علت واقعی قطع برق در تهران و چند استان

علت واقعی قطع برق در تهران و چند استان

ساعت ۱۱ صبح روز گذشته، برق مناطق مختلف تهران و برخی استان‌های کشور خاموش شد. گزارش‌های مردمی نشان داد بسیاری از منازل استان تهران در مناطق یک تا ۱۱ و ۱۳ و ۱۴ با قطعی گسترده روبه‌رو شدند و به این ترتیب ۱۳ منطقه تهران صبح روز سه‌شنبه برق نداشتند.

کد خبر : ۸۹۴۰۵
بازدید : ۶۵۲۰
قطع برق در مناطق مختلف تهران
فرادید | روز گذشته بیشتر مناطق تهران و البته ۷ استان کشور با قطعی برقی که از پیش اعلام نشده بود مواجه شدند. قطعی برق مشترکان در صبح و عصر و بین ۲ تا ۴ ساعت ادامه داشت.

به گزارش فرادید، علت خاموشی ها، افزایش مصرف گاز خانگی و بروزمشکلاتی در سوخت رسانی به نیروگاه‌ها اعلام شد. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق خبرداد که به محض رسیدن سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها قطعی برق به زودی برطرف می‌شود و دیگر شاهد خاموشی نخواهیم بود.

ساعت ۱۱ صبح روز گذشته، برق مناطق مختلف تهران و برخی استان‌های کشور خاموش شد. گزارش‌های مردمی نشان داد بسیاری از منازل استان تهران در مناطق یک تا ۱۱ و ۱۳ و ۱۴ با قطعی گسترده روبه‌رو شدند و به این ترتیب ۱۳ منطقه تهران صبح روز سه‌شنبه برق نداشتند.
البته خاموشی‌های بدون برنامه‌ریزی فقط برای پایتخت نبود و به ۷ استان «گیلان»، «البرز»، «مشهد»، «مرکزی»، «سمنان»، «قم» و «اردبیل» نیز رسید. گزارش‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که قطعی‌های برق در این استان‌ها به‌خصوص استان‌های شمالی، مانند تهران از حول و حوش ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱ صبح آغاز شد.

علت واقعی قطعی برق چه بود؟

با توجه به اینکه روز ۲۳ دی ماه قطعی برق گسترده‌ای در مناطق مختلف کشور ایجاد شد کارشناسان و صاجب نظران در این حوزه راجع به علت خاموشی‌ها دو فرضیه درنظر گرفتند.

۱- اولین عامل قطعی برق می‌تواند آلودگی شدید در شهر‌های صنعتی باشد که عمدتا به خاطر مازوت سوزی نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها و صنایع است و در روز‌های اخیر مسئولین اعلام کردند برای کاهش آلاینده‌ها استفاده از مازوت را محدود کرده اند.

اثبات این دلیل زمانی قوت می‌گیرد که یک روز قبل از خاموشی‌ها رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد قطع ۲ ساعت برق مشترکان بهتر از این است که هوا با سوخت مازوت آلوده شود.

۲- دلیل دیگری که برای قطعی برق اعلام شد با توجه به انتشار اطلاعیه سازمان توانیر بود مبنی بر اینکه خاموشی‌ها در تهران و ۷ استان دیگر به دلیل افزایش مصرف سوخت و برق است و به گفته سخنگوی صنعت برق اگر مردم در مصرف گاز خانگی صرفه جویی نکنند در روز‌های آتی هم شاهد ادامه خاموشی‌ها خواهیم بود.
مازوت عامل آلودگی هوا
او از هموطنان خواست که در راستای کمک به حفظ پایداری شبکه برق و تامین گاز همه مناطق، با خاموش کردن لامپ‌های اضافی در منزل و محل کار، پوشیدن لباس گرم در منزل و کاهش یک درجه ای دمای هوای منزل و محل کار، در این اقدام به دست اندرکاران صنعت برق و گاز همکاری کنند. همچنین اطلاعات بیشتر در این باره اعلام خواهد شد.
رجبی مشهدی افزود: تلاش می‌کنیم طی روز‌های آینده مشترک‌های غیر مجاز، مراکز استخراج رمز ارز‌ها و برخی صنایع پرمصرف را کاهش دهیم تا برای تأمین برق بخش خانگی مشکلی نداشته باشیم.

وی همچنین گفت: اگر افرادی خسارتی از قطعی برق، دیده باشند بر اساس مقررات از طریق بیمه جبران خواهد شد. سخنگوی صنعت برق در ادامه گفت: روشنایی معابر برخی بزرگراه‌ها طی چند روز گذشته با همین هدف جلوگیری از قطعی شبکه برق صورت گرفته بود، اما برخی رسانه‌ها موضوع را طوری جلوه دادندکه اینکار انجام نشود.

استخراج رمزارز؛ عامل افزایش مصرف برق

در کنار دلایلی که برای خاموشی‌ها بیان شد اشاره به این نکته نیز حاز اهمیت است که برخی معتقدند استخراج رمزارز‌ها در ماه‌های اخیر عامل افزایش مصرف در برخی مناطق شده است.

بر اساس گزارش‌ها روزانه بیش از ۳۰۰ مگاوات برق با تعرفه خانگی بهدست استخراج کنندگان ارز‌های مجازی مصرف می‌شود.در همین رابطه وزیر نیرو روز گذشته هشدار داد اگر ماینر‌ها بدون مجوز وزارت صمت و رعایت تعرفه برق به فعالیت‌های خود ادامه دهند با آن‌ها برخورد شد.

طبق ارزیابی‌ها تاکنون ۲۴ مرکز استخراج رمزارز با ظرفیت بیش از ۳۱۰ مگاوات نسبت به اخذ انشعاب برق مجاز از وزارت نیرو اقدام کرده‌اند که حدود ۷۰ درصد از آن‌ها در حال حاضر فعال هستند.

مراکز استخراج رمزارز مستقر در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان استان کرمان با ظرفیت ۱۴۰ مگاوات، منطقه آزاد ماکو استان آذربایجان غربی با ظرفیت ۳۰ مگاوات و منطقه ویژه اقتصادی پیام استان البرز با ظرفیت حدود ۵ مگاوات در زمره بزرگ‌ترین مراکز قانونی استخراج رمزارز در کشور هستند.

تعرفه برق کلیه مشترکان استخراج رمزارز نیز با میانگین قیمت برق صادراتی محاسبه و اعمال می‌شود که این تعرفه فاقد یارانه است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید