روایتِ تاریخ در فیلم روز‌های ابدی

روایتِ تاریخ در فیلم روز‌های ابدی

«روز‌های ابدی» فصل دومی هم دارد که هنوز ساخته نشده است. فصل دوم سریال مربوط به حوادث حین گروگان گیری تا کودتای نوژه و پایان جنگ تحمیلی است.

کد خبر : ۸۸۸۱۲
بازدید : ۱۹۷۷
روایت تاریخ در فیلم
مائده کاشیان | شبکه یک پس از پایان سریال امنیتی «خانه امن»، مجموعه تاریخی «روز‌های ابدی» را جایگزین آن کرده و قرار بود اولین قسمت این سریال دیشب روی آنتن برود. جواد شمقدری برای تحقیق و نگارش فیلم نامه این مجموعه، تقریبا چهار سال وقت گذاشته و اتفاقات تاریخی مهمی را در این سریال به تصویر کشیده است.
این مجموعه بازیگران ایرانی و خارجی مختلفی دارد و از حجم بالایی از جلوه‌های ویژه بصری در آن استفاده شده است.

از «خط تماس» تا «روز‌های ابدی»
«روز‌های ابدی» که ابتدا «نفوذ» نام داشت، یک مقدمه و بخش ابتدایی داشت که بهمن سال گذشته، با عنوان مجموعه «خط تماس» و در ۱۰ قسمت روی آنتن رفت.
این سریال ساخته جواد شمقدری به وقایع تاریخی انقلاب در بازه زمانی بهمن سال ۵۷ تا فروردین ۵۸ پرداخته بود و پیروزی دانشجویان مسلمان در غائله تروریستی گروهک تروریستی خلق ترکمن را که توسط عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب طراحی شده بود، به تصویر کشید. تعدادی از بازیگران این مجموعه با سریال «روز‌های ابدی» مشترک بوده‌اند.

ماجرای نفوذ آمریکا و تسخیر لانه جاسوسی
سریال «روز‌های ابدی» به تاثیر حضور بیگانگان در کشور، دخالت‌های آمریکا و ماجرای تسخیر لانه جاسوسی پرداخته است. قصه فصل اول سریال از دی‌ماه ۵۷ و حوادث روز‌های ابتدایی انقلاب آغاز می‌شود و تا هشت ماه بعد یعنی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ادامه دارد.
داستان سریال که بر اساس مستندات و اتفاقات واقعی نوشته شده است، نفوذ آمریکایی‌ها در رژیم پهلوی و ماجرای قانون کاپیتولاسیون را در ۴۰ قسمت روایت خواهد کرد. «روز‌های ابدی» فصل دومی هم دارد که هنوز ساخته نشده است. فصل دوم سریال مربوط به حوادث حین گروگان گیری تا کودتای نوژه و پایان جنگ تحمیلی است.
روایت تاریخ در فیلم

مجموعه پربازیگر
سریال «روز‌های ابدی» مجموعه پربازیگری است و بازیگران ایرانی و خارجی زیادی در آن ایفای نقش کرده‌اند. احمد نجفی نقش شخصیتی به نام «پرویز» را که یک جاسوس دوجانبه است، بازی کرده، علیرام نورایی در نقش «بکتاش» یک چریک فدایی خلق ظاهر شده، صالح میرزاآقایی نقش شخصیتی نظامی به نام سرهنگ «شریف‌زاده» را بازی کرده و جلیل فرجاد نیز در نقش یک روحانی ظاهر شده است.
حمید گودرزی و رحیم نوروزی هم در این سریال حضور داشته‌اند. نقش همه این بازیگران برگرفته از واقعیت است، اگرچه به روشنی مشخص نشده کدام شخصیت‌ها واقعی هستند. شهره لرستانی و زهرا سعیدی هم در این مجموعه بازی کرده‌اند. علاوه بر بازیگران شناخته شده، شش چهره جدید نیز اولین کار تصویری خود را با «روز‌های ابدی» تجربه خواهند کرد.
تعدادی بازیگر آلمانی، فرانسوی، بلغاری و اسکاتلندی هم در این سریال بازی کرده‌اند و دیالوگ‌های آنان که به زبان انگلیسی است، به فارسی ترجمه شده و در سریال زیرنویس می‌شود.
فیلیپ ساپرکین که پیش از این تجربه بازی در سریال «گاندو» را داشته، در «روز‌های ابدی» هم بازی کرده است. بازیگران خارجی این مجموعه نقش شخصیت‌هایی مانند کارمندان سایت جاسوسی کبکان و سفیر و معاون سفیر در سفارت آمریکا را ایفا کرده‌اند.
روایت تاریخ در فیلم

شخصیت‌های تاریخی در «روز‌های ابدی»
گفتیم سریال «روز‌های ابدی» مقطعی از تاریخ معاصر را روایت می‌کند و بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده است، بنابراین تعدادی شخصیت واقعی در این سریال حضور دارند که بعضی از آن‌ها با نام و گریمی که در سریال می‌بینیم، عینا در واقعیت هم بوده‌اند و بعضی از آن‌ها ممکن است با اسم و عنوانی که در سریال خواهیم دید، مصداق بیرونی نداشته باشند.
به عنوان مثال «ابراهیم یزدی» وزیر امور خارجه وقت، «ویلیام سالیوان» آخرین سفیر آمریکا در ایران و «سوریبان» سفیر آمریکا جزو چهره‌های واقعی سریال هستند که ما به ازای بیرونی دارند و با گریم مشابه شخصیت واقعی در سریال دیده می‌شوند.
شهید «آیت‌ا... مطهری»، شهید «آیت‌ا... طالقانی»، شهید «مصطفی چمران»، شهید «اصغر وصالی» از نیرو‌های انقلابی مبارز و فرمانده دستمال‌سرخ‌ها، «تیمسار فلاحی» فرمانده وقت ارتش، «مریم کاظم‌زاده» خبرنگار و عکاس جنگ و همسر شهید وصالی نیز دیگر شخصیت‌های تاریخی حقیقی در سریال «روز‌های ابدی» هستند.
مبارزه نیرو‌های انقلابی با فضا‌هایی که در اختیار جاسوسان آمریکایی بعد از انقلاب بود، تبعات تصویب قانون کاپیتولاسیون، نفوذ آمریکا و تسخیر لانه جاسوسی، از وقایع و اتفاقات واقعی هستند که در این سریال به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

استفاده از بازیگران خارجی بدون حجاب
معمولا استفاده از بازیگران خارجی بدون حجاب در سریال‌های تلویزیون حاشیه‌هایی به دنبال داشته است و مجموعه «روز‌های ابدی» هم به تناسب داستان تعدادی بازیگر زن خارجی دارد که بدون حجاب در این مجموعه حضور دارند. سازندگان این سریال برای استفاده از بازیگران خارجی بدون حجاب از روش جدیدی استفاده کرده‌اند.
مدتی پیش محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده این مجموعه در گفتگو با صبا درباره این موضوع توضیح داد: بازیگرانی که بدون حجاب در سریال بازی کرده‌اند، آلمانی و سوییسی هستند و نقش کارمندان سفارت را برعهده دارند. طبق گفته او، همه سکانس‌های این بازیگران خارجی در داخل سفارت‌های کشور‌های خارجی در ایران تصویربرداری شده است.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید