جدایی پنس از ترامپ؟!

جدایی پنس از ترامپ؟!

از نگاه مک‌کانل، حفظ اکثریت در سنا با وجود یک رئیس‌جمهور دموکرات در کاخ سفید مهم‌تر از همراهی با ادعا‌های غیر قابل اتکای رئیس‌جمهوری است که در حال ترک کاخ سفید است و در این چهار سال هزینه‌های زیادی بر حزب جمهوری‌خواه تحمیل کرده است.

کد خبر : ۸۸۹۴۰
بازدید : ۶۱۲۰
جدایی پنس از ترامپ؟!
آخرین مرحله تأیید ریاست‌جمهوری «جو بایدن» چهارشنبه این هفته در جلسه مشترک کنگره به ریاست «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهوری ترامپ، برگزار می‌شود و تعدادی از جمهوری‌خواهان حامی ترامپ امید دارند در این آخرین مرحله بتوانند مانع از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری شوند یا دست‌کم در این روند تأخیر ایجاد کنند.
بر‌اساس این دو نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به سی‌ان‌ان گفتند که دست‌کم ۱۴۰ نماینده جمهوری‌خواه این مجلس قصد دارند علیه شمارش آرای الکترالی رأی دهند که ریاست‌جمهوری جو بایدن را تأیید می‌کند. بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۳۰۶ رأی الکترال به دست آورد و ترامپ نیز تنها ۲۳۲ رأی الکترال به دست آورد.
در دو ماهی که از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد، دونالد ترامپ و وکلایش حدود ۴۰ پرونده را در دادگاه‌های ایالتی و فدرال به جریان انداختند.
اما هیچ‌کدام از قضات ادعا‌های وکلای ترامپ مبنی بر وقوع تقلب سازمان‌یافته در این انتخابات را که منجر به پیروزی بایدن شد، نپذیرفتند و در آخرین مرحله هم دیوان عالی آمریکا شکایت ایالت تگزاس و با همراهی ۱۶ ایالت دیگر علیه نتیجه انتخابات ایالت پنسیلوانیا را غیر قابل رسیدگی تشخیص داد و آن را در همان ابتدا رد کرد. هفته گذشته «مو بروکس» و چند نفر از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان با ترامپ و مایک پنس دیدار کردند و با تکرار ادعای تقلب در انتخابات گفتند که آن‌ها از کسب رأی کافی برای به‌چالش‌کشیدن پیروزی بایدن در انتخابات اطمینان دارند.

ششم ژانویه جلسه مشترک کنگره به ریاست مایک پنس برگزار می‌شود تا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را مورد تأیید نهایی قرار دهد. اگر هیچ‌یک از اعضای کنگره به این نتایج اعتراض نداشته باشد، نتیجه انتخابات و پیروزی بایدن تأیید می‌شود؛ اما اگر یک عضو مجلس نمایندگان و یک سناتور رأی منفی به رأی الکترال یک ایالت بدهند، در‌آن‌صورت کنگره باید درباره پذیرش نتیجه آن ایالت رایزنی و تصمیم‌گیری کند.
«جاش هاولی»، سناتور جمهوری‌خواه، اعلام کرده که در این جلسه مشترک به تأیید آرای الکترال رأی منفی خواهد داد. هاولی متحد سرسخت ترامپ است و با اینکه مخالفت او می‌تواند در روند تأیید پیروزی بایدن تأخیر ایجاد کند، این تأخیر تنها چند ساعت خواهد بود و باعث برگرداندن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود.

وکلایی مانند سیدنی پاول که به طور شخصی از طرف ترامپ پرونده‌های حقوقی تنظیم کرده است، ادعا‌هایی درباره سیستم‌های رأی‌گیری «دومینیون» و «اسمارت متیک» مطرح کرده است. این دو شرکت تولیدکننده تجهیزات و نرم‌افزار رأی‌گیری هستند و وکلای ترامپ از جمله سیدنی پاول ادعا می‌کنند که سیستم‌های این تجهیزات هک شده و بسیاری از آرای ترامپ به نام بایدن خوانده و ثبت شده است.

وزارت دادگستری آمریکا هم تحقیقی انجام داده و در نهایت به این نتیجه رسیده که تقلب تأثیرگذاری در انتخابات صورت نگرفته و ویلیام بار، دادستان کل آمریکا و منصوب ترامپ، با اعلام این موضوع به‌شدت مورد غضب رئیس‌جمهور و اطرافیانش قرار گرفت و در نهایت از مقام خود کناره‌گیری کرد.
با نزدیک‌شدن به جلسه ششم ژانویه، تعداد جمهوری‌خواهانی که دست از حمایت از ادعا‌های ترامپ برداشته‌اند، افزایش یافته است و در‌حال‌حاضر کمتر جمهوری‌خواه شاخصی در کنار ترامپ باقی مانده و در هفته‌های اخیر هم میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا و مهم‌ترین مقام سیاسی جمهوری‌خواه کنگره، با تأیید پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری از دیگر جمهوری‌خواهان خواست تا در نشست مشترک کنگره، با ادعا‌های ترامپ همراه نشوند و پیروزی بایدن را به چالش نکشند. این موضع‌گیری مک‌کانل باعث شد ترامپ او را هم هدف انتقاد‌های خود قرار دهد.

یکی از دلایلی که مک‌کانل حاضر نیست با ادعا‌های ترامپ همراهی کند، در‌پیش‌بودن انتخابات میان‌دوره‌ای سنا در ایالت جورجیا است. در همان روزی که نشست مشترک کنگره برای تأیید آرای الکترال برگزار می‌شود، انتخابات برای دو کرسی باقی‌مانده سنا در ایالت جورجیا هم برگزار خواهد شد و اگر جمهوری‌خواهان بتوانند یکی از این دو کرسی را به دست آورند، اکثریت سنا را همچنان در اختیار خواهند داشت.
از نگاه مک‌کانل، حفظ اکثریت در سنا با وجود یک رئیس‌جمهور دموکرات در کاخ سفید مهم‌تر از همراهی با ادعا‌های غیر قابل اتکای رئیس‌جمهوری است که در حال ترک کاخ سفید است و در این چهار سال هزینه‌های زیادی بر حزب جمهوری‌خواه تحمیل کرده است.

تیر خلاص پنس
در چنین شرایطی که دونالد ترامپ و برخی جمهوری‌خواهان افراطی هوادار او امیدوارند در نشست روز چهارشنبه معجزه‌ای شود و ریاست‌جمهوری بایدن تأیید نشود، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و دومین مقام اجرائی ایالات متحده که ریاست نشست مشترک کنگره را بر عهده دارد، از قاضی دادگاهی خواسته اختیار رد نتیجه انتخابات را از او سلب کند.

وکلای «لویی گومرت»، نماینده تگزاس و ۱۱ نماینده دیگر جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا، در درخواستی رسمی که تنظیم کرده‌اند، گفته‌اند مایک پنس درخواست آن‌ها برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر و اعلام پیروزی ترامپ در این انتخابات را رد کرده است.
گومرت و این نمایندگان جمهوری‌خواه تأکید داشتند که پنس تنها فرد مجاز است که می‌تواند تعیین کند کنگره کدام آرای الکترال را می‌تواند در زمان تأیید نتایج انتخابات شمارش کند.

این دادخواست از یک قاضی فدرال در تگزاس می‌خواهد تا به مایک پنس این اختیار را بدهد که در ششم ژانویه شکست ترامپ در ایالت‌های سرنوشت‌ساز کلیدی از جمله آریزونا را باطل اعلام کند و کنگره به جای شمارش آرای الکترال جو بایدن، آرای الکترال ترامپ را شمارش کند.

آن‌ها پیش از تنظیم این درخواست با پنس تماس گرفتند؛ اما گفتگو‌های آن‌ها به هیچ توافقی منجر نشد. این تصمیم پنس که یکی از وفادارترین افراد به ترامپ است، نشان‌دهنده یکی از درخور‌توجه‌ترین جدایی‌ها و فاصله‌گرفتن‌ها از ترامپ است؛ ترامپی که قانون‌گذاران را تحت فشار گذاشته تا روند تأیید نتایج کالج الکترال از سوی کنگره را به چالش بکشند.
این نخستین مقاومت آشکار پنس در قبال فشار‌هایی است که از او خواسته‌اند در نشست مشترک کنگره نتیجه را به نفع ترامپ تغییر دهد.

سایت هیل هم گزارش داده که تعدادی از جمهوری‌خواهان از ایالت تگزاس در کنگره آمریکا، در تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع دونالد ترامپ، از مایک پنس، معاون او، شکایت کردند. این شکایت که به دادگاه فدرال ایالت تگزاس ارائه شده، درباره جلسه روز ششم ژانویه کنگره آمریکاست که در آن پنس به‌عنوان رئیس سنا مسئولیت تأیید آرای الکترال درباره برنده نهایی انتخابات را بر عهده خواهد گرفت.

براساس قانون، نقشی که پنس در این جلسه عهده‌دار است، بیشتر جنبه تشریفاتی دارد؛ حال آنکه جمهوری‌خواهان افراطی به‌عنوان آخرین حربه خود خواستار تغییر آن به نقشی واقعی و سرنوشت‌ساز شده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید