محدودیت‌های تردد خودرویی تا کی ادامه دارد؟

محدودیت‌های تردد خودرویی تا کی ادامه دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان محدودیت‌های تردد خودرویی تنها منع تردد شبانه تا پایان سال در تمام کشور اجرایی می‌شود و تردد بین استانی و بین شهرستانی با تصمیم ستادکرونای استان‌ها امکان تغییر وضعیت دارد. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این باره می‌گوید که «با تغییر وضعیت تعدادی از شهر‌ها از نارنجی به زرد، تغییرات جزئی در در شیوه اعمال محدودیت‌ها رخ خواهد داد. با وجود عدم ممنوعیت ورود خودرو‌ها با پلاک غیربومی به شهر‌های زرد، استثنائا ورود خودرو با پلاک‌های مربوط به شهر‌های نارنجی به شهر‌های زرد ممنوع خواهدبود.»
کد خبر: ۸۹۰۴۴
بازدید : ۵۲۵۸
۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
محدودیت‌های تردد خودرویی
فرادید| ابتدای آذر ماه بود که ستادملی کرونا محدودیت تردد بین استانی، بین شهری و درون شهری (شبانه) را اعمال کرد. طرحی که همچنان در شهر‌هایی با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد اجرا می‌شود و حالا این ستاد در جدیدترین تصمیم خود اعلام کرده است که اجرای محدودیت‌های ترددی در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.
 

به گزارش فرادید؛ ستاد ملی کرونا در مورد زمان پایان طرح محدودیت‌های تردد در کشور زمان دقیقی مشخص نکرده است، اما گفته که منع تردد شبانه تا پایان سال ادامه خواهد یافت.



علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا در این باره گفته است که «قبلا در شهر‌های قرمز این محدودیت وجود داشت و پیشنهاد دادیم در شهر‌های زرد هم انجام شود و به عبارتی در کل کشور محدودیت تردد شبانه از ساعت ۹ شب به بعد انجام می‌شود.»

او همچنین گفته که «فکر می‌کنم محدودیت‌های تردد شبانه تا پایان امسال ادامه یابد.»

حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا هم معتقد است که منع تردد‌های شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در کنترل بیماری تاثیر مثبتی داشته است، از این رو محدودیت‌ها ادامه خواهد یافت.  

او گفته که «میزان مرگ و میر از حدود ۵۰۰ نفر به رقمی در حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ نفر رسیده و این مساله از این واقعیت حکایت دارد که روند سیاست‌ها در مدیریت بیماری موفق بوده است.»

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. همچین تا لحظه نگارش این گزارش مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر رسیده و ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر هم در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.  

منع تردد بین شهری
منع تردد بین شهری و بین استانی ادامه دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان محدودیت‌های ترددی تنها منع تردد شبانه تا پایان سال در تمام کشور اجرایی می‌شود و تردد بین استانی و بین شهرستانی با تصمیم ستادکرونای استان‌ها امکان تغییر وضعیت دارد.
 
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این باره می‌گوید که «با تغییر وضعیت تعدادی از شهر‌ها از نارنجی به زرد، تغییرات جزئی در در شیوه اعمال محدودیت‌ها رخ خواهد داد. با وجود عدم ممنوعیت ورود خودرو‌ها با پلاک غیربومی به شهر‌های زرد، استثنائا ورود خودرو با پلاک‌های مربوط به شهر‌های نارنجی به شهر‌های زرد ممنوع خواهدبود.»

او همچنین گفته که «استثنای تردد در شهر‌های زرد مربوط به خودرو‌هایی است که پلاک بومی شهر‌های گروه نارنجی را دارند. این پلاک‌ها مجاز به تردد در هیچ‌یک از شهر‌های کشور نیستند. به عنوان مثال، اگر خودرویی دارای پلاک متعلق به شهری با وضعیت نارنجی باشد، نه اجازه خروج از آن شهر را دارد و نه اجازه ورود به شهر دیگر و بدیهی است که در صورت رویت چنین خودرویی دوربین‌ها و ماموران نسبت به اعمال قانون آن اقدام خواهند کرد.»

با این وجود اگر در استانی وضعیت شهرستان‌ها از نارنجی به زرد تغییر پیدا کند، امکان تردد بین شهر‌های با وضعیت زرد وجود دارد. اما همچنان ورود و خروج از شهر‌های نارنجی و ورود آن‌ها به دیگر شهر‌ها با محدودیت مواجه است.  

در مورد محدودیت تردد بین استانی هم بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، تردد از استان‌هایی با وضعیت نارنجی و قرمز به دیگر استان‌ها تنها با مجوز استانداری‌ها امکان پذیر است. ستاد ملی کرونا تاکنون زمانی برای پایان این محدودیت اعلام نکرده است. اما احتمالا منع تردد بین استانی نیز تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

هر چند حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی ستاد ملی کرونا نیز گفته است در طرحی که از ابتدای آذر اعلام شده، هیچ پیش بینی برای پایان طرح وجود ندارد. فقط در صورتی که شهر‌ها سفید شوند محدودیت‌ها لغو می‌شود.

محدودیت‌های تردد خودرو در شهرهای زرد
طرح محدودیت ترددی خودرو‌ها تاثیرگذار بود؟

۴۵ روز از اجرایی طرح منع تردد خودرویی در کشور می‌گذرد و ستاد ملی کرونا معتقد است که اعمال این محدودیت در کاهش میزان مبتلایان و مرگ و میر ناشی کرونا تاثیر گذار بوده است.
 
سخنگوی ستاد ملی کرونا در مورد علت اعمال این محدودیت‌ها گفته است که «تنها دلیل محدودیت‌های شبانه این است که طبق برآوردی که تمامی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دادند، به عنوان کم هزینه‌ترین و موثرترین عاملی است که مانع دورهمی‌های خانوادگی در درصد بسیار بالا می‌شود.»

طبق گفته علیرضا رئیسی، شش هفته قبل روزانه بالای ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ بستری مثبت در بیمارستان‌ها وجود داشت که در حال حاضر به حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ مورد رسیده است.

او همچنین می‌گوید که در عین حال حجم مراجعه به مراکز سرپایی به میزان موارد مثبت به شدت افت کرده است. یعنی افراد علامت دار به شدت کاهش پیدا کردند، میزان بستری کاهش یافته و به تبع آن مرگ و میر کاهش یافته است. حال حدود یک هفته است که میزان بستری ما زیر ۱۰۰۰ مورد شده است و این کاهش دو هفته دیگر خودش را نشان می‌دهد و اگر به همین منوال پیش رویم میزان مرگ و میر باز هم کاهش می‌یابد.

براساس اعلام ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا طی مدت اخیر مجموعا یک میلیون و ۸۰۰ هزار جریمه از سوی عوامل نیروی انتظامی در کشور ثبت شده است، اما آمار‌های اخیر گویای این امر است که جریمه تردد‌های شبانه از ساعت ۲۱ تا  ۴ صبح در حال افزایش است.  

این مسئله نشان می‌دهد که طرح منع تردد در مرحله نخست توانسته است موثر واقع شود، اما با عادی انگاری جریمه خودرو‌ها در هفته‌های آینده احتمال افزایش تردد در ساعت غیر مجاز وجود دارد. در این راستا حسین ذوالفقاری پیشنهاد کرده است که در صورت ادامه دار بودن آن و افزیش شیب جریمه‌ها در این مورد، راهکار جدید اتخاذ شود.

ستاد ملی کرونا تاکید دارد که فصل زمستان ویژگی‌های خاصی دارد و با توجه به سرد بودن هوا در و پنجره بسته است، تهویه مناسب وجود ندارد و اگر دورهمی اتفاق بیفتد، میزان انتشار بیماری بالا می‌رود.

این ستاد معتقد است که محدودیت تردد خودرویی در این شرایط می‌تواند در کاهش دورهمی‌های خانوادگی موثر باشد و ادامه خواهد داشت.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین