تحرکات خطرناک آمریکا در منطقه؛ ترامپ به دنبال چیست؟

تحرکات خطرناک آمریکا در منطقه؛ ترامپ به دنبال چیست؟

در حال حاضر تمامی نشانه‌ها حکایت از این دارد، که دونالد ترامپ در ۲ هفته باقی مانده به پایان ریاست جمهوری اش به دنبال برنامه‌ای در خاورمیانه است، نشانه‌هایی که با انتقاد‌های اخیر جو بایدن جدی‌تر شده اند. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با انتقاد از عدم همراهی دولت ترامپ در فرایند انتقال قدرت نسبت به تضعیف امنیت آمریکایی‌ها هشدار داد، اما مشخصا تأکید کرد که تیم انتقال قدرت او به‌ویژه در وزارت دفاع با مانع و سد راه مواجه شده و مقام‌های دولتی در این وزارتخانه با منصوبان رئیس‌جمهوری منتخب همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند.

کد خبر : ۸۸۹۶۰
بازدید : ۶۷۹۶
تحرکات آمریکا در منطقه
فرادید | حدود سه هفته است که تحرکات آمریکا در منطقه افزایش چشمگیر و مشکوکی داشته است، این تحرکات که ابتدا با موضوع گیری فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی نیرو‌های نظامی آمریکا) علیه ایران آغاز شد، سپس با ورود بمب افکن‌های بی-۵۲، زیردریایی هسته‌ای جورجیا، رزم ناو‌های همراه آن و زیردریایی اسرائیلی به منطقه رنگ جدی تری از تهدید به خود گرفت. با این وجود بسیاری از تحلیلگران این نشانه‌ها را بازی لحظه آخری دونالد ترامپ ارزیابی می‌کنند، اما این بازی چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد؟

به گزارش فرادید؛ اولین نشانه از تحرکات مشکوک آمریکا ورود دو بمب افکن بی-۵۲ به خلیج فارس بود. این موضوع را پنتاگون رسما تایید کرد و گفت که دو فروند هواپیمای بمب افکن بی - ۵۲ پرواز تجسسی در منطقه خلیج فارس انجام داده اند. پس از آن خبر رسید که زیر دریایی هسته‌ای جورجیا و دو رزم ناو امریکا وارد خلیج فارس شده اند. همزمان با آن، گروهک ضربت نیروی هوایی امریکا نیز وارد اقیانوس هند شد.



در این میان رسانه‌های اسرائیلی هم خبردادند که یک زیردریایی جنگی این کشور در حمایت از مواضع ایالات متحده در حال ورود به خلیج فارس است.

در نهایت روز‌های گذشته سومین بمب افکن بی-۵۲ به همراه ۵ هواپیمایی سوخت رسان نیز به منطقه اعزام شد تا همه تحلیل‌ها احتمال درگیری نظامی در منطقه میان ایران و آمریکا را پیش بینی کنند. در این رابطه روزنامه «مسکوفسکی کامسومولتس روسیه» در واکنش به تحرکات آمریکا و اعزام بمب افکن‌های بی ۵۲ و هواپیما‌های سوخت رسان به این بمب افکن‌ها در گزارشی نوشت که «آمریکا و اسرائیل آماده جنگ با ایران هستند.»

پس از اعزام سومین بمب افکن بی-۵۲ فرمانده سنتکام نیز اعلام کرد که «آماده و قادر هستیم تا به هرگونه تهاجم علیه آمریکایی‌ها یا منافع ما پاسخ دهیم. ما دنبال درگیری نیستیم، اما هیچ‌کس نباید توانایی و قابلیت ما در دفاع از نیروهایمان یا اقدام قاطع ما در پاسخ به هرگونه حمله را دست کم بگیرد.»

ظریف وزیر امورخارجه هم در واکنش به این اقدامات در توئیترش نوشت که «ایران به دنبال جنگ نیست، اما آشکارا و بی‌درنگ از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.»

البته همزمان با افزایش تنش بی سابقه میان ایران و آمریکا، برخی خبر‌ها حکایت از آن دارد که آمریکا بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و ناو هواپیما‌بر «یو‌اس اس نیمیتز» را از منطقه خارج کرده است؛ که اگر این خبر درست باشد تنها بر رفتار‌های پرتناقض و ابهام برانگیز دونالد ترامپ می‌افزاید.
تحرکات آمریکا در منطقه؛ ترامپ به دنبال چیست؟ برخی ناظران می‌گویند آمریکا برای عدم آسیب دیدن این ناو هواپیمابر در جنگ احتمالی، یو اس اس نیمیتز را از منطقه خارج کرده است. دسته‌ای از ناظران هم می‌گویند که دولت ایالات متحده با خارج کردن بی-۵۲‌ها و ناو هواپیمابر به نوعی خواسته تنش‌ها را کاهش دهد.

بازی خطرناک ترامپ در خاورمیانه

تنش‌های آمریکا و ایران در منطقه درحالی به بالاترین حد خود در ماه‌های گذشته رسیده است که تنها ۱۶ روز تا پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده است. بسیاری از تحلیلگران سیاسی و بین الملل این رفتار او را بازی خطرناک لحظه آخری قلمداد می‌کنند.

مسئولین عالی رتبه ایرانی هم در این رابطه معتقدند که تمامی نشانه‌های روز‌های اخیر نشان از توطئه‌ای برای جنگ است. چنانچه محمد جواد ظریف دراین باره در توئیترش می‌نویسد: جای مبارزه با کرونا در آمریکا، دونالد ترامپ و همراهانش میلیارد‌ها دلار را برای به پرواز درآوردن (بمب‌افکن‌های) بی۵۲ و اعزام ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند. اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است.

ترامپ سال گذشته نیز اقدام به ترور سردار سلیمانی کرد و حالا تحلیلگران سیاسی می‌گویند که بعید نیست که او در این هفته‌های پایانی به سیم آخر بزند و آتش جنگی هر چند محدود را شعله ور کند.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفته که «ما به طور روشن گفته و هشدار داده‌ایم مسئولیت هرگونه توطئه چینی با آمریکاست. برخی شیطنت‌ها را شنیده‌ایم به آمریکا و دوستان در منطقه پیام داده‌ایم که آمریکا در روز‌های پایانی حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی جدیدی نزند. به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم. درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم، همه امتحان کرده‌اند و پاسخ‌های ما را دیدند. امیدواریم عقلایی که در واشنگتن هستند تنش زدایی کنند.»

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل هم طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان، به ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.
ناو هواپیمابر آمریکا
در این نامه آمده است آمریکا علاوه بر اعزام سلاح‌های پیشرفته و بسیار پیچیده به این منطقه در چند هفته گذشته، به انجام برخی اعمال تحریک‌آمیز نظامی نیز مبادرت کرده است که به پرواز در آوردن تعدادی از بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد خود در روز‌های اخیر بر فراز خلیج فارس از جمله آن‌ها است.

روزنامه مسکوفسکی کامسومولتس روسیه هم نوشته که «به اعتقاد کارشناسان، خطر آغاز جنگ بسیار زیاد است و برای این منظور، تمامی مقدمات فراهم است. البته در حال حاضر، ایرانی‌ها به دنبال جنگ نیستند و از این رو، احتمال دارد، امریکا به نحوی، ایران را مجبور به چنین کاری کند، مانند ترور مجدد یکی دیگر از مقامات رسمی کشور.»
اما در مقابل برخی از مقامات نظامی آمریکا هم می گویند که اقدامات این کشور تنها برای حفظ جان سربازان آمریکایی از خطر احتمالی انتقام ایران در سالگرد ترور سردار سلیمانی است و آمریکا به دنبال جنگ نیست.
آخرین اقدامات ترامپ

دونالد ترامپ به دنبال چیست؟

در حال حاضر تمامی نشانه‌ها حکایت از این دارد، که دونالد ترامپ در ۲ هفته باقی مانده به پایان ریاست جمهوری اش به دنبال برنامه‌ای در خاورمیانه است، نشانه‌هایی که با انتقاد‌های اخیر جو بایدن جدی‌تر شده اند. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با انتقاد از عدم همراهی دولت ترامپ در فرایند انتقال قدرت نسبت به تضعیف امنیت آمریکایی‌ها هشدار داد، اما مشخصا تأکید کرد که تیم انتقال قدرت او به‌ویژه در وزارت دفاع با مانع و سد راه مواجه شده و مقام‌های دولتی در این وزارتخانه با منصوبان رئیس‌جمهوری منتخب همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند.

بایدن همچنین هشدار داد دولت جدید برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی یا گرفتاری که دشمنان آمریکا می‌توانند از آن بهره‌مند شوند به «تصویری کامل» از روند بودجه در وزارت دفاع نیاز دارد.

در این رابطه «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه الرای الیوم چاپ لندن نوشته است که «اراده ترامپ برای شعله ور کردن فتیله جنگ علیه ایران به عنوان بهانه‌ای برای اعلام حکومت نظامی و ماندن در کاخ سفید هم زمان است.»

او همچنین گفته که «سه هفته آینده که از ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده نه فقط برای ایران یا برای خاورمیانه بلکه برای خود آمریکا در سطح داخلی و خارجی و چه بسا برای تمام جهان بسیار خطرناک است و سال ۲۰۲۱ احتمالا سالی بسیار فاجعه بارتر از سال کنونی خواهد بود.»

برخی از ناظران هم در تحلیل رفتار ترامپ در هفته‌های اخیر در خاورمیانه می‌گویند که او احتمالا به دنبال افزایش هزینه بازگشت دولت بایدن به برجام است. در واقع ترامپ با شعله ور کردن آتش جنگ به دنبال این است تا دولت جو بایدن در ماه‌های آینده کاهش تنش‌ها را در دستور کار قرار دهد تا بازگشت به برجام! در چنین شرایطی بازگشت آمریکا به برجام زمان بر و احتمالا سخت خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید