۲۰۲۰ گرم‌ترین سال دنیا؟!

۲۰۲۰ گرم‌ترین سال دنیا؟!

سایرین از جمله سازمان هواشناسی بریتانیا معتقدند که در رتبه دوم جای می‌گیرد. اما کلیه سازمان‌هایی که دمای زمین را ارزیابی کرده اند اتفاق نظر دارند که ۱۲ ماه گذشته بخشی از گرم‌ترین دهه از زمان ثبت رکورد‌ها در قرن ۱۹ بوده است.

کد خبر : ۸۹۵۰۲
بازدید : ۱۰۳۳۵
گرم‌ترین سال جهان
با جهش دما بسیاری از نقاط جهان شاهد آتش سوزی‌های طبیعی بود


سازمان‌های هواشناسی جهان توافق نظر دارند که ۲۰۲۰ سالی بسیار گرم بوده است با این حال در مورد اینکه رتبه آن از نظر رکورد دما چیست اختلاف نظر دارند. از نگاه ناسا ۲۰۲۰ شانه به شانه ۲۰۱۶ گرمترین سال از زمان ثبت رکورد‌ها بود.

سایرین از جمله سازمان هواشناسی بریتانیا معتقدند که در رتبه دوم جای می‌گیرد. اما کلیه سازمان‌هایی که دمای زمین را ارزیابی کرده اند اتفاق نظر دارند که ۱۲ ماه گذشته بخشی از گرم‌ترین دهه از زمان ثبت رکورد‌ها در قرن ۱۹ بوده است.

سازمان خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک اتحادیه اروپا هفته پیش در گزارشی گفت که ۲۰۲۰ در کنار ۲۰۱۶ گرمترین سال بوده است. گزارش‌هایی که روز پنجشنبه از سوی پنج سازمان مهم در اطراف جهان منتشر شد نشانگر اختلاف نظر‌هایی از نظر رتبه سال ۲۰۲۰ است، اما همگی اتفاق نظر دارند که ۲۰۲۰ یکی از سه سال گرم در تاریخ عصر صنعتی بوده است.

ناسا می‌گوید که ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶ در رتبه اول قرار می‌گیرند، درحالی که اداره ملی علوم اقیانوسی و جوی آمریکا (نوآآ) و اداره هواشناسی بریتانیا آن را دوم می‌دانند. سازمان هواشناسی ژاپن (جی ام اِی) می‌گوید ۲۰۲۰ سومین سال گرم از زمان ثبت رکورد‌ها بود.

اما به گفته سازمان جهانی هواشناسی (دبلیو ام او) که این گزارش‌ها را جمع بندی کرده اختلاف میان مجموعه داده‌های این سازمان‌ها همگی کمتر از حاشیه خطا است.

برخی از یافته‌های کلیدی ۲۰۲۰

- میانگین دمای جهان در طول این سال حدود ۱۴.۹ درجه سانتیگراد بود که ۱.۲ درجه بالاتر از میانگین ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ است
- ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ گرم‌ترین دهه از زمان ثبت رکورد‌ها بود
- شش سالی که بالاترین دما را ثبت کرده اند جملگی از ۲۰۱۵ به این طرف بوده است
- اختلاف میان سه سال داغ یعنی ۲۰۱۶، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ "به طور غیرقابل تشخیصی کوچک است
منبع: سازمان جهانی هواشناسی

جمع بندی این داده‌ها نشان می‌دهد که میانگین دما اکنون ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از متوسط ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ است، دوره‌ای که گاه "ماقبل صنعتی" شناخته می‌شود. محققان می‌گویند ادامه تصاعد دی اکسید کربن در اثر فعالیت‌های انسانی عنصر کلیدی در افزایش دماست.
توفان
شمار توفند‌ها در اطلس شمالی در سال ۲۰۲۰ رکورد گذاشت

هرچند میزان تصاعد گاز‌های گلخانه‌ای در جهان سال پیش به دلیل مقررات کاهش تردد در ارتباط با همه گیری کرونا حدود ۷ درصد کمتر شد، اما این مقدار برای کاهش دما کافی نبود.

دکتر گَوین اشمیت مدیر موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا در نیویورک به بی بی سی گفت که بشر همچنان "پدال گاز تغییر اقلیم" را فشار می‌دهد و افزود: "پیش بینی ما این است که روند گرم‌تر شدن سیاره با همان میزان ادامه یابد و شاید حتی تسریع شود، مگر آنکه تصاعد را کم کنیم، که انجامش آسان نیست. "

پروفسور پِتِری تالاس دبیر کل "دبلیو ام او" می‌گوید: "دمای فوق العاده سال ۲۰۲۰ علیرغم وقوع پدیده لانینیا بود که به طور موقتی دما را کاهش می‌دهد. "

"خیلی قابل توجه است که دمای ۲۰۲۰ تقریبا با ۲۰۱۶ همسان بود، درحالی که در آن سال یکی از قوی‌ترین رویداد‌های ال نینیو که هوا را موقتا گرم می‌کند شاهد بودیم. معنی روشن آن این است که نشانه‌های تغییر اقلیم در اثر فعالیت انسانی اکنون به اندازه نیرو‌های طبیعی قدرت دارد. "

براساس توافق پاریس دولت‌ها قول داده اند حداکثر تلاش را به خرج دهند تا افزایش دما در قرن جاری از ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر نشود، چون دانشمندان نشان داده اند که این کار می‌تواند نقش فوق العاده‌ای در حفظ قابلیت سکونت سیاره بازی کند.

البته اگر به میانگین دمای خشکی‌ها نگاه کنیم ۲۰۲۰ از مرز را رد کرده است. به گفته اداره ملی علوم اقیانوسی و جوی آمریکا گفت که میانگین جهانی دمای سطح خشکی‌ها در سال گذشته ۱.۵۹ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید