نمایشگاه کتاب، مجازی برگزار می‌شود؟

نمایشگاه کتاب، مجازی برگزار می‌شود؟

کتاب‌های داخلی با تخفیف ۲۰ درصد و کتاب‌های خارجی با تخفیف ۵۰ درصد عرضه می‌شود. همچنین ارسال کتاب برای بازدیدکنندگان در اقصی نقاط کشور رایگان است و تمام فرآیند خرید در یک سایت انجام می‌شود.

کد خبر : ۸۹۲۱۲
بازدید : ۴۲۳۳
نمایشگاه کتاب، مجازی می‌شود؟
نمایشگاه کتاب سال آینده قرار بود در مردادماه به‌صورت فیزیکی برگزار شود، اما به جهت احتمال ایجاد موج مجدد شیوع کرونا، از این تصمیم صرف‌نظر شد. به همین دلیل سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد

بهمن‌ماه سال گذشته به‌تدریج زمزمه‌هایی درباره شیوع کرونا در کشور آغاز شد و روند رو به گسترش آن نشان داد که با بحرانی عمومی مواجه هستیم. بحران فقط مختص به ایران نبود و بسیاری از کشور‌های جهان را تحت تأثیر قرار داد.
پیرو این تأثیرات، بسیاری از نمایشگاه‌های کتاب جهان از جمله نمایشگاه کتاب فرانکفورت، پکن، نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، نمایشگاه کتاب بلگراد و بسیاری دیگر از همایش‌های اینچنین لغو شدند. نمایشگاه کتاب تهران هم از این قاعده مستنثنی نبود و بعد از سی‌ودو دوره برگزاری، به تعطیلی نشست.
همان زمان البته صحبت‌هایی درباره راه‌اندازی نمایشگاه کتاب مجازی به گوش می‌رسید، اما می‌شد حدس زد که هیچ‌کدام به نتیجه نخواهد رسید. به هر حال دست‌اندرکاران و ناشران همه می‌دانستند که زیرساخت‌های امکانات فضای مجازی در کشور در فرصتی کوتاه اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد.
حالا، اما با گذشت چندین ماه، به نظر می‌رسد پذیرفته‌ایم که چاره‌ای غیر از برگزاری نمایشگاه مجازی نیست. مهم‌ترین دلیل آن هم این است که هیچ‌کس از وضعیت تداوم ویروس کرونا خبر ندارد؛ چنانچه ایوب دهقان‌کار، رئیس اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم به این نکته اشاره کرده و گفته است:
«اطلاعی از زمان ریشه‌کن شدن کرونا در دسترس نیست… البته طی جلسات مختلف با سخنگوی سابق ستاد ملی مبارزه با کرونا، بنا بود تا سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مردادماه به صورت فیزیکی برگزار شود، اما به دلیل موج دوم و سوم کرونا در کشور و برای حفظ سلامتی مردم، امکان برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی فراهم نشد که به نظر من تصمیم درستی بود.»

در واقع بررسی جوانب امر نشان می‌داد که هرگونه همایش‌های اینچنین ممکن است به جهت شیوع ویروس، به فاجعه‌ای گسترده تبدیل شود؛ بنابراین به دستور وزیر فرهنگ‌وارشاد، سازوکار‌های راه‌اندازی نمایشگاه مجازی کتاب بررسی شدند و در نهایت سال آینده با سی‌وسومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مواجه خواهیم بود.
در هر حال خسارت‌هایی که چرخه صنعت نشر در ایام تعطیلی و قرنطینه و منع تردد دیده است، بسیار گسترده بود، تا جایی که بعضی ناشران از کاهش فروش ۹۰ درصدی کتاب خبر داده‌اند. به همین دلیل شاید برگزاری نمایشگاه مجازی با وجود اینکه همه می‌دانیم چه مشکلاتی خواهد داشت، منطقی‌تر باشد.
البته چنانچه مدعای ریاست نمایشگاه، عملی شود و صرفا وعده باقی نماند، نمایشگاه مجازی، فرصت‌هایی خواهد داشت که او در صحبت‌های روز پنجشنبه خود در نشستی عنوان کرده است. نشست هماهنگی رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با مدیران کل و معاونان در واقع با چنین وعده‌هایی همراه بوده است: «تمام کتاب‌هایی که در نمایشگاه مجازی کتاب به نمایش درمی‌آیند با احتساب قیمت پشت جلد ۲۰ درصد تخفیف دارند.
کتاب‌های داخلی با تخفیف ۲۰ درصد و کتاب‌های خارجی با تخفیف ۵۰ درصد عرضه می‌شود. همچنین ارسال کتاب برای بازدیدکنندگان در اقصی نقاط کشور رایگان است و تمام فرآیند خرید در یک سایت انجام می‌شود. بازدید از نمایشگاه هم در ۲۴ ساعت شبانه‌روز امکان‌پذیر است که یکی از مزیت‌های این نمایشگاه به شمار می‌رود.»

نکته جالب اینجاست که تا به حال ۱۵۰۰ ناشر برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند. همچنان البته باید دید که شیوه ارسال کتاب‌های خریداری شده از سوی مخاطبان چگونه خواهد بود و با چه گرفتاری‌های احتمالی مواجه خواهد شد. هرچند مدیرعامل خانه کتاب نسبت به این جریان خوش‌بین بوده و گفته است:
«ناشر اگر کتاب‌ها را از طریق پست ارسال کند مشمول یارانه می‌شود که از ۲۵ تا ۷۵ درصد است. از طرفی ناشر می‌تواند کتاب را با مسئولیت به دست مخاطب ارسال کند منتها تسویه حساب با ناشر زمانی صورت می‌گیرد که مطمئن شویم کتاب‌های خریداری‌شده به دست مردم رسیده است.
همچنین ارسال کتاب از طریق پست برای خرید زیر ۵۰ هزار تومان بسته به قیمت فاکتور برای ناشر رایگان است. ناشر و پست موظف هستند کتاب سالم و بدون عیب و نقص به دست مردم برسانند. اگر کتاب مخدوشی به دست مخاطب برسد و مشخص شود که این خطا از سوی ناشر بوده مخاطب امکان مرجوع کردن را دارد و ناشر موظف به تعویض کتاب است.»

آنچه فعلا روی کاغذ به سمع و نظر مردم می‌رسد، خبر از رویدادی جالب می‌دهد، اما به نظر می‌رسد تمام این فرایند، چالش‌هایی سنگین پیش روی دست‌اندرکاران، ناشران، مخاطبان و بویژه شرکت ملی پست ایران پیش خواهد آورد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید