نحوه محاسبه سود بانکی تسهیلات و سپرده بانکی

نحوه محاسبه سود بانکی تسهیلات و سپرده بانکی

نحوه محاسبه سود بانکی؛ چگونه سود بانکی را محاسبه کنیم؟ بر اساس مصوبه بانک مرکزی میزان سودی که بانک‌ها باید به سپرده‌های بلندمدت پرداخت کنند ۱۵ درصد است. طبق این دستور بانک مرکزی، اگر ۱۰۰ میلیون تومان پول در یک بانک به صورت بلندمدت سپرده‌گذاری شود، هر ساله ۱۵ درصد از آن معادل ۱۵ میلیون تومان سود، به مشتری پرداخت می‌شود.

کد خبر : ۸۹۰۶۴
بازدید : ۶۹۸۰

نحوه محاسبه سود بانکی

فرادید | بسیاری از مشتریان و حتی کارمندان بانکی با نحوه محاسبه سود سپرده بانکی و سود تسهیلات دریافتی از بانک‌ها آشنایی ندارند به همین دلیل سعی کرده به ساده‌ترین شکل ممکن نحوه محاسبه سود سپرده بانکی و سود وام‌های بانکی و اقساط آن‌ها را توضیح دهیم. بر اساس مصوبه بانک مرکزی میزان سودی که بانک‌ها باید به سپرده‌های بلندمدت پرداخت کنند ۱۵ درصد است.

طبق این دستور بانک مرکزی، اگر ۱۰۰ میلیون تومان پول در یک بانک به صورت بلندمدت سپرده‌گذاری شود، هر ساله ۱۵ درصد از آن معادل ۱۵ میلیون تومان سود، به مشتری پرداخت می‌شود.



۱۵۰۰۰۰۰۰ = ۰.۱۵ × ۱۰۰۰۰۰۰۰۰:سود سالانه

۱۵ درصد سود بانکی برای ۱۰۰ میلیون تومان سپرده بلندمدت معادل ۱۵ میلیون تومان سود سالانه و یا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان سود ماهانه است.

۱۲۵۰۰۰۰ = ۱۲ ÷ ۱۵۰۰۰۰۰۰:سود ماهانه

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از ۱۴ بانک نشان می‌دهد نرخ سودی که در این بانک‌ها به سپرده‌ها پرداخت می‌شود مغایر با دستور بانک مرکزی و بیش از ۱۵ درصد است.

به عنوان مثال نرخ سودی که بانک آینده به سپرده‌های بلندمدت پرداخت می‌کند ۲۰ درصد است.

طبق نرخ سود بانک آینده، اگر ۱۰۰ میلیون تومان پول در بانک آینده به صورت بلندمدت سپرده‌گذاری شود، هر ساله ۲۰ درصد از آن معادل ۲۰ میلیون تومان سود، به سپرده‌گذار پرداخت می‌شود.

۲۰۰۰۰۰۰۰ = ۰.۲۰ × ۱۰۰۰۰۰۰۰۰:سود سالانه

۲۰ درصد سود بانکی برای ۱۰۰ میلیون تومان سپرده بلندمدت معادل ۲۰ میلیون تومان سود سالانه و یا یک میلیون و ۶۶۶ هزار تومان سود ماهانه است.

۱۶۶۶۰۰۰ = ۱۲ ÷ ۲۰۰۰۰۰۰۰:سود ماهانه

بر این اساس سودی که بانک آینده به مشتری پرداخت می‌کند حدود ۴۱۶ هزار تومان بیش از میزان مجاز پرداخت سود است.

بانک تجارت نیز به سپرده‌های بالای ۵۰ میلیون تومان سود ۱۸ درصد پرداخت می‌کند.

طبق نرخ سود بانک تجارت، اگر ۱۰۰ میلیون تومان پول در بانک تجارت به صورت بلندمدت سپرده‌گذاری شود، هر ساله ۱۸ درصد از آن معادل ۱۸ میلیون تومان سود، به سپرده‌گذار پرداخت می‌شود.

۱۸۰۰۰۰۰۰ = ۰.۱۸ × ۱۰۰۰۰۰۰۰۰:سود سالانه

۱۸ درصد سود بانکی برای ۱۰۰ میلیون تومان سپرده بلندمدت معادل ۱۸ میلیون تومان سود سالانه و یا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود ماهانه است.

۱۵۰۰۰۰۰ = ۱۲ ÷ ۱۸۰۰۰۰۰۰:سود ماهانه

بر این اساس سودی که بانک تجارت به مشتری پرداخت می‌کند ۲۵۰ هزار تومان بیش از میزان مجاز پرداخت سود است.

از دیگر بانک‌هایی که نرخ سود آن بیش از ۱۵ درصد بوده، بانک اقتصادنوین بوده که سود ۱۹ درصدی به سپرده‌ها پرداخت می‌کند.

طبق نرخ سود بانک اقتصادنوین، اگر ۱۰۰ میلیون تومان پول در بانک اقتصادنوین به صورت بلندمدت سپرده‌گذاری شود، هر ساله ۱۹ درصد از آن معادل ۱۹ میلیون تومان سود، به سپرده‌گذار پرداخت می‌شود.

۱۹۰۰۰۰۰۰ = ۰.۱۹ × ۱۰۰۰۰۰۰۰۰:سود سالانه

۱۹ درصد سود بانکی برای ۱۰۰ میلیون تومان سپرده بلندمدت معادل ۱۹ میلیون تومان سود سالانه و یا یک میلیون و ۵۸۳ هزار تومان سود ماهانه است.

۱۵۸۳۰۰۰ = ۱۲ ÷ ۱۹۰۰۰۰۰۰:سود ماهانه

بر این اساس سودی که بانک اقتصادنوین به مشتری پرداخت می‌کند ۳۳۳ هزار تومان بیش از میزان مجاز پرداخت سود است.

سود بانکی تسهیلات و سپرده بانکی

فرمول قدیم محاسبه سود بانکی تسهیلات
سود تسهیلات =۲ * ۱۲ * ۱۰۰ / ((فاصله اقساط به ماه + تعداد کل اقساط) * نرخ * مبلغ اصل تسهیلات)

برای محاسبه بهره وام بانکی طبق مثال زیر می‌توانید محاسبه کنید.

مثال: اگر شما ۱میلیون ریال وام گرفته‌اید با بهره ۱۵% و باز پرداخت ۱۲ماهه

مبلغ بهره ۸۱۲۵۰ = ۲۴۰۰ / (۱+۱۲) * ۱۵ * ۱۰۰۰۰۰۰

تعداد اقساط/ (مبلغ بهره +اصل وام) = مبلغ اقساط ماهانه

مبلغ هر قسط ۹۰۱۰۴ = ۱۲ / (۸۱۲۵۰+۱۰۰۰۰۰۰).

اما محاسبه مبلغ سود وام‌های یک سررسید (یک قسطه مثل وام مضاربه) با فرمول زیر صورت می‌گیرد.

۳۶۵۰۰ / (مدت تسهیلات به روز * نرخ * مبلغ اصل تسهیلات) = سود تسهیلات

(مبلغ بهره + اصل وام) = مبلغ قسط

البته توجه شود در مثال‌های بالا سود کل وام به تمامی اقساط به نسبت مساوی سرشکن می‌شود. ولی در وام‌های قرض‌الحسنه سود مربوط به هر سال را در قسط اول از وام گیرنده دریافت می‌کنند یا کل سود وام را در هنگام اعطای وام به مشتری از مبلغ وام کسر می‌کنند یعنی کل سود (کارمزد) را همان اول می‌گیرند که در این صورت نحوه‌ی محاسبه‌ی سود وام قرض‌الحسنه به قرار زیر است:

سود تسهیلات = ۱۰۰ * ۱۲ / ((فاصله اقساط به ماه + تعداد کل اقساط) * نرخ * مبلغ اصل تسهیلات)

اگر میزان سود و اقساط وام‌های شما با فرمول‌های بالا همخوانی نداشت، به احتمال زیاد فرمول جدید زیر نشاندهنده میزان سود و اقساط وام شما می‌باشد.

فرمول جدید محاسبه سود بانکی تسهیلات

اگر میزان وام دریافتی را ۷۰ میلیون ریال و نرخ سود را ۱۲ درصد و مدت را ۵ سال (مانند وام خودرو) فرض کنیم:

سود

سود و اصل

مبلغ قسط

فرمول قدیم

000'250'15

000'250' 65

500'087'1

فرمول جدید

700'737'16

700'737'66

294'112'1

تذکر: در بعضی از قرار داد‌ها که البته در ایران، چون به صورت یک طرفه این امکان در اختیار متقاضیان (با توجه به مفاد قرار داد) قرارمی‌گیرد، علاوه بر بهره وام در قرار داد‌ها مبلغی به عنوان کارمزد وجود دارد که متقاضی بالاجبار باید آن را قبول کند، در بعضی از این قرار داد‌ها مبلغ کارمزد درصدی از وام و در بعضی دیگر از قرار داد‌ها مبلغی ثابت است، که در مواردی که کارمزد درصدی حتی کم از قرار داد می‌باشد: متقاضی باید توجه داشته باشد برای بررسی شرایط دریافت وام، کارمزد فوق را نیز با اصل وام و بهره جمع کرده و در محاسبات خود جهت بررسی طرح در نظر داشته باشد.

تذکر: اگر برای محاسبه بهره وام دریافتی تعداد اقساط وام (ماه) استفاده گردد نتیجه بر عدد ۲۴۰۰ تقسیم می‌شود، اما اگر مدت روزانه (مثال = ۳۶۵ روز) لحاظ شود باید حاصل را بر ۳۶۵۰۰ تقسیم کرد تا بهره روزانه محاسبه گردد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید