عوارض جانبی واکسن کرونا؛ نگران باشیم؟

عوارض جانبی واکسن کرونا؛ نگران باشیم؟

فارغ از تمام موارد مربوط به پیشگیری، شستن دست‌ها، استفاده از ماسک صورت، قرنطینه‌های طولانی‌مدت و حفظ فاصله اجتماعی، بازهم واکسن تنها راه نجات ماست.

کد خبر : ۸۸۹۵۵
بازدید : ۹۵۷۸
عوارض جانبی واکسن کرونا؛ نگران باشیم؟
واکسن کرونا که ماه‌ها برای رسیدنش لحظه‌شماری کردیم، آماده است، اما این سؤال برای افرادی که در صف انتظار واکسن هستند پیش‌آمده که آیا تزریق واکسن امن است؟ هم‌زمان با شروع واکسیناسیون عمومی در معدودی از کشور‌های جهان، خبر‌هایی از بروز حساسیت در افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند گزارش‌شده است.

یکی از آخرین موارد پزشکی در بوستون و یکی از اعضای کادر بیمارستانی در آلاسکا بودند که دچار مشکل قلبی و تنفسی شدند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در ماه دسامبر هم‌زمان با آغاز طرح غیرآزمایشی، دستورالعمل‌های به روز در مورد تزریق را منتشر کردند.

در این دستورالعمل آمده است که تعداد کمی از مردم واکنش‌های آلرژیک قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند؛ بنابراین توصیه‌شده است همه افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند حداقل ۱۵ دقیقه در محل بمانند و تحت نظر قرار گیرند. همچنین افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید دارند باید به مدت ۳۰ دقیقه تحت نظر باشند تا در صورت بروز حساسیت سریعاً اقدامات پزشکی انجام شود.

دکتر حسین صدرزاده که در مرکز پزشکی بوستون واکسن کرونا را دریافت کرد درباره عوارض جانبی که تجربه کرد می‌گوید: «بعد از دریافت واکسن احساس کردم که ضربان قلبم بالا رفته است. از پرستار خواستم آن را کنترل کند و برای اولین بار در زندگی تعداد ضربان قلبم تا ۱۵۴ بالا رفته است.»

ضربان قلب نرمال برای افراد بزرگ‌سال بالای هجده سال بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در هر دقیقه است. دکتر صدرزاده در ادامه گفت با توجه به سابقه تجربه قبلی حساسیت، به‌سرعت متوجه علائم مشابه شدم. آنافیلاکسی در صورت عدم‌مداخله پزشکی می‌تواند باعث مرگ شود. این ماده معمولاً با آلرژی به غذا‌ها مانند بادام‌زمینی یا نیش زنبور‌های عسل همراه است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، تاکنون حداقل شش نفر از صد‌ها هزار گیرنده واکسن واکنش آلرژیک شدیدی داشتند، اما همه آن‌ها با درمان بهبود یافتند. قابل‌درک است که مردم نگران خطرات دارو‌های جدید باشند، به‌ویژه دارو‌هایی که خیلی سریع و تحت چنین فشار عظیمی تولیدشده‌اند.

در مراحل تولید دارو و واکسن کرونا، محققان بار‌ها از فشار‌های سیاسی روی روند تحقیقات ابراز نگرانی کردند. دونالد ترامپ هنوز معتقد است اعلام خبر موفقیت واکسن عمداً به تعویق انداخته شد تا او انتخابات را ببازد.

او در توییتی نوشت که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و دموکرات‌ها خبر واکسن کرونا را پنج روز پس از انتخابات اعلام کرده‌اند تا او از این خبر بهره انتخاباتی نبرد. هم‌زمان برخی کمپین انتخاباتی او را به فشار آوردن روی محققان متهم کردند.

انتشار این اخبار به‌درستی باعث نگرانی افکار عمومی می‌شود. نیاز جهانی به واکسن آن‌قدر شدید و فوری بوده است که هنوز سازندگان آن به تمام جوانب آن در کوتاه‌مدت و درازمدت آگاه نیستند. واکسن کرونا شاید در تاریخ پزشکی اولین واکسیناسیون عمومی در سراسر کره زمین در یک بازه زمانی کوتاه باشد. تجربه عظیمی که تا سال‌ها نیاز به بررسی آماری و گردآوری شواهد علمی خواهد داشت.

با تمام نگرانی‌ها، همه محققان در یک مورد هم‌نظر هستند و آن این است که فارغ از تمام موارد مربوط به پیشگیری، شستن دست‌ها، استفاده از ماسک صورت، قرنطینه‌های طولانی‌مدت و حفظ فاصله اجتماعی، بازهم واکسن تنها راه نجات ماست.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید