سمت و سوی بورس در هفته دوم دی ماه ۹۹

سمت و سوی بورس در هفته دوم دی ماه ۹۹

بازار بورس در هفته اول دی ماه در مجموع عملکرد مثبتی برای سرمایه گذاران خود داشت. البته در این هفته اوضاع برای سهم‌های بزرگت‌تر مساعد نبود و نماد‌هایی همچون شستا، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی نفت تهران (شتران) و اصفهان (شپنا)، بانک ملت (وبملت)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و... با افت قیمت مواجه شدند. اما در طرف مقابل سهم‌های کوچک‌تر همچون دارویی‌ها و مواد غذایی عملکرد مقبتی را به ثبت رساندند.

کد خبر : ۸۸۶۶۵
بازدید : ۵۴۰۱

بازار بورس

فرادید | بازار سهام گرچه در آذرماه بازده منفی داشت، اما در هفته نخست دی ماه شاخص کل توانست با رشد ۲.۵ درصدی به یک میلیون و ۴۴۷ هزار واحد برسد. البته برخلاف انتظار‌ها شاخص کل هم‌وزن به رقم ۴۶۸ هزار واحد رسید که بالا‌ترین رقم از اول شهریور است. با این اوصاف شاخص کل هم وزن هم توانست بازدهی ۷.۳۵ درصدی را تجربه کند. با این حال در هفته دوم دی ماه هم انتظار تحلیلگران بازار سرمایه بر رشد کلیبورس و اقبال سهم‌های بزرگ‌تر با توجه ارزندگی آن هاست.

به گزارش فرادید؛ هفته اول دی ماه آغاز خوشی برای بورس بود، در این هفته بیشتر آمار‌ها نشان از بهبود وضعیت بازار سهام می‌داد. در این هفته میانگین ارزش صف‌های فروش، ۴۵۷ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیشین هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان کمتر بود. با این وجود میانگین این هفته افت ۷۷ درصدی داشته است.

از سوی دیگر ارزش صف‌های خرید رشد قابل توجهی داشته اند. براین اساس میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اول دی ماه، ۲ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته آخر آذرماه ۸۰۶ میلیارد تومان بیشتر بود و در هفته اول ماه، میانگین ارزش صف‌های خرید ۴۹ درصد افزایش یافته است.

البته برخی آمار‌ها هم در هفته اول دی ماه منفی شد. مثلا میانگین ارزش معاملات کل هفته ۱۹ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲۲ هزار و ۱۰۴ میلیاردی هفته پیشین، افت ۱۱ درصدی داشته است. همچنین میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۱۵ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۶ هزار و ۶۱۷ میلیاردی هفته پیشین، افت ۷ درصدی داشته است.

اما مهم‌تر از همه این ها، مثبت شدن ورود پول حقیقی به بازار است. بررسی آمار‌های این هفته نشان می‌دهد که بورس شاهد ورود پول‌های حقیقی بود و در مجموع کل هفته، ۲ هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین هفته ورود پول حقیقی ۵۵۱ میلیارد تومان بود. بالاترین رقم ورود در روز شنبه رخ داد که هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد.

شاخص کل در روز‌های یکشنبه و دوشنبه نزولی و در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه صعودی بود.

بورس دی ماه

بورس در هفته دوم دی ماه

بازار بورس در هفته اول دی ماه در مجموع عملکرد مثبتی برای سرمایه گذاران خود داشت. اما در این هفته اوضاع برای سهم‌های بزرگت‌تر مساعد نبود و نماد‌هایی همچون شستا، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی نفت تهران (شتران) و اصفهان (شپنا)، بانک ملت (وبملت)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و... با افت قیمت مواجه شدند. اما در طرف مقابل سهم‌های کوچک‌تر همچون دارویی‌ها و مواد غذایی عملکرد مقبتی را به ثبت رساندند.

از این رو کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی می‌کنند که هفته آینده بازار سهام روند متعادل با گرایش مثبتی را پیش رو داشته باشد. این دسته از کارشناسان می‌گویند که هفته آینده تقاضا در سهم‌های بنیادی و بزرگ‌تر به دلیل جذاب بودن قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: "عرضه حقوقی‌ها در نماد‌های شاخص‌ساز باعث روند نزولی سهم‌های بزرگ شد و روند این سهم‌ها را نزولی کرد و همین امر باعث شد توجه سهامدارن به نماد‌های کوچک بیشتر شود. اما انتظار می‌رود در جریان معاملات هفته بعد بازار سهام به نماد‌های بنیادین بیشتر توجه کند. "

او معتقد است که روند خروج پول متوقف شده و حجم معاملات نیز بالا رفته است و این موضوع خبر خوبی برای بازار سهام محسوب می‌شود.

اما از طرفی برخی از فعالان بازار سهام موضوع عرضه اولیه سهام «اپال» و «احصاء ۴» در هفته آینده را مطرح می‌کنند و می‌گویند که بورس در حال حاضر شکننده است و توان هضم عرضه‌های اولیه جدید را در موقعیت‌های کنونی ندارد. درچنین شرایطی اگر عرضه اولیه بزرگ اپال در دستور کار مسئولان بورس قرار گیرد، احتمال ریزش شاخص وجود دارد.
از سوی دیگر بخشی از کارشناسان بازار سرمایه هم می گویند تا زمانی که بودجه تصویب نشود و گزارش ۹ ماهه عملکرد شرکت‌ها ارائه نشود جهت شاخص مشخص نخواهد شد. این دسته از کارشناسان معتقدند که شاخص کماکان نوسانی خواهد بود و احتمالا بین یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رشد و نزول خواهد داشت.

رشد شاخص بورس

افزایش قیمت دلار بازار رو صعودی می‌کند؟

در حال حاضر بورس سردرگم است و از طرفی محرکی هم برای صعود پرقدرت ندارد. برخی تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که سرنوشت بازار سهام با قیمت دلار گره خورده و همه احتمالات به قیمت دلار وابسته است. در این رابطه ایمان رئیسی کارشناس بازار سهام می‌گوید که در حال حاضر دلار روی کانال ۲۵ هزار تومان تثبیت و همین باعث شده است شاخص بورس کاهش قابل توجه نداشته باشد و نگرانی بابت قیمت دلار در حال حاضر وجود ندارد.

او همچنین می‌گوید: "در حقیقت روند صعودی بازار سهام به دلیل بالا رفتن نرخ دلار و تورم است و قاعدتا اگر این دو شاخص روند نزولی داشته باشند تاثیر مستقیمی نیز بر بورس دارند."

از طرفی بازار ارز و دلار در هفته‌ای که گذشت روند رو به رشدی را سپری کرد و در آخرین روز هفته، قیمت دلار توانست از مقاومات ۲۵ هزار ۸۰۰ تومان عبور کند و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شود. از این رو انتظار می‌رود با ادامه روند صعودی دلار در هفته آینده، سهم‌های دلار محور با اقبال مواجه شوند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که بورس هفته دوم دی ماه را متعادل و با گرایشات مثبت دنبال کند، اما همچنان نباید انتظار رشد‌های بزرگ از بازار سهام را داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید