رصد یک سیاره فراخورشیدی که احتمالاً سیاره نهم باشد

رصد یک سیاره فراخورشیدی که احتمالاً سیاره نهم باشد

تلسکوپ فضایی هابل سیاره‌ای را در فاصله ۳۳۶ سال نوری پیدا کرده است. سیاره فراخورشیدی غول پیکر می‌تواند سرنخ‌هایی از سیاره نهم داشته باشد.

کد خبر : ۸۸۷۱۶
بازدید : ۹۵۵۶
سیاره فراخورشیدی
فرادید | برای سال‌ها، برخی از پژوهشگران معتقد بودند که سیاره کشف نشده‌ای در لبه منظومه شمسی ما در گردش است. گرچه چنین سیاره‌ای به طور مستقیم مشاهده نشده بود، اما دانشمندان اظهار داشتند وجود آن توجیهی خواهد بود برای رفتار غیرعادی سایر اشیای حاضر در این محوطه بسیار دور منظومه محل زندگی ما.

اکنون تلسکوپ فضایی هابل سیاره‌ای را در فاصله ۳۳۶ سال نوری پیدا کرده است که می‌تواند سرنخ‌هایی از سیاره نهم به همراه داشته داشته باشد. این سیاره که HD۱۰۶۹۰۶ b نام‌گذاری شده ممکن است همان تجربه‌ای را از سر گذرانده باشد که سیاره نهم فرضی ما در لبه منظومه شمسی سپری کرده است.


به گزارش فرادید؛ همه ما با این تصور بزرگ شده‌ایم که در سیاره منظومه شمسی ۹ سیاره وجود دارد. در این میان پلوتو تنزل رتبه پیدا کرد و تنها هشت سیاره در این منظومه به طور رسمی بر جای ماند. اما در سال‌های اخیر برخی محققان شواهدی یافته‌اند که در واقع سیاره بزرگ نهمی نیز وجود دارد که فراتر از حد تشخیص ماست و در ناحیه بیرونی منظومه شمسی قرار دارد، اما، چون بسیار از خورشید دور است، نور خورشید را بازتاب نمی‌دهد و بنابراین همچنان ناشناس باقی مانده است.
رصد سیاره فراخورشیدی

"سیاره نهم" نام موقتی یک سیاره یخی بزرگ احتمالی با جرم تقریبی ۱۰ برابر زمین و قطر حدود ۱۳٬۰۰۰ تا ۲۶٬۰۰۰ کیلومتر (نزدیک به ۲ تا ۴ برابر قطر زمین) در ناحیه بیرونی منظومه شمسی است. وجود این سیاره توجیه پیکربندی مداری غیرمعمول گروهی از اجرام فرانپتونی در فضای بیرونی کمربند کویپر خواهد بود.

این تئوری با مشاهده اجرام کوچکتر در کمربند سیارکی گذشته نپتون پشتیبانی می‌شود، اما هیچکس در واقع این جهان گمشده را ندیده است. اکنون تلسکوپ فضایی «هابل» یک سیاره فراخورشیدی در دور دست کشف کرده است که دارای یک مدار فوق‌العاده بیضی شکل به دور ستاره‌های میزبان خود است.

سیاره نهم
محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی "هابل" تشخیص داده‌اند که این سیاره فراخورشیدی غول پیکر در فاصله ۳۳۶ سال نوری از ما به نام "HD ۱۰۶۹۰۶ b" دارای چنان مدار غیر عادی است که از لبه دیسک بقایای منظومه ستاره دودویی خود عبور می‌کند و هر ۱۵ هزار سال یک بار یک دور می‌زند. این مانند این است که سیاره "مشتری" از "کمربند کویپر" بگذرد.

محققان می‌گویند اگر "سیاره نهم" وجود داشته باشد، این همان نحوی است که ممکن است به دور خورشید ما بچرخد.

این سیاره فراخورشیدی غول پیکر برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ کشف شده بود، اما به محاسبات مداری و اندازه‌گیری‌های دقیق "هابل" برای شناسایی مدار عجیب آن نیاز بود. این اولین سیاره در نوع خود است که دارای چنین مدار عجیب و غریبی است.
HD ۱۰۶۹۰۶ b

اینکه "HD ۱۰۶۹۰۶ b" چطور به این مدار رسیده است، به شکل قطعی مشخص نیست، اما نظریه اصلی فرض می‌کند که نزدیک ستاره‌های میزبان خود تشکیل شده باشد و کشش درون دیسک گازی آن را به داخل کشیده باشد. سپس اثرات گرانشی دو ستاره میزبان، آن را به سمت بیرون شلیک کرده و یک ستاره در حال عبور، مدار آن را تثبیت کرده و مانع از تبدیل شدن آن به یک سیاره سرکش در جهان شده است.

این یافته‌ها همچنین ممکن است نگاهی نادر را به روز‌های ابتدایی سیستم‌های ستاره‌ای، از جمله منظومه ما ارائه دهد. این سیستم ستاره‌ای تنها ۱۵ میلیون سال قدمت دارد، بنابراین به نظر می‌رسد مدت زمان زیادی برای تشکیل یک مدار این چنینی و شبیه به "سیاره نهم" نیاز نیست.

پرسش‌های بی پاسخ زیادی در این زمینه وجود دارد، اما برخی از آن‌ها احتمالا به زودی پاسخ داده خواهند شد. محققان امیدوارند که با استفاده از تلسکوپ فضایی "جیمز وب" نه تنها داده‌های فعلی خود را تأیید کنند، بلکه تعیین کنند که آیا این سیاره در هنگام خروج، موادی را می‌گیرد یا حتی اینکه دارای یک سیستم کوچک از بقایا است یا نه.
رصد سیاره جدید

همانطور که اکنون "HD ۱۰۶۹۰۶ b" غیر عادی است، ممکن است اگر ستاره شناسان به شناخت بیشتری از آن برسند، عجیب‌تر هم بشود.

سیاره HD ۱۰۶۹۰۶، به دور یک ستاره دوتایی می‌چرخد که در فاصله ۳۳۶ سال نوری از زمین قرار دارد. مدار بسیاری بیضی شکل این سیاره با تمام شدن هر یک بار دور زدن، آن را از ستارگانش دور می‌کند. ۱۵ هزار سال زمینی طول می‌کشد تا این سیاره یک دور کامل به دور این دو ستاره بچرخد. ناسا اعلام کرد؛ این کشف می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا توضیح دهند چگونه «سیاره نهم» که هنوز افسانه‌ای است، می‌تواند واقعا در نقاط دوردست منظومه شمسی وجود داشته باشد.

براساس اعلام ناسا این سیاره تقریبا ۱۱ برابر مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی است. این سیاره ابتدا در سال ۲۰۱۳ کشف شد، اما محققان به تازگی موفق به مشاهده مدار این سیاره شدند که کاملا شوک آور بود. این اولین‌بار است که اخترشناسان توانسته‌اند حرکت یک سیاره بزرگ مشتری مانند را که در فاصله‌ای بسیار دور از ستاره‌های میزبان خود می‌چرخد، اندازه بگیرند. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astronomical Journal منتشر شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید