قیمت دلار تا ۱۵ هزارتومان عقب نشینی می‌کند؟

قیمت دلار تا ۱۵ هزارتومان عقب نشینی می‌کند؟

قیمت دلار در حالی تا کانال ۲۲ هزار تومان افت کرده که هیچ یک از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران برداشته نشده است. از طرفی از ۲۰ میلیارد منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر نقاط جهان هیچ مبلغی آزاد نشده است. در این میان تنها منابع ارزی ایران در کشور کره جنوبی بیش از ۷ میلیارد دلار تخمین زده شده می‌شود.

کد خبر : ۸۹۵۷۸
بازدید : ۴۹۷۶
قیمت دلار
فرادید | قیمت دلار پس از آنکه حسن روحانی وعده ۱۵ هزار تومانی شدن اسکناس آمریکایی را داد، پرشتاب تا کانال ۲۲ هزار تومان عقب نشست. اما او شرط این عدد را بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشور عنوان کرده است. با این وجود کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند که تحقق این امر تا بهار سال آینده دور از انتظار است.

به گزارش فرادید؛ حسن روحانی هفته گذشته در جلسه هیات دولت درباره تعادل و روند کاهشی قیمت دلار گفته بود که قیمت فعلی دلار واقعی نیست و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.



او گفته است که اگر صرفا ۷ میلیارد دلار منابع ایران که در بانک یکی از کشور‌ها (کره جنوبی) بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان کاهش می‌یابد.

با این حال طی روز‌های اخیر بازار ارز بدون بازگشت منابع بلوکه شده ارزی ایران در کشور‌های دیگر، با کاهش جدی قیمت مواجه شد. در حال حاضر نیز قیمت دلار تا کف کانال ۲۲ هزار تومان ریزش داشته است.

از طرفی امروز سه شنبه پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و روز چهارشنبه هفته جاری آغاز به کار دولت جو بایدن است. همین امر باعث شده تا سیگنال کاهشی دلار بیش از پیش توسط فعالان بازار ارز جدی گرفته شود.

قیمت دلار پیش از پیروزی جو بایدن در میانه آبان ماه، در کانال ۳۰ هزار تومان قرار داشت، اما حالا در آستانه شروع به کار ریاست جمهوری او حدود ۳۰ درصد ارزش خود را ازدست داده است.

ریزش قیمت دلار
آیا دلار واقعا تا ۱۵ هزار تومان سقوط می‌کند؟

قیمت دلار در حالی تا کانال ۲۲ هزار تومان افت کرده که هیچ یک از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران برداشته نشده است. از طرفی از ۲۰ میلیارد منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر نقاط جهان هیچ مبلغی آزاد نشده است. در این میان تنها منابع ارزی ایران در کشور کره جنوبی بیش از ۷ میلیارد دلار تخمین زده شده می‌شود.

از این رو حسن روحانی وعده خود را بر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده مشروط کرده است.

در این میان فعالان بازار ارز معتقدند در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود و منابع ارزی بلوکه شده آزاد شود، می‌توان انتظار ریزش بیشتر را هم داشت. اما در غیر این صورت کاهش‌ها موقت است و احتمال بازگشت قیمت دلار به قیمت‌های پیشین وجود دارد.

در مقابل برخی هم می‌گویند که جو بایدن پیش از پیروزی عنوان کرده است که به برجام باز می‌گردد. از این رو انتظار می‌رود با بازگشت زود هنگام آمریکا به تعهدات خود بخش قابل توجهی از منابع ارزی بلوکه شده هم آزاد شود.

اما خبرگزاری بلومبرگ درباره تحریم‌های اقتصادی و تجاری ایران طی گزارشی نوشت: «مسیر رفع تحریم‌های نفتی ایران مسیری طولانی است. ایجاد روابط با ایران که شامل برداشته شدن تحریم‌های صادرات نفت این کشور است، در اولویت‌های آخر وی (جوبایدن) قرار دارد و زمان بیشتری خواهد برد.

در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره هم رئیس بانک مرکزی ابتدای هفته گذشته نوشته بود که «در یک سال و نیم اخیر کره‌ای‌ها بار‌ها نامه‌نگاری و اعلام کرده‌اند که مشکل را امروز، فردا و یا یک ماه دیگر حل می‌کنند، اما تاکنون این مشکل حل نشده است.»

با این وجود به نظر می‌رسد که نه رفع تحریم‌ها نزدیک است و نه آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها.
کف قیمت دلار

کف قیمت دلار کجاست؟

در حال حاضر خریداران ارز آمریکا و وارد کنندگان تا تثبیت قیمت دلار در هفته جاری دست نگه داشته اند. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت دلار کار دشواری برای شکست مرز ۱۷ هزار تومانی در کوتاه مدت دارد.

از نگاه آن‌ها حتی اگر اسکناس آمریکایی به زیر مرز یاد شده نزول کند، احتمال برگشت قیمتی آن بسیار زیاد خواهد بود. این دسته اعتقاد دارند که تا تحریم‌ها برداشته نشوند و اثر لغو آن‌ها در اقتصاد به شکل محسوس احساس نشود، نمی‌توان انتظار افت شدید بیشتر قیمت دلار را داشت.

به نظر می‌رسد موج نزولی دلار با نزدیک شدن دوران بایدن اندکی کاهش پیدا کند و بازار پس از آن منتظر اخبار خواهد بود. در صورتی که خبر مثبتی برسد، قیمت دلار دچار ریزش دیگری خواهد شد. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران هم عنوان می‌کنند، اگر دلار افت قابل توجهی را تجربه نکند، برای صعود به سقف‌های پیشین کار دشواری پیش‌رو دارد.

دلار چهارشنبه دو هفته پیش ۲۶ هزار تومان بود و در ابتدای هفته جاری به کانال ۲۲ هزار تومانی رسید. ۴ هزار تومان نوسان طی ۱۴ روز برای بازار ارز بسیار سنگین است و باعث می‌شود که گروهی تلاش کنند از بالا و پایین‌های شدید قیمت به سود خود استفاده کنند. با این وجود کاهش قیمت دلار تا کانال ۲۰ هزار تومان هم دور از انتظار نیست.

اما با آغاز به کار دولت جو بایدن احتمالا قیمت دلار دوباره به کانال‌های بالای ۲۰ هزار تومان باز خواهد گشت و منتظر سیگنال از سوی آمریکا خواهد نشست.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید