R۲؛ پیکِ خودران در آمریکا
شرکت نورو توسط دو مهندس سابق شرکت گوگل تاسیس شد و یک بانک ژاپنی به نام سافتبنک در آن سرمایهگذاری کرده است.
کد خبر :
۸۸۷۷۹
بازدید :
۱۴۴۴۸
ماشینهای نورو، فرمان و صندلی ندارد و حداکثر سرعتش ۵۶ کیلومتر در ساعت است
پیک خودران
شرکت آمریکایی نورو (Nuro) برای استفاده تجاری از پیکهای خودران از ایالت کالیفرنیا مجوز گرفته است. این شرکت نوپا قبلا ماشینهای خود را در کالیفرنیا و ایالت تگزاس آزمایش کرده بود و حالا با این مجوز میتواند از مشتریان برای ارائه خدمات پول بگیرد.
پیک خودران نورو به نام R۲ جایی برای سرنشین یا راننده ندارد و حداکثر سرعتش ۵۶ کیلومتر در ساعت است. ابعاد ماشین کوچکتر از ماشینهای آمریکایی است و برای تشخیص محیط اطراف از رادار و دوربین ۳۶۰ درجه استفاده میکند.
شرکت آمریکایی نورو (Nuro) برای استفاده تجاری از پیکهای خودران از ایالت کالیفرنیا مجوز گرفته است. این شرکت نوپا قبلا ماشینهای خود را در کالیفرنیا و ایالت تگزاس آزمایش کرده بود و حالا با این مجوز میتواند از مشتریان برای ارائه خدمات پول بگیرد.
پیک خودران نورو به نام R۲ جایی برای سرنشین یا راننده ندارد و حداکثر سرعتش ۵۶ کیلومتر در ساعت است. ابعاد ماشین کوچکتر از ماشینهای آمریکایی است و برای تشخیص محیط اطراف از رادار و دوربین ۳۶۰ درجه استفاده میکند.
R۲ دو محفظه دارد که میتوان در آن غذا یا سفارشهای خرید مشتریان را قرار داد. این محفظهها با کد ویژهای که فقط به مشتری داده شده باز میشود. این پیک خودران در جریان آزمایش در ایالت تگزاس برای پیتزافروشی دومینوز غذا حمل میکرد و سفارش از دو فروشگاه زنجیرهای والمارت و کروگر را به خریداران تحویل میداد.
شرکت نورو توسط دو مهندس سابق شرکت گوگل تاسیس شد و یک بانک ژاپنی به نام سافتبنک در آن سرمایهگذاری کرده است.
ماشین اپل
خبرگزاری رویترز خبر داده که شرکت اپل چهار سال دیگر یک ماشین الکتریکی خودران به بازار عرضه خواهد کرد. دو نفر در این شرکت که نخواستند نامشان فاش شود به این رویترز گفتهاند که اپل در ساخت باتری تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد و ماشین این شرکت میتواند با هر بار شارژ مسافت بسیار بیشتری از ماشینهای رقیب حرکت کند.
اپل ساخت ماشین را در سال ۲۰۱۴ و با پروژهای به نام "تایتان" آغاز کرد. سرعت پیشرفت این پروژه محرمانه، اما در نیمه راه کم شد و گزارش شد که اپل به جای ساخت ماشینی به نام خودش تصمیم گرفته برای ماشینهای دیگر سختافزار و نرمافزار سیستم خودران بسازد. اما حالا رویترز در گزارشی اختصاصی میگوید که اپل در سال ۲۰۲۴ ماشین خود را به بازار عرضه خواهد کرد.
منابع رویترز به این خبرگزاری گفتهاند که ویژگی اصلی این پروژه، فنآوری تازهای در ساخت باتری است. با این فنآوری، هزینه ساخت باتریها کمتر خواهد بود و ماشین میتواند مسافت زیادی با هر بار شارژ حرکت کند. در حال حاضر ماشینهای الکتریکی با هر بار شارژ میتوانند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت کنند. اما سرعت پیشرفت این فنآوری آنقدر زیاد است که تا زمان ساخت ماشین اپل، این مسافت دو برابر خواهد بود.
خبرگزاری رویترز خبر داده که شرکت اپل چهار سال دیگر یک ماشین الکتریکی خودران به بازار عرضه خواهد کرد. دو نفر در این شرکت که نخواستند نامشان فاش شود به این رویترز گفتهاند که اپل در ساخت باتری تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد و ماشین این شرکت میتواند با هر بار شارژ مسافت بسیار بیشتری از ماشینهای رقیب حرکت کند.
اپل ساخت ماشین را در سال ۲۰۱۴ و با پروژهای به نام "تایتان" آغاز کرد. سرعت پیشرفت این پروژه محرمانه، اما در نیمه راه کم شد و گزارش شد که اپل به جای ساخت ماشینی به نام خودش تصمیم گرفته برای ماشینهای دیگر سختافزار و نرمافزار سیستم خودران بسازد. اما حالا رویترز در گزارشی اختصاصی میگوید که اپل در سال ۲۰۲۴ ماشین خود را به بازار عرضه خواهد کرد.
منابع رویترز به این خبرگزاری گفتهاند که ویژگی اصلی این پروژه، فنآوری تازهای در ساخت باتری است. با این فنآوری، هزینه ساخت باتریها کمتر خواهد بود و ماشین میتواند مسافت زیادی با هر بار شارژ حرکت کند. در حال حاضر ماشینهای الکتریکی با هر بار شارژ میتوانند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت کنند. اما سرعت پیشرفت این فنآوری آنقدر زیاد است که تا زمان ساخت ماشین اپل، این مسافت دو برابر خواهد بود.
ماشینهای الکتریکی با هر بار شارژ میتوانند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت کنند، اما انتظار میرود اپل "تحول بزرگی" در ساخت باتری ایجاد کند
آنچه باعث شده شرکتی مانند اپل تصمیم به ساخت خودرو بگیرد، تغییر بنیادی صنعت خودرو در چند سال اخیر است. برخلاف گذشته، اهمیت نرمافزار در ماشینهای امروزی بسیار بیشتر شده است.
تحقیقی در موسسه گلوبال دیتا نشان داده که سهم نرمافزار در موفقیت بلندمدت خودروسازان بیش از ۵۰ درصد است. با حرکت صنعت خودرو به سمت ساخت ماشینهای خودران این اهمیت بیشتر هم میشود.
تیم کوک، مدیر اپل معتقد است که ساخت ماشین "مادر همه پروژههای هوش مصنوعی" است. اپل سابقه زیادی در اختراع فنآوریهای جدید ندارد، اما همیشه با طراحی هوشمندانه توانسته فنآوریهای تازه را همهگیر کند. به نظر میرسد ماشینهای الکتریکی خودران، فنآوری تازهای است که اپل میخواهد آن را با هنر طراحی و نرمافزارهای خود متحول کند.
با اینکه اپل برای این پروژه مشکل مالی ندارد، اما تجربه شرکتهای دیگر نشان داده که تولید یک ماشین برای یک غیر خودروساز کار سادهای نیست. سالها طول کشید تا تسلا، اولین خودروساز الکتریکی جهان بتواند مشکلات لجستیک برای ساخت ماشینهایش را حل کند و شرکتهای زیادی نظیر دایسون ناچار شدند پروژه خود را نیمهکاره رها کنند.
گفته میشود اپل ممکن است با شرکت دیگری برای ساخت ماشینش همکاری کند. از ماگنا، قطعهساز و خودروساز کانادایی به عنوان شریک اپل برای تولید خودرو نام برده شده است.
پیشنهاد بیپاسخ
تیم کوک، مدیر اپل معتقد است که ساخت ماشین "مادر همه پروژههای هوش مصنوعی" است. اپل سابقه زیادی در اختراع فنآوریهای جدید ندارد، اما همیشه با طراحی هوشمندانه توانسته فنآوریهای تازه را همهگیر کند. به نظر میرسد ماشینهای الکتریکی خودران، فنآوری تازهای است که اپل میخواهد آن را با هنر طراحی و نرمافزارهای خود متحول کند.
با اینکه اپل برای این پروژه مشکل مالی ندارد، اما تجربه شرکتهای دیگر نشان داده که تولید یک ماشین برای یک غیر خودروساز کار سادهای نیست. سالها طول کشید تا تسلا، اولین خودروساز الکتریکی جهان بتواند مشکلات لجستیک برای ساخت ماشینهایش را حل کند و شرکتهای زیادی نظیر دایسون ناچار شدند پروژه خود را نیمهکاره رها کنند.
گفته میشود اپل ممکن است با شرکت دیگری برای ساخت ماشینش همکاری کند. از ماگنا، قطعهساز و خودروساز کانادایی به عنوان شریک اپل برای تولید خودرو نام برده شده است.
پیشنهاد بیپاسخ
ایلان ماسک قصد داشته تسلا را ۶۰ میلیارد دلار به اپل بفروشد
ایلان ماسک، مدیر شرکت تسلا میگوید که چند سال پیش میخواسته تسلا را به شرکت اپل بفروشد. ماسک در واکنش به خبر ساخت خودرو توسط شرکت اپل، در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که در اوج مشکلات شرکت در تولید مدل ۳ تلاش کرد تا با تیم کوک، مدیر اپل درباره فروش تسلا حرف بزند.
کوک حاضر به این دیدار نشد و در نتیجه معامله سر نگرفت. ایلان ماسک نوشته است که میخواسته شرکت را به یک دهم قیمت کنونی بفروشد. با محاسبه او ارزش کنونی تسلا ۶۱۰ میلیارد دلار است و پولی که او در نظر داشت از اپل بگیرد ۶۰ میلیارد دلار بود.
ماسک همچنین درباره فنآوری تازهای که گفته میشود اپل قرار است در ساخت باتری به کار ببرد اظهار نظر کرده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که اپل میخواهد باتری ماشین به جای مجموعهای از چند سلول، یک سلول واحد باشد و از ترکیب شیمیایی جدیدی در آن استفاده شود. آقای ماسک میگوید که تسلا این فرمول را در کارخانهاش در شانگهای استفاده میکند و ساخت
باتری تکسلولی به گفته او "از نظر الکتروشیمیایی غیرممکن" است.
'چالش جدی'
ماسک همچنین درباره فنآوری تازهای که گفته میشود اپل قرار است در ساخت باتری به کار ببرد اظهار نظر کرده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که اپل میخواهد باتری ماشین به جای مجموعهای از چند سلول، یک سلول واحد باشد و از ترکیب شیمیایی جدیدی در آن استفاده شود. آقای ماسک میگوید که تسلا این فرمول را در کارخانهاش در شانگهای استفاده میکند و ساخت
باتری تکسلولی به گفته او "از نظر الکتروشیمیایی غیرممکن" است.
'چالش جدی'
مدیر فولکسواگن میگوید باارزشترین شرکت جهان یک خودروساز خواهد بود
هربرت دیس، مدیر گروه خودروسازی فولکسواگن، میگوید که رقابت با یک شرکت ثروتمند فنآوری مانند اپل چالشی جدیتر از رقابت با یک خودروساز سنتی مثل تویوتا است. دیس در مطلبی که در شبکه اجتماعی لینکدین نوشته "ما از آمدن رقیبان جدید استقبال میکنیم. آمدن آنها بدون شک امکانهای تازه خواهد آورد و روند تغییر را در صنعت خودرو سریعتر خواهد کرد".
دیس برنامه گستردهای برای تحول فولکسواگن دارد و میخواهد این کارخانه را به بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل کند. کارخانه آلمانی برای رسیدن به این هدف باید تسلا را شکست دهد که باارزشترین خودروساز جهان است و به تازگی ساخت کارخانه بزرگی را در آلمان آغاز کرده است.
مدیر ۶۲ ساله فولکسواگن در مطلب اخیرش نوشته: "من قبلا گفتهام که با ارزشترین شرکت جهان یک خودروساز خواهد بود. این شرکت ممکن است تسلا، اپل یا فولکسواگن باشد. "
۰