فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات

فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات

در دنیای سینما بسیاری از شرکت‌های فیلم سازی توجه خاصی به ساخت فیلم‌هایی با موضوع ربات‌ها و هوش مصنوعی نشان می‌دهند. شاید در نگاه اول این فیلم‌ها، فیلم‌هایی گیشه‌ای، سرگرم کننده و حتی غیرقابل باور بنظر برسند، اما همه‌ی آن‌ها نسبت به یک حقیقت تلخ در آینده‌ی بشر هشدار می‌دهند؛ حواسمان باشد که افسار تکنولوژی از دستمان خارج نشود

کد خبر : ۸۹۳۳۸
بازدید : ۱۰۲۱۲
وقتی هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه انسان قیام می‌کنند (معرفی فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات)
فرادید| حتما شما تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که آینده‌ی تکنولوژی و دستاورد‌های بشر چه خواهد بود و شاید این هراس به دلتان افتاده است که نکند هوش مصنوعی و ربات‌ها آنقدر پیشرفته شوند که از کنترل انسان خارج گردند و بلای جان خودمان شوند. اگر مطالعات اندکی در زمینه هوش مصنوعی انجام بدهید، شوربختانه متوجه خواهید شد که این آینده برای انسان‌ها غیرمحتمل نیست.

به گزارش فرادید؛ در دنیای سینما بسیاری از شرکت‌های فیلم سازی توجه خاصی به ساخت فیلم‌هایی با موضوع ربات‌ها و هوش مصنوعی نشان می‌دهند. شاید در نگاه اول این فیلم‌ها، فیلم‌هایی گیشه‌ای، سرگرم کننده و حتی غیرقابل باور بنظر برسند، اما همه‌ی آن‌ها نسبت به یک حقیقت تلخ در آینده‌ی بشر هشدار می‌دهند؛ حواسمان باشد که افسار تکنولوژی از دستمان خارج نشود.

در این مطلب شما را با تعدادی از بهترین فیلم‌های تاریخ با موضوع ربات‌ها و هوش مصنوعی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

Her / او
وقتی هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه انسان قیام می‌کنند (معرفی فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات)

او (به انگلیسی: Her) فیلمی در ژانر کمدی-درام رمانتیک علمی-تخیلی است که اسپایک جونز نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته‌است. در این فیلم ستارگانی، چون واکین فینیکس، امی آدامز، رونی مارا، اولیویا وایلد و اسکارلت جوهانسون (صداپیشه سامانتا) حضور دارند. داستان فیلم در سال‌های مابین ۲۰۱۷ تا ۲۰۷۷ اتفاق می‌افتد. محوریت داستان در مورد مردی است که با یک سیستم‌عامل هوشمند رایانه‌ای که دارای صدا و شخصیت یک زن است رابطه عاطفی برقرار می‌کند. این اولین فیلمنامهایست که جونز به تنهایی نوشته‌است. او نخست در سال ۲۰۱۳ در فستیوال فیلم نیویورک به نمایش درآمد و پس از آن در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ به صورت عمومی در ایالات متحده اکران شد.

داستان فیلم: داستان فیلم در آینده‌ای نزدیک اتفاق افتاده و در مورد نویسنده‌ای تنها به نام تئودور است. تئودور برای رهایی از تنهایی تصمیم میگیرد تا سیستم عامل جدیدی که برای پاسخگویی به نیاز‌های انسان طراحی شده است را خریداری کند. اما او به سرعت به این هوش مصنوعی وابسته شده و با او رابطه احساسی برقرار می‌کند.


Terminator / نابودگر
وقتی هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه انسان قیام می‌کنند (معرفی فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات)

نابودگر (Terminator) یک فرنچایز چندرسانه‌ای شامل چند فیلم اکشن علمی-تخیلی خلق‌شده توسط جیمز کامرون و گیل آن هارد است که اولین فیلم آن در ۱۹۸۴ و فیلم ششم آن در ۲۰۱۹ اکران شد. این فرنچایز همچنین شامل چند رمان، مجله مصور، بازی ویدئویی، سریال تلویزیونی، دو مجموعه اینترنتی، و یک فیلم کوتاه نیز می‌شود.

فیلم «ترمیناتور» یک فیلم علمی تخیلی و اکشن محصول سال ۱۹۸۴ آمریکا است، به کارگردانی جیمز کامرون و با بازی آرنولد شوارتزنگر، مایکل بین و لیندا همیلتون که اولین فیلم از مجموعه نابودگر می‌باشد.
این فیلم نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را از راتن تومیتوز کسب کرده است.
آرنولد شوارتزنگر برای بازی در این فیلم رتبه ۲۲ شرور‌ها را از ۱۰۰ سال، ۱۰۰ قهرمان و شرور به انتخاب بفا گرفت.

۹ سال پس از ساخت این فیلم، جیمز کامرون دنباله‌ی آن را با عنوان نابودگر ۲: روز داوری ساخت.

داستان فیلم: فیلم در صحنه‌های اولیه مخاطب را به سال ۲۰۲۹ می‌برد؛ دورانی که در بحبوحه جنگ هسته‌ای، ماشین‌ها و روبات‌ها عملاً کنترل زمین را به دست گرفته‌اند و مشغول نابود کردن آخرین انسان‌های باقی‌مانده هستند. نابودگر (آرنولد شوارتزنگر) که یک سایبورگ یا ربات انسان‌نما است، به سال ۱۹۸۴ فرستاده می‌شود تا زنی جوان به نام سارا کانر (لیندا همیلتون) را که مادر جان کانر ناجی بشریت در جدال با روبات‌ها خواهد بود بکشد. به دنبال او نیرو‌های انسان‌ها نیز یک جنگجوی جوان را به اسم کایل ریس می‌فرستند تا از سارا کانر در مقابل نابودگر دفاع کند.


I Robot / من، ربات
وقتی هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه انسان قیام می‌کنند (معرفی فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات)

من، ربات (I, Robot) فیلمی علمی-تخیلی محصول سال ۲۰۰۴ به کارگردانی الکس پرویاس است. در این فیلم ویل اسمیت، بریجیت مویناهان، جیمز کرامول، بروس گرین وود، شایا لابوف بازی کردند. این فیلم براساس رمانی از ایزاک آسیموف به همین نام ساخته شده است. تم فیلم همچو فیلم زندگی مدرن چارلی چاپلین می‌باشد که این بار دل اسپنسر (با بازی Will Smith) به جای چاپلین اعتقادی به زندگی ماشینی ندارد و به آن مخالفت می‌ورزد. اما نکته این فیلم در این جاست که روبات ویژه ایی وجود دارد که خلقت او توسط طراحش با دیگر روبات‌ها کاملاً متفاوت است.

داستان فیلم: دل اسپونر (ویل اسمیت) یک افسر پلیس است در زمانه‌ای که کنترل همه‌ی وسایل در دست روبات‌ها است دل (ویل اسمیت) اعتقادی به استفاده از روبات‌ها ندارد تا اینکه روبات‌ها سر به شورش میگذارند و درستی حرف دل اسپونر ثابت میشود و او شروع به مبارزه با روباته‌ها می‌کند.


The Matrix / ماتریکس
وقتی هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه انسان قیام می‌کنند (معرفی فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات)

ماتریکس (The Matrix) عنوان یک فرانشیز چندرسانه‌ای علمی-تخیلی و اکشن است که توسط واچوفسکی‌ها ساخته شده‌است. این مجموعه در درجه اول از یک سه‌گانه فیلم تشکیل شده‌است؛ که نخست شامل ماتریکس (۱۹۹۹)، همراه با دو دنباله، ماتریکس: بارگذاری مجدد و انقلاب‌های ماتریکس هر دو محصول سال ۲۰۰۳ می‌باشد. در سال ۲۰۲۱ نیز ماتریکس ۴ به دنباله انقلاب‌های ماتریکس ساخته شده است. تمامی فیلم‌ها به نویسندگی و کارگردانی واچوفسکی‌ها (به جز ماتریکس ۴ که به کارگردانی یکی از واچوفسکی‌ها است)، و تهیه‌کنندگی جوئل سیلور هستند. این فرنچایز متعلق به برادران وارنر است، که کار توزیع فیلم‌ها را همراه با ویلیج رودشو پیکچرز انجام داده‌است.

مجموعه دارای ویژگی‌های سایبرپانک بوده و داستان سقوط فناورانه نسل بشر را بازگو می‌کند که در آن خلق هوش مصنوعی توسط انسان منجربه شکل‌گیری ماشین‌هایی خودآگاه و خودمختار می‌شود که بشر را در یک سیستم واقعیت مجازی تحت عنوان «ماتریکس» زندانی می‌کنند تا از حرارت و فعالیت‌های الکتریکی بدن انسان‌ها به عنوان منبع انرژی برای خود استفاده کنند. هر چند وقت یکبار برخی از این زندانی‌ها موفق به رهایی از سیستم شده و تهدیدی برای آن تلقی می‌شود، و توسط هوش مصنوعی در داخل و خارج تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

داستان فیلم: داستان فیلم حول محور شخصیت نئو با بازی کیانو ریوز، ترینیتی (کری-ان ماس) و مورفئوس (لارنس فیشبرن) است که سعی در آزاد نمودن بشریت از این سیستم هستند، در حالی که توسط مأمور‌های آن از جمله مأمور اسمیت (هوگو ویوینگ) تحت تعقیب می‌باشند. داستان مجموعه اشاره‌ای به منابع متعددی از ایده‌ها و تفکرات فلسفی، مذهبی و معنوی، در میان دیگر معضلات و دوراهی‌های انسان، انتخاب مقابل کنترل، آزمایش فکری مغز در خمره، موعودگرایی و مفاهیم وابستگی متقابل و عشق است.


Blade Runner / دونده بر لبه تیغ
وقتی هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه انسان قیام می‌کنند (معرفی فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات)

بلِید رانر (Blade Runner) فیلمی پادآرمان‌شهری، نئو نوآر و علمی-تخیلی محصول ۱۹۸۲ آمریکا به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی هریسون فورد و روتخر هاور است.

داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمان «آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟» نوشتهٔ فیلیپ کی. دیک است.

داستان فیلم: دکارد (هریسون فورد) از طرف نیرو‌های پلیس کلان-شهر لس آنجلس در سال ۲۰۱۹ مأموریت دارد که آدم مصنوعی‌ها (موسوم به رپلیکانت) را که حضورشان بر روی کره زمین ممنوع است، شناسایی و تعقیب و خطرشان را از جامعه زمینی رفع کند. تا اینکه چند رپلیکانت متواری، مخفیانه وارد لس آنجلس گردیده و سعی در نفوذ به داخل شرکت تایرل کورپوریشن می‌کنند. یعنی همان شرکتی که آن‌ها را به وجود آورده‌است.


Ex Machina / فرا ماشین
وقتی هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه انسان قیام می‌کنند (معرفی فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات)

اکس ماشینا یا فرا ماشین (Ex Machina) یک فیلم در ژانر علمی تخیلی و تریلر روان‌شناختی محصول سال ۲۰۱۵ بریتانیا، و به نویسندگی و کارگردانی الکس گارلند است که به عنوان اولین ساخته این کارگردان به‌شمار می‌رود. در این فیلم بازیگرانی همچون دامنل گلیسون، آلیسیا ویکاندر، سونویا میزونو، و اسکار آیزاک ایفای نقش می‌کنند. اکس ماکینا در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ در انگلستان و ۱۰ آوریل ۲۰۱۵ در آمریکا منتشر شد.

داستان فیلم: کالب اسمیث (با بازی دامنل گلیسون) برنامه نویس جوانی است که به تازگی در یک مسابقه برنده سفر یک هفته‌ای به منزل متخصص فرایند CEO به نام یعنی ناتان شده است. کلب که به شدت از این اتفاق خوشحال است و این ملاقات را افتخاری برای خود و حرفه اش می‌داند، پس از رسیدن به ویلای ناتان متوجه می‌شود که برخلاف انتظارش، وی برای انجام آزمایشی به این ویلا آورده شده است. ناتان در این ویلا موفق به طراحی ربات زنی به نام آوا، شده است که از هوش مصنوعی فوق العاده‌ای برخوردار است و کلب نیز باید با ربات ساخته ناتان ارتباط برقرار کند، اما همه چیز بر طبق برنامه پیش نمی‌رود.


West World / دنیای غرب
وقتی هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه انسان قیام می‌کنند (معرفی فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات)

دنیای غرب یا وست‌ورلد (Westworld) مجموعهٔ تلویزیونی وسترن مهیج در سبک علمی-تخیلی است که توسط جاناتان نولان و لیزا جوی برای شبکهٔ اچ‌بی‌او ساخته شده‌است. این مجموعه براساس فیلمی با همین نام محصول ۱۹۷۳ است که نوشته و ساختهٔ مایکل کرایتون، رمان‌نویس آمریکایی است. نولان علاوه بر همراهی جی. جی. آبرامز، برایان بورک، جری وینتراب و لیزا جوی به عنوان مدیر تولید، کارگردان قسمت آزمایشی این کار هم بود. فصل نخست این مجموعهٔ تلویزیونی دارای ۱۰ قسمت است که نخستین قسمت آن در ۲ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی پخش شد. در نوامبر ۲۰۱۶، شبکهٔ اچ‌بی‌او قرارداد ساخت فصل دوم این مجموعهٔ تلویزیونی را تمدید کرد. نخستین قسمت این فصل در ۲۲ آپریل ۲۰۱۸ منتشر شد. دو فصل این سریال با استقبال زیاد هواداران در سراسر دنیا مواجه شد. فصل سوم از تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۰ به روی آنتن رفت.

نکته جالب درباره این سریال برای ما ایرانی‌ها آن است که پیمان معادی در قسمت اول سریال «وست ورلد» در نقش الیوت، یکی از اعضای هیأت‌مدیره DELOS، حضور کوتاهی داشت.

داستان فیلم: داستان این مجموعهٔ تلویزیونی در یک شهر بازی وسترن خیالی در غرب آمریکا اتفاق می‌افتد که ساکنان آن را انسان‌های مصنوعی (ربات‌های انسان‌نمای فوق طبیعی) که «میزبان» نام دارند، تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های واقعی که «تازه‌واردان» یا «مهمانان» نام دارند، با پرداخت مبالغی زیاد می‌توانند وارد محوطهٔ پارک وست‌ورلد شوند و هرکاری که مایل باشند را انجام دهند و قادر خواهند بود تا با میزبانان هرطور که می‌خواهند رفتار کنند، بدون آنکه ترسی از تلافی توسط میزبانان داشته‌باشند.


Upgrade / ارتقا
وقتی هوش مصنوعی و تکنولوژی علیه انسان قیام می‌کنند (معرفی فیلم و سریال‌هایی با موضوع انسان و ربات)

ارتقا (Upgrade‎) یک فیلم در ژانر اکشن_ترسناک به نویسندگی و کارگردانی لی ونل است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به لوگان مارشال-گرین و هریسون گیلبرتسون اشاره کرد.

داستان فیلم: فیلم ارتقا (Upgrade) در آینده‎ای نه چندان دور، گری تریس به لطف بخشندگی و سخاوت نابغه فنا وری و تراشه‎ای کامپیوتری، نه تنها قادر است بار دیگر راه برود بلکه یک ماشین کشتار غیرقابل‎توقف تبدیل می‎شود و فرصت آن را خواهد داشت تا انتقام بگیرد ...
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید