سن مبتلایان به کرونا در حال کاهش است؟

سن مبتلایان به کرونا در حال کاهش است؟

در مقایسه با موج اول در بهار، روزانه کودکان بیشتری در بیمارستان بستری می‌شوند، ولی این در همه گروه‌های سنی صادق است.

کد خبر : ۸۹۴۵۹
بازدید : ۱۰۱۰۷
کاهش سن مبتلایان به کرونا
با اوج گرفتن موج دوم شیوع کرونا در بریتانیا، تعداد بیماران بستری در بیمارستان بسرعت افزایش یافت و بعضی از کارکنان بهداشت و درمان می‌گویند بیماران جوان‌تر از موج اول هستند. اما آیا واقعا اینطور است؟

آیا کرونا اکنون همه گروه‌های سنی را یکسان مبتلا می‌کند؟

در مقایسه با موج اول کرونا در فصل بهار، تعداد مبتلایان در همه سنین بیشتر شده است، هم در جوانان هم در سالمندان. بیشترین ابتلای نوجوانان، دانش آموزان و افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال در ماه‌های اخیر بوده است که درصد کمی از آن‌ها به درمان بیمارستانی نیاز پیدا کرده‌اند.

اما الگوی کلی افرادی که در معرض خطر جدی هستند یا جان خود را از دست می‌دهند تغییر زیادی نکرده است. هرچه سن بالاتر باشد، خطر کرونا هم بیشتر است، بخصوص برای افراد بالای ۶۵ سال. خطر مرگ ناشی از کرونا برای افراد زیر ۴۰ سال، یک دهم درصد است. طبق تحقیق دانشگاه امپریال کالج در لندن که در موج اول انجام شد، خطر مرگ در افراد بالای ۸۰ سال به بیش از ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی با هر ۸ سال افرایش سن، خطر مرگ ناشی از کرونا دو برابر می‌شود.

درمان بهتر، شناخت بیشتر از چگونگی پیشرفت بیماری و واکسنیناسیون باید باعث بهتر شدن این ارقام در موج دوم شوند. از شروع موج دوم در اواخر تابستان، بالاترین بستری بر اثر ابتلای تایید شده به کرونا، در افراد بالای ۸۵ سال بوده است و بعد در افراد بین ۷۵ تا ۸۴ سال. کمترین آمار همچنان در در کودکان و جوانان دیده می‌شود.

کریسمس کرونایی
در مقایسه با موج اول در بهار، روزانه کودکان بیشتری در بیمارستان بستری می‌شوند، ولی این در همه گروه‌های سنی صادق است. به گفته پروفسور راسل وینر رئیس کالج سلطنتی طب و سلامت کودکان، "بخش‌های کودکان معمولا در زمستان شلوغ هستند و با افزایش ابتلا در جامعه، تعداد کودکان مبتلا به کرونا هم افزایش اندکی خواهد داشت، ولی اکثریت قریب به اتفاق کودکان و جوانان هیچ علامتی ندارند یا بیماری خفیفی دارند".

با اینکه افراد میانسال در مقایسه با افراد بالای ۶۵ سال کمتر در خطر کرونا هستند، ولی به این معنی نیست که هیچ خطری برای آن‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال آمار انگلیس نشان می‌دهد در چند هفته اخیر، بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۴ سال ۴۰ درصد، بین ۶۵ تا ۸۴ سال ۴۰ درصد و بالای ۸۵ سال هم ۲۰ درصد پذیرش روزانه بیمارستان‌ها را تشکیل داده‌اند. حدود سه نفر از هر ۱۰۰ هزار مبتلای بین ۴۵ تا ۶۴ سال هم بشدت بیمار و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

در مقایسه، درصد کمی از افراد زیر ۱۷ سال بستری می‌شوند، یعنی حدود یک درصد و تعداد بسیار کمتری به مراقبت‌های ویژه احتیاج پیدا می‌کنند.
کرونا
در پایان پاییز (دسامبر)، کمتر از یک نفر از هر ۱۰۰ هزار مبتلای ۱۵ تا ۴۴ ساله به کرونا بشدت بیمار شدند. از ژوئن (به بعد)، سن جان‌باختگان کرونا نشان می‌دهد که بیشترشان سالمند بودند و در افراد زیر ۳۰ ساله موارد مرگ نادر بوده است.

البته در طول این همه‌گیری جهانی موارد فوت جوانان هم وجود داشته است. بنا بر گزارش‌ها، درانگلیس ۲۷ نفر که زیر ۱۹ سال داشتند و تست کرونایشان مثبت بوده فوت کرده‌اند و ۳۱۷ نفر بین ۲۰ تا ۲۹ سال. بیش از ۸۰ درصد از درگذشتگان بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری قلبی یا دیابت نوع ۲ داشته‌اند که خطر کرونا را افزایش می‌دهند.

دکتر نیک اسکریون رئیس سابق انجمن پزشکی بیماری‌ها حاد می‌گوید بیماری را دیده که بین ۲۰ تا ۳۰ ساله بوده و به اکسیژن نیاز پیدا کرده است، ولی سن بیشتر آن‌ها که بستری شده‌اند بین ۴۵ تا ۶۰ سال بوده است و اکثر افرادی که بشدت بیمار شده‌اند بالای ۵۰ سال سن داشته‌اند که به گفته او "با موج اول تفاوت زیادی ندارد".

با این حال اکنون افراد بیشتر زنده می‌مانند و تعداد کمتری به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج پیدا می‌کنند. در بخش مراقبت‌های ویژه، میانگین سن مبتلایان به کرونا در موج دوم، ۶۰.۲ سال است، در موج اول این میانگین ۵۸.۸ سال بود.
محدودیت کرونایی
بررسی ۱۰ هزار بیمار بستری در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد در سنین ۴۰ سال به بالا، مرد‌ها حدودا دو برابر زنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند. مردان بشدت بیمارکه در بخش مراقبت ویژه بستری شده‌اند بین ۶۰ تا ۶۹ ساله داشته، حدود ۵ درصد در دهه ۴۰ و ۱۵ درصد در دهه ۵۰ زندگی بوده‌اند.

گمان می‌رود قابلیت سرایت نوع جدید ویروس کرونا بیشتر است و این دلیل افزایش شدید ابتلا بوده است. با اینکه به نظر می‌رسد این نوع جدید همه سنین را بیشتر مبتلا می‌کند، ولی هیچ دلیلی در دست نیست که نشان دهد این نوع جدید باعث بیماری شدیدتر از جمله در کودکان و جوانان می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید