سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه کیست؟!

سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه کیست؟!

سعید محمد سال ۱۳۴۷ در تهران به دنیا آمد. او مدرک تحصیلی دکترای خود را در رشته مهندسی عمران "گرایش راه و ترابری" از دانشگاه تربیت مدرس تهران، در سال ۱۳۸۸ به دست آورد. محمد از سال ۱۳۶۶ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد و دارای سوابق مدیریتی و اجرایی متعددی در شرکت‌ها و موسسات اقماری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و بنیاد تعاون سپاه است.

کد خبر : ۸۸۷۱۹
بازدید : ۸۲۹۹
سعید محمد کیست؟
فرادید | در روز‌هایی که گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره انتخابات ریاست جمهوری و گزینه‌های احتمالی آن شنیده می‌شود، نام‌های زیادی به میان می‌آید. در این میان نام فردی کمتر شناخته‌شده، اما مورد وثوق نهاد‌های نظامی به نام سعید محمد به گوش می‌خورد. او فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه است.

به گزارش فرادید ، مهرماه سال ۱۳۹۷ با حکم سرلشکر جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران، سعید محمد به سمت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء منصوب شد. او جانشین عبادالله عبداللهی شده بود. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از زیرمجموعه‌های سپاه است. این قرارگاه بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های دولتی ایران است و با هدف آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی، انتقال آب و نیرو و راه‌سازی راه اندازی شده است.


سعید محمد برخلاف فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی سابقه نظامی‌گری زیادی ندارد و با وجود اینکه در سپاه پاسداران حضور داشته، او را با القاب نظامی خطاب نمی‌کنند. رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از عنوان دکتر برای معرفی محمد استفاده می‌کنند. او کمتر با لباس نظامی در محل کار خود حاضر می‌شود.

محمد ستاری وفایی، محمدباقر قالیباف، حسن دانایی‌فر، عبدالرضا عابد، رستم قاسمی، ابوالقاسم مظفری شمس و عبادالله عبداللهی مدیران سابق این نهاد بوده‌اند. از این جمع محمدباقر قالیباف و رستم قاسمی چهره‌های مطرح تری هستند و سعید محمد سومین فرمانده قرارگاه خاتم است که ممکن است پا به عرصه سیاست بگذارد.

سعید محمد
بیوگرافی سعید محمد

سعید محمد سال ۱۳۴۷ در تهران به دنیا آمد. او مدرک تحصیلی دکترای خود را در رشته مهندسی عمران "گرایش راه و ترابری" از دانشگاه تربیت مدرس تهران، در سال ۱۳۸۸ به دست آورد. محمد از سال ۱۳۶۶ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد و دارای سوابق مدیریتی و اجرایی متعددی در شرکت‌ها و موسسات اقماری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و بنیاد تعاون سپاه است.

او سال ۲۰۱۴ میلادی موفق به کسب تندیس برنز جایزه بین‌المللی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها از انجمن بین المللی مدیریت پروژه (IPMA) شده بود. سعید محمد جوایز بسیاری همچون "تندیس بلورین جایزه ملی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها از انجمن ملی مدیریت پروژه ایران در سال ۱۳۹۲" در کارنامه خود دارد.

از دیگر جوایز او می‌توان به "کسب لوح تقدیر جایزه تعالی منابع انسانی از انجمن ملی منابع انسانی ایران در سال ۱۳۹۳"، "کسب رتبه دوم در جایزه ملی مدیریت دانش (MAKE) در سال ۱۳۹۳"، "کسب لوح تقدیر حامیان زمین از اجلاس جهانی حامیان زمین سال ۱۳۹۲"، "کسب لوح تقدیر از وزیر نیرو در جشن خودکفایی صنعت سدسازی در سال ۱۳۹۱" و "برگزیده در همایش برترین مدیران جهادی در عرصه سازندگی کشور در سال ۱۳۹۴" اشاره کرد.

محمد دارای تالیفاتی نیز بوده که از سوابق علمی و پژوهشی او به حساب می‌آید. کتاب‌هایی که به نویسندگی و یا ترجمه‌ی او به نگارش درآمده اند " تأثیر الیاف فولادی در کنترل ترک‌های کششی بتن"، "مدیریت طرح‌های عمرانی"، "طراحی و اجرای روسازی بلوکی بتنی"، "انتخاب، طراحی و اجرای خط با دال بتنی در خطوط قطار شهری"، "بهسازی خاک با نگرشی ویژه به سد‌های خاکی"، "زمین‌شناسی مهندسی در کارست" و "کاربرد بتن غلطکی" نام دارند.

سعید محمد از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعامل گروه سپاسد "وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) " بوده است. سپاسد مهم‌ترین بازوی مهندسی سپاه پاسداران است که به واسطه آن پروژه‌های عظیم سدسازی، تونل سازی، نیروگاه‌های برق، سازه‌های بتونی بلند و... در کشور اجرا می‌شود. از جمله پروژه‌های اجرا شده توسط سپاسد می‌توان به سد مخزنی کرخه و سد گوتوند اشاره کرد.

محمد در سپاسد جایگزین پرویز فتاح شده بود و گفته می‌شود مجموعه سپاسد در دوره او چند برابر قوی‌تر شده است. در همین دوره از سعید محمد به عنوان یکی از نخبگان سپاه یاد شده بود. البته، عمده شهرت او در ماه‌های اخیر رخ داده است؛ زمانی که نام او در برخی محافل به شکل جدی مطرح می‌شود.

محمد پیش از فرماندهی قرارگاه سازندگی، مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس، سازنده و مالک چندین مرکز خرید در شهر‌های مختلف کشور از جمله اطلس مال در تهران بوده است. همچنین، او سوابق علمی همچون "عضویت در انجمن تونل ایران از سال ۱۳۸۸ تاکنون"، "عضویت در هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) از سال ۱۳۸۹ تاکنون" و "عضویت در نظام مهندسی استان تهران از سال ۱۳۷۵ تاکنون" را نیز در کارنامه خود دارد.

سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا
حضور سعید محمد در انتخابات ۱۴۰۰

فعالیت‌های رسانه‌ای اخیر "سعید محمد" و برخی اظهار نظر‌های سیاسی او نشان می‌دهد که محمد بی میل به حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیست و در صورت استقبال اصولگرایان وارد عرصه خواهد شد. برخی ناظران معتقدند که او برنامه انتخاباتی خود را شروع کرده و در طول سه ماه اخیر، حداقل از ۱۲ استان کشور بازدید به عمل آورده است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز معتقدند که او از مدت‌ها پیش تیم ستاد انتخاباتی خود را آماده کرده است.
محمد دهقان وزیر پیشین دفاع، رسما نامزدی خود را اعلام کرده بود. محمد باقر قالیباف رییس مجلس، محسن رضایی، عزت الله ضرغامی، پرویز فتاح دیگر چهره‌هایی هستند که نظامی‌اند و نامشان برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

برخی از فعالان اصولگرا به تازگی عنوان کرده اند که برخی از سیاسیون نزدیک به سعید محمد به او می‌گویند "باتوجه به داشتن سن کم نسبت به سایر چهره‌های سیاسی اصولگرا، مصداق جوان مومن انقلابی هستید و می‌توانید برای تشکیل دولت انقلابی یک مصداق جدی باشید."

البته، تعداد کمی از آن‌ها تا کنون با محمد همراه شده و او را مصداق جوان مومن انقلابی می‌دانند. براساس شنیده‌ها، در حال حاضر علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، از حامیان جدی سعید محمد هستند.

بااین حال، گفته می شود که محمد مخالفان جدی نیز دارد. براساس گزارش‌های رسانه‌ها، پرونده‌ی تخلفات مالی عیسی شریفی معاون شهردار در زمان قالیباف، توسط او جمع آوری و آشکار شده است. به همین خاطر سعید محمد ارتباط خوبی با قالیباف ندارد.
این اختلافات در ماه های گذشته باعث شد تا برخی از فعالان سیاسی اصولگرا محمد را نادیده گرفته و او را فاقد شرایط لازم برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بدانند. آن‌ها گفته بودند که سعید محمد به هیچ عنوان رجل سیاسی نیست و تا لحظه فعلی و طبق قوانین شورای نگهبان او به احتمال ۹۹ درصد رد صلاحیت خواهد شد.

مخالفت‌ها با حضور سعید محمد برای انتخابات پیش رو در حالی است که بسیار از کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی فعالان رسانه‌ای اصولگرا به او خوش بین بوده و از محمد به عنوان پدیده انتخابات ۱۴۰۰ نام برده بودند.
آن‌ها به سوابق مثبت سعید محمد در قرارگاه خاتم اشاره کرده و عنوان کردند که "او برخلاف فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی سابقه نظامی‌گری ندارد و با وجود اینکه در سپاه پاسداران حضور داشته، او را با القاب نظامی نمی‌شناسند و در رزومه‌ای که برای سعید محمد ذکر شده است هیچ ردی از فعالیت نظامی دیده نمی‌شود."


۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    بیچاره ما

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید