معرفی فیلم‌هایی درباره‌ی اختلالات روحی و روانی

معرفی فیلم‌هایی درباره‌ی اختلالات روحی و روانی

فیلم دیدن همیشه راهی بوده برای غرق کردن خود در لذت‌ها، فانتزی‌ها، رویا‌ها و مسیر‌های پرپیچ و خم زندگی شخصیت‌هایی که با آن‌ها احساس قرابتی خاص می‌کنیم و گاهی همان افراد برایمان نقش منجی را بازی می‌کنند و از زندگیشان می‌آموزیم. زندگی شاید همین لحظه و آن است، گاه طوفانی و گاه آرام است.

کد خبر : ۸۹۱۹۷
بازدید : ۲۹۳۵
برای درمان افسردگی فیلم ببینیم
فرادید| گاهی در زندگیمان به دلیل موضوعات مختلف دچار ناراحتی شده و احساس می‌کنیم به پایان راه رسیده‌ایم و شاید حتی قصد پایان دادن به زندگی خود را داشته باشیم. اما در همین لحظه کور سوی امیدی ما را به زندگی بازمی‌گرداند و به افکار دلسردکننده و ناامیدانه خود می‌خندیم. فیلم دیدن همیشه راهی بوده برای غرق کردن خود در لذت‌ها، فانتزی‌ها، رویا‌ها و مسیر‌های پرپیچ و خم زندگی شخصیت‌هایی که با آن‌ها احساس قرابتی خاص می‌کنیم و گاهی همان افراد برایمان نقش منجی را بازی می‌کنند و از زندگیشان می‌آموزیم. زندگی شاید همین لحظه و آن است، گاه طوفانی و گاه آرام است.

به گزارش فرادید، در این مطلب با ما همراه باشید و فیلم‌هایی را بشناسید که درباره‌ی اختلالات روحی و روانی هستند و مناسب برای درمان افسردگی.


جاده انقلابی
Revolutionary Road (۲۰۰۸)
جاده انقلابی به کارگردانی متخصص در نشان دادن درام‌های زن و شوهری «سام مندس/Sam Mendes» محصول مشترک آمریکا و بریتانیا در سال ۲۰۰۸ است. نقش‌آفرینان این فیلم ستاره‌های مشهور هالیوود «لئوناردو دی‌کاپریو/Leonardo DiCaprio»، «کیت وینسلت/Kate Winslet» و «مایکل شانون/Mykel Shannon» است. همگی آن‌ها نامزد جوایز از فستیوال‌های معتبر، چون اسکار و گلدن‌گلوب بوده و تنها کیت برای بازی زیبایش برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین هنرپیشه زن فیلم درام در سال ۲۰۰۹ شد. فیلمنامه جاده انقلابی از رمانی به همین نام اثر ریچارد ییتس (منتشر شده در ۱۹۶۱) اقتباس شده است.
داستان فیلم: «اگه آدم به شانسش نچسبه، مدام باید فکر کنه که چطوری آدم درجه ۲ شده» دیالوگی‌است که مدام در ذهن زوج جوان فیلم می‌چرخد. ویلر‌ها احساس می‌کنند به آرمان‌ها و آرزوهایشان دست پیدا نکرده‌اند و در دام روزمرگی به افسردگی مبتلا شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند از مشکلات خود فرار کنند. باور دارند که بالاخره یک روز به هر ترتیبی که هست خود را در جایی قرار خواهند داد که استعدادشان به رسمیت شناخته و دیده خواهد شد؛ و با تصمیمی یک‌شبه قصد ترک جایی که در آن زندگی می‌کنند را می‌گیرند، اما با نارضایتی همسایه‌ها و دوستانشان مواجهه می‌شوند. اما اصرار بر این تصمیم و تلاش برای تغییر زندگی‌شان آن‌ها را با عواقبی تلخ روبرو می‌کند.


بخش‌گویی، نیویورک
Synecdoche ,New York (۲۰۰۸)
خش‌گویی، نیویورک فیلمی مستقل و کمدی-درام به نویسندگی و کارگرانی «چارلی کافمن» محصول سال ۲۰۰۸ ایالات متحدهٔ آمریکا است. این فیلم اولین کارگردانی چارلی کافمن است و بازیگران‌ش «فیلیپ سیمور هافمن»، «سامانتا مورتون» و «میشل ویلیامز» هستند. فیلم نمایش صادقانه افسردگی و بحران‌های هویت است. روایتی نامتعارف که به مقولهٔ کشف وجودیت و معنای زندگی می‌پردازد. چارلی کافمن برای این فیلم نامزد جایزهٔ نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸ و همچنین نامزد جایزهٔ جامعهٔ منتقدان سال ۲۰۰۸ برای بهتری فیلمنامهٔ ارجینال شد.
داستان فیلم: کیدن یک کارگردان تئاتر است که برای اجرای نمایشنامه جدیدش با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات وقتی حاد می‌شوند که پای همسر سابق کیدن که یک نقاش مشهور است و دختر‌شان به داستان باز می‌شود. کیدن در روابط خود با اطرافیان به مشکل برمی‌خورد و باید راه‌حلی برای فرار از انزوایش پیدا کند.


دفترچه امیدبخش
Silver Linings PlayBook (۲۰۱۲)
دفترچهٔ امیدبخش یک کمدی رمانتیک دلنشین است که درباره‌ی قدرت عشق و تأثیر آن در قلب و روح و اخلاقیات آدم‌ها حرف می‌زند. کارگردان و نویسنده‌ی این عاشقانه‌ٔ آمریکایی «دیوید او. راسل» است؛ و فیلمنامهٔ آن از رمانی با همین نام از «متیو کوئیک» می‌باشد. بازیگران منحصربفرد فیلم «بردلی کوپر»، «جنیفر لارنس» و «رابرت دنیرو» هستند که لارنس توانست جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر زن در فیلم‌های کمدی را از آن خود کند.
داستان فیلم: بعد از اینکه انیستیتوی روانی با مشکلات مالی مواجه شد و محدودیت‌هایی در پذیرش بیماران داشت؛ معلم سابق؛ پت سولیتانو پیش والدین اش بر می‌گردد و تلاش می‌کند روابط اش را با همسر سابق اش بهبود ببخشد. اما خانواده‌ی او سعی می‌کنند نیکی را از دید او پنهان کنند. تا اینکه او با تیفانی؛ یک دختر عجیب که او هم مشکلات خاص خودش را دارد آشنا می‌شود اوضاع پیچیده‌تر می‌شود؛ و خواهر زنِ نیمه مجنونِ دوستش، مسیر زندگیِ او را تغییر می‌دهد. تماشای این دو شخصیت که خودشان را برای آن‌چه هستند قبول کرده‌اند و توانسته‌اند از پس مشکلاتشان بربیایند، باعث می‌شود دلتان بخواهد از تخت بیرون بیایید و از نو فعالیت کنید.


چه زندگی شگفت‌انگیزی
It's a wonderful life (۱۹۴۶)
فیلم رمانتیک، فانتزی «چه زندگی شگفت‌انگیزی» در ستایش ایمان به زندگی و داشتن امید است. «فرانک کاپرا» کارگردان فیلم آرمان شهر رویایی انسان‌ها را با این فیلم می‌سازد. شهری که در آن مهربانی و عشق، جایش را به پول می‌دهد و هرکس زندگی‌اش را فارغ از دیگری نمی‌داند. چه زندگی شگفت انگیزی محصول سال ۱۹۴۶ ایالات متحدهٔ آمریکا و نقش‌آفرینی «جیمز استوارت»، «دانا رید» و «ویلیام ادموندز» است. این فیلم توسط بنیاد فیلم آمریکا (بفا) به‌عنوان تأثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده‌است.
داستان فیلم: حول زندگی جورج بیلی است که به دلیل ناکامی‌های متعدد در زندگی، از لحاظ روحی و روانی حال خوشی ندارد و شب سال نو تصمیم می‌گیرد خودکشی کند. کل شهر برای او دعا می‌کنند و، اما در همین حین فرشتۀ نگهبانش سر می‌رسد تا یک‌بار دیگر ارزش زندگی را به او نشان دهد؛ و بیلی این فرصت را پیدا کند که زندگی‌اش را بدون حضور خودش و اتفاقاتی که در نبودش برای اطرافیانش روی می‌دهد ببیند و جورج بیلی یک‌بار دیگر به ارزش وجودش پی می‌برد. برخی معتقدند طرح اولیهٔ فیلم با اقتباس از داستان کوتاهی از «فیلیپ ون دورن استرن» با نام «بزرگترین هدیه» نوشته شده‌است.



مزایای گوشه‌گیر بودن
The Perks of being a wallflower (۲۰۱۲)
مزایای گوشه‌گیر بودن فیلم واقع گرایانه به کارگردانی و نویسندگی «استیون شباسکی» راه دراز و سختی برای شاد شدن شخصیت اصلی داستان طی می‌کند و به احساسات افراد گوشه گیر که از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند می‌پردازد. برخلاف نام فیلم اصراری بر افسردگی و گوشه گیری نمی‌کند. فیلم در ژانر بلوغ و درام محصول سال ۲۰۱۲ آمریکا براساس رمانی به همین نام نوشته خود شباسکی به رشته تحریر درآمده است. «اما واتسون»، «ازرا میلر»، «نینا دوبرو»، «پل راد»، «می ویتمن» و... از بازیگران فیلم هستند.
داستان فیلم: درباره نوجوانی عجیب و غریب به نام چارلی است که با پایان دوران راهنمایی پا به دبیرستان می‌گذارد. چارلی فردی منزوی است که از افسردگی رنج می‌برد؛ و برخلاف دیگر نوجوانان پر انرژی و خوش‌صحبت نیست و هیچ دوستی هم ندارد. اذیت و آزار همکلاسی‌ها نیز مزید بر علت می‌شود تا او هرچه بیشتر گوشه گیر باشد. در یک مهمانی چارلی با پاتریک و خواهر ناتنی‌اش سم آشنا می‌شود؛ و این اتفاق خوشایند باعث می‌شود چارلی از پیله خود بیرون بیاید و با گروهی از دانش آموزان آشنا شود… وقایع فیلم در سال ۱۹۹۲ رخ می‌دهد.


دختر از‌هم‌گسیخته
Girl, Interrupted (۱۹۹۹)
«جیمز منگولد» کارگردان درام فوق العاده دختر ازهم‌گسیخته در فیلمش به شخصیتی جامعه ستیز می‌پردازد که توانایی تشخیص تفاوت‌های بین خود خیالی و واقعی‌اش را ندارد. بیمار روانی که مهربانی در ذات وجودی‌اش هیچگاه از بین نرفته. ستاره‌های این فیلم آمریکایی «وینونا رایدر»، «آنجلینا جولی»، «بریتانی مورفی» و «جرد لتو» می‌باشند. بازی شگفت انگیز و عالی آنجلینا جولی در این فیلم اولین و تنها اسکارش را در رشته بهترین بازیگری نقش مکمل در سال ۲۰۰۰ را برای او به ارمغان آورد.
داستان فیلم: سوزانا، بعد از تمام کردن دوران دبیرستان در اواخر سال ۱۹۶۰ دچار افسردگی شدیدی می‌شود و به همین علت دست به خودکشی می‌زند؛ خودکشی نافرجام او باعث می‌شود والدینش او را به یک مؤسسه نگهداری از بیماران روانی بفرستند. سوزانا در آنجا با بیماران روانی دیگری آشنا می‌شود که به همراه یکی از آن‌ها تصمیم به فرار از موسسه می‌گیرند...
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید