ورود نخستین کرونای انگلیسی به ایران

ورود نخستین کرونای انگلیسی به ایران

نمکی درباره مورد جهش یافته ویروس در غرب کشور، گفت: این خبر کلاً تأیید نشد و این همکار ما بار‌ها تست شد و بیش از ۲۴۰ نفر هم که با این همکار ما در تماس بودند، چک شدند و خوشبختانه در هیچ یک از آن‌ها ردی از کرونای جهش یافته انگلیسی پیدا نشد.

کد خبر : ۸۹۱۳۹
بازدید : ۵۲۵۷
ورود نخستین کرونای انگلیسی به ایران
فریبا خان احمدی | دیروز همزمان با اعلام دو رقمی شدن مرگ و میر‌های کرونایی بعد از ۲۰۰ روز همچنین ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به ایران نیز از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأیید شد.
ویروس جهش یافته انگلیسی که از هفته‌های پیش رد پایش در کشور‌های ترکیه، عمان و پاکستان مشاهده شده بود در شرایطی وارد مرز‌های کشور شده است که ایران در حال گذر از روز‌های سخت و نفسگیر کرونایی است و اوضاع نسبتاً کم التهابی را طی می‌کند به‌طوری‌که تقریباً بجز استان مازندران هیچ نقطه قرمزی در کشور وجود ندارد.
این اولین بار است که با گذشت نزدیک به ۷ ماه تعداد فوتی‌های کرونا در ایران به ۹۸ مورد مرگ در روز رسیده است. آخرین بار ۲۹ خرداد ۹۹ بود که با فوت ۸۷ بیمار کرونایی تعداد مرگ و میر کووید ۱۹ دو رقمی شد.
دیروز ظهر و به‌دنبال ارائه گزارش روزانه از آخرین وضعیت ابتلا و فوت کووید ۱۹ در کشور سخنگوی وزارت بهداشت از دو رقمی شدن موارد فوت روزانه کووید ۱۹ خبر داد، به‌گفته دکتر سیما سادات لاری در فاصله ۱۵ و ۱۶ دی ماه، ۹۸ نفر از مبتلایان فوت کرده‌اند.
از سوی دیگر از مجموع ۶ هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور تنها ۶۸۶ نفر از آن‌ها بستری شده‌اند. این رکورد کاهش آمار در حالی ثبت شده که وزارت بهداشت دیروز نخستین مورد از نوع موتاسیون یافته ویروس کرونا را پس‌از بررسی‌های مکرر در یکی از مسافر‌های برگشته از کشور انگلیس تأیید کرد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از چند روز پیش اعلام کرده بود؛ ویروس تنفسی ویروسی نیست که با بستن مرز‌ها وارد نشود و بالاخره از یک جایی وارد می‌شود.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز با اشاره به قدرت انتقال و سرایت‌پذیری بالای ویروس کرونای انگلیسی، گفت: در بیماری‌های نوپدید ویروسی، مرز‌های جغرافیایی توان جلوگیری از انتشار بیماری را ندارند و با توجه به حجم بالای تردد بین کشور‌ها طبیعتاً نشت‌پذیری مرز‌های جغرافیایی از نظر انتشار بیماری اجتناب‌ناپذیراست.

وزیر بهداشت دیروز با اشاره به کاهش مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ و دو رقمی شدن آمار آن در کشور درباره ویروس جهش یافته کرونا گفت: قرار بود اولین مواردی را که از هرنوعی از ویروس موتاسیون یافته مشاهده کردیم، به اطلاع مردم برسانیم.
متأسفانه اولین مورد کووید ۱۹ موتاسیون یافته انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود و بعد‌از مدت‌ها رصد، پیدا کردیم. وی در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری بود و پس‌از بررسی‌های مکرر، تست کووید۱۹ وی از نوع موتاسیون یافته تأیید شد.

وزیر بهداشت گفت: حال این فرد در حال حاضر خوب است و خوشبختانه از آنجایی که از روز اول بسیار هوشیار و آگاه بودند، با اینکه با pcr منفی وارد کشور شده بودند، بین همراهان و خانواده‌شان کاملاً خود را ایزوله کرده و هیچ ایاب و ذهاب به‌هیچ جای مشکوک نداشتند، تمام اطرافیان این فرد ارزیابی شدند و خوشبختانه رد و نشانی از این ویروس را در نزدیکان و خانواده‌شان پیدا نکردیم.

نمکی درباره مورد جهش یافته ویروس در غرب کشور، گفت: این خبر کلاً تأیید نشد و این همکار ما بار‌ها تست شد و بیش از ۲۴۰ نفر هم که با این همکار ما در تماس بودند، چک شدند و خوشبختانه در هیچ یک از آن‌ها ردی از کرونای جهش یافته انگلیسی پیدا نشد.

نمکی تأکید کرد: تنها مورد ردیابی شده از ابتلا به کووید۱۹ انگلیسی همان فرد بستری در بیمارستان خصوصی است که حال ایشان هم کاملاً خوب است. مردم بدانند این گزارش به معنای وحشت جدید نیست بلکه به معنای رعایت بیشتر پروتکل‌ها و مراقبت‌ها است و اگر مورد دیگری هم باشد به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مهار این ویروس هم، مانند ویروس قبلی هیچ راهی جز فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌هایی که بار‌ها اعلام شده است، ندارد، گفت: اگر کوچک‌ترین بی‌توجهی به ویروس جهش یافته‌ای که اروپا را به زانو درآورده و گرفتاری‌های زیادی را برای انگلیس به‌وجود آورده و تمام نظام بهداشت و درمانی آن کشور را به هم ریخته است، صورت گیرد، تمام ساختار ما نیز برهم خواهد ریخت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سنندج درباره شناسایی ویروس جهش یافته انگلیسی در استان کردستان که در برخی رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده بود گفت: از ردیابی ویروس جهش یافته انگلیسی توسط بیماری که در یک بیمارستان خصوصی بستری شده و وزیر بهداشت اعلام کرده است خبر ندارم، اما آنچه که در مورد کردستان ایران مطرح بود مربوط به پزشکی است که به تازگی از انگلیس برگشته است و چند روز بعد از برگشت با علائم کرونا در بیمارستان دولتی توحید سنندج بستری شد با این حال تست پی‌سی‌آر وی بار‌ها منفی شد بنابراین تأیید ورود ویروس جهش یافته انگلیس مربوط به بیمار بستری ما در بیمارستان توحید سنندج نیست.

دکتر فرزین رضاعی ضمن رد خبر تأیید ویروس جهش یافته انگلیسی در کردستان در ادامه افزود: دانشگاه علوم پزشکی کردستان ۲۴۰ نفر از اطرافیان این پزشک را بررسی کرده است و از تمام کسانی که در چند روز گذشته با آن پزشک تماس داشته‌اند تست گرفته که جواب تست همه این موارد منفی شده است.

دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست نیز درباره تفاوت‌های ویروس جهش یافته انگلیسی با واریانت قبلی ویروس کرونا گفت: این بیماری علامت متفاوتی با ویروس قبلی ندارد ویروس جهش یافته همان ویروس قبلی است و به‌لحاظ شدت ابتلا تفاوت معنا‌داری نیز در آن دیده نمی‌شود تنها سرعت انتشار این واریانت ویروس نگران کننده است بنابراین اولین کاری که به لحاظ کنترل اپیدمی باید انجام گیرد تشکیل گروه‌های پاسخ سریع است تا مراقبت فعال انجام گیرد به این معنا که باید تردد‌ها کنترل شود و اگر لازم باشد ارتباط سلبی در آن منطقه صورت بگیرد.

دومین نکته این است با توجه به اینکه در چنین شرایطی احتمال ابتلا بالا می‌رود تمهیدات مراقبتی توسط مردم باید تشدید شود یعنی اگر در منطقه‌ای چنین موردی گزارش شود احتمال اینکه در تعاملات اجتماعی، مراکز خرید و سفر شانس ابتلا بالاتر رود بسیار زیاد است و باید با احتیاط و دقت رفتار کرد.

وی در ادامه به مردم توصیه کرد: از افرادی که به تازگی از بریتانیا برگشته‌اند مواجهه مستقیم و غیر مستقیم نداشته باشند و به محض مشاهده چنین افرادی مورد را به مسئولان بهداشتی مرتبط در محل زندگی‌شان اطلاع دهند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ما معیار‌های اولیه کنترل اپیدمی را به همه استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم افزود: یکی از خطرات بالقوه که اقدامات فعلی و کنترلی ما را تهدید می‌کند این است که کانون آلودگی در جغرافیای زمانی محدودی حالت طغیان پیدا می‌کند و همین کانون‌های آلودگی زحمات انجام شده برای کاهش آمار را به هدر می‌دهند.
بنابراین لازم است به این اتفاقات محلی رخ داده حساس باشیم. برای همین ما به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده‌ایم به محض اینکه موردی از طغیان در جایی دیده شود تیم‌های واکنش سریع عوامل مؤثر طغیان و اقدامات لازم را ارزیابی و تحلیل کنند.

وی در پایان تأکید کرد: مهم‌ترین اقدام دراین زمینه به رفتار مردم برمی گردد. مردم در رفتار‌های محافظتی‌شان شدت عمل خرج دهند، احتیاط بیشتری کنند و تعاملات‌شان را کمتر کنند. آنچه به نقش مدیریت اپیدمی از سوی سیاست‌گذاران برمی گردد باید بسیار هوشیارانه هر گونه تحرکات و تغییرات اپیدمی را کنترل کنند.
در پی انتشار فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی استان کردستان که حکایت از ورود کرونای انگلیسی به کردستان داشت یک عضو مجمع نمایندگان استان کردستان گفت: وزارت بهداشت ایران ابتلای یک پزشک به کرونای جهش یافته انگلیسی را تأیید کرده است. ایشان در بیمارستان تحت درمان، مراقبت و در شرایط قرنطینه کامل به سر می‌برد. شهروندان نگران نباشند.

پرویز اوسطی در گفتگو با ایسنا در مورد وضعیت یک پزشک مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی گفت: نگرانی ما این بود که این فرد شناسایی و قرنطینه نشود که به امید خدا نگرانی ما رفع شد. بنده از دور اتاق ایشان را رصد کردم. شهروندان مطمئن باشند که ایشان طبق پروتکل‌های بهداشتی در اتاق مخصوص خود و در شرایط قرنطینه تحت درمان و مراقبت است.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید