تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

سه دلیل را برای بازگشت قیمت دلار بیان شد؛ اولی، افزایش احتیاط دلاری‌ها در آستانه مرز ۲۶ هزار تومانی؛ دومی، برگشت نرخ حواله درهم و سومی، حل مشکل ایران برای تهیه واکسن.

کد خبر : ۸۸۶۷۷
بازدید : ۵۱۴۱
دلار در آخرین روز هفته نتوانست از سد مرز ۲۶ هزار تومانی عبور کند، هر چند که با ۵۰ تومان افزایش به بهای ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. بازار سکه نسبت به رشد قیمت اسکناس آمریکایی با احتیاط رفتار کرد و با تنها ۱۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رسید.
رشد محدود سکه در شرایطی رقم خورد که روز چهارشنبه ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. به نظر می‌رسد، سکه‌بازان نسبت به ادامه افزایش قیمت دلار دچار تردید شدند و همین مساله، احتیاط آن‌ها برای قرار گرفتن در موقعیت خرید را بالاتر برده است.

برخی معامله‌گران هم با وجود رشد قیمت دلار در روز‌های انتهایی هفته باور داشتند که زمان بازگشت قیمت این ارز فرا رسیده است؛ آن‌ها عنوان می‌کردند بازار در ابتدای هفته جاری می‌تواند با افت قیمت آغاز به کار کند. آن‌ها سه دلیل را برای بازگشت قیمت دلار بیان می‌کردند؛ اولی، افزایش احتیاط دلاری‌ها در آستانه مرز ۲۶ هزار تومانی؛ دومی، برگشت نرخ حواله درهم و سومی، حل مشکل ایران برای تهیه واکسن.

احتیاط دلاری‌ها در مرز ۲۶
براساس صحبت‌های برخی فعالان، زمانی که روز پنج‌شنبه قیمت دلار به مرز ۲۶ هزار تومانی نزدیک شد، میزان فروش معامله‌گران بیشتر شد. گفته‌های این دسته حکایت از آن دارد که با افزایش فروش معامله‌گران در معاملات پشت‌خطی، قیمت دلار به ابتدای محدوده ۲۵‌هزار و ۹۰۰ تومان نزدیک شده بود.
دسته‌ای از بازیگران ارزی اعتقاد دارند، مرز ۲۶ هزار تومانی برای بازار ارز اهمیت زیادی دارد و از آنجا که معامله‌گران احساس می‌کنند در نزدیکی این مرز، امکان دارد بازارساز فروش‌های ارزی خود را بالا ببرد، ترجیح می‌دهند موقعیت خرید نگیرند و به تدریج از بازار خارج شوند.
با این حال، این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که برخی مواقع معامله‌گران از تحرکات پشت‌خطی برای فریب سایر حاضران در بازار استفاده کرده‌اند.

برگشت نرخ حواله درهم
روز پنج‌شنبه، در بازار حواله درهم مرز ۷۲۰۰ تومانی دست نخورده باقی ماند و ارز کشور همسایه راه صعود در پیش نگرفت. به گفته فعالان، بازار حواله درهم در روز آخر هفته نیمه‌تعطیل بود، ولی در همان بازار هم فروشندگان دست بالاتر را داشتند و توانستند قیمت را تا نزدیکی سطح ۷۱۵۰ تومان پایین‌تر ببرند.
به باور فعالان، این مساله که درهم نتوانست مرز ۷۲۰۰ تومانی را بشکند، در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی اثر زیادی داشت. آن‌ها اعتقاد داشتند اگر درهم از سطح یاد شده عبور کند، دلار در بازار داخلی به راحتی از مرز ۲۶ هزار تومانی عبور خواهد کرد. عدم‌وقوع این اتفاق، امید کاهشی‌ها را برای برگشت قیمت دلار بالا برده است.

حل مشکل ایران برای تهیه واکسن
رئیس کل بانک مرکزی در یکی از آخرین صحبت‌های خود عنوان کرده مشکل ایران برای تهیه واکسن حل شده است. به گفته عبدالناصر همتی، ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسن اختصاص یافته است. شاید این مساله به‌طور مستقیم روی قیمت دلار در بازار داخلی اثر نداشته باشد، ولی چند پیام غیرمستقیم برای بازار دارد.
اولین موضوع این است که ایران می‌تواند از منابع بیرونی و بلوکه شده خود برای خرید واکسن استفاده کند. این به معنای آن است که ایران می‌تواند منابع ارزی ضروری خود را حفظ و از منابعی که پیش از این غیر‌قابل دسترس بودند برای خرید واکسن استفاده کند.
در کنار این، عده‌ای تصور می‌کنند اولین دسترسی ایران به منابع بیرونی خود می‌تواند سرآغازی برای گشایش‌های بیشتر باشد و به همین منظور تصور می‌کنند باید در خرید ارز احتیاط بیشتری به عمل آورند.

بازدهی مثبت و محدود سکه و دلار
در هفته‌ای که گذشت، سکه و دلار بازدهی مثبت، ولی محدودی را به ثبت رساندند. دلار در هفته گذشته ۶/ ۰ درصد افزایش را به ثبت رساند و میزان بازدهی سکه به ۳/ ۰ درصد محدود شد. گروهی از فعالان، این میزان رشد پس از کاهش‌های نسبتا زیاد دو هفته قبل را طبیعی می‌دانستند.
از نگاه آنها، آنچه اهمیت دارد، واکنش بازار سکه به مرز ۱۲ میلیون تومانی در هفته جاری است. در بازار ارز هم به‌طور مسلم، رفتار معامله‌گران در مرز ۲۶ هزار تومانی اهمیت زیادی دارد. تا بعدازظهر روز جمعه، تصور بیشتر معامله‌گران این بود که بازار‌ها در ساعت‌های آغازین روز شنبه کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد. با این حال، معامله‌گران ارز و سکه همیشه آماده تغییر موقعیت خود براساس اخبار تازه هستند.
تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید