بلوا بر سر محدودیت سنی وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی

بلوا بر سر محدودیت سنی وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی

دولت معتقد است که افزایش وام ازدواج طی چند سال گذشته کمک شایانی به ازدواج این قشر نکرده و حتی شاهد ازدیاد مواردی از قبیل خرید و فروش وام، ازدواج اجباری، طلاق و ازدواج مجدد با هدف اخذ تسهیلات مذکور و... شده است. به همین جهت دولت در بودجه ۱۴۰۰ قید محدویت سنی را به بند الف تبصره ۱۶ اضافه کرده است. اما این موضوع با مخالفت مجلسی‌ها مواجه شده است. نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که انحراف این سیاست و دریافت این تسهیلات از مسیر‌های غیرمتعارف از جمله ازدواج اجباری یا کودک همسری که اخیرا مطرح شده، کمتر از یک درصد بوده و نمی‌تواند کلیت این سیاست حمایتی را با چالش مواجه کند.

کد خبر : ۸۸۷۰۵
بازدید : ۷۰۲۲
وام ازدواج 200 میلیونی
فرادید | روز‌های گذشته بود که کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد افزایش سقف وام ازدواج ۱۴۰۰ از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان برای زوجین را به کمیسیون تلفیق ۱۴۰۰ ارائه کرد. اما حالا نمایندگان مجلس می‌گویند که دولت در "بند الف تبصره ۱۶" لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به موضوع وام ازدواج جوانان اختصاص دارد، برای دریافت تسهیلات ازدواج "محدودیت سنی" در نظر گرفته است. مسئله‌ای که از گذشته تاکنون موافقان و مخالفان خود را دارد و حالا به اختلافی میان دولت و مجلس بدل شده است.

به گزارش فرادید، این اولین بار نیست که قید محدودیت سنی برای دریافت وام ازدواج جنجال آفرین می‌شود. پیش از این هم دولت اعلام کرده بود که افزایش سقف وام ازدواج تاثیر مستقیم در افزایش کودک همسری و ازدواج اجباری دارد، از این رو محدودیت سنی را به شرایط وام ازدواج اضافه کرد تا اقدامی پیشگیرانه در این راستا انجام داده باشد.

خرداد امسال، سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در نامه‌ای به حسن روحانی اعلام کرده بود که به استناد گزارشات دریافتی از بانک مرکزی، بررسی‌های میدانی و نیز رصد اخبار رسانه‌ها مبنی بر تحلیل آماری وام‌های پرداختی، تعداد متقاضیان دریافت وام ازدواج با میانگین سنی بالای ۶۰ سال و زیر ۱۵ سال که خارج از عرف سن مناسب فرزند آوری هستند رو به افزایش است.

او در این نامه از روحانی خواسته بود تا برای وام ازدواج محدودیت سنی ۱۸ تا ۴۰ سال در نظر گرفته شود.

حسن روحانی نیز در پاسخ به نامه سلطانی فر به جهانگیری دستور داد تا با قید فوریت آیین‌نامه و یا در صورت لزوم قانون اصلاح شود یا در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شود که سن افراد متقاضی وام ازدواج صرفاً ۱۸ تا ۴۰ سال باشد.

اما این قید محدویت سنی برای وام ازدواج از همان روز‌های ابتدایی با مخالفت رسانه‌های اصولگرا و برخی از فعالین سیاسی اصولگرا مواجه شد.
وام 200 میلیونی ازدواج

مخالفین وموافقین طرح محدودیت سنی وام ازدواج چه می‌گویند؟

دولت معتقد است که افزایش وام ازدواج طی چند سال گذشته کمک شایانی به ازدواج این قشر نکرده و حتی شاهد ازدیاد مواردی از قبیل خرید و فروش وام، ازدواج اجباری، طلاق و ازدواج مجدد با هدف اخذ تسهیلات مذکور و... شده است. به همین جهت دولت در بودجه ۱۴۰۰ قید محدویت سنی را به بند الف تبصره ۱۶ اضافه کرده است.

اما این موضوع با مخالفت مجلسی‌ها مواجه شده است. نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که انحراف این سیاست و دریافت این تسهیلات از مسیر‌های غیرمتعارف از جمله ازدواج اجباری یا کودک همسری که اخیرا مطرح شده، کمتر از یک درصد بوده و نمی‌تواند کلیت این سیاست حمایتی را با چالش مواجه کند.

مجتبی توانگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در این رابطه می‌گوید: "حتی این یک درصد انحراف نیز ناشی از افزایش وام ازدواج نیست؛ بلکه این ضعف نظام بانکی است که یک جوان را برای دریافت یک وام خُرد، مجبور به طی کردن مسیر‌های غیرمتعارف می‌کند. "

در این میان برخی رسانه‌های اصولگرا هم از دولت انتقاد کرده و معتقدند که اضافه کردن محدودیت سنی به شرایط ازدواج نه تنها کمکی به جامعه نمی‌کند، بلکه باعث کاهش میزان ازدواج هم می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در این باره نوشته که "با توجه به روند نزولی ازدواج در کشور، وقتی ۲۰ درصد کل ازدواج‌ها در سنین زیر ۱۸ سال انجام می‌شود، چرا دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای اخذ وام ازدواج شرط سنی گذاشته است! "
شرایط دریافت وام ازدواج
براساس ادعای این خبرگزاری، طبق آخرین آمار ثبت احوال کشور از هر ۵ زوج، یکی زیر ۱۸ سال ازدواج می‌کنند این یعنی ۲۰ درصد کل ازدواج‌های کشور زیر این سن اتفاق می‌افتد.

البته در این میان برخی از نمایندگان مجلس یازدهم هم با دولت هم نظرند. علی اصغر باقرزاده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه می‌گوید که "ازدواج زیر سن ۱۸ سال برای دختران، تبعات و آسیب‌های اجتماعی و فردی فراوانی دارد. بنده به شدت با این گونه ازدواج‌ها مخالف هستم و جدا از بحث اجتماعی به عنوان یک پزشک، دغدغه سلامت جسمانی و روانی دختران را دارم."

او معتقد است که ایجاد محدودیت سنی در پرداخت وام ازدواج یکی از عوامل بازدارنده در ازدواج‌های زیر ۱۸ سال است.

با این حال در روز‌های آینده باید دید که آیا مجلس با قید محدویت سنی ۱۸ تا ۴۰ سال به عنوان شرایط الزامی وام ازدواج موافقت می‌کند یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
  • زهرا ارسالی در

    اونایی که سنشون بیشتر وام کمتر !! اونا اگ شرایط داشتن زودتر میرفتن پس چرا شرایط سن گذاشتن .بهتر بود سن بالاتر تشویق میشدن نه پایین تر

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید