بیت‌کوین؛ پادشاه ارز‌های دیجیتال

بیت‌کوین؛ پادشاه ارز‌های دیجیتال

در این میان گفته می‌شود، سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری شرکت اسکای‌بریج‌کپیتال، سرمایه‌گذاری ۱۰۰میلیون دلاری مس‌میوچوال و میلیارد‌ها دلاری گری‌اسکیل از جمله دلایلی هستند که افزایش قیمت بیت‌کوین را تسریع کرده‌اند.

کد خبر : ۸۸۷۷۲
بازدید : ۵۴۳۵
بیت‌کوین؛ پادشاه ارز‌های دیجیتال
محمد تقی‌پور | روز‌های آخر ماه دسامبر، به روز‌هایی فراموش‌نشدنی برای سرمایه‌گذاران بیت‌کوین تبدیل شده است. پس از آنکه روز جمعه، این رمز‌ارز پرطرفدار در جهان از مرز ۲۵ هزار دلاری عبور کرد و در روز شنبه نیز مرز ۲۶ هزار دلاری در مقابل اشتیاق بی‌سابقه سرمایه‌گذاران به‌راحتی پشت‌سر گذاشته شد، روز گذشته بیت‌کوین با عبور از مرز ۲۷‌هزار دلاری، مجددا رکورد قیمتی تاریخی جدیدی را به ثبت رساند.
با احتساب افزایش قیمت روز گذشته، ارزش بازار بیت‌کوین به بالاتر از ۵۱۰ میلیارد دلار رسید؛ مقداری که بیش از ۷۰ درصد از کل ارزش بازار رمز‌ارز‌ها را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل می‌توان به بیت‌کوین، لقب پادشاه ارز‌های دیجیتال را داد.

صعود ۲۷۰ درصدی از اول سال
پس از آنکه قیمت بیت‌کوین در تاریخ ۱۶دسامبر توانست از مرز روانی مهم ۲۰هزار دلاری عبور کند، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که قیمت این رمز‌ارز در آستانه صعود به مرز‌های بالاتر است. رالی صعودی که در روز‌های اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته و سبب شده است تا قیمت این رمزارز هر روز از مرز مقاومتی بعدی عبور کند.
با اینکه بیت‌کوین هفته گذشته را با قیمت ۲۳‌هزار دلاری آغاز کرده بود و در ادامه حتی تا مرز از دست دادن کانال ۲۲هزار دلاری نیز سقوط کرده بود، اما در نهایت در هفته‌ای که سپری شد بیت‌کوین توانست حدود ۱۱ درصد سود کسب کند.
با احتساب معاملات روز گذشته، بازدهی بیت‌کوین از ابتدای سال‌جاری میلادی به بیش از ۲۷۰ درصد رسیده است. بازدهی که بیش از بازدهی‌ای هر بازار دیگری است. همچنین با افزایش ارزش بیت‌کوین ارزش بازار این رمز‌ارز به حدود ۵۱۲ میلیارد دلار رسید و سبب شد تا ارزش بازار آن فقط از هفت شرکت بزرگ جهان کمتر باشد.
بیت‌کوین با ثبت این ارزش بازار اکنون بالاتر از هلدینگ چینی تنسنت که ارزش بازاری معادل با ۵۰۹ میلیارد دلار دارد، ایستاده است و در تعقیب شرکت علی‌بابا است که ارزش بازار آن در مقطع کنونی به ۵۸۰ میلیارد دلار می‌رسد.

سرمایه‌گذاران نهادی
تحلیلگران اقبال سرمایه‌گذاران نهادی به بازار بیت‌کوین را یکی از عوامل اصلی محرک قیمت آن عنوان کرده‌اند. پس از افزایش اعتماد‌ها به بیت‌کوین و نفوذ این رمز‌ارز به سامانه‌های پرداخت مهم مانند PayPal، سرمایه‌گذاران بزرگ‌تری اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار رمز‌ارز‌ها کرده‌اند.
از میان سرمایه‌گذاران نهادی می‌توان به تقاضای شرکت سرمایه‌گذاری SkyBridge Capital اشاره کرد؛ این شرکت سرمایه‌گذاری که در شهر نیویورک مستقر است، به‌تن‌هایی در ماه دسامبر ۲۶میلیون دلار بیت‌کوین خریداری کرده است. همچنین کمپانی MassMutual که در زمینه صنعت بیمه فعالیت می‌کند و در آمریکا بیش از ۵ میلیون مشتری دارد، در ماهی که گذشت در حدود ۱۰۰ میلیون دلار بیت‌کوین خریداری کرد.

تلاش برای پیوستن به قافله بیت‌کوین
با توجه به اینکه پایان سال میلادی در حال فرا رسیدن است و همزمان بیت‌کوین بدون هیچ مانعی در حال پیشروی است، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند این موضوع احتمالا سبب خواهد شد تا مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این روز‌ها دست به تقاضای بیت‌کوین بزنند.
از نظر تحلیلگران این مدیران نمی‌خواهند از قافله کسانی که در سال ۲۰۲۰ اقدام به خریداری بیت‌کوین کرده‌اند عقب بمانند، هرچند که شاید بسیاری از آن‌ها در زمانی زودتر می‌توانستند اقدام به خریداری بیت‌کوین کنند. تعللی که به دلیل عدم‌اعتماد و تفکرات بسیاری از مدیران صندوق به‌وقوع پیوسته است.

علاوه بر این عامل فصلی، فدرال‌رزرو در کنار دیگر بانک‌های مرکزی جهان، برای حمایت از ضربه‌های عمیق اقتصادی پاندمی کرونا در سال‌جاری و احتمالا در سال آینده، مجبور به چاپ پول بیشتر هستند. از سوی دیگر در چند روز اخیر در آمریکا و پس از تصویب بسته حمایتی جدید که ارزشی تقریبا برابر با ۹۰۰‌میلیارد دلار دارد، مخالفت دونالد ترامپ و تهدید به عدم‌امضای آن خبرساز شده است.
دونالد ترامپ در موضعی بی‌سابقه، هم‌صدا با نمایندگان دموکرات کنگره خواهان تصویب بسته بزرگ‌تری است. به‌طور کلی این اتفاقات به احتمال زیاد در سال آینده سبب افزایش تورم خواهد شد؛ خبری که هرچقدر برای دلار تضعیف‌شده آمریکا نامطلوب است، برای بیت‌کوین خبر خوبی به حساب می‌آید.

روند بیت‌کوین ادامه دارد؟
بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به تجربیات سال‌های گذشته قیمت بیت‌کوین به معامله‌گران هشدار می‌دهند که با خوش‌بینی بسیار زیاد اقدام به خرید و فروش بیت‌کوین نکنند و جانب احتیاط را نیز در نظر داشته باشند. اما از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران سرشناس رمزارز‌ها بر این عقیده هستند که رالی صعودی شکل گرفته، تازه ابتدای یک مسیر صعودی بلندمدت است.
تیم درپر سرمایه‌گذار و تحلیلگر بازار رمز‌ارز‌ها روز یکشنبه در توییتی مدعی شد که قیمت بیت‌کوین در انتهای سال ۲۰۲۲، به ۱۰‌برابر ارزش کنونی خود خواهد رسید.
این در حالی است که پیش‌بینی‌های زیادی درباره هدف‌گذاری قیمتی ۱۰۰‌هزار دلاری بیت‌کوین برای انتهای سال ۲۰۲۱ وجود دارد. در بحبوحه افزایش در‌خور‌توجه قیمت بیت‌کوین، برایان آرمسترانگ، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Coinbase، به‌تازگی به سرمایه‌گذاران درباره ریسک‌های ذاتی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هشدار داده است.
او می‌گوید هیچ‌گاه نمی‌توان به‌طور کامل این حقیقت را باور کرد «که سرمایه‌گذاری در رمزارزها، بدون ریسک نیست»؛ به‌همین دلیل سرمایه‌گذاران باید حواسشان را به‌خوبی جمع کنند.
او می‌گوید ارزش بازار بیت‌کوین بسیار سریع‌تر از بازار‌های مالی دیگر کم و زیاد می‌شود. در این میان گفته می‌شود، سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری شرکت اسکای‌بریج‌کپیتال، سرمایه‌گذاری ۱۰۰میلیون دلاری مس‌میوچوال و میلیارد‌ها دلاری گری‌اسکیل از جمله دلایلی هستند که افزایش قیمت بیت‌کوین را تسریع کرده‌اند.
پیش‌تر، شرکت گوگنهایم هم اعلام کرده بود که حداکثر ۱۰ درصد از سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری خود در طلا را وارد بیت‌کوین خواهد کرد.

ورود از طلا به بیت‌کوین
گرچه طلا و بیت‌کوین هر دو خط سیر یکسانی دارند، اما عملکرد بسیا‌ر بهتر بیت‌کوین نسبت به طلا عمدتا به‌خاطر نوظهور بودن آن است. هنگامی که بیشتر سرمایه‌گذاران متوجه شدند که خصوصیا‌ت بیت‌کوین شبیه به طلاست (مانند قابلیت حمل، قابلیت مبادله، کمیا‌بی و تقسیم‌پذیری) و به طرف‌های متمرکز و فیزیکی وابستگی ندارد، تقاضا برای بیت‌کوین را افزایش دادند.

با کاهش روزافزون اعتماد جهانی به اقتصاد‌های متمرکز و نیا‌ز به یک سرپناه امن مالی که بیش از پیش ضروری است، بیت‌کوین تا حدی می‌تواند جایگزین طلا شود.
بیت‌کوین هرگز تا امروز در موقعیت بهتری برای تبدیل شدن به یک بازار جهانی واقعی نبوده است، ولی نوسانات رفت و برگشتی دوره‌های قبل موجب شده است که همچنان برخی از معامله‌گران با تردید نسبت به ورود به بازار بیت‌کوین رفتار کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید