چین، خورشید مصنوعی‌اش را فعال کرد

چین، خورشید مصنوعی‌اش را فعال کرد

امحققان چینی علوم فیزیک موسسه «Heftei» در چین، با رسیدن به دمای ۱۰۰ میلیون درجه سلسیوس موفق شدند تا دمایی ۶ برابر داغ‌تر از خورشید واقعی را تولید نمایند. ین پروژه منبع نامحدودی از یک انرژی پاک را ایجاد می‌کند که به اعتقاد دانشمندان می‌تواند زمین را از تغییرات آب و هوایی نجات دهد.

کد خبر : ۸۸۷۱۵
بازدید : ۱۰۶۰۰
خورشید مصنوعی چین
فرادید | یکی از مهم‌ترین و عجیب‌ترین خبر‌های دنیای علم و تکنولوژی در روز‌های اخیر این است که چین در حال ساخت خورشید مصنوعی است. درواقع چین قصد دارد تا منبعی را برای تولید انرژی پاک ایجاد نماید و این منبع انرژی قادر خواهد بود تا دمایی با ۱۰۰ میلیون درجه را تولید کند. این خورشید مصنوعی درواقع می‌تواند وظایف خورشید را به عهده گیرد. خورشید مصنوعی تأثیر خوبی بر زمین خواهد داشت و تاکنون کشور‌های مختلفی در راستای تولید انرژی پاک تلاش کردند.

به گزارش فرادید ؛ محققان چینی علوم فیزیک موسسه «Heftei» در چین، با رسیدن به دمای ۱۰۰ میلیون درجه سلسیوس موفق شدند تا دمایی ۶ برابر داغ‌تر از خورشید واقعی را تولید نمایند. باید اشاره‌کنیم که میزان دمای خورشید واقعی ۱۵ میلیون درجه است. دمای ۱۰۰ میلیون درجه درواقع قادر به تولید مقدار زیادی از انرژی خواهد بود. گفته می‌شود که فعال کردن این پروژه روزانه ۱۵ هزار دلار خرج خواهد داشت، اما باید گفت که استفاده از این خورشید مصنوعی تحول بزرگی در زندگی بشر و مصرف انرژی خواهد بود...


انرژی خورشیدی چین

رآکتور توکامک HL-۲ M بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار تحقیقات تجربی همجوشی هسته‌ای چین محسوب می‌شود و دانشمندان امیدوارند این رآکتور بتواند به طور بالقوه منبع قدرتمندی از انرژی پاک را فراهم کند. این رآکتور از یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای همجوشی پلاسما‌های داغ و گرمایی استفاده می‌کند و این قابلیت را دارد که به دمای بیش از ۱۵۰ میلیون درجه سانتی‌گراد برسد که این دما تقریبا ۱۰ برابر گرم‌تر از حرارت هسته‌ای خورشید است.
انرژی پاک این رآکتور هسته‌ای در استان «سیچوان» واقع در جنوب غرب چین قرار دارد و ساخت آن اواخر سال گذشته میلادی کامل شد و به دلیل گرما و انرژی عظیمی که تولید می‌کند، اغلب به «خورشید مصنوعی» معروف است. توسعه انرژی همجوشی هسته‌ای نه تنها راهی برای تامین نیاز‌های استراتژیک حوزه انرژی چین محسوب می‌شود، بلکه در زمینه توسعه پایدار انرژی و اقتصاد ملی چین نیز دارای اهمیت زیادی است.

این دستگاه برای تکرار واکنش‌های طبیعی که در "خورشید" با استفاده از گاز‌های هیدروژن و دوتریم به عنوان سوخت ایجاد می‌شود، طراحی شده و از طریق همجوشی هسته‌ای کنترل شده، انرژی پاک را فراهم می‌کند. دانشمندان چینی از سال ۲۰۰۶ تاکنون، مشغول ساخت نسخه‌های کوچکتری از رآکتور‌های همجوشی هسته‌ای هستند و قصد دارند تا از طریق همکاری با دانشمندان مسئول ساخت رآکتور آزمایشی بین‌المللی گرما هسته‌ای (Thermonuclear)، از این اختراع استفاده نمایند.

همجوشی از طریق ادغام هسته‌های اتمی، حجم گسترده و عظیمی از انرژی تولید می‌کند و این روند عکس روند شکافت هسته‌ای است. شکافت هسته‌ای در تولید تسلیحات اتمی و نیروگاه‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی فرآیند شکافت هسته‌ای، هسته‌های اتمی خرد و قطعه قطعه می‌شوند.

در جریان همجوشی، بر عکس شکافت هسته‌ای، هیچ گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌شود و بدون آلوده‌سازی محیط زیست می‌توان به انرژی پاک و قابل دسترس دست یافت. با این حال، همجوشی هم بی‌نهایت دشوار و هم بسیار هزینه بردار است. کل هزینه ساخت رآکتور آزمایشی بین المللی گرما هسته‌ای، مبلغی معادل ۲۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته یکی از محققان این پروژه: زمان محدودسازی انرژی در دستگاه‌های توکامک کمتر از یک ثانیه است. این در حالی است که مدت زمان تخلیه HL-۲ M حدود ۱۰ ثانیه و مدت زمان محدود کردن انرژی آن چند صد میلیونیم ثانیه است.

راکتور تولید انرژی نامحدود

هجموشی هسته ای
البته باید بگوییم که دانشمندان اروپایی در آلمان نیز به دمایی بالاتر از ۱۰۰ میلیون درجه رسیده‌اند، اما به دلیل احتمال ذوب‌شدگی مدت زیادی آن را حفظ نکردند. اما محققان چینی توانستند این میزان دما را تا ۱ دقیقه حفظ نمایند.

پروژه‌ی خورشید مصنوعی می‌تواند یک منبع انرژی پاک و نسبتاً ارزان باشد و از تولید زباله‌های هسته‌ای جلوگیری خواهد شد. این پروژه که یک راکتور محسوب می‌شود درواقع هیدروژن را به یک انرژی تجدید پذیر تبدیل می‌کند و هجومشی هسته‌ای را ایجاد خواهد کرد.

پس از فعال شدن و رسیدن به نتیجه نهایی این پروژه‌ی خورشید مصنوعی، شاهد تولید انرژی نامحدودی در زمین خواهیم بود و بسیاری از مشکلات مربوط به آب‌وهوا و انرژی در زندگی بشریت تغییر خواهد کرد. البته تلاش محققان همچنان ادامه دارد و کشور‌های مختلف همچنان در این زمینه در حال تحقیقات گسترده‌ای هستند تا به نتیجه‌ی نهایی این پروژه دست یابند.
خورشید مصنوعی این دستگاه در حقیقت یک راکتور است که فرایند خورشید را تقلید می‌کند و بخشی از پروژه‌ای است که هیدروژن را به انرژی تجدیدپذیر و کم هزینه تبدیل می‌کند.

دمای خورشید مصنوعی برای نخستین بار در هفته جاری به ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد (۱۸۰ میلیون درجه فارنهایت) رسید که نقطه عطفی در این پروژه است. دانشمندان معتقدند همجوشی هسته‌ای در این دما اتفاق می‌افتد.

این درحالی است که دانشمندان سراسر جهان برای ساخت نخستین راکتور همجوشی هسته‌ای واقعی جهان در حال رقابت با یکدیگر هستند.

این پروژه منبع نامحدودی از یک انرژی پاک را ایجاد می‌کند که به اعتقاد دانشمندان می‌تواند زمین را از تغییرات آب و هوایی نجات دهد.

به هرحال دانشمندان در Hefei Institute of Physical Science اعلام کردند دمای این راکتور به ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد رسیده است. این درحالی است که دمای هسته خورشید ۱۵ میلیون درجه سانتیگراد است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید