بهارستان قانون مهریه را تغییر می‌دهد؟

بهارستان قانون مهریه را تغییر می‌دهد؟

این اولین بار نیست که مجلس به دنبال اصلاح قانون مهریه است، پیش از این هم نمایندگان با همراهی قوه قضائیه طرح حذف زندان از مهریه را کلید زده بودند. اما حالا کمیسیون قضایی و حقوقی می‌خواهد ماده‌هایی از قانون مهریه را تغییر دهد. تغییراتی که که منجر به شکل گیری قانون جدیدی از مهریه خواهد شد.  

کد خبر : ۸۹۰۹۳
بازدید : ۶۶۳۰
قانون مهریه فرادید | اصلاح قانون مهریه در دستور کار مجلس است، این خبر را به تازگی کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اعلام کرده و گفته که در طول هفته‌های آینده، این طرح در کمیسیون قضایی بررسی می‌شود. از طرفی هفته‌های گذشته طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مهریه در مجلس اعلام وصول شد. با این وجود به نظر می‌رسد که مجلسی‌ها آماده اند تا قانون مهریه را تغییر دهند.

به گزارش فرادید؛ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید که تدوین طرح هنوز نهایی نشده و فعلا نمی‌توان گفت که چی چیزی در قانون دقیقا تغییر می‌کند. البته او این را هم گفته که در قانون جدید احتمال دارد سکه یا تعداد سکه تغییر کند و یا سقف و کف برای مهریه تعیین شود.


او همچنین گفته است که در قانون جدید مهریه حقوق خانم‌ها و آقایان هر دو با هم حفظ می‌شود و قانون جدید مشکلات خانوادگی را کاهش می‌دهد.

اما حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در باره جزئیات اصلاح قانون مهریه می‌گوید که ۴ ماده از اصلاح قانون مهریه به تصویب کمیسیون حقوقی رسیده است و فقط تبصره ۲۲ قانون حمایت از خانواده مورد بحث است.

در ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده آمده است که «هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.»

نوروزی اعلام کرده که پس از تعیین تکلیف تبصره ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده، اصلاح قوانین مهریه طبق اولویت در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین تاکید کرده است که «قوه مقننه به دنبال تسهیل راه طلاق و مهریه برای زوجین است و نباید در قانون مهریه زوجی متضرر شود.»

تغییر قانون مهریه
قانون مهریه چه تغییراتی می‌کند؟

این اولین بار نیست که مجلس به دنبال اصلاح قانون مهریه است، پیش از این هم نمایندگان با همراهی قوه قضائیه طرح حذف زندان از مهریه را کلید زده بودند. اما حالا کمیسیون قضایی و حقوقی می‌خواهد ماده‌هایی از قانون مهریه را تغییر دهد. تغییراتی که که منجر به شکل گیری قانون جدیدی از مهریه خواهد شد.

کمیسیون قضایی مجلس در نخستین قدم و در آبان ماه سال جاری طرح «تعدیل مهریه» را به تصویب رساند که به موجب آن مقرر شد اگر مردی توانایی و ملائت برای پرداخت مهریه نداشته باشد به زندان نرود حتی اگر مهریه همسرش یک عدد سکه باشد. در آن سو این کمیسیون پیش بینی کرده که اگر مردی از لحاظ مالی توانایی پرداخت مهریه همسرش که یک دین شرعی و قانونی برعهده اوست را داشته باشد، اما از پرداخت آن سرباز بزند و لجبازی کند، حکومت وارد شده و مهریه را از او اخذ کند و به همسرش واریز کند.

اما حالا در تغییرات جدید اعضای کمیسیون قضایی مجلس سعی دارند تا پرداخت مهریه به صوت عندالمطالبه را به عندالاستطاعه تغییر دهند.

قانون دو نوع مهریه را مشخص کرده است و مهریه به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود. بر اساس قانون هرگاه برای پرداخت مهریه، زمان و اجل معین نشده باشد، مهریه عندالمطالبه است. با این وجود اگر مهریه عندالمطالبه باشد به محض عقد، زن مالک مهر است و هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه‌ی خود را از شوهرش طلب کند. اما اگر مهریه عندالاستطاعه باشد، زمان پرداخت مهریه، هنگامی است که زوج، توانایی و استطاعت پرداخت مهریه را داشته باشد یعنی پرداخت آن منوط به استطاعت، زوج است.

تغییر بعدی هم احتمالا نقدی شدن مهریه خواهد بود. بدین شکل که مهریه سکه‌ای به وجه نقد تغییر خواهد یافت. چنانچه نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس هم وجود این تغییر را تایید می‌کند.

او در این باره گفته که «هدف اصلی ما این است که مهریه نقدی شود یعنی بلافاصله پس از عقد به صورت نقدی به زن پرداخت شود و ما دیگر شاهد مهریه‌های ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ سکه‌ای نباشیم به همین دلیل اگر این پشتوانه کیفری پرداخت مهریه (زندان) برداشته شود، مردم خود به خود به سمت نقدی شدن مهریه می‌روند و این تبدیل به یک فرهنگ در جامعه می‌شود ما هم به عنوان قانوگذار باید شرایط را فراهم کنیم که چنین اتفاقی رخ دهد.»

البته نوروزی می‌گوید که ما در حمایت از بانوان هم به ۷ موردی که در قانون مدنی آمده است که در صورت برخورداری از آن‌ها از حق طلاق بهره‌مند می‌شوند یک مورد را اضافه کردیم که چنانچه زن نتوانست مهریه خود را به دلیل عدم توانایی همسر در پرداخت نقدی آن دریافت کرده و دچار عسر و حرج شود، می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و با تشخیص قاضی حکم طلاقش را بگیرد.

قانون جدید مهریه

موافقان و مخالفان قانون جدید مهریه چه می‌گویند؟

موضوع اصلاح و تغییر در قانون مهریه همیشه جنجال برانگیز بوده و همواره موافقان و مخالفان خودش را داشته است. در حال حاضر موافقان می‌گویند که در حال حاضر بانوان پس از بروز اختلاف برای دریافت مهریه عندالمطالبه اقدام می‌کنند و همسر خود را که قادر به پرداخت آن نباشد، زندانی می‌کنند.

این دسته از موافقان همچنین گفته اند که اگر مهریه عندالاستطاعه باشد و همان زمان عقد پرداخت شود، مرد مطابق با توانایی خود میزان آن را تعیین کرده و پرداخت می‌کند و دیگر کشمکش‌های قضایی در دادگاه‌ها به وجود نمی‌آید.

در طرف مقابل، مخالفان اصلاح قانون مهریه هم می‌گویند که مهریه تنها حقی است که زنان دارند و اگر جوانی زیر بار مهریه سنگین می‌رود و تعهد به پرداخت می‌کند باید آن را بپردازد. چراکه این یک اصل حقوقی و شرعی است که کاملا دقیق و روشن ذکر شده پس اگر جوانانی به پرداخت مهریه‌ای متعهد شود که توانایی پرداخت آن را ندارد باید جلوی آن را گرفت و تذکر داد که این برعهده خانواده‌هاست که باید انجام دهند.

مخالفان همچنین می‌گویند که حدود سه دهه است که با موضوع مهریه بازی می‌شود و آن را بالا و پایین می‌کنند و متاسفانه هر وقت می‌خواهند اقدامی درمورد آن انجام دهند به فکر این هستند که چگونه مهریه را حذف کنند درحالی که موضوع اصلی این است باید به مسائل جانبی آن یعنی اینکه چرا اصلا مقدار مهریه تا این اندازه افزایش پیدا کرده و چرا زندانیان محکوم مهریه روز به روز درحال افزایش هستند فکری شود.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    با اين قانون مسخره مهريه كمتر كسي حاضر ميشه ازدواج كنه اين قانون عوض استحكام بخشيدن به بنيان خانواده سبب فروپاشي ان مي شود ونتيجه ان بدبختي فرزندان مي شه مهريه تبديل به كاسبي شده ازدواج كردن جرم نيست كه بخاطرش مرد بندازن زندان بچه هاش بي سرپرست بشه لطفا سقف مهريه را با توجه به درامد هاي امروزي تعيين كنيد ١١٠تا منطقي نيست

  • لیلا ارسالی در

    مهریه تو این زمونه اصلا نمیتونه تضمینی برای استحکام و تداوم زندگیهای مشترک باشه .جوان بیجاره موقع عقد مجبوره زیر بار این سنت غلط مهریه بره و مهریه رو قبول کنه وگرنه نمیتونه ازدواج کنه .شما کدوم خانواده ی دختری رو دیدید که بدون مهریه حاضر به قبول ازدواج دخترشون باشن ? کار سختی نیست به جای مهریه میشه هزارتا حق و حقوق مدنی رو برای خانمها لحاظ کنید .به هنگام طلاق اموال بدست آمده در زندگی مشترک رو به طور مساوی بین زوجین تقسیم کنید .قانون مهریه به درد زمان پیامبر میخورد و با اوضاع جامعه ی کنونی اصلا نمیتونه وفق داده بشه .این واقعا خنده دار هستش مسئولان با جیب خودشون صحبت از ۱۱۰ تا سکه میکنن در صورتی که الان کسانی هستن که حتی نمیتونن ماهی یه بار گوشت یا مرغ بخرن .حالا شما بگو با این قیمت سکه خیلیا هستن که حتی قادر نیستن از عهده ی ۱۰ تا سکه بر بیان .مسئولان محترم لطفا تجدید نظرهاتون مطابق با مقتضیات واقعی جامعه باشه .قانونی رو وضع کنید که بدرد اکثریت جامعه بخوره .

    • ناشناس ارسالی در

      ببخشید اشتباهی منفی دادم ...
      به عنوان یک مرد با نظر شما موافقم . متاسفانه اکثر خانمها و بسیاری از آقایان و پدران و مادران تصورشان اینست که میتوان پایه های ازدواج را با ترس و تهدید حفظ کرد که مهریه یکی از اونهاست مرد از ترس این بدهی سنگین سراغ طلاق نمیره و زن هم چون مهریه دارد حق طلاق ندارد و نمیتواند ازدواج را به هم بزند که نتیجه اش متاسفانه اکثر ازدواجها کنونی است که به طلاق عاطفی انجامیده و متاسفانه امار بالای خیانت نشان از این مشکل است .
      نظر شما یک نظر واقع بیناننه و منطقی اما متاسفانه کمتر کسی در جامعه واقعیتها را میپذیرد و واقع بینانه فکر مکیند .

  • هیچ کس ارسالی در

    خدا لعنت کند کسانی که بانی مهریه های گزاف شدند.. من الان متاهل هستم و از زندگی خود بیزارم. واگر برگردم به جوانی هرگز ازدواج نخواهم کرد.

  • ناشناس ارسالی در

    ازدواج جرم نيست اين قانون مسخره مهريه رواصلاح كنيد لطفا حتما مشكل داره كه اين همه مشكلات به باراورده

  • مهرزاد ارسالی در

    متاسفانه قوه قضاییه امتیازهای اضافی به زنها داده که همین امتیازها باعث اهرم فشار به مردان شده تا بعضی زنها به راحتی سو استفاده و کاسبی کنند از جمله این امتیازها1_در صورت خیانت کردن زن مهریه بهش تعلق میگیرد2_عندالمطالبه و قیمت سکه به نرخ روز در صورتی که بایدسکه بر اساس نرخ تاریخ و روز عقد باشد3_توقیف اموال،ممنوع الخروجی،کسرحقوق،بستن حسابها. 4_زندان. با این شرایط گرونی سکه و تورم و بیکاری اکثر جوانان،ازدواج کردن احمقانه خواهد بود.

    • ناشناس ارسالی در

      آقا مهرزاد این مردها هستند که باید عقل داشته باشند و با دید باز ازدواج کنند .
      من با این قوانین و شرایط مخالف و الان 44 سالمه و مجرد هستم و مشکلی هم برایم پیش نیامده و راحت هستم و ارامش دارم .
      هرچند زندگی مشترک واقعی و عشق واقعی بسیار بهتر از مجردی است اما این ازدواجها یک کاسبی و کلاهبرداری با نام ازدواج و عشق است .
      رابطه ای که پایه و اساسش پول و طلا و مال ثروت باشد نامش ازدواج و عشق نیست و نام دیگری دارد که بهتر است عنوان نکنم و همه خوب میدانند نام اینگونه روابط چیست .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید