونگی عملکرد واکسن بیشتر درک نشود، ادامه اقدامات احتیاطی مانند ماسک زدن، فاصله فیزیکی و شستن مکرر دست‌ها مهم خواهد بود.
در خوش بینانه‌ترین حالت به نظر می‌رسد حداقل یک سال دیگر ماسک و فاصله اجتماعی ضروری باشند.

جهش ویروس، واکسن را بی‌تاثیر نمی‌کند
کرونا هم مثل همه ویروس‌ها جهش می‌کند و اگر باز هم در آینده دچار جهش شود، واکسن همچنان مفید است، زیرا علائم بیماری را خفیف‌تر می‌کند و نیاز به بستری و مراقبت ویژه و احتمال مرگ را کاهش می‌دهد.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید