اکرم عبدی عمر؛ مدل محجبه موفق در انگلستان

اکرم عبدی عمر؛ مدل محجبه موفق در انگلستان

اکرم عبدی عمر، مدل محجبه می‌گوید: «برای من حیا از همه چیز مهمتر است. به عنوان یک مسلمان با حیا بودن برایم از همه چیز مهمتر است و من فقط می‌خواستم به همه نشان دهم که می‌توانید همزمان هم باحیا باشید و هم صرفاً به دلیلِ خودِ حجاب -به جز آنکه حجاب درباره اسلام است- وارد صنعت مد شوید، زیرا حجاب زیبایی است.»

کد خبر : ۸۸۷۶۴
بازدید : ۴۸۷۷
اکرم عبدی عمر
فرادید | اکرم عبدی عمر نخستین مدل محجبه در انگلستان بود که تصویرش در سن ۲۱ سالگی روی جلد مجله ووگ چاپ و چهره برند بِربری در سال ۲۰۱۹ شد.

این مدل سومالیایی که در سوئد متولد شده است اکنون ۲۳ سال دارد و در بریستول در انگلستان زندگی می‌کند. او می‌گوید دین و عقاید مذهبی‌اش تأثیر فوق‌العاده‌ای بر کار مدلینگ او داشته است.
 مدل محجبه
او می‌گوید: «من دوست دارم بدانم که هر کس به چه شکلی خودش را با لباس‌های متفاوت ابراز می‌کند و چطور فقط از طریق لباس پوشیدن پیام‌هایی که دیگران ممکن است از او بگیرند را کنترل می‌کند.» «من باور دارم که نقشم در این صنعت تجسم توانمندیِ زنان است، زیرا نشان می‌دهد که زنان در انتخاب پوشش آزادند و با هرچیزی که انتخاب می‌کنند می‌توانند همچنان احساس فوق‌العاده‌ای داشته باشند.»
مدل، اکرم عبدی
«حجاب به تنهایی برای من بسیار مهم است، زیرا حجاب به معنای حیا و زیبایی است و اعتماد‌به‌نفس من را نشان می‌دهد و به من یادآوری می‌کند که من در انتخاب پوششی که دوست دارم آزادم.» «اگر بخواهم از نگاه معنوی‌تر این موضوع را شرح دهم باید بگویم با پوشش حجاب خودم را به خدا نزدیکتر احساس می‌کنم و پیوند نزدیکتری با اسلام احساس می‌کنم و این احساس در طی سال‌ها بسیار قوی‌تر شده است.»
بیشتر بخوانید:
عمر در سال ۲۰۱۸ به خانواده‌اش گفت که قصد دارد تحصیلاتش در علم زیست‌پزشکی را ترک کند و به دنبال حرفه مدلینگ برود؛ این خبر واکنش‌های متفاوتی را از سوی خویشاوندان او برانگیخت.»
مدل باحجاب در انگلیس
او می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد وقتی به مادربزرگ‌ها درباره مدلینگ می‌گویی ذهن آن‌ها به سمت آن نوع مدلینگی می‌رود که از حیا تهی است و این آن‌ها را نگران می‌کند.» «اما وقتی من درباره مدلینگ باحیا توضیح دادم، آن‌ها آگاه شدند و وقتی تصاویر من را دیدند خیالشان راحت شد.»

پدر عبدی عمر دوست داشت که او درسش را در دانشگاه وست آو انگلند تمام کند، با‌این‌حال از تصمیم دخترش حمایت کرد. او می‌گوید: «فکر می‌کنم تا جاییکه این کار باعث نشود او بر سر عقاید مذهبی‌اش مصالحه کند، از نظر من ایرادی ندارد. افراد زیادی در جامعه سومالیایی‌های انگلستان بودند که از تصمیم اکرم انتقاد کردند، اما ما مجبور بودیم برایشان توضیح دهیم. نسل قدیمی سومالیایی‌ها نمی‌تواند کار‌هایی مانند مدلینگ یا هر چیزی که مربوط به برجسته شدنِ زنان در جامعه باشد را بپذیرید و این به ریشه‌های فرهنگ سنتی ما مربوط است، اما مهم است که به آن‌ها آموزش دهیم و این نکته را برجسته کنیم که جامعه غربی به ارزش‌ها و اخلاقیات شما احترام خواهد گذاشت.»
مدلینگ با حجاب
اکرم نخستین زن مدل محجبه در انگلستان است و بعد از او مسیر دختران مسلمان برای ورود به این صنعت هموار شده است. او می‌گوید: «بسیار هیجان‌زده هستم که می‌بینم موج جدیدی از مدل‌های جوان اهل سومالی وارد این صنعت شده‌اند، زیرا فکر می‌کنم خواهران زیادی دارم که می‌توانم با آن‌ها در ارتباط باشم و تجربه‌هایم را با آن‌ها در میان بگذارم.»

«ما می‌توانیم همدیگر را حمایت کنیم و به همدیگر تکیه کنیم، زیرا این صنعت بسیار سخت است و ریزش در آن بسیار زیاد است. ما می‌توانیم به هم یاد بدهیم که چطور باید با مشکلاتی که بر سر راه هر کداممان هست باید کنار بیاییم.»

«قدم گذاشتن در زمینه‌ای که حجاب در آن رایج نیست، به دختران جوان امید می‌دهد که حجاب داشته باشند و بدانند رسیدن به اوج ربطی به نژاد، جنسیت، سن یا مذهب ندارد. به‌شرط آنکه خودتان باشید.»
عکس های اکرم عبدی عمر
اکرم برای برند‌های زیادی روی صحنه قدم زده است. او در نوامبر سال ۲۰۱۹ در پویش برند بربری مادرانگی را به نمایش گذاشت.

او می‌گوید: «به خودم افتخار می‌کردم که می‌توانم نشان دهم مادرانگی نخستین منظره شجاعت و رهبری برای یک کودک است. مادرم من را فروتن نگه می‌دارد و صحبت کردن با او به من کمک می‌کند تا پای باورهایم بمانم. فکر می‌کنم خیلی برای بچه‌ها مهم است که با والدین خود چنین پیوندی را احساس کنند و چنین ارتباطی را با والدین خود داشته باشند.»

مادر اکرم، خدری ایگه، ۵۰ ساله می‌گوید: «اکرم خیلی بااستعداد بود او همیشه دوست داشت آواز بخواند و برقصد. وقتی ما در سوئد بودیم و او در کودکستان بود، معلم‌هایش از من پرسیدند آیا امکان دارد که او در یک فیلم بازی کند و من اجازه ندادم، زیرا نمی‌خواستم که او وارد صنعت فیلم‌سازی شود و از مذهب و فرهنگش دور شود.»
ایمان مدل سومالیایی
ایمان، مدل سومالیایی و سوپرمدل نوآمی کمپبل، افرادی بودند که اکرم از آن‌ها الهام گرفته است. او می‌گوید: «من احساس می‌کنم که نقشی بسیار بزرگ ایفا می‌کنم و فقط نماینده خودم نیستم بلکه نماینده جامعه‌ای هستم که رویا و آرزوی ورود به صنایع مختلف را دارد بدون آنکه ظاهرش اهمیتی داشته باشد.»

اکرم در استکلهم متول شد و در سال ۲۰۰۴ به بریستول آمد. شغل مدلینگ او در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. او اتفاقی در مرکز خریدی در بریستول با یک کارگردان مد ملاقات کرد.
شغل مدلینگ برای مسلمانان
او می‌گوید: «به مادرم و خاله‌هایم نگاه کردم و مانند یک سومالیایی پرورش پیدا کردم. فرهنگ ما پر از لباس‌های زیبا و رنگارنگ با جزئیات فراوان است و قطعاً روی سبک لباس پوشیدن امروزی من و روی علاقه من به صنعت مد اثرگذار بوده است.» «برای مثال ما یک لباس سنتی به نام دیراک داریم که یکی از لباس‌های مورد علاقه من است و لباس دیگری برای خانه داریم به نام باتی که طرح‌ها و رنگ‌های بسیار جذاب دارد.»

اکرم می‌گوید «تاکنون» با چالشی که به هویت فرهنگی یا مذهبی او مربوط باشد مواجه نشده است. اکرم در قرارداد‌های خود بخشی به نام «قوانین من» دارد که به او کمک می‌کند بر اساس عقاید مذهبی‌اش در قراداد‌ها مرز و محدوده تعیین کند.
عکاسی مدلینگ
او در سال ۲۰۱۹ یکی از لباس‌های شنای محجبه نایکی را تبلیغ کرد. او می‌گوید: «این برند همزمان به‌روز بودن و محجبه بودن را به نمایش می‌گذاشت که هر دو از فاکتور‌های مهم من در سبک لباس پوشیدن هستند.»

پدر اکرم در جیبوتی متولد شده است او در سال ۲۰۰۴ به انگلستان آمد. پیش از آن او در سوئد زندگی می‌کرد. او به «پیوند عمیقی» که با دخترش دارد افتخار می‌کند. او می‌گوید: «او [اکرم]همیشه هنر و حنا دوست داشت و در سن ۵‌سالگی به مد و عکاسی علاقه‌مند شد.»

او از علایق دخترش حمایت می‌کند.
صنعت مد
«ما والدین تحصیلکرده‌ای هستیم و بسیار روشنفکریم و می‌توانیم تجربه‌های زندگی‌مان را با فرزندانمان به اشتراک بگذاریم.»

«حمل کردن نام اسلام معنای بسیار عمیقی دارد و اگرچه مدلینگ در فرهنگ ما پذیرفته‌شده نیست، من به عنوان پدر اکرم به او شک ندارم، خط باریکی است که نمی‌توان از آن عبور کرد.»

«من به او آموخته‌ام که خودش را دوست داشته باشد، چون دوست داشتن خود به معنی آن است که شما از خودتان محافظت می‌کنید و به خودتان در مقابل دیگران احترام می‌گذارید و این چیزی است که بینان آن در کودکی در درون او گذاشته شده است.»

«شما می‌توانید تجربه‌های زیسته خودتان را با فرزندانتان در میان بگذارید و به بگویید که پیامد‌ها و دلایلی که باعث می‌شود شما با کاری مخالفت کنید چه هستند.»
«فهمیدن و درک کردن برای هر دو طرف ضروری است.»

منبع: The BBC World
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید