چطور تصمیم‌های اقتصادی بهتری بگیریم؟

چطور تصمیم‌های اقتصادی بهتری بگیریم؟

برای ارزیابی گزینه‌های موجود در تصمیمات مالی، باید زیرو بم و احتمالات مربوط به هر گزینه را کاملا بشناسید. این کار حتی برای دانش آموخته‌های رشته اقتصاد هم چندان ساده نیست، چه رسد به افراد معمولی.

کد خبر : ۸۹۰۴۶
بازدید : ۶۶۹۱۵
چطور تصمیم‌های اقتصادی بهتری بگیریم؟
پول باعث نگرانی بسیاری از مردم است. دربرنامه‌های مختلف با افراد مختلفی صحبت می‌شود که دائما نگران تصمیمات مالی هستند. آن‌ها سئوال‌های بسیاری دارند. وقتی بهره بانکی پایین است با پس اندازهاچه کنند؟ آیا این روز‌ها زمان مناسبی برای خرید مسکن است؟ نرخ رهن پایین بیاید، اما آیا قیمت مسکن هم پایین می‌آید؟ آیا می‌توان به سرمایه گذاری‌هایی که قول بازدهی را می‌دهند اعتماد کرد؟

تحقیق جدیدی از گروه روانشناسی تجربی دانشگاه کالج لندن هم این نظر را تایید می‌کند. یافته‌های آن‌ها نشان داد دغدغه‌های مالی که در زیر فهرست شده، در زمره سخت‌ترین تصمیم گیری‌های مردم قرار دارند.

۱- انتخاب زندگی موقع خرید خانه
۲- انتخاب تغییر شغل
۳- انتخاب نحوه پس انداز پول
۴- انتخاب نوع خرج کردن پس انداز مانند خرید خانه یا ماشین
۵- انتخاب شریک زندگی.

اما چرا تصمیمات مالی انقدر برای ما مشکل است؟
جوزف مارکز، یکی از محققان این پروژه معتقد است این سختی ریشه درسه عامل دارد:

" هرچند ممکن است تصور کنیم داشتن گزینه‌های زیاد بهتر از داشتن گزینه‌های محدود است، اما تحقیقات نشان داده داشتن گزینه‌های زیاد باعث بروز کشمکش درونی، اضطراب و در نهایت اجتناب از تصمیم گیری می‌شود

۱- گزینه‌های متعدد: گیج و سر درگم شدن در میان تعداد زیادی گزینه ظاهرا مناسب کار دشواری نیست. هرچند ممکن است تصور کنیم داشتن گزینه‌های زیاد بهتر از داشتن گزینه‌های محدود است، اما تحقیقات نشان داده داشتن گزینه‌های زیاد باعث بروز کشمکش درونی، اضطراب و در نهایت اجتناب از تصمیم گیری می‌شود. حقیقت این است که مردم توانایی تجزیه و تحلیل این حجم اطلاعات را ندارند.

۲- پیچیدگی: برای ارزیابی گزینه‌های موجود در تصمیمات مالی، باید زیرو بم و احتمالات مربوط به هر گزینه را کاملا بشناسید. این کار حتی برای دانش آموخته‌های رشته اقتصاد هم چندان ساده نیست، چه رسد به افراد معمولی.

۳- عدم قطعیت: معمولا تصمیمات بزرگ اقتصادی قواعد و روند روشنی ندارند، در آن‌ها ریسک وعدم قطعیت موج می‌زند و به همین دلیل پیش بینی این که به چه نتایجی ختم می‌شوند کار آسانی نیست. نامعلوم بودن عواقب این تصمیمات باعث می‌شود افراد به سمت چنین تصمیم گیری‌هایی نروند.
در ما این نگرانی هست که تصمیمات مان نابخردانه و خام از آب در بیایند، پس اندازی که به سختی جمع کرده ایم به باد رود و چیزی جز پشیمانی برای مان باقی نماند.
چطور تصمیم‌های اقتصادی بهتری بگیریم؟
چرا تصمیمات مالی تا این حد سخت هستند و برای ساده‌تر شدن چه کار‌هایی می‌توان انجام داد
شناخت این که چه عواملی این تصمیمات را مشکل می‌کنند یک بحث است، و شناخت این که چه کاری از ما برای ساده کردن این تصمیمات بر می‌آید یک بحث دیگر. این پنج نکته کلیدی جوزف مارک (محقق) درباره تصمیمات مالی است:

وقتی خسته هستید درباره مسائل مهم تصمیم گیری نکنید، یا کمی "درنگ" کنید تا فرصت فکر کردن داشته باشید.
خستگی ذهنی باعث می‌شود تصمیمات آنی بیشتری بگیرید. به همین خاطر بهتر است چنین تصمیاتی را صبح‌ها یا در تعطیلات آخرهفته بگیرید.
از برنامه‌های فشرده کاری یا ورزشی دوری کنید. اگر تصمیم گیری مهمی در پیش رو دارید و انرژی زیادی ندارید، یک استراحت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای به خودتان بدهید. این کار باعث می‌شود مغز فرصت بازیابی داشته باشد.

ساعت بدن تان را بشناسید
کلید گرفتن تصمیمات بهتر در این است که ساعت بدن تان را بشناسید: یعنی بدانید روز‌ها فعال ترید یا شب ها. افراد " روز زی" در طول روز توان شناختی بیشتری دارند، حال آن که "شب زی"‌ها در طول شب توانایی شناختی شان بالا می‌رود - بنابراین سعی کنید تصمیمات مهم را در ساعاتی بگیرید که سرحال ترید.

حداقل‌های مورد نیاز برای رضایت تان را بشناسید یا از کسی کمک بگیرید
تصمیم گیری برای کسانی که زیاده از حد فکر می‌کنند به مراتب سخت‌تر است. این افراد کسانی هستند که همیشه نگرانند تصمیم "درست" بگیرند. شناخت "حداقل‌های لازم برای احساس رضایت" درمورد یک تصمیم می‌تواند از اضطراب ناشی از تصمیم گیری‌ها بکاهد.
حتی اگرهمه راه‌ها بسته بود، می‌توانید کسی را پیدا کنید که به جای شما تصمیم بگیرد. اگر گرفتن این تصمیمات دانش خاصی را می‌طلبد، محول کردن آن‌ها به فردی خبره می‌تواند از احساسات ناخوشایند مربوط به تصمیم گیری‌های سخت کم کند، و به شما این اطمینان را بدهد که اوضاع تحت کنترل است.

بدانید که اوضاع آسان‌تر خواهد شد
خبر خوب این است که تصمیم گیری -مثل خیلی چیز‌های دیگر- با افزایش سن و تجربه آسان‌تر می‌شود. علت این امر در پدیده‌ای به نام "آگاهی متبلور" نهفته است: خرد و دانشی که طی سالیان شکل می‌گیرد. با بالا رفتن سن، احساسات مثبت تان درباره یک تصمیم برای مدت طولانی تری با شما می‌ماند و ذهن تان کمتر درگیر عواقب احتمالی تصمیمات تان می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید