سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند

سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند

در دنیای کاراگاهان هر چیزی سرنخی‌است برای رسیدن به حل معمایی پر از رمز و راز. اغلب فیلم و سریال‌های کاراگاهی موفق بوده و توانسته‌اند بیشترین بیننده را به خود اختصاص بدهند و در داستان مخاطب را غافلگیر، سردرگم و گاهی مشوش کنند؛ که کارگردان و نویسنده‌ای با بالاترین بهره هوشی را داشته است.

کد خبر : ۸۹۶۳۳
بازدید : ۷۷۵۳
فرادید| فیلم‌هایی با مایه‌های کاراگاهی همچون هزار تویی مخاطب را به درون خود می‌کشد و تنها زمانی از هزارتو خارج می‌کند که بتوانید کد‌های درست را متوجه و از این راه، راه درست را تشخیص بدهید. در دنیای کاراگاهان هر چیزی سرنخی‌است برای رسیدن به حل معمایی پر از رمز و راز. از این رو اغلب فیلم و سریال‌های کاراگاهی موفق بوده و توانسته‌اند بیشترین بیننده را به خود اختصاص بدهند و در داستان مخاطب را غافلگیر، سردرگم و گاهی مشوش کنند؛ که کارگردان و نویسنده‌ای با بالاترین بهره هوشی را داشته است. در فیلم‌های کاراگاهی موضوعات فراوانی از جنایی و ترسناک گرفته تا دزدی و قتل وجود دارد و کاراگاهی که بدنبال وقایع و پیداکردن حل معماست. همین موارد فیلم را به اثری پرتعلیق و رمزآلود تبدیل می‌کند که به شما اجازه می‌دهد فکر کنید و تکه‌های پازل را کنار هم درست بچینید.

به گزارش فرادید: در این مطلب به برترین سریال‌های کاراگاهی ۱۰ سال اخیر می‌پردازیم که فرصتی به شما می‌دهد تا خودتان را محک بزنید و هوشتان را بسنجید.

باورنکردنی/unbelievable/۲۰۱۹
Rotten Tomatoes/روتن تومیتوز: ۹۸٪
IMDB/آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۴/۱۰
سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند
درام کوتاه «باورنکردنی» توسط «سوزانا گرانت»، «ایتل والدمن» و «مایکل شیبن» ساخته شده است. این مینی سریال کاراگاهی، جنایی براساس گزارش‌های «کریستین میلر» و «کن آرمسترانگ» در مورد یک سری تجاوز در واشینگتن و کلرادو است، پرونده‌ای کاملا واقعی که گزارش کامل آن موفق شد معروف‌ترین جایزه حوزه روزنامه‌نگاری یعنی پولیتزر را برنده شود. در سریال باورنکردنی «تونی کولت»، «مریت ویور» و «کیتلین دیور» ایفای نقش می‌کنند. تیم بازیگری که فوق‌العاده ظاهر می‌شوند. این فیلم برخلاف سریال‌های کاراگاهی دیگر از شیوه قربانی بودن زن‌ها پرهیز کرده و با نشان دادن تصویری واقعی از یک کارآگاه زن به شما این امکان را می‌دهد که همراه او بدنبال سرنخ‌ها باشید و روایت فیلم را بخوبی از زوایای گوناگون بررسی و تکه‌های پازلش را به شیوه‌ای جادویی که حاصل کار تیم خوب کارگردانی‌است کامل کند و بدین صورت به بی‌نظیربودن این هشت قسمت استثنایی کمک کند.

داستان سریال: در این سریال مرموز و جنایی همراه تیم کارآگاهان می‌شویم تا قربانیان یک متجاوز سریالی را بشناسیم. متجاوزی که قربانیان بسیاری را معرفی کرده و هنوز هم آزادانه در جامعه حضور دارد و می‌تواند هر لحظه خطر جدیدی بسازد.



لوتر/Luther/۲۰۱۰-۲۰۱۹
Rotten Tomatoes/روتن تومیتوز: ۸۸٪
IMDB/آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۵/۱۰
سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند
فیلم جنایی روان‌شناسانه لوتر به نویسندگی و کارگردانی «نیل کراس» تاکنون ۵ فصل از آن تولید و پخش شده و توانسته عنوان یکی از برترین سریال‌های کاراگاهی را طبق نظر منتقدان به خود اختصاص دهد. اما با وجود مورد توجه قرار گرفتن بسیار از سوی مخاطبین هنوز خبری از ادامه یا پایان آن نیست. «ادریس البا» بازیگر فیلم در نقش یک کارآگاه سمج، زمخت و بداخلاق انگلیسی به نام لوتر در فیلم می‌درخشد؛ و جذابیت تماشای فیلم را دوچندان کرده، از دیگر بازیگران فیلم «روث ویلسون»، «استیون مکینتاش»، «ایندیرا وارما»، «پل مک‌گان» و هنرمند مشهور «رز لزلی» است که حضور کوتاهی در فیلم دارد.

داستان سریال: این سریال معمایی با محوریت ماجرا‌های کارآگاهی نابغه و حساس به نام لوتر به روابط پیچیده او با مجرمان می‌پردازد؛ روابطی که اثری مخرب و مستقیم بر زندگی شخصی این کارآگاه دارند. از همان فصل اول مورد خیانت قرار می‌گیرد و مدام برایش پرونده سازی می‌کنند. مجرم‌ها را با هوش سرشارش گیر می‌اندازد. روزگار، اما اهل تا کردن با او نیست. در هر قسمت باید حتما چیزی یا کسی را از دست بدهد. لوتر با مجموعه خطرناکی از قاتل‌های زنجیره‌ای سرو کله می‌زند و برای متوقف کردن آن‌ها از فداکردن جان خود نیز دریغ نمی‌کند.


چیز‌های تیز/Sharp object /۲۰۱۸
Rotten Tomatoes/روتن تومیتوز: ۹۲٪
IMDB/آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱/۱۰


سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند
مینی‌سریال ۸ قسمتی «چیز‌های تیز» به کارگردانی «مارتی نوکسون» از رمانی با همین نام نوشته «گیلین فلین» اقتباس شده‌است. فضای پر از معمای فیلم، شخصیت اصلی فیلم، «کامیل» با بازی تماشایی «ایمی آدامز» را از روزنامه‌نگاری تنها و زخم خورده به کاراگاهی زبده تبدیل می‌کند. از ویژگی‌های فیلم باید به پایان‌بندی غافلگیرکننده سریال اشاره کرد که شما را میخکوب و حدس و گمان‌هایتان را از بین می‌برد. این فیلم پیچیدگی‌هایی برای طرفداران این سبک از فیلم‌ها دارد که میخواهند همچون کاراگاهی معما‌ها را خود حل کنند.

داستان سریال: کامیل روزنامه‌نگاری است که برخلاف خواسته‌اش مجبور می‌شود برای تهیه گزارش از قتل یک دختر بچه به زادگاهش برگردد. او به سرنخ‌هایی می‌رسد که به نحوی به کودکی اش و حوادث تلخی که منجر به خودآزاری کردنش شده، مرتبط است.


برودچرچ /broadchurch/۲۰۱۳-۲۰۱۷
Rotten Tomatoes/روتن تومیتوز: ۹۲٪
IMDB/آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۴/۱۰


سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند
برودچرچ از بهترین سریال‌های جنایی و کاراگاهی دنیا توسط «کریس چیبنال» طراحی و نویسندگی فیلم‌نامه را هم به عهده داشته است. چینبال پس از شکست در پروژه تلویزیونی «کملوت» که حسابی او را افسرده و مریض کرده بود یک بازگشت درست و حسابی به صنعت سریال‌سازی دارد. نتیجه این امر سریال «برودچرچ» است که نخستین فصل آن در سال ۲۰۱۳ از شبکه ITV روی آنتن رفت و بلافاصله تبدیل به پرمخاطب‌ترین سریال تلویزیونی انگلستان شد. کارگردان تلوزیونی برودچرچ «جیمز استرانگ» و «اروس لین» با سریال به صورت مستند برخورد کرده و برای این که سریال حس و حالی واقعی داشته باشد فیلمبرداری در محیط واقعی در ساحل دورست و منطقه سامرست جایی که هم‌زمان هم آشنا و هم غریبه بود، انجام داده‌اند. بازی‌های سریال کم نقص و تماشایی است، خصوصا بازی «دیوید تِننت» و «الیویا کولمن». در این سریال ۳ فصلی قضاوت آدم‌ها ممکن نیست، چون هر کسی رازی دارد و با برملا شدنش شخصیت اصلی‌اش هویدا می‌شود.

داستان سریال: فصل نخست سریال درباره‌ی ماجرای مرگ پسری یازده‌ساله و اندوه، تردید دوسویه و توجه رسانه‌ها به شهر برودچرچ می‌چرخد. کارآگاهی باهوش «الک هاردی» به همراه «الی میلر» استخدام می‌شوند تا قاتل پسرک را شناسایی کنند. الی که مدتی برای زایمان مرخصی گرفته پس از بازگشت به محل کار و درحالی‌که انتظار داشت با توجه به سابقه‌اش همه کاره اداره پلیس شود، ناگهان خود را زیر دست آلک هاردی می‌بیند. کارآگاهی کم حرف، بد عنق و عاری از هرگونه صمیمیتی که هیچ شباهتی با آدم‌های شهر «برودچرچ» ندارد و برخلاف الی که حس همذات پنداری قوی دارد، بدون هیچ‌گونه رحم و انعطافی با اهالی شهر تنها به‌دنبال پیدا کردن قاتل است. داستان تمامی فصل‌ها به هم مرتبط است



بر فراز دریاچه/top of the like /۲۰۱۳-۲۰۱۷
Rotten Tomatoes/روتن تومیتوز: ۸۳٪
IMDB/آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۵/۱۰
سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند
درام معمایی، جنایی «بالای دریاچه» محصول ساندنس‌تی‌وی به کارگردانی «گارث دیویس» و «جین کمپیون» و نویسندگی «جرارد لی» و «جین کمپیون» است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. از بازیگران شناخته شده فیلم «الیزابت ماس»، «دیوید ونهام»، «پیتر مولان» و... «نیکل کیدمن» است. ماس برای این سریال تماشایی توانست جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن در بخش سریال یا فیلم متحرک ساخته شده برای تلویزیون را به دست آورد. سریال پر از هیجان و دلهره در شهری مرموز است. اتفاق‌هایی که همانطور که به نظر میرسند، نیستند. شما در این سریال با کارآگاهی همراه می‌شوید که به دنبال حقیقت، اما با رمز و راز‌هایی بسیار است.

داستان سریال: در فصل اول دختر بچه‌ای ۱۲ ساله که پنج ماهه حامله است، مفقود می‌شود. دختری که قبل از آن هیچوقت نام پدرِ بچه‌اش را به زبان نیاورده و در جواب همه به این سوال که این بچه‌ی کیست، می‌گوید هیچکس. در این میان یک کارآگاه رابین گریفین خبره که نامی برای خود دست و پا کرده است به شهرِ محل تولدش باز می‌گردد و مسئول یافتن این دختر بچه می‌شود. ماموریتی که به آن سادگی‌ها که به نظر می‌رسد نخواهد بود. او با هر قدم که به سمت حل پرونده بر می‌دارد، حقایق بیشتری در مورد خود و گذشته‌ی شهر کشف می‌کند، حقایقی که بعضا تلخ و تکان‌دهنده هستند.. و در فصل دوم هم کاراگاه قصد دارد تا علت مرگ یک دختر آسیایی را پیدا کند.


شرلوک/Sherlock /۲۰۱۰-۲۰۱۷
Rotten Tomatoes/روتن تومیتوز: ۷۸٪
IMDB/آی‌ام‌دی‌بی: ۹.۱/۱۰
سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند
شرلوک یکی از بهترین سریال‌های جنایی دنیا اقتباسی امروزی است از داستان کارآگاهی «آرتور کانن دویل» ساخته شده توسط «استیون موفات» و «مارک گیتیس» است. این سریال با بازی «بندیکت کامبربچ» و «مارتین فریمن» در نقش‌های شرلوک هولمز و دکتر جان واتسون یکی از مهیج‌ترین و پیچیده‌ترین سریال‌های معمایی است که مخاطب را در همان لحظات اول به دل داستان می‌کشاند و معادله‌هایی را حل می‌کند که کسی قادر به حلشان نیست. این سریال ۴ فصلی از همان ابتدای پخشش در سال ۲۰۱۰ به قدری محبوبیت پیدا کرد که در سال ۲۰۱۱ جایزه بفتا برای بهترین سریال را از آن خود کرد. این سریال کاراگاهی نامزد دریافت ۲۴ جایزه در سال‌های مختلف شد و نقد‌های بسیار خوبی نیز دریافت کرد. در سال ۲۰۱۹، مجله گاردین سریال شرلوک را در رتبه شصتم فهرست ۱۰۰ برنامه برتر تلویزیونی قرن بیست‌ویکم قرار داد و آن را یکی از بهترین سریال‌های کاراگاهی جهان نامید.

داستان سریال: ماجرای این سریال معمایی زمانی آغاز می‌شود که دکتر واتسون، پزشک سابق ارتش از افغانستان برگشته و در حین پیدا کردن محلی برای اقامت با فردی عجیب و مرموز به نام شرلوک هولمز آشنا می‌شود. او کم کم درمی‌یابد که شرلوک استعداد خارق‌العاده‌ای برای حل پرونده‌های جنایی دارد که هیچکس قادر به حلشان نیست. از زمانی که واتسون پایش را در آپارتمان خیابان بیکر می‌گذارد، این دو درگیر راز‌های گوناگون و مشغول به رمزگشایی جرم و جنایات این شهر می‌شوند.


آن شب/the night of /۲۰۱۶
Rotten Tomatoes/روتن تومیتوز: ۹۴٪
IMDB/آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۵/۱۰
سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند
مجموعه مینی سریال آن شب در ۸ قسمت بر پایهٔ سریال بریتانیایی Criminal Justice اثر «پیتر موفت» نوشته شده‌است؛ و توسط «استیون زایلیان» و «جیمز مارش» کارگردانی شده. نکته قابل توجه حضور «پیمان معادی» بازیگر بین‌المللی ایرانی در نقش پدری پاکستانی مسلمان در این مجموعهٔ تلویزیونی است. از دیگر ستارگان فیلم «جان تورتورو»، «ریز احمد»، «مایکل کی ویلیامز»، «بیل کمپ» و «جینی برلین» است. ظرافت و مهارت و تعلیق در پیشبرد داستان آن شب را بسیار دیدنی و منحصربفرد کرده، به گونه‌ای که بار‌ها به مخاطب رودست می‌زند و او را در تله‌ی افکار شخصیت اصلی داستان «ناز» با بازی ریز احمد می‌اندازد. مینی سریال آن شب، با کسب هشت نامزدی در شصت و نهمین جوایز امی جز پرمخاطب‌ترین سریال‌های معمایی و کاراگاهی است.

داستان سریال: در مورد بررسی تحقیقات پلیس و رسیدگی‌های قانونی حول محور یک پرونده قتل پیچیده در نیویورک است. مردی پس از یک شب مهمانی گرفتن با زنی غریبه، صبح که بیدار می‌شود متوجه می‌شود آن زن با ضربات چاقو به قتل رسیده و او به عنوان متهم ردیف اول پرونده شناخته می‌شود.



هانیبال/Hannibal/۲۰۱۳-۲۰۱۵
Rotten Tomatoes/روتن تومیتوز: ۹۲٪
IMDB/آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۵/۱۰
سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند
سریال هیجان‌انگیز، پیچیده و مرموز هانیبال بر اساس رمان‌های توماس هریس «اژد‌ها سرخ» و «هانیبال» ساخته شده است. این سریال ترسناک و روانشناختی، کاراگاهی در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار توسط شبکه ان‌بی‌سی NBC به روی آنتن رفت؛ و در سه فصل به آن پایان داد. هانیبال پر از لحظات شوکه کننده است. قلب مخاطب را نشانه گرفته و بخوبی با احساسات مخاطبان بازی می‌کند. دو فصل اول سریال برندهٔ جایزهٔ ساترن در بخش بهترین برنامهٔ شبکهٔ تلویزیونی و بهترین بازیگر نقش اول مرد توسط «هیو دنسی» و «مدس میکلسن» شد. همچنین «لارنس فیشبرن» برندهٔ جایزهٔ نقش مکمل مرد در فصل دوم سریال گردید.

داستان سریال: «ویل گراهام» یک مامور اف‌بی‌آی است که تخصص و روش ویژه‌ایی در دستگیری قاتلین زنجیره‌ایی دارد. (او خود را به جای قاتل قرار می‌دهد و به جای قاتل فکر می‌کند) بعد از مدتی او در دستگیری قاتلین از کمک روانپزشک حرفه‌ای هانیبال لکتر بهره می‌برد. اما چیزی که نمی‌داند این است که خودِ هانیبال یک قاتل سریالی بسیار خطرناک می‌باشد..



کاراگاه حقیقی/true detective /۲۰۱۴
Rotten Tomatoes/روتن تومیتوز: ۷۸٪
IMDB/آی‌ام‌دی‌بی: ۹/۱۰


سریال‌های جذاب کاراگاهی که شما را باهوش می‌کنند
این سریال درام، جنایی آنتولوژی (سریالی که داستان و یا بازیگران هر قسمت یا فصل آن متفاوت است) را «نیک پیزولاتو» خلق کرده و خودش هم فیلم‌نامهٔ آن را نوشته است. فصل نخست که در سال ۲۰۱۴ پخش شد، از ستارگانی، چون «متیو مک‌کانهی» و «وودی هارلسون» بهره برده است؛ که به شهرت و محبوبیت زیادی دست پیدا کرد؛ و مجلات مختلف بازی درخشان این دو نفر را دوران طلایی بازی در تلویزیون توصیف کردند. مجلهٔ آتلانتیک سریال کارآگاه حقیقی را «بهترین مجموعه تلویزیونی» خواند و متاکریتیک به این مجموعه، لقب «تحسین جهانی» داد.

داستان سریال: فصل اول، داستان دو پلیس بخش جنایی در ایالت لوییزیانا است. این دو پلیس در دوره‌ای هفده‌ساله یک قاتل سریالی را تعقیب می‌کنند. داستان فصل دوم در کالیفرنیا اتفاق می‌افتد و دربارهٔ همکاری سه افسر پلیس از سه اداره پلیس مختلف است که پس از پیدا کردن جسد فردی در کنار یک بزرگراه، به دنبال جنایاتی هستند که تبدیل به یک تجارت شده‌است. در این فصل بازیگرانی همچون «کالین فارل»، «ریچل مک‌آدامز»، فصل سوم با هنرنمایی و بازی عالی «ماهرشالا علی»، «کارمن اجوگو»، «استیون درف»، «اسکوت مک‌نری»، «ری فیشر» و «میمی گامر» در منطقه اوزارکس و در سه دوره زمانی مجزا به وقوع می‌پیوندد که دو کارآگاه پلیس ایالتی مسئول تحقیق پرونده‌ای وحشتناک دربارهٔ مفقودالاثر شدن دو کودک هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید