کرونای انگلیسی جوان‌تر‌ها را بیشتر بیمار می‌کند؟

کرونای انگلیسی جوان‌تر‌ها را بیشتر بیمار می‌کند؟

در حال حاضر گروهی از محققان و متخصصان بیماری‌های ویروسی معتقدند که گونه جهش یافته انگلیسی کرونا، بیماری زایی بیشتر در گروه سنی جوان دارد. «نیل فرگوسن» استاد کالج لندن و متخصص بیماری‌های عفونی و عضو گروه دولتی «تهدید‌های ویروس تنفسی جدید و نوظهور» در این باره می‌گوید که نشانه‌هایی وجود دارد که گونه جدید تمایل بیشتری به ابتلای کودکان دارد.»

کد خبر : ۸۹۲۴۵
بازدید : ۵۳۵۱
کرونای انگلیسی

فرادید | نسخه اولیه ویروس کرونا که رده سنی کهنسال را به شدت درگیر می‌کرد، حالا برخی از محققان و اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند که گونه جهش یافته انگلیسی کووید ۱۹ گروه سنی جوان را بیشتر مبتلا می‌کند. البته برخی از پژوهشگران هم در مقابل می‌گویند که تحقیقات در این زمینه در حال انجام است و در حال حاضر به شکل واضح مشخص نیست که آیا گونه انگلیسی کرونا جوان‌تر را بیشتر مبتلا می‌کند یا خیر.

به گزارش فرادید؛ اما سعید نمکی، وزیر بهداشت تایید می‌کند که گونه انگلیسی کرونا در میان جوان‌تر بیشتر شایع است. او می‌گوید که این ویروس، جوان تر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند و از یک جهت حُسن است که شاید مرگ و میر کمتری داشته باشد، اما با مرگ و میر وحشتناکی که در اروپا و انگلیس می‌بینیم، نمی‌توانیم به این مورد هم خیلی اطمینان داشته باشیم.


وزارت بهداشت، روز ۱۷ دی ماه تایید کرد که نخستین مبتلای آلوده به ویروس کرونای انگلیسی در ایران شناسایی و در یک بیمارستان خصوصی تحت نظارت، درمان و بررسی قرار گفته است.

این نهاد بهداشتی- درمانی، هنوز مشخص نکرده که فرد مبتلا، چند سال سن دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این فرد آلوده به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی، هفته‌های گذشته از بریتانیا به ایران آمده بود. اما وزارت بهداشت به مردم اطمینان خاطر داده و گفته است که اگر مورد دیگری شناسایی شد، وزارت بهداشت به سرعت به مردم و سازمان‌های تخصصی بین المللی اعلام کند.

البته رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت پیش بینی کرده که کرونا انگلیسی در بهمن ماه در ایران شیوع بیشتری داشته باشد. از این رو تاکید کرده که مردم بیشتر از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

از طرفی نگرانی از شیوع گسترده کرونای انگلیسی، این نگرانی را گسترش داده است که گونه جهش یافته در کنار نسخه اولیه می‌تواند تمامی گروه‌های سن به خصوص جوانان را مبتلا کند.

تاثیر کرونای انگلیسی روی جوان
کرونای انگلیسی جوان تر‌ها را بیشتر تهدید می‌کند؟

در حال حاضر گروهی از محققان و متخصصان بیماری‌های ویروسی معتقدند که گونه جهش یافته انگلیسی کرونا، بیماری زایی بیشتر در گروه سنی جوان دارد. «نیل فرگوسن» استاد کالج لندن و متخصص بیماری‌های عفونی و عضو گروه دولتی «تهدید‌های ویروس تنفسی جدید و نوظهور» در این باره می‌گوید که نشانه‌هایی وجود دارد که گونه جدید تمایل بیشتری به ابتلای کودکان دارد.»

او گفته که «طبق تحقیقاتی که ما در ۵ الی ۶ هفته به طور مداوم انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که افراد زیر ۱۵ سال هم به این ویروس مبتلا شده اند و دو مورد از آن‌ها را یافتیم. البته اعلام کردند که هنوز اطلاعات بیشتری از این قبیل مورد نیاز است.»

گروه دولتی «تهدید‌های ویروس تنفسی جدید و نوظهور» هم اعلام کرده است که احتمال مبتلا شدن افراد زیر ۱۵ سال در مقایسه با ویروس قدیمی بیشتر است.

به گفته آن ها، این رفتار ویروس کرونا که کودکان را کمتر مبتلا می‌کرد یک رفتار استثنایی بود، چرا که بیماری‌های تنفسی ویروسی معمولاً کودکان را بیشتر مبتلا می‌کنند. اما اکنون به نظر می‌رسد ویروس جدید کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان مبتلا می‌کند.

از سوی دیگر نتایج تحقیقات اولیه در باره این گونه جهش یافته ویروس کرونا در انگلستان حکایت از سرایت بالای آن در بین جوانان کم‌تر از بیست سال دارد؛ امری که مسئولان بریتانیایی را در باره بازگشایی و یا عدم بازگشایی مدارس دچار تردید کرده است.
علائم کرونای انگلیسی

تایید و تردید محققان ایرانی

گونه انگلیسی کرونا چند هفته‌ای است که در جهان منتشر شده و هنوز مشخص نیست که این نسخه چه رفتاری از خود نشان می‌دهد. در این میان گروهی از محققان ایرانی و خارجی می‌گویند که تا انتشار مطالعات نباید در باره رفتار این ویروس جهش یافته در میان گروهی سنی پیش بینی صورت بگیرد.

علیرضا ناجی، استاد تمام ویروس شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این باره می‌گوید: «اظهارنظر‌های فعلی در خصوص افزایش شدت بیماری‌زایی، کاهش طیف سنی مبتلایان و یا ناکارآمد بودن واکسن در مقابله با سویه جدید ویروس تنها بر اساس مشاهدات است و هنوز چیزی به صورت قطعی تایید نشده است.»

از نظر او تنها چیزی که در حال حاضر در رابطه با ویرس جهش یافته بریتانیا می‌توان به صورت قطعی مطرح کرد این است که سرعت انتقال این ویروس نسبت به سویه‌های قبلی تا حدود ۷۰ درصد افزایش یافته یعنی حدودا ۲ برابر شده است.

دکتر علیرضا ناجی در رابطه با اظهاراتی مبنی بر تغییر طیف سنی مبتلایان و افزایش میزان ابتلا در کودکان و افراد زیر ۲۰ سال، می‌گوید: «این اظهارات نیز تنها بر اساس مشاهدات شخصی پزشکان بریتانیا و آفریقای جنوبی مطرح شده و هنوز در قالب تحقیقات و آزمایشات قطعی ثابت نشده است.»

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی ایران همچنین گفته «حتی برخی معتقدند افزایش آمار ابتلا در کودکان ممکن است به دلیل دورکاری بیشتر بزرگسالان و حضور بیشتر کودکان در مدارس باشد؛ بنابراین برای اظهارنظر قطعی در خصوص افزایش بیماری زایی در سنین پایین‌تر باید منتظر انتشار نتایج مطالعات مربوط به دوره بیماری و درمان‌های مرتبط با واریانت جدید باشیم.»

در طرف مقابل، اما برخی از محققان هم معتقدند که نسخه جهش یافته انگلیسی بیماری زایی بالایی در میان جوان‌تر‌ها دارد.
محمد طاهری متخصص میکروب شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان دراین باره می گوید: «مطالعات اولیه نشان می دهد این ویروس در افراد زیر ۲۰ سال به ویژه کودکان بیشتر بروز پیدا می کند، با این توصیف که از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون دو میلیون کودک به کووید ۱۹ مبتلا شدند که نیمی از این موارد در یک ماه گذشته و به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده که نشان می دهد این نوع از ویروس تمایل بیشتری برای آلوده کردن کودکان و نوجوانان دارد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید